![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Ei niille cr - ja pumppusuuttimille juuri mitään pysty peruspajalla tekemään. Toinen asia, uudelle tai peruskorjatulle suuttimelle saa asiakas takuun. Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista). Mulla on suutintestilaite hyllyssä, on ihan ok laite esim. traktorin suuttimien kanssa. Toki koskee näissäkin vanhempaa kalustoa. Merkkikorjaamossa (henkilö/pakettiautot) juuri kyseinen testeri kerkesi olemaan loppuun 20 vuotta käyttämättömänä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() -> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mLainaus:
Siis tarkoitin tuolla: """"-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaihtajia vikakoodien mukaan."""" Sitä, että nykyään nuo vikakoodit yhdistettynä työaikaan yms. näyttelee suurta osaa työn suorittamisessa: Enää ei tutkita 15-45 minuuttia varattua aikaa pitempään, että missä se lopullinen vika on. Ymmärrän, että kun tuottavuus pitää maksimoida, ja tuntihinta pitää pitää siedettävänä, niin kuormitus pitää pitää mahdollisimman lähellä 100% Ja kun tähän yhdistetään "tiukka työpaikkakulttuuri" niin nuoret asentajat oppii tuohon "komponentinvaihtoon" (ja ne, jotka ei sopeudu "komponentin vaihtoon" eivät jää "komponentinvaihtajiksi") Tämä ei ole yhden automerkin- tai valmistajan ongelma; vaan aika yleinen... joissain automerkeissä esiintyy vähemmän, toisissa enemmän. Hyvänä esimerkkinä on nuo erään valmistajan 2000 luvun alun 4-syl 1,9L pumppusuutin dieselin käyntiongelmat, jotka juurikin vikakoodien (ja mittausten) perusteella korjattiin (ainakin vielä 5 vuotta sitten) monessa korjaamossa merkkikorjaamon ohjeiden mukaan: Toki auto tuli yleensä kuntoon, mutta itse vika korjaantui "sivulauseessa olevan ohjeen ansiosta", siis itse vika olisi korjaantunut "helpommin/halvemmalla" Aikanaan kun korjasin etupäässä henkilöautoja tuntipalkkalaisena (+ mahd. tuottavuuspalkkiot) "Monimerkkikorjaamossa" niin sain alasta jonkinlaisen käsityksen. Ja tuossa; MetAxi; Olet TÄYSIN OIKEASSA: """""Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista).""""""""""" Kuten tuossa ylempänä yritin valistaa, että mm. puhtaus on tärkeää. JA noissa varaosissa on todella suuri kirjo; osa vara-/huolto-osista on suoraan sanoen roskaa. Esim. topiikin aloittaja, john_k, kirjoitti: """""""""En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää."""""""""" En tiedä, viittasiko john_k johonkin merkkiin tai jopa malliin? tms. Minun käsityksen mukaan tuo 250 tkm on hyvä alku, ei maksimi. Toki jos suodattimissa suositaan halvinta mahdollista paikoilleen sopivaa, niin voi olla saavutus tuo 250 tkm, olettaen että uutena on käytetty parempia suodattimia? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oma epäilys oli, että laturista on hiilet loppu. Ylivieskalaisen autokorjaamon mukaan laturissa ei ole vikaa. Olivat tehneet diagnoosin sen perusteella ettei laturi antanut vikakoodia. Tämän kun kuulin, halusin tietää korjaamon, ja kysyä heiltä lisää perusteita yli viiden satkun laskutukseen. Plikka ei suostunut kertomaan, kun oletti että saatan keskustella välillä, vähemmän rakentavasti, tuommoisessa tilanteessa... Joo, vikakoodit -98 Corollasta, laturista. Siellä on latauksen merkkivalo, ja jos se ei syty kun virrat laittaa päälle, kertoo sekin laturin häiriöstä. Mutta tätä ei osattu/haluttu tarkistaa, eikä yleismittarilla akun jännitettä moottori käynnissä. "Ei anna vikakoodia", riitti diagnosoinniksi... Oli tällä plikalla alkupään Avensis, samalla vialla varustettuna. Sitä ei edes tarjonnut enää sinne korjaamolle, vaan soitti siskolleen (meillä asuvalle lasteni äiteelle) apuja diagnosoinnissa, kuvauksen mukaan oltiin taas vastaavassa viassa. Kysyi suoraan haluanko tämänkin jobata eteenpäin, ja samalle kaverille tämänkin myin. Melkein Suolahteen pääsin akun varassa Reisjärveltä, kunnes ei jaksanut enää pumpata bensaakaan. Kaveri tuli täydellä akulla vastaan, vaihdettiin paikalleen, ja loppumatka sujui. Otti sitten aikanaan tästäkin laturin esille, ja hiilivika tässäkin... "Eihän Toyotassa voi olla sähkövikaa", oli tämän plikan kommentti, kun hieman vinoilin kohdalleen sattuneista tapauksista, etenkin kun siltä suunnalta oli tullut vuosia kuultua mainintoja käyttämieni Ranskalaisten sähkövioista (joita piti olla, muttei montaa ole omalle kohdalle osunut parin vuosikymmenen aikana). Lohdutin tiedolla, että vastaavista osista, samoilla periaatteilla toimivia, on liki kaikki nykyiset käytössä olevat. Ja tuo laturi on kuluva osa, joka yleensä siinä kolmen satkun kohdilla on hiilensä syönyt... Eikä vieläkään halunnut että soittaisin sinne korjaamolle. Ehkä siksikin että pienellä paikkakunnalla olisi jutut äkkiä löytäneet vähän jokaisen..? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty bosch efep 60h diesel suuttimien testi penkki | liero | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 19.02.2015 20:06 |
Diesel suuttimien huolto? | jnu | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 11.06.2013 16:20 |
Patrol gr y61 suuttimien momentti | jaskapa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.04.2011 16:10 |
Lj:n suuttimien kärkien vaihtotyö?? | korbimotors | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 15.12.2010 19:39 |
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä | Kentsu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.09.2006 19:55 |