Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2019, 16:05
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Nettiautossa viisipaikkainen Hilux reilut 52 000 euroa

Ei pienintäkään järkeä moisessa autossa, sorry vaan.
Eihän se enää halpa ole, mutta järkeä voi olla hyvinkin paljon verrattuna mitä porukka uutena ostaa tuossa hintaluokassa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.12.2019, 16:35
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Eihän se enää halpa ole, mutta järkeä voi olla hyvinkin paljon verrattuna mitä porukka uutena ostaa tuossa hintaluokassa.
Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 14.12.2019 16:38
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.12.2019, 16:51
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.
Kyllä minä mieluummin ajelisin tollaisella pick-upilla mieluummin kuin farkulla jos omistaisin oerheen. Kyllä tollaisella maastoautolla joka on myös kätevä tavaroiden kuskaamiseen on nautinnollisempi ajella minun mielestä ja vielä jos on kuorma autoksi rekisteröity niin halpakin ajella. Mut suomessa tykätään matalista autoista ja se sallittakoon niille jotka farkuilla ajeluista nauttii ja pitää kätevämpänä .
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.12.2019, 17:00
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Kyllä minä mieluummin ajelisin tollaisella pick-upilla mieluummin kuin farkulla jos omistaisin oerheen. Kyllä tollaisella maastoautolla joka on myös kätevä tavaroiden kuskaamiseen on nautinnollisempi ajella minun mielestä ja vielä jos on kuorma autoksi rekisteröity niin halpakin ajella. Mut suomessa tykätään matalista autoista ja se sallittakoon niille jotka farkuilla ajeluista nauttii ja pitää kätevämpänä .
Onhan näitä city-maastureita, jos haluaa korkeampaa kalustoa ja nelivetoa. Meillä on käyttiksenä Hyundai Tucson ja se täyttää liikkumisen ja kuljettamisen tarpeet vallan hyvin. Se mikä ei sisälle mahdu, kuskataan perävaunulla. Just viime viikolla hain uuden pesukoneen Gigantista, meni heittämällä tavaratilaan.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.12.2019, 17:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Onhan näitä city-maastureita, jos haluaa korkeampaa kalustoa ja nelivetoa. Meillä on käyttiksenä Hyundai Tucson ja se täyttää liikkumisen ja kuljettamisen tarpeet vallan hyvin. Se mikä ei sisälle mahdu, kuskataan perävaunulla. Just viime viikolla hain uuden pesukoneen Gigantista, meni heittämällä tavaratilaan.
Mä kuskasin Kia Sorentolla 2500 kilon autotrailerilla pitkää metallitavaraa ja sillä saa vetää 3500. Aika hurjaa vellomista ja vaappumista oli vaikka lisäsin paineita renkaisiin.

Pickuppeja haukutaan jossain lehtijutuissa, ettei ole kuulemma mukava jousitus takana. Toisessa Hiluxissa on lyöty lisäksi vissiin Sisu SM:n ilmapalkeet. Olen iloinen, että kerrankin kantava jousitus.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.12.2019, 17:37
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Tulee työkseen kierreltyä työmailla, pääasiassa maanrakennus kohteita kylläkin. Sellaisen huomion tehnyt tässä viime vuosina että yhä useampi koneyrittäjä on laittanut avolavan sijaan pakun. Osa nelivedon mutta todella paljon näkyy ihan kaksivetoistakin ja hyvin ne niillä näyttää pärjäävän. Löpöpytty ja työkalut kulkee mukavasti takana ja ovat aina suojassa ja kuivia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.12.2019, 16:57
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.
No sellain että perheen lisäksi mahtuu myös lelut mukaan...

Ja toimisi sekä työkaluna että perheautona. Sillä silmällä ite noita kattelen. Mölliin on hieman huono tunkea Bobbarin kauhaa takapaksiin, vaikka se sinne mahtuisikin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.12.2019, 17:11
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No sellain että perheen lisäksi mahtuu myös lelut mukaan...

Ja toimisi sekä työkaluna että perheautona. Sillä silmällä ite noita kattelen. Mölliin on hieman huono tunkea Bobbarin kauhaa takapaksiin, vaikka se sinne mahtuisikin.
No joo, joissain tällaisissa tapauksissa 5-paikkainen pick-up on vaihtoehto. Mutta kuka uskaltaa nostaa 50 000 euron auton lavalle paskasen ja painavan kaivurin kauhan

Neliveto ja alennusvaihteisto noissa on se oleellisin juttu. Jos niitä oikeesti tarvii niin pick-up on tarpeen.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.12.2019, 20:01
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
No joo, joissain tällaisissa tapauksissa 5-paikkainen pick-up on vaihtoehto. Mutta kuka uskaltaa nostaa 50 000 euron auton lavalle paskasen ja painavan kaivurin kauhan

Neliveto ja alennusvaihteisto noissa on se oleellisin juttu. Jos niitä oikeesti tarvii niin pick-up on tarpeen.
Tuossa se oleellinen kyssäri onkin. Ei kukaan. Varsinkin kun halvin 5 paikkainen lienee jotain 55k€ ja siitä sitten ylöspäin. Uudet siis.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.12.2019, 20:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Just selailin tullin taulukoita ja 2014 hilux 5 paikkaisena vero 11000 ...

10 vuotiaana alkaa olemaan jo ihan järkevät verot mutta täysiä vetopainoja ei ole monessakaan sen ikäisessä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.12.2019, 20:35
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Just selailin tullin taulukoita ja 2014 hilux 5 paikkaisena vero 11000 ...

10 vuotiaana alkaa olemaan jo ihan järkevät verot mutta täysiä vetopainoja ei ole monessakaan sen ikäisessä.
Ryyppyporukkaa on niin harvoin kyydissä, että tällainen kolmen sohvalla voisi olla kätevämpi. Siihen sitten omatekoinen työlava, joka kestää käyttöä.

https://www.nettiauto.com/ford/f250/10968635

Oikeastaan tuuminut, että toinen Hiluxi olis huippukätevä jos siinä olis kippi.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.12.2019, 23:34
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Kaikelaisia on ollu vaan syksyllä hommasi, Double-cap Hiluxin kovalla lavakatteella.. onha se törkee makee laitos, koirille kunnon häkit takana ja silti jää tilaa vaikka pesukone heittää sinne.. Vinssiä ja valoa niin ompa mukava kulkee mettällä..
Ei paljo vikavalot ressaa vaikka onkin -06 eikä muutkaan ihmeeliset oireet.. täysin päivittäisessä ajossa eikä haittaa minkään vertaa "työkonemaisuus". 9.6L sadalle 50mm korotus ja 32"nastat..
Se kun maksat ittensä kipeeks kahen auton pidosta ja kalliista huolloista ymm..

Viimeksi muokannut Jeepp : 20.12.2019 23:37
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.12.2019, 18:11
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.


VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.


Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.



Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.


Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.


Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.


Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.12.2019, 19:37
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.


VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.


Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.



Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.


Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.


Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.


Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.
Saatan olla eri mieltä.. Kahden auton, Hlö auton ja maasturin omistaminen on kallista.. Kyllä Doublecap Hiluxissa on ihan täydet jalkotilat isollekin miehelle.. 9.5L sadalle.. 30tkm tulee vuoteen.. Vietän aktiivista elämää koirien kans, reissuko reissu nii johonki mehtää mennään.. Näillä korkeuksilla ei hlö autolla pääse mitään mettä tietä ja aina pitäa olla ajamassa sit sillä maasturilla ja sekin pitäs olla täys pitkä et mahtus koirat ja lapset .
Hiluxiin mahtuu lavalle kaikki harrasteet eikä oo nii justiisa jos ne paskasia ovat.. Sama mite ynnäilee eijoo halvempaa pitää kahta autoa.. seo varma.. vaikka Hiluxin verot on jotain 1020e luokkaa..

Miten se Land Cruiset eroaa Db Hiluxista muutoinko hiukan paremmat varusteet ( enemmän rikkoutuvia osia)
Kontti olematon vrt.lavaan.

Viimeksi muokannut Jeepp : 22.12.2019 19:40
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.01.2020, 09:57
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

moi!

Mulla tollanen defender 130 5lle paikat ja kantavuutta lavalla se 1500kg.

leimassa muttei jokapäivä käytössä. kätevä laiton kun tarvii roudata emännän kirppisostoksia
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	aut.jpg‎
Views:	302
Size:	197,7 Kt
ID:	93994  
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.12.2019, 17:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Perusteletko miten tollanen 5-paikkanen pickup on vaikkapa samankokoista farkkua parempi ? Ja me puhuttiin nyt siis perheautoista, ei työkaluista.
Työtähän voi joutua tekemään jopa kovemmin jos on iso perhe elätettävänä...

Mulla on ollut pari farkkuakin, joskin ne oli 70-luvun vehkeitä, ehkä itse valitsisin perhekäyttöön Toyotan Landcruiserin jos sellaiseen varaa.

Jos nelivedon ja lyhyet välitykset saisi noin vaan muihinkin automalleihin, niin ne kiinnostaisi enemmän.

Yksi kätevistä autoista mitä minulla on ollut, tosin purin sen varaosiksi, oli w123 Mersu ambulanssi. Sehän oli vähän kuin aika iso farmari.

Pickupissa houkuttava puoli kun perälle voi tehdä jotain ja hytti erikseen. En ole nähnyt, että kukaan olisi tehnyt perheoptimoitua pickupin takaosaa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 14.12.2019, 16:52
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Karvalakkimallin Hilux alkaen 35 000€. Joku korealainen henkilöauto vetokoukulla 15-25000€? Eikä verottaja kohtele noita käyttöverojenkaan osalta hellästi. Suomi on vetokoukkuja ja pikku kärryjä väärällään ja siihen samaan kuormaan saa ne takapenkkiläisetkin mukaan VS pakettiauto pickuppiin lava täyteen tavaraa ja yksi matkustaja. Ja vaikka ostaisi käytetyn laviksen niin niiden hinnat tuntuu kovasti jämähtävän siinä 10 ikävuoden jälkeen kilometreistä ja varustelusta riippumatta eikä ne oikein noudata edes sitäkään vähää järkeä mitä henkilöautojen hinnat. Ja sitten se varustelu, kun varsinkaan japsi pickupeissa ei ole vielä 2000 luvun puolessakaan välissä esimerkiksi peilinlämmittimiä vakiona. (Perustuu enimmäkseen tietoihini Hiluxeista)

Jenkeissäkin lavisten määrä räjähti vasta siinä 80?-luvulla johonkin verotusjuttuihin liittyen. Samaa ei täällä kylmässä pohjolassa voi sanoa.

Eli syy miksi Suomessa ei ole enempää pickuppeja: siihen ei ole edellytyksiä. Yrityksillähän noita on paljonkin käytössä, mutta ei yksityisellä puolella niinkään ole markkinoita.

Ittellä neljäs pickuppi menossa ja se saa jo tavallisen henkilöauton tuntumaan aika hengettömältä
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 14.12.2019 16:54
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.12.2019, 17:04
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Karvalakkimallin Hilux alkaen 35 000€. Joku korealainen henkilöauto vetokoukulla 15-25000€? Eikä verottaja kohtele noita käyttöverojenkaan osalta hellästi. Suomi on vetokoukkuja ja pikku kärryjä väärällään ja siihen samaan kuormaan saa ne takapenkkiläisetkin mukaan VS pakettiauto pickuppiin lava täyteen tavaraa ja yksi matkustaja. Ja vaikka ostaisi käytetyn laviksen niin niiden hinnat tuntuu kovasti jämähtävän siinä 10 ikävuoden jälkeen kilometreistä ja varustelusta riippumatta eikä ne oikein noudata edes sitäkään vähää järkeä mitä henkilöautojen hinnat. Ja sitten se varustelu, kun varsinkaan japsi pickupeissa ei ole vielä 2000 luvun puolessakaan välissä esimerkiksi peilinlämmittimiä vakiona. (Perustuu enimmäkseen tietoihini Hiluxeista)

Jenkeissäkin lavisten määrä räjähti vasta siinä 80?-luvulla johonkin verotusjuttuihin liittyen. Samaa ei täällä kylmässä pohjolassa voi sanoa.

Eli syy miksi Suomessa ei ole enempää pickuppeja: siihen ei ole edellytyksiä. Yrityksillähän noita on paljonkin käytössä, mutta ei yksityisellä puolella niinkään ole markkinoita.

Ittellä neljäs pickuppi menossa ja se saa jo tavallisen henkilöauton tuntumaan aika hengettömältä
Itse arvostan japseja nimenomaan siinä että niissä ei ole peilinlämmittimiä sun muuta hienouksia. Sitä vähemmän tekniikkaa niin sitä pienemmpi mahdollisuus että jokin menee rikki

Ainakin näin mökkeilyä kalastusta ja metsästystä ja laskettelua harrastavalta tuntuu jo että pick_up on välttämättömyys joka helpottaa elämää mukavasti. Myös hirvieläinkolarissa on hiaman enemmän turvaa ja eläin sopii mukavasti kolarin jälkeen lavalle ja pataan
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 15.12.2019, 01:26
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Itse arvostan japseja nimenomaan siinä että niissä ei ole peilinlämmittimiä sun muuta hienouksia. Sitä vähemmän tekniikkaa niin sitä pienemmpi mahdollisuus että jokin menee rikki

Ainakin näin mökkeilyä kalastusta ja metsästystä ja laskettelua harrastavalta tuntuu jo että pick_up on välttämättömyys joka helpottaa elämää mukavasti. Myös hirvieläinkolarissa on hiaman enemmän turvaa ja eläin sopii mukavasti kolarin jälkeen lavalle ja pataan
Jos peilinlämmittimet eivät ole pakolliset, niin eikö niistä kannata nauttia niin pitkään kun toimivat, jos menevät rikki, niin ei haittaa ajoa 😄

Tuota harrastushommaa en nyt oikein ymmärrä, mä em. harrastukset hoidan jalkapelissä, ja autolla ympäriinsäajelut sitten erikseen 😉
Minusta umpiauto helpottaa em. harrastuksia enemmän ku pikappi.

Esim Navarasta ja Pathfinderista ottasin jälkimmäisen. Oletettavasti mukavampi ja parempi ajaa erilaisen takajousituksen takia, ja vetokyky oletetettavasti sama.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 15.12.2019, 09:24
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Mulla on käyttöauton virkaa toimittanut jonkunlainen laviska siitä asti kun kortin sain, ja harrastuspuolen rakkineena on myös lavakuljetin. Henkilöauto ei ole oikein koskaan istunut käteen, ja huoltohommatkin on melkoista pakkopullaa laitteeseen millä ei voi tehdä mitään hauskaa. Esim. metsäkoneen renkaan vieminen koneen viereen on henkilöautolla tai umpipakulla hieman hankalaa, tosin enää ei niitä hommia tarvitse tehdä. Emännän kylkiäisenä tuli kolmaskin jäsen talouteen, niin avensis toimii erikoistilanteessa perhekuljettimena.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.12.2019, 10:31
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Kukin tarpeensa mukaan. Kuljetuskapasiteetti on oikein jeppis, mikäli sitä oikeasti usein tarvitsee, mutta jos tarve on vain todella satunnaista niin muut ominaisuudet menevät aika äkkiä sen lavan edelle. Ei siinä mitään, dikkailen kyllä lava-autoja, mutta esimerkiksi hetken pähkäilyn jälkeen oikeasti itselläni tullut tarvetta viimeisen 10v. aikana suuremmalle ronttaamiselle mikä nyt ilman kuormuria hoituisi, mutta umpiautoon ei mahtuisi on pari lautakuormaa. Nämäkään ei pick-upilla olisi hoitunut, vaan kärryilyksi meni eni vei...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.12.2019, 10:37
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Suomen räntäsateisiin ihanne olisi pick-up umpikopilla, joskaan se ei silloin olisi pick-up vaan umpipakettiauto. Sellaisia pakuja vain ei ole.
Jos pick-uppiin laittaisi helposti ja nopeasti yksin irroitettavan kopin/kuomun, se vastaisi ainakin minun tarpeisiin hyvin: koirat ja kamat säilyisivät kuivina ja kulkisivat mihin tahansa, mutta toisaalta autoa voisi rospuuttoajan ulkopuolella käyttää tavallisena lava-autona.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.12.2019, 10:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Kukin tarpeensa mukaan. Kuljetuskapasiteetti on oikein jeppis, mikäli sitä oikeasti usein tarvitsee, mutta jos tarve on vain todella satunnaista niin muut ominaisuudet menevät aika äkkiä sen lavan edelle. Ei siinä mitään, dikkailen kyllä lava-autoja, mutta esimerkiksi hetken pähkäilyn jälkeen oikeasti itselläni tullut tarvetta viimeisen 10v. aikana suuremmalle ronttaamiselle mikä nyt ilman kuormuria hoituisi, mutta umpiautoon ei mahtuisi on pari lautakuormaa. Nämäkään ei pick-upilla olisi hoitunut, vaan kärryilyksi meni eni vei...
Mulla on toisessa Hiluxissa sellainen koppi, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka ja peräl ylempi luukku sellainen jos ei tarvi hirveen isoa puutavaramäärää roudata kerralla, sinne saa työnnettyä rautakaupan tavanomaiset pitkät ostokset kuten puutavaran. Siellä ne pysyy kyydissä, perästä vähän liinalla kiinni, eikä haittaa kun vähän tulee yli.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.12.2019, 11:21
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Jos peilinlämmittimet eivät ole pakolliset, niin eikö niistä kannata nauttia niin pitkään kun toimivat, jos menevät rikki, niin ei haittaa ajoa 😄

Tuota harrastushommaa en nyt oikein ymmärrä, mä em. harrastukset hoidan jalkapelissä, ja autolla ympäriinsäajelut sitten erikseen 😉
Minusta umpiauto helpottaa em. harrastuksia enemmän ku pikappi.

Esim Navarasta ja Pathfinderista ottasin jälkimmäisen. Oletettavasti mukavampi ja parempi ajaa erilaisen takajousituksen takia, ja vetokyky oletetettavasti sama.
Siis pitää nyt selittää tarkemmin. Sukset menee kätevästi auton lavalla kun ne vain heittää sinne nopeasti. kalastus välineet vene välineet menee kätevästi lavalle myös ilman mitään kattotelineitä vain heittämällä ne nopeasti sinne. hirvieläimet mahtuvat kätevästi lavalle joku ehkä ei.Verikään ei haittaa lavalla niin paljoa. Mökkeily pelkästään muutamaksi viikoksi meno mökille aiheuttaa sen että tavarat eivät mahdu mitenkään henkilöautoon ja polttopuiden kuljetus. Vuotava moottorisahakin on parempi olla lavalla. Joskus on jääty nukkumaan lavalle joskun kauniin järvenrannalle kun on niin päissään että ei voi ajaa mökille.
Tarkoitatko umpiautolla pakettiautoa nehän on ihan jees henkilöautoon en kyllä saisi noita juttuja mahtumaan. Voisin itsekin ostaa umpipakettiauton jos niitä löytyisi maastokykyisempinä ja yhtähyvännäköisinä kuin PICK-uppeja
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.12.2019, 11:49
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Tarkoitatko umpiautolla pakettiautoa nehän on ihan jees henkilöautoon en kyllä saisi noita juttuja mahtumaan. Voisin itsekin ostaa umpipakettiauton jos niitä löytyisi maastokykyisempinä ja yhtähyvännäköisinä kuin PICK-uppeja

Tuubivideoissa maailmalnäkyy jos jonkinlaisia seikkailupakuja:
https://youtu.be/wHtG6v0B0Dk

Tuommosta automallia kokeilin ja tavallisena takavetona sillä ei päässyt niihin paikkoihin mihkä normaalisti ajan.

Tutkinut minkämoinen on 2,8 Jumper Hiluxista otetuilla 235/85/16 renkailla, eikä idea ihan huono ollut muuten kuin välitykset on ihan huonot.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
1kz-te huono kylmäkäynistys Samppa966 Tekniikka & Jutustelu 2 22.01.2019 07:18
Myydään Huono Peräkärry. Bj Andy O/M/V Muut 7 10.04.2011 13:47
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
Huono musavideo :) Ex_inkkari Chit-Chat 5 08.03.2007 09:03
v***n huono mdzz Jokes 11 10.09.2003 08:04


Sivu luotu: 21:16 (GMT +2).