![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
vetomassa, jarrullinen 1 000 kg maavara 16 cm takaveto 80 kW maksimilatausteho hinta 70 556 € (alv 24 %) https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...vin-korkealle/
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/
Tuollainen tuli vastaan Mäntsälässä yks päivä. Vetää jo isompaa kärriä
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vaikka maavaraa olisi, niin akkujen sijoittelu ja suojaus ei kauheasti taida poiketa henkilöautoista?
Meinaan että avolavoilla nuuka joutuu korostetusti varomaan pohjakontakteja? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Siellä ne akut on runkoaisojen välissä ja osassa ne on konehuoneessa pellin alla, joten ei ne arkoja ole mun mielestä. Eiks se bensatankkikin ole siellä pohjassa? Ja helppohan sinne pohjaan on suojaa lisätä kun on runko minne kiinnittää.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkähän valmistaja suhtautuu ylimääräiseen suojaukseen esimerkiksi akun kanssa? Vaikkapa jäähdytyksen, paskan, jään ja muun ryönän kertyymisen suhteen.
https://www.google.com/search?q=ford...TqZKllms8X-t4M Yksi mikä myös mietityttää patteri himmeleissä minkään sortin "offi" käytössä, on ns. kahlaussyvyys. Osassa kun lie kielletty ajamasta minkään sorttiseen lätäkköön vähääkään vauhdikkaammin. Eikä siis upotuksesta kyse. Fantsua tuossa patsku F-150:ssä olisi kyllä että kunnon umpinainen tavaratila JA lava! ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.parkers.co.uk/vans-picku...-pickup-truck/ https://parkers-images.bauersecure.c...-t90ev-093.jpg EDIT2: https://moottori.fi/wp-content/uploa...2023-EK-16.jpg Eipä ole tullut ajatelluksi voiman siirtämistä sähkömoottorista jäykkään akseliin. Tuossahan näyttäisi moottori pultatun suoraan vetävän akselin perään. Äkkiseltään aika erikoinen ratkaisu. Jos se haluttaisiin akselia ylemmäksi, niin pitäisi kai olla perinteinen kardaani. EDIT: Ai Ford F-150 Lightningissa onkin erillisjousitus edessä ja takana. 8-O Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 17:07 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...lkaa-norjasta/ |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Dana tekee kuulemma akseleita missä sähkömoottori kiinni akselissa. Tiedä sitten missä kaikissa autoissa sellasia käytetään....
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Huber Automotivelta ja Tembolta saa 79 cruisereita sähköisenä. Huberissa on Webaston akut ja ne on ECE R100 eli ainakin Huberit saa jopa kilpiin jos tahtoo.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Hyvin mahdollista, että huononemaan päin, mutta se ei haittaa lukemista eikä kirjoittamista. Ainoastaan linkki niiden väliltä puuttuu.
![]() Lainaus:
https://www.dana.com/product/light-v...s4500r-e-axle/ Tuolta bongasin tuon ja tuolla on myös yksi näkemys enkuksi aiheesta miksi jäykkä vetävä akseli voisi olla väistyvä ratkaisu sähköautoissa (Death Of The Live Axle?): https://www.theautopian.com/the-surp...k-an-engineer/ Viimeksi muokannut nemola : 26.04.2023 07:38 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Perinteiset maasturit on aika harvassa ja ei myynnissä hirveästi. Uusissa polttomoottoriautoissa on sähköhimmeliä harmiksi saakka. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Milloinkohan tämä tulee markkinoille https://www.google.com/amp/s/robbrep...234693117/amp/
Ei tolla ite ehkä kehtais ajaa, mutta vaimolle sopisi
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Yksi kaveri laitellut viestiä rupesi säästää sähköä sähkön kallistuttua, otti 15 kilowattissen Froniuksen ja mä ehdotin, että sillä voi tutustua.
Menee valoisal paikal myyntiin jo ihan hyvln. Kukaan ei ole itselle vielä sanonut, ettei tapahtunut juur mitään. Toisaalta itsestä olis hauska kokeilla myös minimalistista 4 bifacial paneelin settiä mikroinvertterillä vaik mökille auttamaan ilmalämpöpumppua. Pienen setin saisi helpommin hyvään paikkaan. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tämä olikin varsinainen älyauto, kun antoi ensin varoituslaukauksen ja savumerkin, että ymmärrettiin siirtää pois maan alta parkkihallista ennen varsinaista syttymistä:
https://yle.fi/a/74-20035416 Lainaus:
Sinällään olisi mielenkiintoista tietää, mikä sieltä noin räjähtävästi ampuu matkaan palaessa. Eli onko yleisempääkin käyttäytymistä tietyillä autoilla odotettavissa vai onko tämä yksittäistapaus. Uteliaisuus vetää tietysti ihmisiä seuraamaan paloa, mutta jos se noin paukkuu niin kannattaa pitää vähän reilummin etäisyyttä. Ja onhan tuo melkoinen turvallisuusriski brankkareillekin. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kohderyhmästä arvellaan "...miellyttää todennäköisesti enemmän segmentin ulkopuolelta tulevia asiakkaita kuin perinteistä avolavakansaa". Toivottavasti ja tod.näk. tämä "Tetrikseksi nimetyn" ei kuitenkaan tarkoita, että tehtaan hihnalta tulee autot sellaisella rungolla joka sattuu tulemaan. ![]() EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiain...hkoavolavaksi/ |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitä tehdään mistä maksetaan. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Eilen 4.7. tuli itsellä täyteen 1 vuosi ja 13 tkm sähköautoilua Fiat 500e:llä. Aiempi kokemus rajoittuu vain reilun 300 km koeajoon Tesla Model S 75D:llä.
Tuo Fiathan on kooltaan lähellä Jimnyä, joten siltä osin vähän vertailua autoina. Fiat vm. 2023 Pituus 3631 mm Leveys 1683 mm Akseliväli 2322 mm Omamassa 1365 kg Jimny vm. 2020 Pituus 3645 mm Leveys 1645 mm Akseliväli 2250 mm Omamassa 1135 kg Taajama-ajossahan molemmat ovat kuin kalat vedessä, mutta vähän eri vahvuuksin. Fiatilla sähköautolla ajamisen vaivattomuus (Jimny manuaali) vakiovarusteisella peruutuskameralla ja miksei myös tolppakameroista varoittavalla TomTomin navillla. Jimnyllä puolestaan etuna pikkumaasturin ominaisuudet huolettomaan taajama-ajoon (ei tarvitse varoa kanttari-ihottumaa). Molemmilla on ilo ajaa taajamassa. Maantieajossa vaikka tuo uusimman korimallin Jimny onkin hyvä luokassaan, niin Fiat on toki tunnokkaampi ja vakaampikin ajettava, joskin kovahkot istuimet vaativat istumalihaksilta enemmän. Näihin kun lisätään Jimnyn muut ominaisuudet, niin kokonaisuutena se on monipuolisempi (tiloiltaankin) ja vähemmän taajama-auto vaikka maantieajossa tappio tuleekin. Oma lukunsahan tällä Fiatilla olisi ollut iso arvonlasku vuodessa, jos sen olisi ostanut itselle (siis aivan vastakohta Jimnylle). Sähköautona sitten vain Fiatista. "Tilaisuuden tullen" tartuin koukkuun "yksityisliisarina" vuosi sitten, kun julkisten latausasemien määrä lähti nopeaan nousuun (kiitos EU:n pykälien), mutta on tuo ilman omaa latausmahdollisuutta vieläkin vaatinut hiukan harrastusasennetta eteläisessäkin Suomessa. Tarkoituksella valinta osui tuollaiseen kompaktiin automalliin 42 kWh akulla, 85 kW maksimilatausteholla ja 320 km WLTP:llä ilman ILP:iä ja akun esilämmitystä periaatteena testata ajatuksella "bottom to top" ja "less is more" mikä riittää itselle. Ja onhan tuo riittänyt vaikka muutaman kerran on tullut saavuttua latausasemalle alle 10% lukemilla. Ehkä napsun isompi akku olisi vähentänyt niitä kertoja tai sitten ei. Talviajoa tuli vähemmän (ja siksi ehkä näinkin positiivinen käsitys), koska talvella auton nopean lämpenemisen vastapainoksi pyyhkijät jäätyivät kiinni tuulilasiin (sulat ala-asennossaan lämppärin suulakkeiden alapuolella), pienehkö maavara ja noin kk:n seisonnan jälkeen apuvirtaa kaivannut 12V akku. Mutta kaduttaako? Ei ollenkaan ja ainakin harkintaan asti on päässyt sähköautoilun(kin) jatkaminen ehkä pykälää isommalla autolla ja akulla (tod.näk. ei kuitenkaan mitään yli 2000 kg malmikasaa). Viimeksi muokannut nemola : 05.07.2025 12:31 |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Samalla tuli nähtyä uutuus KGM Musso EV. Katselemalla ja kuuntelemalla huomattua: Ensimmäinen yksilö Suomessa, en tiedä onko maahantuojan vai jälleenmyyjän (Kouvola?). Itsekantava kori. Koko luokkaa "normi suomipickup". Hinta 50 tonnia sis. ALV. Maavaraa niukahkosti noin 180mm. Takaa katsoen akku suojassa, mutta sivulta ja edestä ei yhtä hyvin. Keulassa ei tavaratilaa. Koeajo oli mahdollista, en ajanut. EDIT: En mennyt tuonne patteriautolla vaan sähkönsinisellä Jimnyllä, joka olikin hyvä valinta, kun matkalla oli liikennemerkkejä tyyliin "päällystevaurioita x km". Ohitin matkalla mm. yhden Teslan. ![]() Viimeksi muokannut nemola : 30.08.2025 09:57 |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Taas on pörssisähkö sahaillut, että kannusti tekemään yhden sarjan lisää. Nyt yritän tehdä mahdollisimman halvalla ja helpolla melko pystyyn aitamaisesti.
