Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.04.2022, 15:17
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Mulla on nyt -97/340tkm mittarissa, orkkis bensapumpun vaihdoin kun putkitumpit tankin päällä ruostui ja tankkilaitteen kansi halkes. Pumppu itessään toimi. Tankin kehto kannattaa katsoa ettei ole mennyt pitsiksi, tankki putoaa jos on pahasti ruosteessa. Tästä tietää Jasu enemmän. Omaani vaihdoin sen tankkijumpan yhteydessä.

Vesipumppu meni varmaan jossain 300tkm kohdalla, laakeri rupes rolpottamaan ja olikin ihan loppu. Ei kuitenkaan vuotanut vesiä ulos.

Latureita on mennyt, muutama. Nyt raadoista kasattu toimiva.

Startista loppui just hiljattain hiilet, orkkis sekin. Uudet hiilet ja taas rockrock.

Perustekniikka näissä varsin vahvaa ja toimivaa. Suurimmat työllistäjät ovat EAS ja sähköt yleensä. Jos on ilmajousitus toiminnassa niin sen kanssa pääsee painimaan jollain aikavälillä, ellet jo ole päässyt.

Jarruputket mätänee takapäästä pois, ellei ole jo vaihdettu. Jarrut itessään varsin toimivat ja kestävät mutta takajarrujen liukutapit kannattaa huoltaa ennakoivasti. Kun jumivat kunnolla jumiin niin katkeavat helposti.

Termostaatin kotelo kannattaa kurkata ettei ole lähtenyt saumasta aukeamaan, tyhmä muovinen pallo. Tämä ei ole mitenkään huono mutta omaani sen +10v sitten jouduin vaihtamaan.

Konehan on kysymysmerkki, nokka-akseliltaan sekä lohkon/putkien osalta. Mulla oli 200tkm kohdalla nenä sileänä, vettä tämä mun yksilö ei osaa juoda eikä ole ollut lämpövaivainenkaan. Öljyt kannattaa vaihtaa 10tkm välein vaikka huolto-ohje sanoo muuta, moottori on kuitenkin vanhakantainen maamoottori.
Katit mulla orkkikset, samoin lambdat ja hienosti on päästöissään.

ZF-loota perusvarma/toimiva, samoin jakoloota.

Ne lämppärinkennon o-renkaat tuppaavat vuotamaan silloin tällöin apparin jalkatilaan, alkuvaiheessa märkää tuntuu vain siinä jalkatilan ilmasuuttimen takana. (keskitunnelin kyljessä) Hieman ahdas paikka, mutta nämä pystyy vaihtamaan ilman rikkomisia/jättipurkamisia. Ellei ole ryssitty kauluksen ruuvia pilalle/jumiin.

Eikä nämä ole edes pahoja mätimään. Siltä osin paras Range.

Jos on orkkisvanteet ja rosterikupeilla olevat pyöränmutterit, vaihda ne heti jos hylsy ahdistaa yhtään. Mutteri turpoaa kuvun alla ja kohta on käsissä tilanne jossa hylsy ei mahdu, ja kun voimailee sen mahtumaan niin sitten on tiukassa siellä hylsyssä.

Kausiautoksi vähän kyseenalainen, nämä on sellaisia vehkeitä että toimivat parhaiten kun niillä ajetaan.

__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 13.04.2022 07:21
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.04.2022, 19:13
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.381
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Kausiautoksi vähän kyseenalainen, nämä on sellaisia vehkeitä että toimivat parhaiten kun niillä ajetaan.
x2

se on juurikin näin! Aina kun ollu vähänkin pidempään seisonnassa ilmenee "gremlinit" tässä pulkassa, mutta kun ajelee toimii hyvin.

Omakin ollu taas jonku aikaa seisonnassa, et vähän taas hirvittää laitella tulille ja liikenteeseen. Sanoisin et jos jotain ennakoivaa, niin hanki testeri jolla pystyt tuota "pikakorjaamaan" kun tulee niitä ongelmia (joku näistä esim: Nanocom, RWS, Lynx, Hawkeye)

EDIT: lisätään tohon AVRON listaan itsellä ollu ne etusatuloiden liukutapit jotka jumitelleet. Lisäksi se ilmakompuran korjaussarja voi olla ihan hyvä ostaa hyllyyn, ei edes kallis.
EDIT 2: ja mulla menny pesureiden pumppuja nyt pari kertaa, niitähän on kolme (etu- ja takalasille ja lampuille omansa). Vähän keljut vaihtaa kun joutuu purkamaan sumarin pois edestä ja yks niistä sumarin ruuveista on aika kettumaisessa paikassa...alakautta siis joutuu tän tekemään. Ovat siellä sammion pohjassa kiinni.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 11.04.2022 19:21 Perustelu: korjattu kirjoitusvihreet
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.04.2022, 20:26
GC-93 GC-93 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.18
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Kiitti tiedoista,ei niin paha peli sitten taidakaan olla eli ton kanssa pitäisi pärjätä.Ruostetta tuossa ei ole kun suolaa ei ole saanut juurikaan,alusta aika hienoissa maaleissa vieläkin,ja nyt on rautajouset ja kompura ym liittyvä poistettu.No aika näyttää mitä tuleman pitää mutta varoiksi nyt tuon Bensa pumpun ainakin vaihdan.Kone käy hienosti eikä lämpö tai vesiongelmia ole vielä,ei myöskään vuotele mitään liemiä mistään pihalle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.04.2022, 20:58
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 551
Perusasetus

Jos tulee ihan äkkihätäkiire saada vesipumppu, niin ehjä käytetty löytyy hyllystä. Omaani tuli semmoinen uusittua, lämpövaivaa, kuplankehitystä yms metsästäessä...

Tankki tosiaan päätti pudota, vasta noin 260 ajettuna. Ihan kelvollisen näköinen oli tankin panta, mutta aivan haprakkaa josta sitten päätti pettää kun tankkasi reilummin ja kävi hieman hiekkatiellä ajelemassa...

Ilmajousituksesta kovasti tykännyt, toimii kivasti rikotun niskan kanssa. Leppoisan letkeää hyvää kyytiä tarjoilee, vähän liiankin hyvä ollakseen rikkinäinen ajopeli. Moottori kun on "kiehutusvesireaktori", kuplaa pukkaa eli jonninlainen reitti on palotapahtumasta jäähdytysjärjestelmään. Kannet ja tiivisteet vaihdettu, toisesta kannesta löytyi vikaa mutta vielä sitä jäi eli todennäköisesti on sylinteriputki pudonnut tai lohko halki. Siitä huolimatta, ajettu lähes viikottain, ja tuntuu tosiaan tykkäävän ettei pidä viikonkaan taukoja. Talvella kun tuli reilun kuukauden ajamaton jakso "ihanan EAS-järjestelmän" ansiosta, niin kyllä sitä taas herkisteltiin toinenkin viikko että toiminnallisuus palautui. Nyt sitten on ilman isompia oireiluja toiminut...

Jarruosat ei maksaneet oikein mitään, kun ennen Brexitiä tuli haalittua isompi kasa kerralla. Levyt, palat, kehät liukutappeineen jne, ei mitään jumitteluja enää kun kävi kaikki läpi. Nesteetkin tuli siinä vaihdettua saman tien, ja opeteltua ilmaaminen kun siinä on perinteisiin alipainetehostettuihin tottuneelle hieman kevätjuhlaliikkeitä, joita sitten voi avuksi käyttää. Taakse menevät jarruputket on jossain vaiheessa elämää jo ehditty vaihtaa, hieman mielenkiintoisilla reittivalinnoilla... Jarruihinkin sitten löytyy uusia mäntiä, tiivistesarjoja ja jotain muutakin, jos tulee pikainen tarve. Sumuisilta Saarilta tilatessa kun nyt kestää vähän pitempään, eikä hinnoissa mitään mahdotonta hyppäystä tunnu tapahtuneen, niin mulle riittää että tilalle haalii sitten uudet vastaavat...

