![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Viime reissun vinssiähellyksen jälkeen muutin vinssin niin että kiinnityspultit osoittaa eteenpäin. Tila riitti melkein ja vinssin jalat tulee muutaman millin yli puskurista. Jouduin vähän loveamaan puskuria. Jouduin tekemään vinssin jalkojen ja puskurin väliin 10mm latista sovitetta kun palkin alalaidassa on lyhyt noin 45 asteen taitto joka aiheuttaa ongelmia. Samalla ylälaidan sovite toimii jäykisteenä puskurille. Nyt vinssin saa kokonaisena irti nopeasti. Samalla sain pois kokonaan omatekoisen XX Kg painavan sovitteen jolla vinssi nostettiin ylemmäs alkuperäiseltä paikaltaan. En saanut vinssin kitaa alapultteihin koska kita olisi mennyt alalaidasta tyhjänpäälle. Jouduin nostamaan sitä hiukan ja samalla loveamaan kitaa jotta alapultit saa auki. Ongelmia tuli reissun jälkeenkin hiilisillan kiinnityksessä vinssin moottorin runkoon. Toimi hyvin loppureissun mutta kotona tallissa uutta narua kelaillessa sisään rupesi kipinät sinkoilemaan. Korjautui kyllä kun kiristin ruuvin moottorin päältä mutta miksi alunperinkään löystynyt ja tämä oli jo kolmas kerta. Toisessa BOW2 moottorissa ei vastaavaa ole ikinä käynyt. Naru oli pleissattu kahdesta hylätystä 10mm pätkästä ja katkesi kaksi kertaa viime reissussa. Nyt tilasin uuden 11mm "CHNMAX" narun. Se on ainakin bertassa toiminut hyvin. "Kevensin" autoa poistamalla PTO:n. Hyöty ei ole montaa kiloa mutta eipä kallistuksissa karkaa öljyt PTO:n puolelle, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Samalla tuli vaihdettua öljyt ja tarkistettua ettei TG:n välityksestä ole irronnut mitään ylimääräistä matskua "sisäänajossa". Öljyt oli ihan puhtaat.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tätä onkin puitu jo vähälumisafari 2020 jutussa mutta laitan tännekkin.
37 trepadorin 8 beadlockeilla sovitettu alle. Autossahan on 4" alusta mutta edessä on vielä +3" palikkaa välissä ja vasta näin auto on vaaterissa. Räkytäkystä hajosi jotain laatikosta noin 10Km kotoa kun olin lähdössä safarille. Pääsin ajamassa kotia ja piti äkkiä varustella hodari reissuun. Trepadorit eivät koskaan olleet alla joten teetti vähän töitä kun otti takaa kiinni puskurin päähän. Äkkiä 50mm lisädropit taakse pohjaanlyöntikumeihin. Varalle vielä 30mm kalikat. Paikallaan oli jo 50mm droppi joten nyt yhteensä 100mm eli korotuksen verran. Aika loogista tavallaan. Nyt ei ainakaan yhden safarin perusteella ota kiinni mihinkään. Lisäksi rälläköin puskurin päätä sivusuunnassa kun näytti että toisella puolella voisi vielä ottaa kiinni. Jousen sisällä oleva "pohjaanlyöntikumi" on varmaan vitsi koska ei missään tapauksessa ota kiinni alalautaseen edes vakiona. Kuskin puoli. Tässä ei taida vielä olla pohjaanlyönnin lisädroppia ja menee puskuriin kiinni. Apparin puoli parempi. Täytyykin tarkistaa että panhardin säätö on kohdallaan. Ihan hyvä että en ole vaihtanut 10" leveisiin vanteisiin sillä saattaisi tulla sivusuunnassa tilanpuutetta. 37 rengas on varsin passelin näköinen. 35 näyttää vähän pieniltä ja jos vaan uusien rakentelusääntöjen mukana tulisi mahdollisuus saada 37 otteeseen niin voisi harkita seuraaviksi katurenkaiksi sellaisia. Trepadorit eivät ole kovin mukavia tiellä kun jo pienen pysäköinnin jälkeen on melkoinen flatspotti joka jumputtaa useamman kilometrin. Sitten taas kun on pyöristynyt niin varsin mukava ajaa tiellä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Periaatteessa lätkähtää autoveroa maksuun jos viranomainen asian bongaa. Autoverovapauden, tai mikään täys vapaus tän ikäisissä ollut enää, mut sen osittaisen ehtona nämä ulosotot.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Se on sitten vaan laakeroitavana jos joku kysyy.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Millä ET:llä nuo 8" vanteet on? Ja onko tuo 12.5" levee gummi. Itel on yks alu sarja 7.5x15 ja niillä oli ku ne ostin, 37"12.5" ja mahtui just sisälle, ku takana +75mm ja edes +100 ja joo, perä pystyssä edelleen minul ujosti... Siis mietin, et niille 36-37 pyörät pistäis hdj alle..
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Alla on ollut myös 10" + beadlock eli noin 11" leveä ET -44 vanne jossa MTR 37x12.5x15 kumit. Ne on todellisuudessa hieman matalammat kuin trepadorit. Silloin ei vaan tullut kokeiltua äärijoustoja että mihin ottaisi kiinni. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Käytiin 13 - 15.3 venäjällä safaroimassa. Piti olla kevyttä settiä, bunkkerien katselua yms. mutta meni ihan offiksi. No siitä tulee oma juttunsa jahka ehtii. Heti ekana iltana hajos hodarista laturi. Kaikki mittariston valot paloi ja jännite hiipui. Ladattiin mutta jännitemittari meni nopeasti nollaan ja yleismittari näytti alle 6v jännitettä. Auto pysyi silti käynnissä, en tiedä mikä jänniteraja sammutussolenoidilla on. Aikansa kun tutki niin selvis että laturi se purkaa akut tyhjiksi. Ei muuta kun laturilta tuleva piuha irti akusta ja kun toisella autolla latas akut täyteen pystyi ajamaan ja pitämään kiinanwebaa yöllä päällä. Reissusta palatessa tilanne olikin muuttunu koronan takia niin että kaikki ulkomailta tulevat joutu 2 viikon kotikaranteeniin. Onneksi voi tehdä etänä töitä. Uuden laturin tulemisessa kesti 10pv.
Laturiin ei pääse järkevästi käsiksi kuin pyöräkotelon kautta. Mulla on tota reikää IC putken takia suurennettu mutta putki on pahasti tiellä. Vaatii siis muutoksia. Autodocista HDJ100 120A laturi vakion 80A tilalle. Ei maksanut kun 95€, ostin vielä diodisillan varalle mutta pitää ostaa kokonaan toinen samanlainen varalle. Erona tässä on soikea liitin kun alkupään hodarissa pyöreä. Puolassa kasattu laturi. Pyöreästä soikeaan liittiimen sovituspiuha löytyi jussinmäeltä. Pitää olla tarkkana sillä näitä on kumminkin päin olemassa. Oikea malli on 1571-53214 - VÄLIJOHTO ND OVAALI > PYÖREÄ. Laturi on snadisti isompi joten kiinnikerautaa pitää taivuttaa. Irrotin oman mutta tämän ehkä voisi tehdä paikallaan kun löysää vaan kaksi pulttia. Itse purin koko raudan pois ja taivutin ruuvipenkissä. Siimapyörä piti irroittaa että sai vesipumpun pultit auki. Piirsin kuvan alkuperäisestä ja katkoviivalla sopiva taivutus. Ihan arvalla taivutin raudan suoraan oikeaan kulmaan. Oikea taivutus on ilmatoinnin kompuran rautaan kiinni joten helppo tarkistaa jos paikallaan tekee. Sinne se meni. Alakiinnike oli tiukka ja annoin laturille vähän rälläkkää vaikka mitattuna oli yhtä leveä kuin aikaisempikin. Ahtoputken muutos, nyt mahtuu operoimaan. Viimeksi muokannut mikjus : 26.03.2020 16:06 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
paljon taas hyvää tietoa.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Miten lie. Mulla on ollu kolme j80:ä eikä yhessäkään ole ollu ulosottoa...
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Totta tosiaan, 1.8.1990 ja siitä eteenpäin rekisteröidyissä ei tarvita vaikka olivatkin -93 toukokuun alkuun 50% verolla. Alkuvuoden -90 hodareissa siis pitäis kuitenkin olla, tarkemmin siis 1.11.1983-31.7.1990.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |