Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.04.2023, 11:08
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sähköautoilun saralla on ole yhtä tyytyväinen etenemiseen. Nyt vasta tuli jotain juttua, että voisi tulla sähkö Hilux.
Eipä ainakaan tuo avolava paperilla mitenkään ylitä odotuksia.

vetomassa, jarrullinen 1 000 kg
maavara 16 cm
takaveto
80 kW maksimilatausteho
hinta 70 556 € (alv 24 %)

https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...vin-korkealle/

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.04.2023, 12:16
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/

Tuollainen tuli vastaan Mäntsälässä yks päivä. Vetää jo isompaa kärriä
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.04.2023, 12:38
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Vaikka maavaraa olisi, niin akkujen sijoittelu ja suojaus ei kauheasti taida poiketa henkilöautoista?
Meinaan että avolavoilla nuuka joutuu korostetusti varomaan pohjakontakteja?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.04.2023, 12:51
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude Näytä viesti
Vaikka maavaraa olisi, niin akkujen sijoittelu ja suojaus ei kauheasti taida poiketa henkilöautoista?
Meinaan että avolavoilla nuuka joutuu korostetusti varomaan pohjakontakteja?
Siellä ne akut on runkoaisojen välissä ja osassa ne on konehuoneessa pellin alla, joten ei ne arkoja ole mun mielestä. Eiks se bensatankkikin ole siellä pohjassa? Ja helppohan sinne pohjaan on suojaa lisätä kun on runko minne kiinnittää.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.04.2023, 16:05
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Mitenkähän valmistaja suhtautuu ylimääräiseen suojaukseen esimerkiksi akun kanssa? Vaikkapa jäähdytyksen, paskan, jään ja muun ryönän kertyymisen suhteen.

https://www.google.com/search?q=ford...TqZKllms8X-t4M


Yksi mikä myös mietityttää patteri himmeleissä minkään sortin "offi" käytössä, on ns. kahlaussyvyys. Osassa kun lie kielletty ajamasta minkään sorttiseen lätäkköön vähääkään vauhdikkaammin. Eikä siis upotuksesta kyse.

Fantsua tuossa patsku F-150:ssä olisi kyllä että kunnon umpinainen tavaratila JA lava!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.04.2023, 16:27
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Siellä ne akut on runkoaisojen välissä ja osassa ne on konehuoneessa pellin alla, joten ei ne arkoja ole mun mielestä.
Noinhan niiden pitäisi olla ja ehkä onkin esim. Ford F-150:ssä. Mutta ainakin tuo takatuuppari-Maxus näyttää jättävän sekä sähkömoottorin että akuston osumille alttiiksi. Ainakin peruuttamalla molemmat näyttävät olevan tyrkyllä kolhuille: "The motor itself is positioned at the back axle and hangs down under the truck. So ground clearance is more limited than in a conventional pickup, further reducing the T90EV’s usefulness over more rugged terrain".

https://www.parkers.co.uk/vans-picku...-pickup-truck/

https://parkers-images.bauersecure.c...-t90ev-093.jpg

EDIT2: https://moottori.fi/wp-content/uploa...2023-EK-16.jpg

Eipä ole tullut ajatelluksi voiman siirtämistä sähkömoottorista jäykkään akseliin. Tuossahan näyttäisi moottori pultatun suoraan vetävän akselin perään. Äkkiseltään aika erikoinen ratkaisu. Jos se haluttaisiin akselia ylemmäksi, niin pitäisi kai olla perinteinen kardaani.

EDIT: Ai Ford F-150 Lightningissa onkin erillisjousitus edessä ja takana. 8-O

Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 17:07
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.04.2023, 17:16
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Eipä ole tullut ajatelluksi voiman siirtämistä sähkömoottorista jäykkään akseliin. Tuossahan näyttäisi moottori pultatun suoraan vetävän akselin perään. Äkkiseltään aika erikoinen ratkaisu. Jos se haluttaisiin akselia ylemmäksi, niin pitäisi kai olla perinteinen kardaani.
Huono muisti?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.04.2023, 09:51
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Mutta ainakin tuo takatuuppari-Maxus näyttää jättävän sekä sähkömoottorin että akuston osumille alttiiksi. Ainakin peruuttamalla molemmat näyttävät olevan tyrkyllä kolhuille: "The motor itself is positioned at the back axle and hangs down under the truck. So ground clearance is more limited than in a conventional pickup, further reducing the T90EV’s usefulness over more rugged terrain".

https://parkers-images.bauersecure.c...-t90ev-093.jpg

EDIT2: https://moottori.fi/wp-content/uploa...2023-EK-16.jpg

Tuossahan näyttäisi moottori pultatun suoraan vetävän akselin perään.
Eilen varaosatiskillä asioidessa tuli samalla myyntihallissa polvistuttua tämän kiinaihmeen ympärillä ja kyllähän se näytti livenä takaa samalta kuin noissa kuvissakin. Myös sivuilta akku on alimpana ilman erillistä sivusuojaa. Edestä katsottuna oli sentään joku uloke ennen akkua ottamassa kosketuksia vastaan. Vähän jäi mielikuva polttiksesta suoraviivaisesti konvertoidusta sähköautosta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.04.2023, 16:33
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/

Tuollainen tuli vastaan Mäntsälässä yks päivä. Vetää jo isompaa kärriä
Oho, aikamoinen bongaus. Norjalaiset saavat ainakin maistiaiset:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...lkaa-norjasta/
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.04.2023, 16:47
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Dana tekee kuulemma akseleita missä sähkömoottori kiinni akselissa. Tiedä sitten missä kaikissa autoissa sellasia käytetään....
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.04.2023, 17:05
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Huber Automotivelta ja Tembolta saa 79 cruisereita sähköisenä. Huberissa on Webaston akut ja ne on ECE R100 eli ainakin Huberit saa jopa kilpiin jos tahtoo.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.04.2023, 07:35
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Huono muisti?
Hyvin mahdollista, että huononemaan päin, mutta se ei haittaa lukemista eikä kirjoittamista. Ainoastaan linkki niiden väliltä puuttuu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Dana tekee kuulemma akseleita missä sähkömoottori kiinni akselissa. Tiedä sitten missä kaikissa autoissa sellasia käytetään....
Tosiaankin. Yksi sellainen löytyi sattumalta ja siinä sähkömoottori näyttää olevan integroitu akseliin.

https://www.dana.com/product/light-v...s4500r-e-axle/

Tuolta bongasin tuon ja tuolla on myös yksi näkemys enkuksi aiheesta miksi jäykkä vetävä akseli voisi olla väistyvä ratkaisu sähköautoissa (Death Of The Live Axle?):

https://www.theautopian.com/the-surp...k-an-engineer/

Viimeksi muokannut nemola : 26.04.2023 07:38
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.04.2023, 18:34
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Oho, aikamoinen bongaus. Norjalaiset saavat ainakin maistiaiset:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...lkaa-norjasta/
Ratkaisu olisi suomalaiselle vaikka sellainen, että pitää vanhan tosimiesten maasturin ja hommaa kevyemmän sähköauton.

Perinteiset maasturit on aika harvassa ja ei myynnissä hirveästi. Uusissa polttomoottoriautoissa on sähköhimmeliä harmiksi saakka.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.04.2023, 19:35
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Milloinkohan tämä tulee markkinoille https://www.google.com/amp/s/robbrep...234693117/amp/

Ei tolla ite ehkä kehtais ajaa, mutta vaimolle sopisi
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.05.2023, 13:40
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Yksi kaveri laitellut viestiä rupesi säästää sähköä sähkön kallistuttua, otti 15 kilowattissen Froniuksen ja mä ehdotin, että sillä voi tutustua.

Menee valoisal paikal myyntiin jo ihan hyvln.

Kukaan ei ole itselle vielä sanonut, ettei tapahtunut juur mitään.

Toisaalta itsestä olis hauska kokeilla myös minimalistista 4 bifacial paneelin settiä mikroinvertterillä vaik mökille auttamaan ilmalämpöpumppua. Pienen setin saisi helpommin hyvään paikkaan.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.06.2023, 14:35
J-J J-J ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.20
Sijainti: Heinola
Viestit: 45
Perusasetus

Tämä olikin varsinainen älyauto, kun antoi ensin varoituslaukauksen ja savumerkin, että ymmärrettiin siirtää pois maan alta parkkihallista ennen varsinaista syttymistä:
https://yle.fi/a/74-20035416
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja https://yle.fi/a/74-20035240
– Sähköautot ovat mystisiä. Oma ammattitaito ei riitä niiden kanssa kovin pitkälle. Ei kannata kovin lähelle mennä sörkkimään. Jos akuissa on jännite, saamme helposti pikakiharat
Lainaus aikaisemmasta uutisesta pamaukseen liittyen: https://yle.fi/a/74-20035240

Sinällään olisi mielenkiintoista tietää, mikä sieltä noin räjähtävästi ampuu matkaan palaessa. Eli onko yleisempääkin käyttäytymistä tietyillä autoilla odotettavissa vai onko tämä yksittäistapaus. Uteliaisuus vetää tietysti ihmisiä seuraamaan paloa, mutta jos se noin paukkuu niin kannattaa pitää vähän reilummin etäisyyttä. Ja onhan tuo melkoinen turvallisuusriski brankkareillekin.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.07.2025, 09:21
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Eipä ainakaan tuo avolava paperilla mitenkään ylitä odotuksia.

vetomassa, jarrullinen 1 000 kg
maavara 16 cm
takaveto
80 kW maksimilatausteho
hinta 70 556 € (alv 24 %)

https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...vin-korkealle/
Nyt uusi yritys nelivedolla ja 9 tonnia korkeammalla hinnalla.

Kohderyhmästä arvellaan "...miellyttää todennäköisesti enemmän segmentin ulkopuolelta tulevia asiakkaita kuin perinteistä avolavakansaa".

Toivottavasti ja tod.näk. tämä "Tetrikseksi nimetyn" ei kuitenkaan tarkoita, että tehtaan hihnalta tulee autot sellaisella rungolla joka sattuu tulemaan. "Tämä puhtaalta pöydältä aloitettu tuote on rakennettu Tetrikseksi nimetyn runkorakenteen varaan"

EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiain...hkoavolavaksi/
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.07.2025, 10:55
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Nyt uusi yritys nelivedolla ja 9 tonnia korkeammalla hinnalla.

EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiain...hkoavolavaksi/
Näyttää yleistyneen suuntaus, jossa ajopeliä tarvitaan golfkentälle tai oopperajuhlille kulkemiseen.

Sitä tehdään mistä maksetaan.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.07.2025, 11:30
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Eilen 4.7. tuli itsellä täyteen 1 vuosi ja 13 tkm sähköautoilua Fiat 500e:llä. Aiempi kokemus rajoittuu vain reilun 300 km koeajoon Tesla Model S 75D:llä.

Tuo Fiathan on kooltaan lähellä Jimnyä, joten siltä osin vähän vertailua autoina.

Fiat vm. 2023
Pituus 3631 mm
Leveys 1683 mm
Akseliväli 2322 mm
Omamassa 1365 kg

Jimny vm. 2020
Pituus 3645 mm
Leveys 1645 mm
Akseliväli 2250 mm
Omamassa 1135 kg

Taajama-ajossahan molemmat ovat kuin kalat vedessä, mutta vähän eri vahvuuksin. Fiatilla sähköautolla ajamisen vaivattomuus (Jimny manuaali) vakiovarusteisella peruutuskameralla ja miksei myös tolppakameroista varoittavalla TomTomin navillla. Jimnyllä puolestaan etuna pikkumaasturin ominaisuudet huolettomaan taajama-ajoon (ei tarvitse varoa kanttari-ihottumaa). Molemmilla on ilo ajaa taajamassa.

Maantieajossa vaikka tuo uusimman korimallin Jimny onkin hyvä luokassaan, niin Fiat on toki tunnokkaampi ja vakaampikin ajettava, joskin kovahkot istuimet vaativat istumalihaksilta enemmän.

Näihin kun lisätään Jimnyn muut ominaisuudet, niin kokonaisuutena se on monipuolisempi (tiloiltaankin) ja vähemmän taajama-auto vaikka maantieajossa tappio tuleekin. Oma lukunsahan tällä Fiatilla olisi ollut iso arvonlasku vuodessa, jos sen olisi ostanut itselle (siis aivan vastakohta Jimnylle).

Sähköautona sitten vain Fiatista. "Tilaisuuden tullen" tartuin koukkuun "yksityisliisarina" vuosi sitten, kun julkisten latausasemien määrä lähti nopeaan nousuun (kiitos EU:n pykälien), mutta on tuo ilman omaa latausmahdollisuutta vieläkin vaatinut hiukan harrastusasennetta eteläisessäkin Suomessa. Tarkoituksella valinta osui tuollaiseen kompaktiin automalliin 42 kWh akulla, 85 kW maksimilatausteholla ja 320 km WLTP:llä ilman ILP:iä ja akun esilämmitystä periaatteena testata ajatuksella "bottom to top" ja "less is more" mikä riittää itselle.

Ja onhan tuo riittänyt vaikka muutaman kerran on tullut saavuttua latausasemalle alle 10% lukemilla. Ehkä napsun isompi akku olisi vähentänyt niitä kertoja tai sitten ei. Talviajoa tuli vähemmän (ja siksi ehkä näinkin positiivinen käsitys), koska talvella auton nopean lämpenemisen vastapainoksi pyyhkijät jäätyivät kiinni tuulilasiin (sulat ala-asennossaan lämppärin suulakkeiden alapuolella), pienehkö maavara ja noin kk:n seisonnan jälkeen apuvirtaa kaivannut 12V akku.

Mutta kaduttaako? Ei ollenkaan ja ainakin harkintaan asti on päässyt sähköautoilun(kin) jatkaminen ehkä pykälää isommalla autolla ja akulla (tod.näk. ei kuitenkaan mitään yli 2000 kg malmikasaa).

Viimeksi muokannut nemola : 05.07.2025 12:31
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.08.2025, 09:46
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 224
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Nyt uusi yritys nelivedolla ja 9 tonnia korkeammalla hinnalla.
.
.
.
EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiain...hkoavolavaksi/
Tuollainen Maxus e-Terron 9 tuli nähtyä eilen livenä, kun tuli piipahdettua Electric Weekendissä (Woikoski Feeling Mäntyharjulla, myös 30.8. klo 17 asti, en tosin tiedä onko samat autot paikalla näytillä, kummankaan auton esittelijä ei ollut paikalla ainakaan koko ajan eli sisään ei silloin päässyt). Katselemalla huomattua: Koko suuri. Maavaraa reiluhkosti (speksien mukaan edessä 230mm, takana 237mm, akselien välissä 260mm, ilmajousituksella ehkä vielä lisää?). Akku ja takamoottori näyttivät tosiaan olevan paremmin suojassa kuin aiemmassa takavetoisessa T90 EV:ssä. Lavalla kaksi sukoa virran ulosottoon.

Samalla tuli nähtyä uutuus KGM Musso EV. Katselemalla ja kuuntelemalla huomattua: Ensimmäinen yksilö Suomessa, en tiedä onko maahantuojan vai jälleenmyyjän (Kouvola?). Itsekantava kori. Koko luokkaa "normi suomipickup". Hinta 50 tonnia sis. ALV. Maavaraa niukahkosti noin 180mm. Takaa katsoen akku suojassa, mutta sivulta ja edestä ei yhtä hyvin. Keulassa ei tavaratilaa. Koeajo oli mahdollista, en ajanut.

EDIT: En mennyt tuonne patteriautolla vaan sähkönsinisellä Jimnyllä, joka olikin hyvä valinta, kun matkalla oli liikennemerkkejä tyyliin "päällystevaurioita x km". Ohitin matkalla mm. yhden Teslan.

Viimeksi muokannut nemola : 30.08.2025 09:57
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 01.09.2025, 22:26
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Taas on pörssisähkö sahaillut, että kannusti tekemään yhden sarjan lisää. Nyt yritän tehdä mahdollisimman halvalla ja helpolla melko pystyyn aitamaisesti.

Kolmikerroksinen teline oli työläs tehdä puusta.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 02.09.2025, 16:53
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Jaa, täällähän on vissiin muitaki "pelle pelottomia, sähkön säästäjiä"

Itellä tämmönen setti.



Katolla sitten 7.5kWp paneleita, talvi menee pörssisähkön hinnan ohjaamalla latauksella verkosta.
Viime talvena en käyttäny koskaan yli 3c sähköä ja hyvin riitti. Toivottavasti ens talvi menee samoin.
Nyt on menty paneelisähkön varassa tuolta maaliskuun puolen välin tienoilta saakka, toistaseksi riittää mutta paneelien tuotto hiipuu kyllä jo näin syksyllä.

Tuossa siis 60kWh akkukapasiteettia. Noiden perässä on kaksi ilppiä, lämminvesivaraaja, puku/pesu/saunan ja autotallin lattialämmöt. Eli koko torpan lämmitys.

Sijainti pohjosessa, mutta napapiirin alapuolella, jotkut sanoo meri-lapiksikin.

Ei mitään järkeä mutta ompa tullu harrasteltua ja tuhlattua rahaa.


Tuosta lännen puolelta jos kaatas muutaman ison puun niin sais vuorokausi tuottoa venytettyä erityisesti näin syksyllä kun aurinko paistaa jo aika matalalta, lisää paneeleitakin kyllä katolle mahtuis... nooh jospa sitten jos ja kun joskus päätyy investoimaan sähköpirssiin.

EDIT: Verkkoon tästä ei lähde mitään.

Viimeksi muokannut Mika_T : 02.09.2025 17:00
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 02.09.2025, 19:59
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Ompa iso Victron setti!

Tuossa on se hyvä, että voi tehdä itse kuten haluaa. Kallis kuitenkin.

Pitäs jaksaa keskittää kaikki tärkeät pikkumökkiin, siellä voi tuhlata sähköä, eikä mene hirveästi. Vessan tekemisestä kiinni.

Näin on, että joutuu miettimään mitä puita pitää. Istutellut uusia puita paikkoihin, jossa itselle varjoa, mutta paneeleihin aurinkoa.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 02.09.2025 20:03
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 03.09.2025, 14:42
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.398
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Jaa, täällähän on vissiin muitaki "pelle pelottomia, sähkön säästäjiä"

Ei mitään järkeä mutta ompa tullu harrasteltua ja tuhlattua rahaa.

Sepä noissa tekeekin hommasta harrastelua, koska kunnollisen tarpeeksi ison järjestelmän tuotto kuitenkin talvella ja pimeään vuodenaikaan on kehno, silloin kun sitä sähköä just enempi tarvii (lämmitys/valaistus) kun kesäaikana taas ainakaan itsellä pientalossa kulu juuri mitään. Tosin tollaisella ohjauksella lisäksi halvan pörssisähkön aikaan akkujen latailulla saa vähän enempi irti, mutta systeemin investoinnin ja asennusten kustannuksella makselee aika monta vuotta ihan tavallista sähkönkäyttöä veikkaisin.

Ja eikös noilla paneeleillakin ollu joku käyttöikäkin, että käykö niin että joutuu uusimaan ja silloin on ehkä investoinnin hinnan osittain saanut "takaisin" kun joutuu sitten jo hankkimaan taas uudet? Ja käykö niin että pitää sitten jo se ohjauszydeemikin päivittää > kaivellaan lisää euroja lompsasta?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 04.09.2025, 12:49
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Jaa, täällähän on vissiin muitaki "pelle pelottomia, sähkön säästäjiä"

Itellä tämmönen setti.



Katolla sitten 7.5kWp paneleita, talvi menee pörssisähkön hinnan ohjaamalla latauksella verkosta.
Viime talvena en käyttäny koskaan yli 3c sähköä ja hyvin riitti. Toivottavasti ens talvi menee samoin.
Nyt on menty paneelisähkön varassa tuolta maaliskuun puolen välin tienoilta saakka, toistaseksi riittää mutta paneelien tuotto hiipuu kyllä jo näin syksyllä.

Tuossa siis 60kWh akkukapasiteettia. Noiden perässä on kaksi ilppiä, lämminvesivaraaja, puku/pesu/saunan ja autotallin lattialämmöt. Eli koko torpan lämmitys.

Sijainti pohjosessa, mutta napapiirin alapuolella, jotkut sanoo meri-lapiksikin.

Ei mitään järkeä mutta ompa tullu harrasteltua ja tuhlattua rahaa.


Tuosta lännen puolelta jos kaatas muutaman ison puun niin sais vuorokausi tuottoa venytettyä erityisesti näin syksyllä kun aurinko paistaa jo aika matalalta, lisää paneeleitakin kyllä katolle mahtuis... nooh jospa sitten jos ja kun joskus päätyy investoimaan sähköpirssiin.

EDIT: Verkkoon tästä ei lähde mitään.
Onko noi akut ite rakennettu?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 22:22 (GMT +2).