Ketjua lukiessa tuli mieleen, että pitäisi konehuoneen sulakerasia taas käydä läpi, kun on tullut sekalaisia kummituksia taas peliin satunnaisesti. Sähköflektit lopetti taas yhteistyön, pakko-ohjauksesta huolimatta, ja konesalissa tuoksahtaa "vanhalle radiolle" välillä aika voimakkaastikin. Ja jonnekin edelleen katoaa voltti-vähän toista matkalla konesalin sulaketaululta koritietokoneelle, on vaan tullut tuota operaatiota siirrettyä kohti kesää kun ei talvikelissä houkuta opettaa ikkunoiden ja kattoluukun raja-arvoja uudelleen, jälkimmäisen omatessa kaiken muun kivan lisäksi hieman vikaantuneen muoviosan, ainakin satunnaisesta rutinasta päätellen...

Vaan on melko kumma laite, jos ei moottorista vuoda öljyjä eikä kiehutusmehuja? Kummasti nuo pihan molemmat bensakasit nesteitään vähän vuotaa, eikä Serieksen rivinelonenkaan kuiva ole...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.04.2022, 21:17
Bobtail Bobtail ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Arkansas
Viestit: 63
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Vaan on melko kumma laite, jos ei moottorista vuoda öljyjä eikä kiehutusmehuja? Kummasti nuo pihan molemmat bensakasit nesteitään vähän vuotaa, eikä Serieksen rivinelonenkaan kuiva ole...
Jos englantilaisen auton alla ei ole öljyä, niin ei sitä oo siellä sisälläkään. Vanha viidakon sanonta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.04.2022, 19:00
GC-93 GC-93 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.18
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

No niin nyt aamulla ei Range lähtenyt virtaa on mutta ei starttaa,engine disabled eiollut näytössä kun muutaman kerran.4 numeroinen koodi syötetty ohjeiden mukaan ei vaikutusta.10 tuntia sitä on nyt rassattu mut eipä yhtään viisaammaksi ole tullut.Onko ideoita mikä muu ton vois tehdä jos ei ajonesto?Startatessa joku rele kyllä naksahtelee mutta siihen jää.Startti pyörii hyppylangalla solenoidille et virtaa kyllä on.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.04.2022, 19:18
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.381
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GC-93 Näytä viesti
No niin nyt aamulla ei Range lähtenyt virtaa on mutta ei starttaa,engine disabled eiollut näytössä kun muutaman kerran.4 numeroinen koodi syötetty ohjeiden mukaan ei vaikutusta.10 tuntia sitä on nyt rassattu mut eipä yhtään viisaammaksi ole tullut.Onko ideoita mikä muu ton vois tehdä jos ei ajonesto?Startatessa joku rele kyllä naksahtelee mutta siihen jää.Startti pyörii hyppylangalla solenoidille et virtaa kyllä on.
Onko varmasti oikea koodi tohon autoon ja varma että syöttäminen meni läpi?

Auto ilmoittaa sen muistaakseni vilkuttamalla sitä sisällä olevaa lediä jos proseduuri meni oikein. Jos ei, niin sitten menee uusiksi. Ja jos tarpeeksi monta kertaa mokaa, jossain vaiheessa tulee tuo key code lock out ja joutuu odottelemaan oliko puoli tuntia. Pitäis luntata tuo käsikirjasta kun ei nyt ulkoa muista.

Itse epäilisin tuota avaimen synkronoinnin katoamista, josta tuolla aiemmi kirjoitin, kokeileppa tätä:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
painetaan avaimen lukituspainike pohjaan kun työnnetään avain kuskin oven lukkoon (ovi siis suljettu) ja käännetään vasemmalle, pidetään siinä 3 sekuntia, käännetään takaisin suoraan, vedetään avain pois ja päästetään lukitusnappi ylös.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Land Rover Range Rover L322 kattoteline kuusesa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.04.2018 14:15
Myyty Land Rover 109" -66/ Range Rover -74 Hybridi PROJEKTI miesmies O/M/V Ajoneuvot 5 14.09.2017 21:57
Ostettu Range Rover / Land Rover 3,5 perään automaatti+jakis HannuNurminen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.03.2017 21:52
Ostettu Land Rover / Range Rover 15x7 Mangels teräsvanteet Turpo-Urpo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 22.06.2012 18:03
Myydään Land Rover Range Rover kattoteline taakkateline CAP500040, 1 kpl kuusesa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 21.11.2011 15:44


Sivu luotu: 16:57 (GMT +2).