![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Ihan sellainen pikku fakta jos ei sinulla ole tiedossa: esimerkiksi jokseenkin kaikki tehokkaimmat veturit on sähkövetureita, ja vastaavasti liikkellelähdössä vetokyvyltäänkin parhaat vehkeet on käytännössä kaikki dieselsähköisiä, eli diesel tuottaa voiman generaattorille ja sieltä edelleen inverttereille ja ohjauselektroniikan kautta sähkömoottoreille. Isoimmat vetomestarivalmistajat on parhaillaan kehittämässä täyssähköisiä vetomestareita, koska niillä on niin monta hyvää ominaisuutta verrattuna dieselvehkeeseen. Trukkivalmistajat on alkaneet uudestaan kiinnostua sähkökoneista. 40-50 tonnia nostavia kurottajia tehdään jo hybrideinä. Konttilukit on vähitellen siirtymässä joko hybrideiksi tai täyssähköisiksi, ja jo 2000- luvun ihan alkupuolelta uudet koneet on olleet dieselsähköisiä. Laivoihin on jo pitkään asennettu azipodeja ja muita vastaavia dieselsähköisiä propulsiosysteemeitä. Kyllä noiden hybdridi- ja sähkövehkeiden täytyy siis olla ihan paskoja, kun valmistajat tuuttaa niitä ammattikäyttöön todella raskaisiin tehtäviin.. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Noinhan se on. Max vetomassa on pyöreät nolla lähes jokaisessa sähkölaitteessa. Huyndai/Kia taisi tehdä jonkun katumaasturin näköisen jolla saisi vetää jo jotain?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se että niillä ei nykyisin saa vetää mitään on valmistajien typeryyttä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Mä oon samaa mieltä.Lainaus:
Tai pattereis energiaa.... Verkos roikkuvien tai näiden hybridien sekä polttomoottori hybridien optimointi paljon helpompaa.... Sekä verkkoon takaisinsyöttö narun peräs roikkuvil. Ja toimii varmasti. Verkossa roikkuvien peräst nostetaan vaikka maapallo jos on vaan riittävän isot vehkeet..... ![]() ![]() Mut kevyemmät nelipyöräset hybridit ja sähköautot maantiellä aivan naurettavia. Kunnes keksitään oikee ja tehokas energian varastointijärjestelmä. Nykyiset hyvä tie oikeisiin..... Jokainen järjestelmä on yhtä viisas kun sen luoja..... Eikä tarvii paljookaan olla viisaampi kun järjestelmä. et huomaa missä vika. Vanhan liiton mukaan, kalastus on tosi helppoo, ei tarvii olla kun vähän viisaampi kun kala.... ![]() ![]() ![]() Sanonta Saimaalta: Arppi vainaa, vanha ammattikalastaja. Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 19:39 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Noissa Kalmarin dieselsähkölukeissa muuten tosiaan sähkömoottoreiden jarrutusenergia (sekä ajomoottorien että tietääkseni myös vinssin moottorien liftiä laskiessa) syötetään isoon vastuspakettiin ja haihdutetaan lämpönä ilmaan - ihan kuten dieselsähkövetureissa missä on dynaaminen jarru. Hybridilukeissa jarrutusenergiaa otetaan josssin määrin talteen, ja täyssähköisissä aikalailla kokonaan. Niissä on lataustehokin aika kiitettävä, Kalmarin fastchargeissa maksimissaan 600kW ja parin tunnin ajoaika ladataan alle minuutissa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Tosta voit aloittaa.....Lainaus:
![]() ![]() ![]() Vetomassaa rittää kun akustosta löytyy powerii..... siihen asti kun kyykkää. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...leen-kantapaa/ Ja noilla keveemmillä ei sit vedellä mitään.....arvaan. Raskaan kaluston hyötykuorma putoo suhteessa akuston painoon..... ![]() ![]() ![]() Ja ladattavissa täys-sähköisissä raskaskalustoissa se tullee oleen viel nykyakustolla haittatekijä sekä että täydellä kuormalla se ei etene normi työpäivää eli 8h. en tyosiaankaan tiedä mikä on rekkaspedejen sallittu työhuki. Voi olla enemmänkin. Kiekko sen kertoo..... ja tommosen 50tonnarin akuston pikalataukseen ei viel taida olla hirveesti latausasemiakaan pääteiden varres. Eikä tuu arkadianmäen puupäiden kunnianhimoiset tavoitteetkaan täyttyyn. Vaativat infraan järkyttäviä muutoksia. Fossiilisilla toimiva etenee.....just niin kauan kun tankissa on nestettä. Btw. Oon ollu rakentamas satamii vuodesta 2000 ympäri maailmaa..... Sunkin rekkulas tuttu. Hybridejä, fossilivetoisia ja narunpererässä olevia sähköisiä..... Mutta riippumattomia täys-sähköisiä en oo vielä tavannut..... Mut alaspäin jarruenergiaa varmaan otetaan jo talteen....Aikaisemmin lämmitelty taivaalle jarruvastuksista. Eli ikiliikkujaa ei mun mielestä oo vielä keksitty...... Ja kovaa vauhtia satamat siirtymäs automaateiks, ilman nosturikuskei. Tilannehuoneessa yks kaveri voi hallita 10kpl tai jopa enemmän vehkeitä näytöltä ja kahvoista. Hoitaen vain kriittiset alueet. Sen jälkeen kontit laukkaa automaattina. Eli jonain päivänä huomaat olevas hyödytön työtön. Ja tää lähti laukalle jenkkien järkyttävän suurista nosturikuskien liksoista, 8h päivästä lepäsivät viel 4h. Eli tarvittiin ukkoja tupalat/rekkula. Nörtti tilannehuoneessa ansaitsee ehkä 1/4 osan mitä vanhan liiton nosturikuskit ja pitelee 10-20 rekkulaa, riippuu ajoituksesta.. Ja ainakin mafiapohjasis ammattiliittosatamis pääsi nosturikuskiksi jos oli toiminut yli 10v. nosturihuollossa. Eli hyväpalkkaiseen keveeseen eläkevirkaan. Ja tohon nosturihuoltoon pääs jos oli ollut Trailer- ja truck huollos 10v. Ja kaikki tää et omistajat pääs liioista liksoista eroon takasi omistajalleen paremman pääomantuoton. Omistajat omisti ja alihankintahuoltoyhtiöt huolsi ja operoi, sekä hallitsi ammattiliittoa. Tos yks monista netin syövereistä. https://www.youtube.com/watch?v=UVmJ...lizationstudio https://www.youtube.com/watch?v=Hkau...=CBSLosAngeles https://www.youtube.com/watch?v=NULo...el=DiscoveryUK https://www.youtube.com/watch?v=TEVB...nnel=abbmarine Eka automaatti linja mis oon ollu mukana. Oli 1994 tai -95 kun piti automatisoida Helvar tehtaille 4kpl linjoi Karkkilan tehtail.S Ahlström savonlinna konepajaa unohtamatta ja hornet vastakauppoja, Karusellisorvia millä tehtiin kuorimarumpujen päädyt. sen jäkeen Tampellaa, Sisu Terminal Systems, entinen lentokonetehdas, ym. muita, joihin meni isoi nc-ohjattui työstökoneita. Elo-Pak. Valio Herajoki ym. viimevuosituhannen puolella. Multipakkauslinja prosessista kylmävarastoon, vain yogurtit, Multipakkaus. Pakkasmuodot mitä tahansa, kotimaa,vienti. 1l paketeis. Maito linjoi sinne tänne.... Seuraava, Tetrapak-Tebel, Lapinlahti viimevuosituhannen puolella. Juustola. Keitosta, suolaan ja pakkaukseen. Mitä tahansa laatuu, kotimaa tai vienti. Läpivirtaus 1kg/s. Käsittely 3kg palois. Keitos 2kpl kattiloi. 20000l/kattila maitoo. Tosta tuli Sampo Valiolle. Sen jälkeen, Tetrapak-Tebel viimevuosituhannen puolella. Juustonvalmistustehtaat ympäri eurooppaa. Välillä keitto kautta suolaus. Vuosituhannen vaihteessa hyppy voima-, jättenpolttolaitos-, paperitehdasnostureihin, jonka jälkeen satamapuolelle.... Ja sit aika onkin vierinyt. Viime vuos vapaa ehtosel.... Ja tulevaisuudesta ei tiedä kun kristallipallo...... Ja tulee muuten vieläkin.... Rapakon takaa joulukortti ja kutsu hommiin..... Eivätkä vielkään usko et niil ei oo varaa palkata mua...... Vapaa-aikaa on vaikee mitata rahassa..... Tehty, mikä tehty...... tulevaisuudesta tiedän..... Mut työhommista en juurikaan mitään...... Tuntuu siltä et oon lyöny kädet kyynärpäitämyöden paskaan..... Olis pitänyt mennä johonkin uuteen paperitehtaaseen joka viel pyörii suomalias..... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 19:57 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sähköautoissa yleensä ongelma on nimenomaan väännön puute. Sen pitäisi jaksaa lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyyden omaavasta mäestä, en muista kuinka jyrkkä, sen kärryn kanssa. Sähköautossa kun ei ole vaihteita, eikä kytkintä ja välitykset on optimoitu maantieajoon niin ei onnistu. Varmasti ratkaistavissa, kuten Teslan X mutta hintalappu on kova. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos vertaa esim. työkoneissa sähkövehkeiden ja perinteisten dieselien ominaisuuksia, niin ne sähkövehkeet pieksee perinteiset oikeastaan ihan joka osa- alueella. Ei se ole muusta kuin suunnitelusta kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottorin vääntöjä ei liikkeellelähdössä voi verrata. Polttomoottorin kierroksia tiputetaan vaihteistolla ja kytkimellä tai momentinmuuntimella. Suunnittelusta tosiaan kiinni, kuten jo aiemmin kirjoitin. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Juu, DC- vehkeet on ihan oma maailmansa. AC- moottoreilla on aika monta etua puolellaan.
Lainaus:
Liikkellelähtöön tarvittava voima (ja myös tarvittava vääntö) pystytään laskemaan ajoneuvo(yhdistelmä)n massasta ja mäen jyrkkyydestä aika hyvin. Minulla on fyssan luennoista liian pitkä aika, en ala laskemaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.09.2020 20:22 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Oliskohan toi voima.....Lainaus:
Josta voima lasketaan .... Sähkömoottori.....Vääntö käyrä exponetiaaliaanen. Ottomoottori ....Lineaarinen.... Kumpikin lähtee origosta, eli nollasta...... Ottomoottorissa pyöriessään, paikallaan ollessaan suuremmat massat mihin enemmän varautunutta liike-energiaa......tilanteen mukaan valittava välitys. Ja kytkimellä valittava hetki kun se pyörintänopeuden, välityksen, ja pyörivien massojen energia vapautuu vetoaxulalle..... Sähkömoottori lähtee nollasta ja pienet pyörivät massat..... Ja todellakin lähtee nollasta.... Siellä ei oon sit hittoikaan mistä saadaan alku boosti. Paitsi...... Jos se osataan tehdä ajan funktiona ylikuormituksena mitä motti kestää.... Jolloin sähkömoottori pitää olla reilusti ylimitoitettu kinneriin...... Ja tyhjentää akkupatteristoo startissa huolella, joka vähentää toiminta aluetta. Sekä normi käytös lisääntynyt paino vähetää myös toiminta aluetta..... Valmistajan valinta mihin haluu panostaa..... Jos perään lisätään vaikka 1500kg ja nousukulmaks 15 astetta tai vaikka vähemmän. Pyttis ja Newtonin lait kunniaan.... Ja sähkömoottoreist myös voltti x käämi = pimeenä koko lääni, kaavat...... ![]() ![]() ![]() Että näin...... Silti sähkömoottori liikkeelle päästestään hakkaa otto-moottorin. Viisaammat valistakoon.... Eli kysymys kuuluu.... Sähkövehkeissä.... Moottorin mitoitus. Säädön mitoitus. Käytettävän voiman mitoitus..... Ja kaikkien näiden takaisinkytkennät...... Jotta tiedetään miten optimoidaan.....Olllan stabiilis tai labiilis..... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 20:59 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ja.....Lainaus:
Nykypäivän 25v. DI kun menee noitten kanssa painiin niin savu nousee.. ![]() Ja sen jälkeen maksaa kivitaloi..... -80 lopussa tai-90 luvun alus mentiin AC puolelle..... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 20:19 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Propulsio on laivoissa jo sata vuotta vanha tyystin polttoaineesta riippumaton systeemi, eikä sillä ole paskanvertaakaan tekemistä yhdenkään ruoripotkuri järjestelmän kanssa muutoin kuin että ensin mainittu helpottaa kummasti jälkimmäisen toteutusta.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pointti siis ei ollut siinä minkätyyppisella voimanlähteellä sähkö tuotetaan laivassa missä azipodit on, eikä pointti ollut myöskään siinä että onko perinteisten potkureiden tai jettien akseleita vispaamassa höyrykattila ja turbiini, kaasuturbiini, dieselkone, höyrykone tai vaikka ydinreaktorin pyörittämä turbiini. Monet olisi nauraneet höyrykoneiden aikakaudella jos olisit sanonut että muutaman kymmenen vuoden päästä meillä on itseohjaavia laivoja missä on dieselgeneraattorit tuottamassa virtaa potkureiden sähkömoottoreille. Nyt nauretaan, että eihän sähköautolla voi vetää peräkärryä kun niissä moottoreissa ei ole tarpeeksi vääntöä ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Näkisin aika selvänä asiana, että sähköauto voi olla aika toimiva vetäjänä, mutta ensin myyntiin tulleet sähköautot on melko epäkäytännöllisiä. Itsellä on sähköpyörä ja silläkin voi tehdä vaikka mitä. Halutessa sen voi muuttaa kovaksi kaksivetoiseksi hinausvehkeeksi. Tuossa on Audissa luvattu, että voi vetää kärryä. https://www.audi.fi/fi/web/fi/models....techdata.html |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta pannaas venetraileri nostamaan rampista tai isompi kärri viemään 300km päähän mökille painavampaa tavaraa ja vaikka 15 astetta pakkasta, kun pitää olla muutakin sähköhimmeliä enempi päällä (puhallusta ja lämmitystä), niin taitaa olla tosiaan että "voi vetää kärryä", mutta....tai kesälomareissu asuntovaunu koukussa ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kaikilla ei ole varaa tehdä nykyisillä polttomoottoriautoilla usein pitkiä matkoja, niin tästä kulmasta sähkövehje vois olla hyvä. Nyt ei ole kuitenkaan käteviä käyttiksiä saatavilla sähköllä monipuolisesti. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ylipäätään aika hölmöä väittää etteikö sähköauto vetäisi sitä kuormaa mitä valmistaja on ilmoittanut, onhan se nyt hyvänen aika sentään testattu.. Tuskin yksikään valmistaja olisi niin pöljä että ilmottaisi vetomassoja ja auto hyytyisi paljon pienemmän kärryn kanssa
