Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.03.2020, 17:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minulla tuommoinen halpis testipumppu, ja toimii riittävän hyvin.
Paine mittarikin näyttää suurin piirtein oikein.

Rivipumpun suuttimet tekee helposti (etenkin yksivaiheiset)
Minusta tarkkuus riittää jakajapumppujen suuttimillekkin.

Minä pidän suurimpana kysymysmerkkinä tuon oman pumpun dsl- suodattimen suodatuskykyä.
Ja muutenkin noiden dsl järjestelmien kanssa vaatimuksena on ehdoton puhtaus... (Kaikki työkalut kannattaa pestä ennen työn aloittamista jne.)

Ja sitten se varoituksen sana: paineistettu dsl lävistää helposti ihon, ja saa aikaan pahaa jälkeä...

Noissa hydrauliikka pumpuissa varmaan liian isot välykset, liian hitaat painemittarit, ja liian joustava letku...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.03.2020, 18:45
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Minä pidän suurimpana kysymysmerkkinä tuon oman pumpun dsl- suodattimen suodatuskykyä.
Common rail koneiden suodattimet ovat paljon tiheämpiä mitä vanhempien rivi- ja jakajapumppujen. Jos suodatusteho mietityttää, niin uudemman mallisen putsarin virittelyä vanhempaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.03.2020, 21:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis tuo suodatin on ulkonäöltään "kyseenalainen"


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Common rail koneiden suodattimet ovat paljon tiheämpiä mitä vanhempien rivi- ja jakajapumppujen. Jos suodatusteho mietityttää, niin uudemman mallisen putsarin virittelyä vanhempaan.
Ja sillä ei ole suurta merkitystä, onko suodatuskyky 2 vai 5 (oliko yksikkö micronia? tms.)
Epäilen, että läpi pääsee 10x suuremmat, taikka jopa 100x isommat.....
Siis kun testaillaan rivi- ja jakajapumpun suuttimia. (dieselin olen ottanut yleensä Hodarin paluulinjasta)

-> tuon suodattimen vaihtaminen on kohtuullisen iso työ; käytännössä koko säiliörakenne pitäs uusia: (jos olisin tiennyt, että noin paljon käyttöä, niin olisin tehnyt?)
Helpoimmin tuo onnistuu siirtämällä suodatin ja säiliö letkun päähän, ja samalla tekisin tuosta säiliöstä paineistettavan; esim. paineilmalla saisi säiliöön esim. jopa 10 kg ylipainetta.....

Jos tarkoitus olisi siirtyä noista jakajapumpun suuttimista Commareiden ohivirtauksen mittaamiseen, niin tuo 5 "mikron" suodatin olisi välttämätön.

Tuo suuruusluokkaa 15 vuotta sitten tarpeeseen ostettu (suihkujen kärkien vaihto; Fordson major -50 luvulta) maksoi muistaakseni melkein 200e?)

Sen jälkeen sillä on testailtu jokusia (kymmeniä) suuttimia, ja useampia takaiskuventtiiliä...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.04.2020, 08:08
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Tässä rivipumppu koneessa suuttimien kärjissä on 4 x 0,33mm reiät.

Kärki:
Nozzle A0010171512 DLLA 142S 792


http://www.kosser.net/catalogs/Nozzl...ue_2014-09.pdf
Linkistä tietoa suuttimista.


Ei mahda näihin jäädä ihan pienet roskat.


Common rail laitteet erikseen. Vasta yhdet CR suuttimet vaihdoin BMW m47 koneeseen. Kunnostettuja saa saksasta alle 150e per kpl.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.04.2020, 10:09
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Jos haluu harrastella ja rakennella niin pullotunkista pystyy tekkee testipenkin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.04.2020, 10:17
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Jos haluu harrastella ja rakennella niin pullotunkista pystyy tekkee testipenkin.
Youtubessa olikin videota aiheesta. Jos se tunkista onnistuu niin sitten varmaan tosta hvetin kalliista käsipumpustakin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.04.2020, 09:45
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Mistä voisi ostaa tai olisiko kenelläkään joutavaa suutinputkea lappeenrannan seudulla?

Kierre on luultavasti M14*1,5. Tarve on siis sille päälle mikä tulee suuttimeen kiinni + pätkä putkea.


Muut osat testipumppua varten alkaa olemaan kasassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.04.2020, 23:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei roskat pelkästään ole ongelma; esim. vesi Suuri ongelma


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja john_k Näytä viesti
Tässä rivipumppu koneessa suuttimien kärjissä on 4 x 0,33mm reiät.

Kärki:
Nozzle A0010171512 DLLA 142S 792


http://www.kosser.net/catalogs/Nozzl...ue_2014-09.pdf
Linkistä tietoa suuttimista.


