![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#2
|
|||
|
|||
![]() Siis tuo suodatin on ulkonäöltään "kyseenalainen"Lainaus:
Epäilen, että läpi pääsee 10x suuremmat, taikka jopa 100x isommat..... Siis kun testaillaan rivi- ja jakajapumpun suuttimia. (dieselin olen ottanut yleensä Hodarin paluulinjasta) -> tuon suodattimen vaihtaminen on kohtuullisen iso työ; käytännössä koko säiliörakenne pitäs uusia: (jos olisin tiennyt, että noin paljon käyttöä, niin olisin tehnyt?) Helpoimmin tuo onnistuu siirtämällä suodatin ja säiliö letkun päähän, ja samalla tekisin tuosta säiliöstä paineistettavan; esim. paineilmalla saisi säiliöön esim. jopa 10 kg ylipainetta..... Jos tarkoitus olisi siirtyä noista jakajapumpun suuttimista Commareiden ohivirtauksen mittaamiseen, niin tuo 5 "mikron" suodatin olisi välttämätön. Tuo suuruusluokkaa 15 vuotta sitten tarpeeseen ostettu (suihkujen kärkien vaihto; Fordson major -50 luvulta) maksoi muistaakseni melkein 200e?) Sen jälkeen sillä on testailtu jokusia (kymmeniä) suuttimia, ja useampia takaiskuventtiiliä... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tässä rivipumppu koneessa suuttimien kärjissä on 4 x 0,33mm reiät.
Kärki: Nozzle A0010171512 DLLA 142S 792 http://www.kosser.net/catalogs/Nozzl...ue_2014-09.pdf Linkistä tietoa suuttimista. Ei mahda näihin jäädä ihan pienet roskat. Common rail laitteet erikseen. Vasta yhdet CR suuttimet vaihdoin BMW m47 koneeseen. Kunnostettuja saa saksasta alle 150e per kpl. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos haluu harrastella ja rakennella niin pullotunkista pystyy tekkee testipenkin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mistä voisi ostaa tai olisiko kenelläkään joutavaa suutinputkea lappeenrannan seudulla?
Kierre on luultavasti M14*1,5. Tarve on siis sille päälle mikä tulee suuttimeen kiinni + pätkä putkea. Muut osat testipumppua varten alkaa olemaan kasassa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pitäis jostain rytökasasta löytyä mitsun putkia, joutaa kyllä jos tarvetta...
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ei roskat pelkästään ole ongelma; esim. vesi Suuri ongelmaLainaus:
Joita suuttimessa on tuo kärjen ja rungon väli, ja siis myös väli, mistä diesel vuotaa suuttimen neulan ja rungon välistä ohivuotoputkeen. -> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mukaan. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei niille cr - ja pumppusuuttimille juuri mitään pysty peruspajalla tekemään. Toinen asia, uudelle tai peruskorjatulle suuttimelle saa asiakas takuun. Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista). Mulla on suutintestilaite hyllyssä, on ihan ok laite esim. traktorin suuttimien kanssa. Toki koskee näissäkin vanhempaa kalustoa. Merkkikorjaamossa (henkilö/pakettiautot) juuri kyseinen testeri kerkesi olemaan loppuun 20 vuotta käyttämättömänä. |
#10
|
|||
|
|||
![]() -> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaittajia vikakoodien mLainaus:
Siis tarkoitin tuolla: """"-> en haluaisi sanoa, mutta nykyään on monesti ns. komponentinvaihtajia vikakoodien mukaan."""" Sitä, että nykyään nuo vikakoodit yhdistettynä työaikaan yms. näyttelee suurta osaa työn suorittamisessa: Enää ei tutkita 15-45 minuuttia varattua aikaa pitempään, että missä se lopullinen vika on. Ymmärrän, että kun tuottavuus pitää maksimoida, ja tuntihinta pitää pitää siedettävänä, niin kuormitus pitää pitää mahdollisimman lähellä 100% Ja kun tähän yhdistetään "tiukka työpaikkakulttuuri" niin nuoret asentajat oppii tuohon "komponentinvaihtoon" (ja ne, jotka ei sopeudu "komponentin vaihtoon" eivät jää "komponentinvaihtajiksi") Tämä ei ole yhden automerkin- tai valmistajan ongelma; vaan aika yleinen... joissain automerkeissä esiintyy vähemmän, toisissa enemmän. Hyvänä esimerkkinä on nuo erään valmistajan 2000 luvun alun 4-syl 1,9L pumppusuutin dieselin käyntiongelmat, jotka juurikin vikakoodien (ja mittausten) perusteella korjattiin (ainakin vielä 5 vuotta sitten) monessa korjaamossa merkkikorjaamon ohjeiden mukaan: Toki auto tuli yleensä kuntoon, mutta itse vika korjaantui "sivulauseessa olevan ohjeen ansiosta", siis itse vika olisi korjaantunut "helpommin/halvemmalla" Aikanaan kun korjasin etupäässä henkilöautoja tuntipalkkalaisena (+ mahd. tuottavuuspalkkiot) "Monimerkkikorjaamossa" niin sain alasta jonkinlaisen käsityksen. Ja tuossa; MetAxi; Olet TÄYSIN OIKEASSA: """""Itse kun korjaat, itse myös vastaat työstäsi (ja hankkimistasi varaosista).""""""""""" Kuten tuossa ylempänä yritin valistaa, että mm. puhtaus on tärkeää. JA noissa varaosissa on todella suuri kirjo; osa vara-/huolto-osista on suoraan sanoen roskaa. Esim. topiikin aloittaja, john_k, kirjoitti: """""""""En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää."""""""""" En tiedä, viittasiko john_k johonkin merkkiin tai jopa malliin? tms. Minun käsityksen mukaan tuo 250 tkm on hyvä alku, ei maksimi. Toki jos suodattimissa suositaan halvinta mahdollista paikoilleen sopivaa, niin voi olla saavutus tuo 250 tkm, olettaen että uutena on käytetty parempia suodattimia? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oma epäilys oli, että laturista on hiilet loppu. Ylivieskalaisen autokorjaamon mukaan laturissa ei ole vikaa. Olivat tehneet diagnoosin sen perusteella ettei laturi antanut vikakoodia. Tämän kun kuulin, halusin tietää korjaamon, ja kysyä heiltä lisää perusteita yli viiden satkun laskutukseen. Plikka ei suostunut kertomaan, kun oletti että saatan keskustella välillä, vähemmän rakentavasti, tuommoisessa tilanteessa... Joo, vikakoodit -98 Corollasta, laturista. Siellä on latauksen merkkivalo, ja jos se ei syty kun virrat laittaa päälle, kertoo sekin laturin häiriöstä. Mutta tätä ei osattu/haluttu tarkistaa, eikä yleismittarilla akun jännitettä moottori käynnissä. "Ei anna vikakoodia", riitti diagnosoinniksi... Oli tällä plikalla alkupään Avensis, samalla vialla varustettuna. Sitä ei edes tarjonnut enää sinne korjaamolle, vaan soitti siskolleen (meillä asuvalle lasteni äiteelle) apuja diagnosoinnissa, kuvauksen mukaan oltiin taas vastaavassa viassa. Kysyi suoraan haluanko tämänkin jobata eteenpäin, ja samalle kaverille tämänkin myin. Melkein Suolahteen pääsin akun varassa Reisjärveltä, kunnes ei jaksanut enää pumpata bensaakaan. Kaveri tuli täydellä akulla vastaan, vaihdettiin paikalleen, ja loppumatka sujui. Otti sitten aikanaan tästäkin laturin esille, ja hiilivika tässäkin... "Eihän Toyotassa voi olla sähkövikaa", oli tämän plikan kommentti, kun hieman vinoilin kohdalleen sattuneista tapauksista, etenkin kun siltä suunnalta oli tullut vuosia kuultua mainintoja käyttämieni Ranskalaisten sähkövioista (joita piti olla, muttei montaa ole omalle kohdalle osunut parin vuosikymmenen aikana). Lohdutin tiedolla, että vastaavista osista, samoilla periaatteilla toimivia, on liki kaikki nykyiset käytössä olevat. Ja tuo laturi on kuluva osa, joka yleensä siinä kolmen satkun kohdilla on hiilensä syönyt... Eikä vieläkään halunnut että soittaisin sinne korjaamolle. Ehkä siksikin että pienellä paikkakunnalla olisi jutut äkkiä löytäneet vähän jokaisen..? |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tässä BMW:ssä oli selvä vika (no sitä en tiedä miksi) suuttimissa kun lähti huonosti käyntiin ja vei noin pari litraa enempi dieseliä kuin korjatuilla suuttimilla. Ei tullut edes vikakoodeja luettua tai mitattu ohivirtausta ennen suuttimien vaihtoa. Varmaan se lika ja vesi yhdessä pilaa suuttimet. En tiedä millä aika välillä mutta näissä henkilöautoissa aika pienellä otoksella olen todennut että 250tkm on aika maksimi näissä cr koneissa mitä suuttimet kestää. Tarkennus edelliseen että en siis näitä Bmw suuttimia korjannut itse vaan ostin Diesel Technic Biberach :lta käytetyt mutta kunnostetut ja lähetin vanhat sinne pantin palautusta varten. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty bosch efep 60h diesel suuttimien testi penkki | liero | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 19.02.2015 20:06 |
Diesel suuttimien huolto? | jnu | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 11.06.2013 16:20 |
Patrol gr y61 suuttimien momentti | jaskapa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.04.2011 16:10 |
Lj:n suuttimien kärkien vaihtotyö?? | korbimotors | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 15.12.2010 19:39 |
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä | Kentsu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.09.2006 19:55 |