Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #8  
Vanha 03.04.2020, 23:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien m


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Niin, vikakoodien ja mittausarvojen perusteella joutuu nykydieseliä korjaamaan.
Ei niille cr - ja pumppusuuttimille juuri mitään pysty peruspajalla tekemään.
Toinen asia, uudelle tai peruskorjatulle suuttimelle saa asiakas takuun.

Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista).

Mulla on suutintestilaite hyllyssä, on ihan ok laite esim. traktorin suuttimien kanssa. Toki koskee näissäkin vanhempaa kalustoa.
Merkkikorjaamossa (henkilö/pakettiautot) juuri kyseinen testeri kerkesi olemaan loppuun 20 vuotta käyttämättömänä.
Vähän huonosti tuli kirjoitettua...

Siis tarkoitin tuolla:

""""-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaihtajia vikakoodien mukaan.""""

Sitä, että nykyään nuo vikakoodit yhdistettynä työaikaan yms. näyttelee suurta osaa työn suorittamisessa:
Enää ei tutkita 15-45 minuuttia varattua aikaa pitempään, että missä se lopullinen vika on.
Ymmärrän, että kun tuottavuus pitää maksimoida, ja tuntihinta pitää pitää siedettävänä, niin kuormitus pitää pitää mahdollisimman lähellä 100%
Ja kun tähän yhdistetään "tiukka työpaikkakulttuuri" niin nuoret asentajat oppii tuohon "komponentinvaihtoon"
(ja ne, jotka ei sopeudu "komponentin vaihtoon" eivät jää "komponentinvaihtajiksi")

Tämä ei ole yhden automerkin- tai valmistajan ongelma; vaan aika yleinen... joissain automerkeissä esiintyy vähemmän, toisissa enemmän.


Hyvänä esimerkkinä on nuo erään valmistajan 2000 luvun alun 4-syl 1,9L pumppusuutin dieselin käyntiongelmat, jotka juurikin vikakoodien (ja mittausten) perusteella korjattiin (ainakin vielä 5 vuotta sitten) monessa korjaamossa merkkikorjaamon ohjeiden mukaan:
Toki auto tuli yleensä kuntoon, mutta itse vika korjaantui "sivulauseessa olevan ohjeen ansiosta", siis itse vika olisi korjaantunut "helpommin/halvemmalla"


Aikanaan kun korjasin etupäässä henkilöautoja tuntipalkkalaisena (+ mahd. tuottavuuspalkkiot) "Monimerkkikorjaamossa" niin sain alasta jonkinlaisen käsityksen.

Ja tuossa; MetAxi; Olet TÄYSIN OIKEASSA:

"""""Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista)."""""""""""

Kuten tuossa ylempänä yritin valistaa, että mm. puhtaus on tärkeää.
JA noissa varaosissa on todella suuri kirjo; osa vara-/huolto-osista on suoraan sanoen roskaa.

Esim. topiikin aloittaja, john_k, kirjoitti:

"""""""""En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää.""""""""""

En tiedä, viittasiko john_k johonkin merkkiin tai jopa malliin? tms.

Minun käsityksen mukaan tuo 250 tkm on hyvä alku, ei maksimi.
Toki jos suodattimissa suositaan halvinta mahdollista paikoilleen sopivaa, niin voi olla saavutus tuo 250 tkm, olettaen että uutena on käytetty parempia suodattimia?
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty bosch efep 60h diesel suuttimien testi penkki liero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 19.02.2015 20:06
Diesel suuttimien huolto? jnu Tekniikka & Jutustelu 49 11.06.2013 16:20
Patrol gr y61 suuttimien momentti jaskapa Tekniikka & Jutustelu 2 02.04.2011 16:10
Lj:n suuttimien kärkien vaihtotyö?? korbimotors Tekniikka & Jutustelu 7 15.12.2010 19:39
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä Kentsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.09.2006 19:55


Sivu luotu: 09:28 (GMT +2).