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Karkeasti laskettuna, bensarosvojakin kun on mukana, niin alle 20€/100km on polttoainekulut maksimissaan, eli kymmenen tuhannen ajokilometrin bensaosuus on pari tonnia. Käyttömaksut on sitten toinen tarina, mutta harvemmin on kahta maksettavaa samaan aikaan liikennekäytössä... ********************** Kauaksi on kyllä tämä keskustelu karannut vajaavetoisten vetokyvystä... Siihen liittyen, pihasta löytyy kaksi vajaavetoista, joissa 1800kg kärrylle lupa, Sitikan C8 sekä SM, jälkimmäisessä ei koukkua ole, enkä ihan ekana sillä lähtisi vetämään jos koukku siinä olisi. Nelikoista sitten Classic Rangessa 2000kg ja P38 Rangessa 3500kg. Kaverilla sitten kakkos-Discoja, 3500kg jokaisessa... |
#21
|
|||
|
|||
![]() Tääl ei itketä mitään.....Lainaus:
kun on päästy liikkeelleniin sen jälkeen kyllä homma toimii kun junan vessa......Jos et vielkään tajunnut...... Jos moottoria kuormitetaan moninkeraisesti tehtaan käyriin nähden...... Suurin osa kyykkää liikkeelle lähdettäessä...... ![]() ![]() ![]() tai säädin päästää savut..... ![]() ![]() ![]() Että näin..... ![]() ![]() Sähkövehkeil on ajettu nyrppä 6min, molemmin puolin......... Ne on ihan svidun tehokkaita.... liikkellä ollessaan.... https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...eife_lap_times -60 luvun lopulla ei päästy formuloillakaan kun korkeisiin 8-9min aikoihin. Mutta startti on sähkövehkeillä niiden akilleen kantapää..... varsinkin kuorman kans ylämäkeen...... Ne tai niiden sähkömoottorit tai niiden säätö kippaaa tai tai kyykkää..... Kun ne ne menee liian pitkäksi ajaksi ylivirralle..... Säädin tai sähkömoottori ei kestä mitä vaan...... Ihan miten vaan...... ![]() ![]() Riippuu mitoituksesta ja optimoinnista..... Btw. Oon henkilökohtaisesti vetäissyt ottomootorilla varustetulla tuotantovehkeellä saman rinksan korkeeseen kasiin.... alle ysin.... Sopii yrittää...... Vaatii taitoo ja uskallusta...... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 22:26 |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Sullekin.....Lainaus:
Ottomootri kaikkee 700-7000rpm/min...... Ja tohon voima x varsi= vääntömonentti......valittu vaihde..pyörivät massat....ja kun liipaset hevoset pellolle..kykällä....Ottomoottorissa hetkellinen erittäin suuri startti. ...energiat laskee kun lehmän häntä ajan funktiona, mut lähtee liikkeelle...... sähkömoottoris startti nollasta,,, Lähtee tai ei..... voiman tarve exponteniaalianen normi vehkeisiin verratiuna, jois lineaarinen käyrä. Voiman tarve näis sähkösis vähenee kun moottori pääsee pyöriin. Jos ei niin kippaa.... Riippuu moottorist ja sen säädöst.... Nollasta on paha nyhjästä..... Mittaa ja luota mittauksiin.....mitä oot mitannut. Vaikka kytkentä kotelosta löytyis mitä hyvänsä...... Tääkin sulle tiedoks.... Tekniikkamiäs....... ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 23:25 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Kuinka jyrkkä sen mäen pitää olla ja paljonko painoo pitää olla siinä testissä?
Voisin kokeilla kaverin teslalla et lähteekö liikkeelle. Kun siinä on vetokoukku. Niin saadaan totuus eikä mitään laskennallista tulosta. Viimeksi muokannut dodge3500 : 18.09.2020 06:00 |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kai siihen sähköautoonkin voi välityksiä rakentaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
suomessa aletaan jo tutkia poliisiautojen hurjia ylinopeuksia. | toyota4x4 | Chit-Chat | 22 | 09.11.2010 23:19 |
Hurjia ministereitä | Nerd-O | Chit-Chat | 2 | 18.08.2009 15:21 |
jenkit on hurjia | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 03.02.2003 23:28 |