![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Käytiin 13 - 15.3 venäjällä safaroimassa. Piti olla kevyttä settiä, bunkkerien katselua yms. mutta meni ihan offiksi. No siitä tulee oma juttunsa jahka ehtii. Heti ekana iltana hajos hodarista laturi. Kaikki mittariston valot paloi ja jännite hiipui. Ladattiin mutta jännitemittari meni nopeasti nollaan ja yleismittari näytti alle 6v jännitettä. Auto pysyi silti käynnissä, en tiedä mikä jänniteraja sammutussolenoidilla on. Aikansa kun tutki niin selvis että laturi se purkaa akut tyhjiksi. Ei muuta kun laturilta tuleva piuha irti akusta ja kun toisella autolla latas akut täyteen pystyi ajamaan ja pitämään kiinanwebaa yöllä päällä. Reissusta palatessa tilanne olikin muuttunu koronan takia niin että kaikki ulkomailta tulevat joutu 2 viikon kotikaranteeniin. Onneksi voi tehdä etänä töitä. Uuden laturin tulemisessa kesti 10pv. Laturiin ei pääse järkevästi käsiksi kuin pyöräkotelon kautta. Mulla on tota reikää IC putken takia suurennettu mutta putki on pahasti tiellä. Vaatii siis muutoksia. Autodocista HDJ100 120A laturi vakion 80A tilalle. Ei maksanut kun 95€, ostin vielä diodisillan varalle mutta pitää ostaa kokonaan toinen samanlainen varalle. Erona tässä on soikea liitin kun alkupään hodarissa pyöreä. Puolassa kasattu laturi. Pyöreästä soikeaan liittiimen sovituspiuha löytyi jussinmäeltä. Pitää olla tarkkana sillä näitä on kumminkin päin olemassa. Oikea malli on 1571-53214 - VÄLIJOHTO ND OVAALI > PYÖREÄ. Laturi on snadisti isompi joten kiinnikerautaa pitää taivuttaa. Irrotin oman mutta tämän ehkä voisi tehdä paikallaan kun löysää vaan kaksi pulttia. Itse purin koko raudan pois ja taivutin ruuvipenkissä. Siimapyörä piti irroittaa että sai vesipumpun pultit auki. Piirsin kuvan alkuperäisestä ja katkoviivalla sopiva taivutus. Ihan arvalla taivutin raudan suoraan oikeaan kulmaan. Oikea taivutus on ilmatoinnin kompuran rautaan kiinni joten helppo tarkistaa jos paikallaan tekee. Sinne se meni. Alakiinnike oli tiukka ja annoin laturille vähän rälläkkää vaikka mitattuna oli yhtä leveä kuin aikaisempikin. Ahtoputken muutos, nyt mahtuu operoimaan.
Viimeksi muokannut mikjus : 26.03.2020 16:06 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
paljon taas hyvää tietoa.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ihan toimiva laturi toi. Laitoin FJ Cruiseriin Tacoman 130A -mallin. Oli plug&play.
Mukana tulleen testaustodistuksen mukaan lataa melkein 170A kierroksilla. Tuliks Mikjussilla tollasta paperia mukana? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuli lappu:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
No perskule, sitä varmaan saa sit omankin laturin päivittää näillä tiedoilla...
![]()
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Helatorstaina tuli sisäänajokilometrit mittariin matkalla Ravijoelle. Harmilllisesti meni pari kilsaa yli ennen kuin huomasin.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Alunperinkin oli tarkoitus laittaa tonnikeijuun tarpeeksi iso vinssi. Kuitenkin mentiin pitkään pienellä Superwinch EP9.0 vinssillä. Ravijoen safarilla kylmä hiki nousi kun vedin hodaria irti saviboorista. Oli niin tiukassa että tuntui kun vinssatessa ei tapahtuisi mitään. Samalla safarilla ihailin Arin defen DV-15 vinssiä ja siitä se ajatus sitten lähti. Tähtäimessä olisi kuitenkin hieman nopeampi DV-12 malli. Sijoitin kesälomarahat isoon Comeup DV-12 malliin. Sellainen käyttämätön mutta hieman puutteellinen löytyi OffroadTarvikkeesta, kiitoksen Timolle.
Rummun helat (uudet onneksi löytyi mukaan), kutkentävipu, releboxi, piuhat, pultit jne hilut puuttuivat paketista mutta se oli ihan ok koska en olisi niitä käyttänyt muutenkaan. Superwinch EP 9.0 ja Comeup DV-12 koko Superwinch EP 9.0 ja Comeup DV-12 BOW2 6.8HP 5000RPM vs vakio comeup 5.6HP moottori. BOW2 PLUS 8HP 6000RPM vs vakio comeup 5.6HP moottori. Vinssin malli on itseasiassa DV-12000ES. DV-12 on muuten sama mutta siinä on lisänä lämpösuoja ja kaukosäädin on 6 piuhainen. Tuossa mainitaan myös väri mutta en ole nähnyt mustaa DV-12 vaan ne on olleet kaikki harmaita. Seal GEN2 mallit on mustia. Vapautus kahvan tilalle kiinteä tappi nyt alkuun. Tämän kierre on tarkistetusti M26 x 1.5, kierrettä on 15mm, tapin pituus max 7mm ja halkaisija 16mm. Velipoika teki tämän jostain hydrauliikkanipasta jossa oikea kierre ja taisi sisäreikä olla juuri tuon 16mm. Tilasin myös vakiokahvan tähän mutta sen toimitus kestää. Joutuu varmaan vielä kerran purkamaan vinssin irti ja kääntämään kytkennän eteenpäin että lisävalot mahtuu. Puskuriin joutuu varmaan tekemään reiän. Näistä ainoastaan tapin pituus ei ole tiedossa mutta se voi olla max 7mm. Yritin etsiä tähän paineilma vapautinta mutta edullinen runvan malli on M24x1.0 kierteellä. Alkuun luulin että tässä sama kierre mutta olin mitannut sen kierteen päältä kun pitäisi mitata pohjasta. Tuo voisi tietysti olla modattavissa aika helpostikkin sopivaksi, mutta kai sitten samaan vaivaan tuon tekisi jostain pienestä sylkystä. Paineilma vapauttimen teko tähän olisi aika yksinkertaista kun liike vain ylös ja alas. Täytyy vain testata onko siitä mitään hyötyä eli jaksaako purkaa narua vapaalla. No joskus siitä olisi hyötyä kun laitetaan naru valmiiksi toisen auton perään esim. joen ylityksessä tai kun jumissa olevaa narua pitää purkaa väkisin. En tarvinnut moottoreita yms. koska tähän oli tulossa BOW 2 PLUS 12V 8HP 6000RPM moottori. Se on aika pitkä paketti verrattuna vakio moottoriin (220mm). Koko vinssin pituus tällä kokoonpanolla on noin 71cm. Tämä oli aika kriittinen tieto että mahtuu varmasti puskuriin. Vinssin paino ilman vaijeria vakio moottorilla on 40kg ja tämä hieman enenemmän ison moottorin vuoksi. Ensimmäinen sovitus BOW2 moottorilla, uusi BOW 2 plus olis BOW2 +25mm pidempi. Selvästi mahtuu mutta tarkallee menee. Muistiin että moottorin päätylaakeri on 6203RS. Sovitus BOW2 plus moottorilla. Puskuria on rälläköity niin paljon kuin vaan sai pystyaisojen välistä. Silti vinssi pitää ujuttaa vinossa paikalleen. Aika tiukka sovitus mutta mahtuu ja vielä olisi toisessa päässä tilaa. Silloin vain vinssi ei tulisi aivan keskelle. Paikallaan. Maskista piti rälläköidä alin ripa pois vinssin korkeimmalta kohtaa. Lisävalotkin vielä mahtuu mutta kytkentäkahva pitää kääntää eri asentoon. Onneksi olin tehnyt tähän puolan puskuriin "hightmount" muutoksen eli vinssi nostettu ylähyllylle kun alkuperäinen mekaaninen menee aivan pohjalla. Iso vinssi ei olisi mahtunut runkoaisojen väliin vaan pitää tulla päälle. Liukukidan alla näkyy iso reikä joka on alkuperäinen liukukidan paikka ja siihen tulee rekisterikilpi. Reiän kautta mahtuu käsi sisään kun rälläköin sitä vielä vähän isommaksi. Sieltä kautta saa taaimmaiset pultit kiinni. Tämä vinssihän tulee kiinni 8kpl M12 pultteja. Ison vinssin ongelma on yleensä hitaus ja siksi tähän on laitettu BOW2 plus moottori. Seuraavassa vertailua pienen ja ison vinssin kesken. Myös eri moottorin vaikutus nopeuteen näkyy tässä. HUOM! kaikkia kombinaatioita ole kokeiltu. Verrokkina laitoin räikän jonka pystyn tulevaisuudessa testaamaan koska bertassa on sellainen 24V BOW2 moottorilla. Laitoin myös COMEUP DV-15 vinssin joka on muuten sama kuin 12 mutta välitystä vieläkin enemmän. Lukkoarilla on tuollainen BOW2 plus moottorilla joten ehkä jollain safarilla mitataan senkin nopeus. En vain tiedä miten tuo vakionopeus on mitattu. Itse vedin koko narun 31m sisään ja laskin siitä nopeuden. Nopeuteenhan vaikuttaa ollaanko rummulla ensimmäisellä vai viimeisellä kerroksella kun välitys muuttuu. Testasin tämänkin superwinchillä ja vedin narua 10m pätkissä. Ensimmäinen 10m nopeus oli 12.5m/min, toinen 10m nopeus oli 17.6m/min ja viimeinen 11m nopeus oli 24.4m/min. Epäilen kuitenkin että tuo 0kg nopeus on mitattu koko vaijerin pituudella juuri tuon välityksen muutoksen takia. Tämä nyt ei ole ihan tarkkaa tiedettä mutta antaa jonkinlaista suuntaa. Koodi:
Malli Välitys Vakio BOW2 BOW2PLUS Comeup DV-15 315:1 6.9m/min - - Comeup DV-12 261:1 8.3m/min - 17m/min Superwinch EP 9.0 156:1 14.3m/min 19m/min - Warn 8274 "räikkä" 134:1 22m/min 35m/min - Viimeksi muokannut mikjus : 13.06.2020 20:14 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |