![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Takajarrujen kanssa jatkuvaa ongelmaa kun ne laahaa ja kuumenee. Tarvike satulat ei paljoa maksa mutta ei ne mitään kestäkkään. Männät menee noin vuodessa niin surkeaan kuntoon että alkaa takeltelemaan. Voi kun näissä raaskisi/voisi käyttää silikonipohjaista DOT5 jarrunestettä niin ei oli ongelmia kosteuden kanssa. Ratkaisuna kokeillaan RST mäntiä jotka velipoika sorvaili. Näitä myydään paljon maastureihinkin ja valmistajia on paljon. Esim. Britpart ja http://www.kitek.co.uk/, http://sspistons.com/. Ainakin rover miehet kovasti kehuu että loppuu ongelmat näillä. Jos nämä toimivat ongelmitta niin seuraavaksi onkin vaikeampi tilanne kun sitten olisi hyvä olla edessäkin samanlaiset mutta siellä onkin mäntiä jo 8 kpl, puhumattakaan BJ:stä jossa mäntiä yhteensä 16kpl.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mielenkiintoista luettavaa, lisää tämmösiä tarinoita ois kivaa. Hienoa kun jaksat raapia "paperille"...
Ja tietysti moottorimies aina kiinnittää huomion mäntien määrään... ![]()
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Comeupin sivuja selatessa tuli vastaan näppäri rope stopperi.
Pitkään ollut tuossa käytössä roverin pusla mutta sellanenkin sujahtaa kidasta joskus läpi. Sitten bongasin wishistä mönkkäriin suunnitellun vastaavan ja tilasin pari. Hinta tais olla huimat 5€ kpl. Keskireikä on 12mm joten jää liian pieneksi pleissatun 12mm narun kanssa, vedin reiän 20mm terällä ja näin sen saa just ja just kiinni. Katotaan miten nää toimii. Toi Comeupin malli olis periaatteessa vähän parempi ja jää nähtäväksi kuinka tolle käy jos vetää rajusti kitaa vasten, ainakin se liukuu niin pitkälle kuin pääsee. Vedin ton vielä sukan päälle että pysyy paikallaan. Sitä kun ei oikein käytä kun narun päässä niin ei sitä tarvii liikutella, jos naru menee pahasti jonkun kiven yms. päältä niin voi käyttää vaikka lattiamattoa apuna. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Uus takakontin matto terassimatosta. Vanha oli jo riekaleina. Jos tämä ei imisi niin paljon kosteutta.
Ilmastoinnin elvytys. Venäjältä hankitusta pullosta R134a sisään. Vanhat ainet oli karanneet ja tuli vain pieni vieno suhahdus kun letkun liitti. 855g sisään vaa'alla mitattuna. Alkuun pumppu pöhäytti pari kertaa kylmäainetta ilmeisesti akselin stefasta. Katsotaan pitääkö pitkällä juoksulla, kaveri sanoi että saattaa alkaa pitämään kun stefa saa öljyä. Seuraava ongelma oli A/C nappi jossa ei merkkivalo toimi ja se ei lukkiudu. Tätä ei enää saisi toimimaan koska ongelman oli aiheuttanut se että olin vaihtanut joskus napin valon. Polttimo oli fyysisesti isompi ja ehkä tehokkaampi ja oli sulattanut napin sisäosia hieman. Täytyy joskus tilata uusi, varaosanumero on DENSO 158086. Miellyttävä yllätys oli että motonetistä ostettu vipukatkaisin kävi suoraan napin runkoon. Piirilevyn vedin kylmästi sivareilla poikki ja kolvasin johdot katkaisijalle. Hyvin istuu. Paikallaan. En laittanut merkkivaloa toimimaan kun ajattelin että ostan orkkis napin. En tutkinut saisiko sitä edes toimimaan vain onko napin valon toiminta jotenkin erilainen kun vakiossa. Ilmastoinnin kiristinrulla on vähän outo kun laakerin päälle on prässätty pelti. Vingulla lukitteet pois ja lyömällä irti. Pääsi rasvaamaan laakerin niin ei vikise. Viimeksi muokannut mikjus : 22.07.2020 10:33 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mä sorvautin aikanaan hodariin etu- ja takajarrujen männät rosterista huimaan 50e yhteishintaan yhellä amisopiskelijalla. En tiedä oliko siitä mitään lisäapua, mutta laitoin tuplana ne jouset mitkä palojen väliin tulee. Satulat puhalsin ja hemmetin herkät oli jarrut noiden jälkeen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Leimalle 2020 ei oikeastaan tarvinnut muuta taistella kuin käsijarru toimimaan. Kengät oli aivan loppu ja kuskinpuolen napaan valunut öljyä reilusti. Myös toisen kengät jousikiinnike oli irti rummun pohjalla. Onneksi jo kertaalleen hyljätyistä osista löytyi muutaman millin kitkapinnalla olevat kengät ja sain jarrut niputettua. Kabiinin puolella ei vaan säätö meinannut riittää ja jouduin laittamaa pari M8 mutteria säätötankoon.
Pikkasen on tämä käkkäri kinkkinen. Hyllyssä olisi jo T5 transporterin käsijarrulliset satulat odottamassa inspiraatioita. Niissä vain ongelman meneekö 15" vanteen kanssa ja miten vaijerit saa järkevästi rakennettua. Tilasin kuitenkin vielä uudet käsijarrukengätkin varalle. Peräöljyt oli huuhdelleet vaseliinit mäelle joten koko navan purku ja uudeelleen rasvaus oli edessä. Samalla puhastelin siihen jotain muutakin. Pylväsporaan kiinni ja reikää napaan. Sisään asti ja laakereiden väliin. toinen reikä toisesta suuntaa. Reikien tulppaus. Tässä idea. Voi kunnolla rasvata navan purkamatta koko paskaa. Samanlaiset viritelmät on bertassakin HJ:n navoissa. Hodarissa vaan offsetti erilainen, eikä pysty yhdellä reiällä pääsemään laakereiden väliin. Leimakin tuli ja samalla rekkasin auton 3-paikkaiseksi pakuksi. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joku kuukausi sitten tuli rakennettua jenkkikoukku. Pitkään arvoin rakennetta mutta vertailemalla tehdastekoisiin ratkaisuihin, päädyin lopulta tähän. Monet tehdastekoiset ovat suoraan sanoen melko heppoisen näköisiä mutta ehkä rakenteisiin kohdistuva voima ei olekaan niin suuri kun voisi kuvitella. Lähtökohtana tehdastekoinen järeä koukun putki johon muut rakenteet tehty itse. Rautapuskuriin kiinni 5 pultilla. Sokka jää puskurin taakse ja sitä joutuu vähän koukkimaan mutta pääsia oli ettei koukku heikennä maasto-ominaisuuksia.
Poikkituki auton alle. Runkoon hitsattu vahvikelätkä joihin tuki tulee pulteilla kiinni. Koukun "putki" on poikkiputkessa myös pulteilla kiinni. Koko rakennelma on irti purettavissa. Poikittaistuki mahdollisimman takana jos innostuu nakertelemaan rungon väliin lisätankin. 10" droppikoukku johon piti vielä etsiä 3500Kg kuula. Rasia upotettu puskuriin ettei hajoa offatessa. Pistoketta varten on hommattu spriraali jatkojohto jos kärryssä lyhyt piuha. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onko tuossa sinulla jotain reikää mistä rasva tulee myös ulos?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |