Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso
Maailmalla kun on tehty vanhojen klassikkoautojen muutoksia sähkölle, niin osassa on säästetty vaihteisto. Eli vaihdettu vain moottori sähköiseen.
Olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla minkälainen tulee sellaisesta autosta ajaa, toki paljon on kiinni mootorin ohjaus elektroniikasta, mutta jos oletetaan että se on hyvä ja toimiva elektroniikka.
Siinähän saataisiin ainakin liikkeellelähtökykyä parannettua kun saa pienen vaihteen tupaan ja sitten toisaalta autolla voisi ajaa kytkin ylhäällä yhdellä vaihteella kokoajan kun ei ole erityis tarpeita.
|
Eikös Porsche tai joku vastaava jo ollut kehittämässä sähköautoa missä on vaihteisto? Sinällään voisi kuvitella että kohtuullisen kokoisella sähkömoottorilla + vaihteistolla oleva sähköhimmeli voisi olla liikkelleelähdössä bensa-V8- tyyppinen, eli heti alhaalta vääntöä ja kulkeekin ihan kohtalaisesti.
Vaihteiston kanssa olevan sähkömoottorin ei tarttisi olla ihan niin iso jotta saataisi se liikkellelähtövetokyky aikaan esim. perävaunua varten, ilman että huippunopeus tai akunkesto kärsisi liikaa.
Kait se homma toimisi niinkin että on kaksi sähkömoottoria, toinen pienehkö ja hyvin tiheäksi välitetty jotta se jaksaa kiskoa liikkeelle, ja lisäksi harvemmaksi välitetty varsinainen ajomoottori kun ollaan liikkeellä. Tiedä sitten kummalla tavalla säästyy painoa paremmin tai saataisi parempi kokonaisuus.