Kolmikerroksinen teline oli työläs tehdä puusta. |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Jaa, täällähän on vissiin muitaki "pelle pelottomia, sähkön säästäjiä"
Itellä tämmönen setti. ![]() Katolla sitten 7.5kWp paneleita, talvi menee pörssisähkön hinnan ohjaamalla latauksella verkosta. Viime talvena en käyttäny koskaan yli 3c sähköä ja hyvin riitti. Toivottavasti ens talvi menee samoin. Nyt on menty paneelisähkön varassa tuolta maaliskuun puolen välin tienoilta saakka, toistaseksi riittää mutta paneelien tuotto hiipuu kyllä jo näin syksyllä. Tuossa siis 60kWh akkukapasiteettia. Noiden perässä on kaksi ilppiä, lämminvesivaraaja, puku/pesu/saunan ja autotallin lattialämmöt. Eli koko torpan lämmitys. Sijainti pohjosessa, mutta napapiirin alapuolella, jotkut sanoo meri-lapiksikin. Ei mitään järkeä mutta ompa tullu harrasteltua ja tuhlattua rahaa. ![]() Tuosta lännen puolelta jos kaatas muutaman ison puun niin sais vuorokausi tuottoa venytettyä erityisesti näin syksyllä kun aurinko paistaa jo aika matalalta, lisää paneeleitakin kyllä katolle mahtuis... nooh jospa sitten jos ja kun joskus päätyy investoimaan sähköpirssiin. EDIT: Verkkoon tästä ei lähde mitään. Viimeksi muokannut Mika_T : 02.09.2025 17:00 |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Ompa iso Victron setti!
Tuossa on se hyvä, että voi tehdä itse kuten haluaa. Kallis kuitenkin. Pitäs jaksaa keskittää kaikki tärkeät pikkumökkiin, siellä voi tuhlata sähköä, eikä mene hirveästi. Vessan tekemisestä kiinni. Näin on, että joutuu miettimään mitä puita pitää. Istutellut uusia puita paikkoihin, jossa itselle varjoa, mutta paneeleihin aurinkoa. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 02.09.2025 20:03 |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sepä noissa tekeekin hommasta harrastelua, koska kunnollisen tarpeeksi ison järjestelmän tuotto kuitenkin talvella ja pimeään vuodenaikaan on kehno, silloin kun sitä sähköä just enempi tarvii (lämmitys/valaistus) kun kesäaikana taas ainakaan itsellä pientalossa kulu juuri mitään. Tosin tollaisella ohjauksella lisäksi halvan pörssisähkön aikaan akkujen latailulla saa vähän enempi irti, mutta systeemin investoinnin ja asennusten kustannuksella makselee aika monta vuotta ihan tavallista sähkönkäyttöä veikkaisin. Ja eikös noilla paneeleillakin ollu joku käyttöikäkin, että käykö niin että joutuu uusimaan ja silloin on ehkä investoinnin hinnan osittain saanut "takaisin" kun joutuu sitten jo hankkimaan taas uudet? Ja käykö niin että pitää sitten jo se ohjauszydeemikin päivittää > kaivellaan lisää euroja lompsasta?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |