![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vaikka aurinko on mollottanut jo monta viikkoa, on noin yleisesti ottaen keskustelut aurinkopaneelien hankinnoista ja takaisinmaksuajoista hiljentynyt monella foorumilla. Samaanaikaan kuluttajariitalautakunta uutisoi aiheeseen liittyvien valitusten määrän rajusta noususta. Paluu arkeen? Lupasin kyllä laskeskella eräälle isännälle, kannattaisiko hänen aurinkopaneelit ottaa. Tekee polttopuuta myyntiin, ja huhtikuusta heinäkuun loppuun pyörii 13kW puhaltimia 24/7. Yksinkertaisilla laskemmilla varmasti kannattaa, mutta kun käydään miettimään kuinka tuon toteuttaisi optimaalisesti mutta kustannustehokkaasti, tekniseltä kannalta, pitääkin käydä miettimään. Kuinka puhaltimia ohjataan kun tuotta alkaa hiipumaan, eikä riitä kaikille puhaltimille. Miten tämä tieto saadaan aurinkosähköjärjestelmästä ulos, ja minkälainen ohjausjärjestelmä tätä tieto käsittelee. Minkä kokoisia ja montako noita puhaltimia on? Tässä tapauksessa muistaakseni kolme. Ei saa kovinkaan optimaalisesti käytettyä osa aurinkosähkön/osa verkkosähkön takana? Ainakaan suorilla lähdöillä. Lisäksi nythän on suunnitteilla hirveästi uutta aurinkoenergia kapasiteettia. Hyvinkin pian voidaan olla tilanteessa, jossa auringon paistaessa ei sähkö maksa juuri mitään. Miten käy silloin takaisinmaksuajalle? Vähän veikkaan että huonosti. Näin äkkiseltään mietittynä ainakin tuollaisi kysymyksiä tulee mieleen.
Viimeksi muokannut riude : 25.04.2023 09:15 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itsellä suurin epäluulo kohdistuu kattoasennuksiin, miten kestää ja miten huolletaan. Yksi kavereista laittoi käyränsä viestillä kun oli tullut omakotitaloon 20 kWp setti ja tässä kuussa oli hyvinä päivinä tullut esim. 120 kWh. Näin saattaa käydä jos tarpeeksi moni rakentaa näitä, sähköstä tulee valoisaan aikaan halvempaa ja jossain tulee raja vastaan, ettei lisäkapasiteetti oikein rahassa hyödytä. Omasta mielestä nämä on kuitenkin ainakin kiinteistön omistajalle hyvä täydennys ja yhteensopivat muiden ratkaisujen kanssa. Muitakin tarvii kun henkselejä voi paukutella vain osan vuodesta, eikä kaikkia tunteja. Oma neuvo on se, että suunnitelkaa kunnolla invertteri ja sen liitäntä sähköverkkoon, niin voi tilanteen mukaan skaalata systeemin sopivaksi. Aloittaa vaikka vain yhdellä mppt trackerillä. Kallis sähkö osuu aamuun ja jos siihen saa ensin tehoa, myöhemmin voi rakennella muuta. Voi joutua myös jonkin verta tekemään pihapuuhommia, jotta valo osuisi kunnolla sinne mihin haluaa. Sähköautoilun saralla on ole yhtä tyytyväinen etenemiseen. Nyt vasta tuli jotain juttua, että voisi tulla sähkö Hilux. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
vetomassa, jarrullinen 1 000 kg maavara 16 cm takaveto 80 kW maksimilatausteho hinta 70 556 € (alv 24 %) https://maxus.fi/mallit/t90ev-avolava/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...vin-korkealle/ |
#4
|
||||
|
||||
![]()
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/
Tuollainen tuli vastaan Mäntsälässä yks päivä. Vetää jo isompaa kärriä
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vaikka maavaraa olisi, niin akkujen sijoittelu ja suojaus ei kauheasti taida poiketa henkilöautoista?
Meinaan että avolavoilla nuuka joutuu korostetusti varomaan pohjakontakteja? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Siellä ne akut on runkoaisojen välissä ja osassa ne on konehuoneessa pellin alla, joten ei ne arkoja ole mun mielestä. Eiks se bensatankkikin ole siellä pohjassa? Ja helppohan sinne pohjaan on suojaa lisätä kun on runko minne kiinnittää.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkähän valmistaja suhtautuu ylimääräiseen suojaukseen esimerkiksi akun kanssa? Vaikkapa jäähdytyksen, paskan, jään ja muun ryönän kertyymisen suhteen.
https://www.google.com/search?q=ford...TqZKllms8X-t4M Yksi mikä myös mietityttää patteri himmeleissä minkään sortin "offi" käytössä, on ns. kahlaussyvyys. Osassa kun lie kielletty ajamasta minkään sorttiseen lätäkköön vähääkään vauhdikkaammin. Eikä siis upotuksesta kyse. Fantsua tuossa patsku F-150:ssä olisi kyllä että kunnon umpinainen tavaratila JA lava! ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.parkers.co.uk/vans-picku...-pickup-truck/ https://parkers-images.bauersecure.c...-t90ev-093.jpg EDIT2: https://moottori.fi/wp-content/uploa...2023-EK-16.jpg Eipä ole tullut ajatelluksi voiman siirtämistä sähkömoottorista jäykkään akseliin. Tuossahan näyttäisi moottori pultatun suoraan vetävän akselin perään. Äkkiseltään aika erikoinen ratkaisu. Jos se haluttaisiin akselia ylemmäksi, niin pitäisi kai olla perinteinen kardaani. EDIT: Ai Ford F-150 Lightningissa onkin erillisjousitus edessä ja takana. 8-O Viimeksi muokannut nemola : 25.04.2023 17:07 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...lkaa-norjasta/ |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Dana tekee kuulemma akseleita missä sähkömoottori kiinni akselissa. Tiedä sitten missä kaikissa autoissa sellasia käytetään....
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Huber Automotivelta ja Tembolta saa 79 cruisereita sähköisenä. Huberissa on Webaston akut ja ne on ECE R100 eli ainakin Huberit saa jopa kilpiin jos tahtoo.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Hyvin mahdollista, että huononemaan päin, mutta se ei haittaa lukemista eikä kirjoittamista. Ainoastaan linkki niiden väliltä puuttuu.
![]() Lainaus:
https://www.dana.com/product/light-v...s4500r-e-axle/ Tuolta bongasin tuon ja tuolla on myös yksi näkemys enkuksi aiheesta miksi jäykkä vetävä akseli voisi olla väistyvä ratkaisu sähköautoissa (Death Of The Live Axle?): https://www.theautopian.com/the-surp...k-an-engineer/ Viimeksi muokannut nemola : 26.04.2023 07:38 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Perinteiset maasturit on aika harvassa ja ei myynnissä hirveästi. Uusissa polttomoottoriautoissa on sähköhimmeliä harmiksi saakka. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Milloinkohan tämä tulee markkinoille https://www.google.com/amp/s/robbrep...234693117/amp/
Ei tolla ite ehkä kehtais ajaa, mutta vaimolle sopisi
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kohderyhmästä arvellaan "...miellyttää todennäköisesti enemmän segmentin ulkopuolelta tulevia asiakkaita kuin perinteistä avolavakansaa". Toivottavasti ja tod.näk. tämä "Tetrikseksi nimetyn" ei kuitenkaan tarkoita, että tehtaan hihnalta tulee autot sellaisella rungolla joka sattuu tulemaan. ![]() EDIT: https://moottori.fi/koeajo/maistiain...hkoavolavaksi/ |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitä tehdään mistä maksetaan. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Eilen 4.7. tuli itsellä täyteen 1 vuosi ja 13 tkm sähköautoilua Fiat 500e:llä. Aiempi kokemus rajoittuu vain reilun 300 km koeajoon Tesla Model S 75D:llä.
Tuo Fiathan on kooltaan lähellä Jimnyä, joten siltä osin vähän vertailua autoina. Fiat vm. 2023 Pituus 3631 mm Leveys 1683 mm Akseliväli 2322 mm Omamassa 1365 kg Jimny vm. 2020 Pituus 3645 mm Leveys 1645 mm Akseliväli 2250 mm Omamassa 1135 kg Taajama-ajossahan molemmat ovat kuin kalat vedessä, mutta vähän eri vahvuuksin. Fiatilla sähköautolla ajamisen vaivattomuus (Jimny manuaali) vakiovarusteisella peruutuskameralla ja miksei myös tolppakameroista varoittavalla TomTomin navillla. Jimnyllä puolestaan etuna pikkumaasturin ominaisuudet huolettomaan taajama-ajoon (ei tarvitse varoa kanttari-ihottumaa). Molemmilla on ilo ajaa taajamassa. Maantieajossa vaikka tuo uusimman korimallin Jimny onkin hyvä luokassaan, niin Fiat on toki tunnokkaampi ja vakaampikin ajettava, joskin kovahkot istuimet vaativat istumalihaksilta enemmän. Näihin kun lisätään Jimnyn muut ominaisuudet, niin kokonaisuutena se on monipuolisempi (tiloiltaankin) ja vähemmän taajama-auto vaikka maantieajossa tappio tuleekin. Oma lukunsahan tällä Fiatilla olisi ollut iso arvonlasku vuodessa, jos sen olisi ostanut itselle (siis aivan vastakohta Jimnylle). Sähköautona sitten vain Fiatista. "Tilaisuuden tullen" tartuin koukkuun "yksityisliisarina" vuosi sitten, kun julkisten latausasemien määrä lähti nopeaan nousuun (kiitos EU:n pykälien), mutta on tuo ilman omaa latausmahdollisuutta vieläkin vaatinut hiukan harrastusasennetta eteläisessäkin Suomessa. Tarkoituksella valinta osui tuollaiseen kompaktiin automalliin 42 kWh akulla, 85 kW maksimilatausteholla ja 320 km WLTP:llä ilman ILP:iä ja akun esilämmitystä periaatteena testata ajatuksella "bottom to top" ja "less is more" mikä riittää itselle. Ja onhan tuo riittänyt vaikka muutaman kerran on tullut saavuttua latausasemalle alle 10% lukemilla. Ehkä napsun isompi akku olisi vähentänyt niitä kertoja tai sitten ei. Talviajoa tuli vähemmän (ja siksi ehkä näinkin positiivinen käsitys), koska talvella auton nopean lämpenemisen vastapainoksi pyyhkijät jäätyivät kiinni tuulilasiin (sulat ala-asennossaan lämppärin suulakkeiden alapuolella), pienehkö maavara ja noin kk:n seisonnan jälkeen apuvirtaa kaivannut 12V akku. Mutta kaduttaako? Ei ollenkaan ja ainakin harkintaan asti on päässyt sähköautoilun(kin) jatkaminen ehkä pykälää isommalla autolla ja akulla (tod.näk. ei kuitenkaan mitään yli 2000 kg malmikasaa). Viimeksi muokannut nemola : 05.07.2025 12:31 |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Samalla tuli nähtyä uutuus KGM Musso EV. Katselemalla ja kuuntelemalla huomattua: Ensimmäinen yksilö Suomessa, en tiedä onko maahantuojan vai jälleenmyyjän (Kouvola?). Itsekantava kori. Koko luokkaa "normi suomipickup". Hinta 50 tonnia sis. ALV. Maavaraa niukahkosti noin 180mm. Takaa katsoen akku suojassa, mutta sivulta ja edestä ei yhtä hyvin. Keulassa ei tavaratilaa. Koeajo oli mahdollista, en ajanut. EDIT: En mennyt tuonne patteriautolla vaan sähkönsinisellä Jimnyllä, joka olikin hyvä valinta, kun matkalla oli liikennemerkkejä tyyliin "päällystevaurioita x km". Ohitin matkalla mm. yhden Teslan. ![]() Viimeksi muokannut nemola : 30.08.2025 09:57 |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Taas on pörssisähkö sahaillut, että kannusti tekemään yhden sarjan lisää. Nyt yritän tehdä mahdollisimman halvalla ja helpolla melko pystyyn aitamaisesti.
Kolmikerroksinen teline oli työläs tehdä puusta. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Jaa, täällähän on vissiin muitaki "pelle pelottomia, sähkön säästäjiä"
Itellä tämmönen setti. ![]() Katolla sitten 7.5kWp paneleita, talvi menee pörssisähkön hinnan ohjaamalla latauksella verkosta. Viime talvena en käyttäny koskaan yli 3c sähköä ja hyvin riitti. Toivottavasti ens talvi menee samoin. Nyt on menty paneelisähkön varassa tuolta maaliskuun puolen välin tienoilta saakka, toistaseksi riittää mutta paneelien tuotto hiipuu kyllä jo näin syksyllä. Tuossa siis 60kWh akkukapasiteettia. Noiden perässä on kaksi ilppiä, lämminvesivaraaja, puku/pesu/saunan ja autotallin lattialämmöt. Eli koko torpan lämmitys. Sijainti pohjosessa, mutta napapiirin alapuolella, jotkut sanoo meri-lapiksikin. Ei mitään järkeä mutta ompa tullu harrasteltua ja tuhlattua rahaa. ![]() Tuosta lännen puolelta jos kaatas muutaman ison puun niin sais vuorokausi tuottoa venytettyä erityisesti näin syksyllä kun aurinko paistaa jo aika matalalta, lisää paneeleitakin kyllä katolle mahtuis... nooh jospa sitten jos ja kun joskus päätyy investoimaan sähköpirssiin. EDIT: Verkkoon tästä ei lähde mitään. Viimeksi muokannut Mika_T : 02.09.2025 17:00 |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=FUfXWasO-vg&t=405s EDIT: Tuon juutuuppivideon kommenteista kuukkelikäännöksellä: When asked, Maxus wrote: "However, our engineers are examining a future variant with a different electric motor on the front axle, especially to increase off-road capability. The current solution was chosen in favor of a longer range." KGM:n 180mm maavara tulikin jo noteerattua, mutta se yhdistettyä 315cm akseliväliin ja ylityksiin antaa tuollaiset kulmat: Approach angle 20.2 degree Departure angle 24.3 degree Ramp angle 15.1 degree Lähde: KGM-Musso-EV-2025-INT.pdf KGM-kiertue 30.9.–9.10. https://www.kgm-auto.fi/kiertue/ Viimeksi muokannut nemola : 27.09.2025 13:50 |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.nettiauto.com/maxus/t90-ev/13469185 EDIT: Näköjään ajamattomiakin hintaan 36 900 €. Viimeksi muokannut nemola : 06.07.2025 18:40 |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Auronkosähkön ihanuutta, tai jotain muuta..?
Teki jo toisen kerran, molemmilla kerroilla ollut runsaan aurinkoinen päivä, eli tutuilla hellanlevyn asetuksilla paistoin sekä riisin että kastikkeen pohjaan. Jälkimmäisellä kerralla ei pelastanut edes pienin nupin asento... Katolla on ne parikymmentä paneelia, ja invertteristä kun käy katselemassa niin "normipäivänä" vaihejännitteet pyörii 403-407 voltin tietämillä, tämmöisinä "pohjaanpolttopäivinä" reilua kymmentä volttia enemmän. Kaikkihan aina kaikkeen vaikuttaa, myös keittiön sisälämpö joka sekin huitelee kolmeakymppiä, mutta tekeehän tuo jännitteen nosto myös tehoa lisää, ainaki sähköopin mukaan... Todennäköinen syy tuolle on se, että sähköverkkoon ei vaan saa enempää sopimaan, sähköä katolta tulisi eikä invertterikään saa enempää lämmöksi muutettua niin sitten nousee jännitteet. Akkupaketti olisi hyvä olla tuossa, talon omistajan sähkö-MG:n patterit on jo pullollaan eikä tuota kuormaa vaan ole normiasumisessa sen vertaa että saisi edes tarjolla olevaa sähköä törsättyä... Utelias kun olen, niin sillä noita invertterin lukemia(kin) tulee seurattua... Ehkä suurin syy, miksei saa määräänsä enempää sähköä siirtymään, on ristuksen vanhat sähköt, talossa vielä osa, mutta pahimpana syöttö tolpasta talolle ja ennenkaikkea muuntamosta/jakamosta tolppaan. Meillä kun viimeinen pätkä syötöstä tulee vielä ilmakaapelina, josta haarautuu kuuteen mökkiin sähköt. Ollaan normitilanteessakin vähän rajoilla, paksumpaa lappua hitsatessa välkkyy naapurissakin, vaan sähköyhtiötä ei ainakaan vielä ole kiinnostanut lähteä ojaa kaivamaan kaapelin päivitystä ajatellen, ja tilanteessa "artisti maksaa" loppuu äkkiä setelirahat taskusta... |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Tämmöinen on tilanne... kohtuullisin ponnisteluin saa sähköä syntymään välillä hyvinkin, mutta ei tiedä mitä sillä tekisi jos hlntakin olematon. Ehkä jatkossa keskityn siihen miten tehdä sähköä mahdollisimman aikaisin ja myöhään.
Sähkön hintavaihteluongelmia ei niin tarvis huolehtia keräinhommissa. Nyt jo jouduin yhtä tuttua vanhanaikaisessa talossa neuvomaan, ettei ota aurinkopaneeleja vaan pelkkä ilmalämpöpumppu. Ikää miehellä ja talolla. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Tuota ongelmaa saisi kyllä kierrettyä, jos olisi lämminvesivaraaja vastuksilla, tuuppaisi sinne ylimääräisen sähkön. Vaan kun ei tässä talossa ole minkäänlaista varaajaa, lämmönvaihtimella tekee kuuman käyttöveden sekä keskuslämmityksen veden kaukolämmöstä...
Pannuhuoneessa olis kyllä tilaa, siellä kun on ennen kaukolämpöön siirtymistä ollut ensin puukattila, sitten öljykattila vesivaraajan kanssa, saunassa oli vielä muurinpata vaan sekin oli sitten purettu "modernisoinnin" tieltä jo joku vuoskymmen sitten edellisen omistajan aikaan... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |