![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nuo Magnum- koneet on 5.2 ja 5.9, ihan Dodgen ja Jeepin omien paprujenkin mukaan. 318 ja 360 on vanhemman sarjan (A/ LA) moottoreita. Etuakselit on sinällään ihan samat kasikoneisissa ja tietyiltä osin myös kuutoskoneisissa. Kuutosissa välitys yleensä 3.55, kasikoneet 3.73. Muistaa vaan että vaikka nämä kaikki on low pinion etuakseleita, niin vanhemmat on pidemmällä pinionilla kuin uudemmat (pitkällä pinionilla olevia löytyi suunnilleen '96 alkupään tuotantoon asti). Samoin osassa etukardaani on ristikolla ja osa vakionopeusnivelellä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Joutuu vielä vaivata tietäjiä, onko jakolaatikoissa eroja 5.9 ja vm. -96 5.2:n välillä? NP231 ja NP249 sisään tuloakseleissa ero, jos ne haluaa vaihtaa.
Oma olettamus, ettei olis. Päätyi samasta 5.9 purkuautosta jakolaatikko, josta taka-akselikin, ei tässä muuten mut alkaa kiire painaa tuon auton tielle saanissa. Edit: Google kertoo: All 96-98 ZJ's: .840" 23 spline input Viimeksi muokannut kapteenimahtava : 26.02.2025 08:54 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei 231, 242 ja 249 sisääntuloakseleissa ole varsinaisesti eroa '96-'98 välillä ZJ:ssä, pituus on kaikissa .840" ja 23- spoorisia.
Kuitenkin sitten hyvä muistaa, että noita sisääntuloakseleita on aika liuta erilaisia; eri hammasleikkuulla ('95 asti <-> siitä uudemmat), pituutta on kolmea, ja lisäksi vielä erilaisella laakerin kaulan leveydellä. Joissain lähteissä mainitaan että osa 249 jakiksista on 1" leveällä ketjulla, ja osa 1.25"; 5.9:ssä ainakin on tuo leveämpi ketju, en tiedä onko vanhemmissa 249:ssä joku muu. Sitten 249 versioitakin on kaksi, '93-'95 ja '96-'98. Näistä vanhempi on periaattessa kuten 242 full time moodissa mutta siinä on vielä visko etu- ja takalähdön välissä. Uudempi on rakenteeltaan kiinteästi takavetoinen, ja etupään veto otetaan pääakselilta viskon kautta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli periaatteessa pitäisi mennä ilman muutoksia (kardaanit) tuo 5.9:n jakis vm.-96 5.2 jakolaatikon tilalle. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sisääntuloakselin pituus ei liity millään tavalla kardaaneihin, vaan siihen miten se jakis parituu vaihteistoon.
Mutta juu, 249:t on etupään lähdön osalta kaikki samanmittaisia ja samalla yokella, siinä ei ole ongelmaa. Takalähtöä on internal ja external slip yokea vuosimallista ja jakiksen mallista riippuen, ja myös hännät on jakiksissa hieman erilaisia. Tämä sitten taas vaikuttaa takakardaanin pituuteen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nyt olisi tuon np249 jakolaatikon asennus tulossa ajankohtaiseksi.
Tuota "uudempaa" tutkiessa huomasin, että etu ulostulossa on pienehkö ylös-alas välys. Elikkä onko normaalia pieni välys vai kuuluuko olla välyksetön? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa kardaanissa on tuplanivelet molemmissa päissä, olikohan joku tom woods merkkinen. Alustan geometriasta en osaa sanoa mitään, tukivarret on kuitenkin vaihdettu alkuperäisistä säädettäviin. Tuossa kun viestini jälkeen aloin tota asiaa miettimään, niin hoksasin mistä homma johtuu. Vaihdoin tuohon uuden etuakselin aikanaan ja vaihtoakselissa oli lyhyt pinion, alla olevassa siis oli pitkä. Pinioni lyhenty n.30mm ja siis se on kaikki pois kardaanin boorien liu'usta, ja ei vain mitta enää piisannut.
Onko booriakselin pinnote korjattavissa vai onko se nyt alettava kattelemaan uutta kardaania jakiksesta etuakseliin tuon pinnoitevaurion vuoksi? Toki tuo booriputkikin on nyt sen 30mm lyhyt, mutta jos kaikki muuten on kunnossa voisi sitäkin jatkaa |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta. Ja juu tuo on selvä että jos on vaihdettu pitkällä pinionilla olevasta lyhyeen malliin niin varmasti jää spoorit liu'ussa lyhyeksi.
En tiedä löytyykö spooreille pinnoittajaa järkevästi, alunperinhän niissä on sellainen sininen muovimainen tavara pinnassa. Ei se nyt välttämättä ole maailmanloppu että on kulunut pois, mutta liuku saattaa olla silloin hieman väljä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |