Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2021, 16:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Koskee kaikkia. 1998 ja uudempien rakentelu hankaloituu, esim. akselien vaihto toisenlaisiin vaatii jatkossa aina poikkeusluvan.
Onneksi omat akseliproggikset on aloitettu ennen tämän määräyksen voimaantuloa

Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan, ja uudempien (maasto)autojen rakentaminen vaikeutui ihan reilusti. Ei hyvä ihan tällaisenaan.. vanhempien autojen omistajille toki hyvä asia, mutta menee moni muutos kalliiksi, vaikeaksi tai mahdottomaksi uudemmissa autoissa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2021, 18:05
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan
Nousujohteistahan tuo ollut jo pidemmän aikaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2021, 21:34
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
3.11.2Jousitus
....
Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korotus tulee tehdä symmetrisesti pituus-jasivuttaissuunnassa.
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2021, 21:49
romunkerays romunkerays ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.06.15
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 119
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
muistin et ennen sai koria korottaa 75mm ja alustaa 75mm muuttuuko tuo ny sitten
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2021, 21:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko tässä menty taaksepäin? Nythän saa korottaa 150mm vaikka pelkällä alustalla, ja jos ymmärsin oikein niin nyt maksimimorotus ilman renkaita on 75mm?
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2021, 22:33
romunkerays romunkerays ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.06.15
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 119
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
joutuneekohan tuos vielä poistaan 3" korotuspalat korin ja rungon välistä jahka tuon joskus saa konttorille ku on aikanaan virost tuotu
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.01.2021, 00:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja romunkerays Näytä viesti
joutuneekohan tuos vielä poistaan 3" korotuspalat korin ja rungon välistä jahka tuon joskus saa konttorille ku on aikanaan virost tuotu
Onhan sulla vielä melkein 3 vuotta aikaa tehdä vanhoilla säännöillä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2021, 22:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja romunkerays Näytä viesti
muistin et ennen sai koria korottaa 75mm ja alustaa 75mm muuttuuko tuo ny sitten
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, ennen/vielä nykyään saa nostaa 77 mm jousilla ja 77 mm koria/yhteensä kaikki 150 mm. Jatkossa 150 mm, josta puolet muulla kuin renkaista johtuvalla. Eli tässä mielessä ennen sai korottaa enemmän.
Pitää vaan muistaa että aiemmissakin pykälissä kokonaiskorotus oli maksimissaan 150mm missä oli myös pyörien tuoma korotus mukana.

Rungollisissa autoissa vähän tilanteesta riippuen toki saattaa hävitä jonkin verran, jos esim. rengaskoko kasvoi aikanaan 77mm, niin siinä jäi rungollisessa autossa vielä 150mm-(77/2) = 111,5mm alustan ja korin korotukseen.
100mm kasvatuksellakin olisi jäänyt vielä 100mm korotusvaraa alusta + kori.
Uudessa laissa vastaavalla 77mm rengaskoon kasvatuksella auto nousee ~38mm, silti alustaa ja/ tai koria voi korottaa max. 75mm = max. 113mm.
100mm renkaiden kasvatus = 50mm + 75mm = 125mm kokonaisuudessaan.
Tarttisi olla orkkiksena STRO:n/ ERTRO:n mittojen mukaan metrinen rengas, niin sitten pääsisi samaan kokonaiskorotukseen kuin ennen


Itsekantavalla korilla olevassa autossa muutos ei sinällään ole kovin merkittävä, koska aiemmin max. korotus alustalle oli 77mm, ja renkaiden halkaisija 77mm/ 10% kokonaiskorotuksen ollessa max. 150mm - mikä ei käytännössä täyttynyt varmaan millään itsekantavalla korilla olevassa autossa
Nyt uudessa max. 75mm alustalla ( = 2mm vähemmän kuin ennen), mutta toisaalta renkailla halkaisijaan max.15% -> kokonaiskorotusta saa useimmiten käytännössä enemmän kuin vanhojen pykälien aikana.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.01.2021, 23:56
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Ymmärsinkös nyt oikein, eli muilla härpäkkeillä 75mm ja renkailla 75mm.

Eli tuo rengaskorotus onnistuisi 150mm isommat renkaat hommaamalla, koska renkaathan korottaa vain puolet halkaisijan lisäyksestä.
Ja koska rengasta saa suurentaa vain 15% verrokkirenkaasta, josta kai 150mm korotuskin lasketaan,
pitäisi alkuperäisen/verrokki renkaan olla 100cm (39") halkaisijaltaan, jotta tuon koko 75mm rengas korotuksen saisi käytettyä

edit. siellähän olikin tullut Timolta vastaavaa ihmettelyä.

Viimeksi muokannut Mr_Peace : 27.01.2021 23:58
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.01.2021, 19:08
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 934
Perusasetus

Miten toteen näytetään että projekti on aloitettu jo ennen uusien sääntöjen voimaan astumista? Voiko samassa projektissa käyttää hyväkseen uusia ja vanhoja sääntöjä?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.01.2021, 18:20
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mitenhän noi puskurit menee? Vanhoissa kieseissä vissiin niin kuin ennenkin, eli jos otat puskurit veks niin sheivaa kaikki terävä samalla pois.

Mutta tuo -98 tai tuoreampi, eli jos haluisin WJ:n keulille pajoittaa itse puskurin niin mites siihen suhtaudutaan? Mä ymmärsin, että sitä nyt ei sitten saisi vaihtaa mutta sitä saa muokata tarvittavan määrän mikäli siihen asennetaan ei muutoskatsastusta vaativa lisälaite.

Öh, olisko se nyt sitten niin että vinssin saa jotenkin puukottaa orkkis muovipuskuriin mutta koko puskuria ei saa vaihtaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 839 19.11.2021 10:25
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus Dectane Tekniikka & Jutustelu 7 03.01.2013 14:29
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 19:57 (GMT +2).