Ei mahda näihin jäädä ihan pienet roskat.


Common rail laitteet erikseen. Vasta yhdet CR suuttimet vaihdoin BMW m47 koneeseen. Kunnostettuja saa saksasta alle 150e per kpl.
Siis vesi ja epäpuhtaudet aiheuttaa ongelmia LIIKKUVISSA (tiiviste)pinnoissa;
Joita suuttimessa on tuo kärjen ja rungon väli, ja siis myös väli, mistä diesel vuotaa suuttimen neulan ja rungon välistä ohivuotoputkeen.

-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mukaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.04.2020, 06:39
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 513
Perusasetus

Lainaus:
-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mukaan.
Niin, vikakoodien ja mittausarvojen perusteella joutuu nykydieseliä korjaamaan.
Ei niille cr - ja pumppusuuttimille juuri mitään pysty peruspajalla tekemään.
Toinen asia, uudelle tai peruskorjatulle suuttimelle saa asiakas takuun.

Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista).

Mulla on suutintestilaite hyllyssä, on ihan ok laite esim. traktorin suuttimien kanssa. Toki koskee näissäkin vanhempaa kalustoa.
Merkkikorjaamossa (henkilö/pakettiautot) juuri kyseinen testeri kerkesi olemaan loppuun 20 vuotta käyttämättömänä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.04.2020, 23:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien m


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Niin, vikakoodien ja mittausarvojen perusteella joutuu nykydieseliä korjaamaan.
Ei niille cr - ja pumppusuuttimille juuri mitään pysty peruspajalla tekemään.
Toinen asia, uudelle tai peruskorjatulle suuttimelle saa asiakas takuun.

Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista).

Mulla on suutintestilaite hyllyssä, on ihan ok laite esim. traktorin suuttimien kanssa. Toki koskee näissäkin vanhempaa kalustoa.
Merkkikorjaamossa (henkilö/pakettiautot) juuri kyseinen testeri kerkesi olemaan loppuun 20 vuotta käyttämättömänä.
Vähän huonosti tuli kirjoitettua...

Siis tarkoitin tuolla:

""""-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaihtajia vikakoodien mukaan.""""

Sitä, että nykyään nuo vikakoodit yhdistettynä työaikaan yms. näyttelee suurta osaa työn suorittamisessa:
Enää ei tutkita 15-45 minuuttia varattua aikaa pitempään, että missä se lopullinen vika on.
Ymmärrän, että kun tuottavuus pitää maksimoida, ja tuntihinta pitää pitää siedettävänä, niin kuormitus pitää pitää mahdollisimman lähellä 100%
Ja kun tähän yhdistetään "tiukka työpaikkakulttuuri" niin nuoret asentajat oppii tuohon "komponentinvaihtoon"
(ja ne, jotka ei sopeudu "komponentin vaihtoon" eivät jää "komponentinvaihtajiksi")

Tämä ei ole yhden automerkin- tai valmistajan ongelma; vaan aika yleinen... joissain automerkeissä esiintyy vähemmän, toisissa enemmän.


Hyvänä esimerkkinä on nuo erään valmistajan 2000 luvun alun 4-syl 1,9L pumppusuutin dieselin käyntiongelmat, jotka juurikin vikakoodien (ja mittausten) perusteella korjattiin (ainakin vielä 5 vuotta sitten) monessa korjaamossa merkkikorjaamon ohjeiden mukaan:
Toki auto tuli yleensä kuntoon, mutta itse vika korjaantui "sivulauseessa olevan ohjeen ansiosta", siis itse vika olisi korjaantunut "helpommin/halvemmalla"


Aikanaan kun korjasin etupäässä henkilöautoja tuntipalkkalaisena (+ mahd. tuottavuuspalkkiot) "Monimerkkikorjaamossa" niin sain alasta jonkinlaisen käsityksen.

Ja tuossa; MetAxi; Olet TÄYSIN OIKEASSA:

"""""Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista)."""""""""""

Kuten tuossa ylempänä yritin valistaa, että mm. puhtaus on tärkeää.
JA noissa varaosissa on todella suuri kirjo; osa vara-/huolto-osista on suoraan sanoen roskaa.

Esim. topiikin aloittaja, john_k, kirjoitti:

"""""""""En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää.""""""""""

En tiedä, viittasiko john_k johonkin merkkiin tai jopa malliin? tms.

Minun käsityksen mukaan tuo 250 tkm on hyvä alku, ei maksimi.
Toki jos suodattimissa suositaan halvinta mahdollista paikoilleen sopivaa, niin voi olla saavutus tuo 250 tkm, olettaen että uutena on käytetty parempia suodattimia?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.04.2020, 10:31
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis vesi ja epäpuhtaudet aiheuttaa ongelmia LIIKKUVISSA (tiiviste)pinnoissa;
Joita suuttimessa on tuo kärjen ja rungon väli, ja siis myös väli, mistä diesel vuotaa suuttimen neulan ja rungon välistä ohivuotoputkeen.

-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mukaan.

Tässä BMW:ssä oli selvä vika (no sitä en tiedä miksi) suuttimissa kun lähti huonosti käyntiin ja vei noin pari litraa enempi dieseliä kuin korjatuilla suuttimilla. Ei tullut edes vikakoodeja luettua tai mitattu ohivirtausta ennen suuttimien vaihtoa.

Varmaan se lika ja vesi yhdessä pilaa suuttimet. En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää.

Tarkennus edelliseen että en siis näitä Bmw suuttimia korjannut itse vaan ostin Diesel Technic Biberach :lta käytetyt mutta kunnostetut ja lähetin vanhat sinne pantin palautusta varten.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 31.03.2020, 19:43
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minulla tuommoinen halpis testipumppu, ja toimii riittävän hyvin.
Paine mittarikin näyttää suurin piirtein oikein.

Rivipumpun suuttimet tekee helposti (etenkin yksivaiheiset)
Minusta tarkkuus riittää jakajapumppujen suuttimillekkin.

Minä pidän suurimpana kysymysmerkkinä tuon oman pumpun dsl- suodattimen suodatuskykyä.
Ja muutenkin noiden dsl järjestelmien kanssa vaatimuksena on ehdoton puhtaus... (Kaikki työkalut kannattaa pestä ennen työn aloittamista jne.)

Ja sitten se varoituksen sana: paineistettu dsl lävistää helposti ihon, ja saa aikaan pahaa jälkeä...

Noissa hydrauliikka pumpuissa varmaan liian isot välykset, liian hitaat painemittarit, ja liian joustava letku...

Eli tarkoitat ilmeisesti sitä suodatinta mikä on siinä pumpun polttoaine varastossa?

Tossa minun powerteam pumpussa ei ole letkua, eikä painemittaria vielä joten ne pitäisi rakennella. Letkua siihen ei välttämättä edes tarvitse jos tekee kovalla putkella. Sovite osan vois tehdä vaikka teräs jarruputkesta.

Pakko se on vissiin kokeilla vaihtaa tohon powerteam pumppuun dieselit ja paineistaa vaikka jotain pientä sylkkää 200bar ja katsoa pitääkö painetta, siitähän se selviää. Onhan noita pumppuja ilmeisesti tehty pullotunkistakin joten kai tuollakin joku mahdollisuus on toimia.


Toki puhtaus ja varovaisuus on ehdottomasti pakollista.

Nämä suuttimet ovat rivipumpullisesta. Avautumispaine 200bar.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 31.03.2020, 21:23
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 551
Perusasetus

Joskus vuosia sitten piti tarkistaa sekalaisen suutinkasan sisältöä, kun oli ainakin kolmella avautumispaineella olevia suuttimia sekaisin. Piti äkkiä tekaista väkkärä, millä mittaus onnistuisi, tallista löytyvillä osilla. Hetki pohtimista, ja hetken jälkeen oli testipenkki toiminnassa...

Sillä kertaa testipenkkiin löytyi Bx -Sitikan hydraulipumppu, paineputki samaten joka poikki ja liittäen 1/4" T-haaraan, tästä putki suuttimelle ja painemittarille. Pumppu ruuvipenkkiin kiinni, hihnapyörän kaveriksi kampi, pumpun syöttöön suppilo johon dieseliä kahvinsuodattimen läpi...

Saatiin mitattu, ja nätisti kävi koneetkin mihin mitattuja (pari säädettyäkin) suuttimia laitettiin...

Tiivistemateriaali noissa(kin) hydrauliosissa oli nitriilikumia, jota samaa käsittääkseni käytetään dieselin kanssa. Ei ainakaan vieroitusoireita tullut. Ja oikeastaan siitä se idea lähtikin, kun aika monta vuotavalla hydraulijärjestelmällä haalittua purkuraato-Sitikkaa tuli ajettua dieseliä/polttoöljyä hydraulijärjestelmässä, himpun halvempaa kuin LHM, ja löpöllä on niiden järjestelmiäkin putsattu...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty bosch efep 60h diesel suuttimien testi penkki liero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 19.02.2015 20:06
Diesel suuttimien huolto? jnu Tekniikka & Jutustelu 49 11.06.2013 16:20
Patrol gr y61 suuttimien momentti jaskapa Tekniikka & Jutustelu 2 02.04.2011 16:10
Lj:n suuttimien kärkien vaihtotyö?? korbimotors Tekniikka & Jutustelu 7 15.12.2010 19:39
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä Kentsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.09.2006 19:55


Sivu luotu: 18:05 (GMT +2).