Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2023, 13:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Alustavasti olen hommannut Dana 44 etuakselin ja se ei sinällään olisi ollut ongelam kun tätä MK3 on tehty myös jäykällä etuakselilla ekat vuosimallit.

Laatikoksi tulee pajeron superselect.
Siitä tankkaamaan.

Sanoisin että lue säännöt. Tulosta ne paperille, alleviivaa projektia koskevat kohdat. Jos näytttää siltä että onnistuu, niin toteuta homma hyvin, tilaa muutoskatsastus ja mene em.selvitysten kanssa konttorille, ja leimalla läps.



3.9 Voimansiirto Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutok*sessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia. 3.10 Akselisto ja alusta Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitet*tuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneu*voihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: 1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muu*tososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimas*saltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vas*taavaan ajoneuvoon; 2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistoraken*teen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliiken*teessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsas*tuksessa; 3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm; 4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja 5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen ra*kenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta. Ajoneuvon akselivälin pidentäminen tai lyhentäminen taikka akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon vertailuajoneuvoa vastaavaksi on sallittu. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Muutoksissa on huomioitava vaikutukset jarruihin, katso määräyksen kohta 3.12. 3.11 Ohjauslaitteet ja jousitus 3.11.1 Ohjauslaitteet Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja oh*jauspyörää sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa liikenneonnettomuuden, ei saa korjata eikä muuttaa hitsaamalla eikä muulla niiden lujuutta heikentävällä menetelmällä. Ohjauslaitteiston osien vaihtaminen voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos: 1) ne kuuluvat ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonai*suuteen tai vastaavat toiminnalliselta mitoitukseltaan ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvia ohjauslaitteiston osia; 2) ajoneuvoon asennettavat ohjauslaitteiston osat on tarkoitettu akselimassal*taan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen koh*teena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon; 3) ajoneuvoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksilla ajoneuvon korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujassa rakenteessa olevaan alku*peräiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tar*koitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; selvitys on esitettävä omavalmis*teisten kiinnikkeiden lujuudesta sekä mahdollinen hitsausselvitys; 4) ohjausakseli on nivelöity, jos asennettava ohjausvaihde on alkuperäistä edempänä; ja 5) kokoon painuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei vaihdeta jäykkään. Ajoneuvoon saa asentaa ohjausvaimentimen ja ohjaustehostimen edellyttäen, että se on ajoneuvoon soveltuva, ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteeseen koh*distuvia rasituksia eikä rajoita ohjauksen liikeratoja. Jos ajoneuvo on alun perin va*rustettu ohjausvaimentimella tai ohjaustehostimella, ei kyseistä laitetta saa poistaa, ellei ajoneuvo muutoksen jälkeen vastaa ilman kyseistä laitetta hyväksyttyä ajoneu*voa. 3.11.2 Jousitus Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh*dasvalmisteisia alustan madallus-tai korotusjousia, madallus-ja korotusosia, por*taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon. Kaikissa ajoneuvon korkeudenmuutoksissa tulee huomioida, että valaisimien ja mui*den varusteiden korkeusvaatimukset täyttyvät muutoksen jälkeen. Alustan korkeudenmuutoksen jälkeen kuormaamattoman ajoneuvon maavaran on oltava vähintään 80 millimetriä. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mah*dollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korotus tulee tehdä symmetrisesti pituus-ja sivuttaissuunnassa. Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon alustan korkeutta muutet*taessa tulee venttiili säätää vastaamaan muuttunutta korkeutta. Vaatimukset ajoneuvon alustan korkeudenmuutoksille: 1) kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon jarruvoimien ja*kaantuminen tulee tarkastaa katsastuksessa koeajolla ja jarrudynamomet*rilla; 2) renkaat eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen ja jousituk*sen asennossa; 3) heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen sisäänjouston rajoitti*mina joustovaran loppuessa, ellei niitä ole varustettu tähän tarkoitetuilla jous*tonrajoitinkumeilla; 4) vaihdettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat, ja jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista. Säädettävän alustasarjan asentaminen on sallittua seuraavin ehdoin: 1) alustasarjan säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus-tai sivuttais*suunnassa; kuitenkin akseli-ja jousitustyypille soveltuvan lisäilmajousisarjan asentaminen taka-akselille on sallittua; 2) alustasarja ei saa olla ajonaikana säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana säädettäväksi, ja joka on asennettu valmista*jan ohjeiden mukaisesti; 3) alustasarjaa ei asenneta mekaanisella kuormantuntevalla jarruventtiilillä va*rustettuun ajoneuvoon.

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2023, 13:38
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Olen minä tämän melko tarkkaan lukenut ja perehtynyt työni puolesta. Mutta ongelma on tuo todistus että MK3 transittia olis ollut olemassa nelikkona että pystyy todistamaan mallisarja puitteissa. Minusta vetotavan muutos pitäisi onnistus ilman että on mallisarja verrokkia. Olenko aivan väärässä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2023, 14:35
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Olen minä tämän melko tarkkaan lukenut ja perehtynyt työni puolesta. Mutta ongelma on tuo todistus että MK3 transittia olis ollut olemassa nelikkona että pystyy todistamaan mallisarja puitteissa. Minusta vetotavan muutos pitäisi onnistus ilman että on mallisarja verrokkia. Olenko aivan väärässä.
Ei vetotavan muutoksessa puhuta mistään mallissrjoista tai vertailuajoneuvosta?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2023, 14:39
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ei vetotavan muutoksessa puhuta mistään mallissrjoista tai vertailuajoneuvosta?
No tätä mieltä minäkin olen lakitulkinnasta mutta a-katsastus on eri mieltä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.10.2023, 00:51
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
No tätä mieltä minäkin olen lakitulkinnasta mutta a-katsastus on eri mieltä.
Muutenki vähä ihme pulju tuo a-katsastus. Multa halus jos jonkin näköstä lappua ja lippua sj410 rättikaton tekemisestä ja toimittelin ne niin ei kelpaa nää on käytetty jo (samoilla lapuilla leimattu yksi sj410) pitää pyytää tuore lappu suzukiltw, semmosenkin vein missä todetaan että kaikki mallisarjat on rungoltaan samaa ja jotain muita manintojakin siinä oli niin katauri halusi sen jälkeen semmosen lapun jossa auton valmistaja ottaa täyden vastuun siitä että teen umpimallista avon, kukahan valmistaja sellasen vastuun ottas? Eipä ole tarvinnu enää käydä a-katsastuksessa
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.10.2023, 14:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ei vetotavan muutoksessa puhuta mistään mallissrjoista tai vertailuajoneuvosta?
Joo, ei tartte olla. Mutta vaatii Trafin poikkeusluvan jos 1.1.1998 tai uudempi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.10.2023, 15:06
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, ei tartte olla. Mutta vaatii Trafin poikkeusluvan jos 1.1.1998 tai uudempi.
Kiitos tästä. Nyt on toki kyseessä 1995vm Ford Transit että sekään ei pitäisi olla este. Eli taitaa olla taas katsastusasema kohtainen ero taas kerran tulkinnassa. Harmi vain tosiaan kun tässä kylässä ei ole kuin tuo yksi a-katsastus asema ja seuraavalle lähimmälle asemalle on reilu 100km matka.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2023, 17:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Kiitos tästä. Nyt on toki kyseessä 1995vm Ford Transit että sekään ei pitäisi olla este. Eli taitaa olla taas katsastusasema kohtainen ero taas kerran tulkinnassa. Harmi vain tosiaan kun tässä kylässä ei ole kuin tuo yksi a-katsastus asema ja seuraavalle lähimmälle asemalle on reilu 100km matka.
Tuossa mitään tulkintoja tarvi teksti on ihan luettavissa ja sen pitäisi riittää.

Ja todistus / tietämys vastuu on tekijällä. Eli hommat Hanskaan ja toimeen.

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 04.10.2023 17:45
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.10.2023, 13:59
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

No pitää tässä talven aikana jatkaa penkomista. Eli pitää mulla jostain koittaa löytää todisteet "Coynty Transitin" (yksisarvisen) olemassa olosta kun tähän mennessä mikään netistä löytämäni ei ole kelvannut katsastus asemalle. Kuulmma pitäisi löytää jotain dokumenttejä missä on vähintään ford leima tai vastaava. Tai sitten pitää vaihtaa katsastus asemaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.10.2023, 18:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Kiitos tästä. Nyt on toki kyseessä 1995vm Ford Transit että sekään ei pitäisi olla este. Eli taitaa olla taas katsastusasema kohtainen ero taas kerran tulkinnassa. Harmi vain tosiaan kun tässä kylässä ei ole kuin tuo yksi a-katsastus asema ja seuraavalle lähimmälle asemalle on reilu 100km matka.
Miten tätä voi tulkita noin vituralleen kun ei oo oikein mitään mitä tarttis ees pähkäillä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_5013.jpg‎
Views:	2622
Size:	53,8 Kt
ID:	105652  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.10.2023, 18:19
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.708
Perusasetus

De Dion takaripustus, jäykkä vai erillisjousitettu? Katsurin mielestä erillisjousitettu vaan mikä lienee trafin kanta?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.10.2023, 15:08
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Miten tätä voi tulkita noin vituralleen kun ei oo oikein mitään mitä tarttis ees pähkäillä.
Mä oon pähkäilly että miten pysyyy todistamaan että osat tehdasvalmisteisia?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 839 19.11.2021 10:25
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus Dectane Tekniikka & Jutustelu 7 03.01.2013 14:29
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 04:14 (GMT +2).