Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2019, 10:53
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Jos neliveto on jäykkä, niin sillon nelivetoa käytetään vain kun sitä välttämättä tarvii. Ajo-ominaisuudet ja siten turvallisuus heikkenee jne mutta näistä on jo muut kommentoineet niin mitå sitä toistelemaan.
Höpö höpö

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2019, 22:41
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Höpö höpö
Minä sanon höpö höpö tuollaisille täysin tarpeettomille ja turhille viesteille missä ei ole minkäänlaisia perusteluita.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.12.2019, 08:04
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Kyllä normaalilla jäykällä nelivedolla ajelee kesät talvet jos on tarve. Ei siitä turvallisuus kärsi vaan paranee. BJ:llä tossa leikkinyt pari viikkoa ja muutama spinni tullut takavedolla. Tosin ne olleet itse aiheutettuja kun on vaan niin kiva vetäää sladissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.12.2019, 08:21
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Kyllä normaalilla jäykällä nelivedolla ajelee kesät talvet jos on tarve. Ei siitä turvallisuus kärsi vaan paranee. BJ:llä tossa leikkinyt pari viikkoa ja muutama spinni tullut takavedolla. Tosin ne olleet itse aiheutettuja kun on vaan niin kiva vetäää sladissa.
Millä perusteella ajoneuvon hallittavuus (turvallisuus) paranee kun renkaiden vapaa pyöriminen estetään?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.12.2019, 00:46
Nasty Nasty ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.11.04
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 201
Perusasetus

itse mitä 7 vuotta pajeron omistin niin kyllä saa hullu olla jos kuivalla kelillä tönkkö nelikikolla painaa menemään.ja aivan kauhea jarrutuksissa liukkailla , saman tien menee kaikki renkaat lukkoon ja lähtee aivan varmasti jonnekin muualle kuin suoraan , ainut tapa jarruttaa oli moottori jarrulla ja vähän jarrupolkimella avustaen.muutaman kerran liukkaalta sivutieltä tulin asfaltille ja meno suurinpiirtein käännöksessä pysähty itsellä ei rohkeus riittänyt enää 4 veto päällä jatkamaan käännöstä vaan piti heittää takaveto.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.12.2019, 00:56
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Minä sanon höpö höpö tuollaisille täysin tarpeettomille ja turhille viesteille missä ei ole minkäänlaisia perusteluita.
no, mie voin perustella. Dodgen pick-upissa jos on abs-jarrut, niin siellä on anturit kolmessa kohtaa: tasauspyörästöllä taka-akselissa ja kummassakin etupyörässä. Takavetopäällä kun tule risteykseen ja lava on tyhjä, niin isoilla rumpujarruilla varustetut takapyörät, ainakin toinen haluaa mennä lukkoon, ennenkun etupyörät aloittavat edes kunnon jarrutuksen. Tästä seuraa se, että abs-pumppu rupeaa tykyttämään, eikä anna millekkään pyörälle sitten jarruvoimaa, kun sen mielestä takaset ei pyöri.
Oikeesti, jos tuommosen 2-koppasen Dodgen haluaa saaha talvella pysähtymään, niin pitää ottaa joko absin sulake irti tai ajaa jäykällä nelikolla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.12.2019, 01:29
Technics Technics ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.07.19
Sijainti: Kontiolahti
Viestit: 81
Perusasetus

Manuaalilla kun ajelee niin keppiä joutuu veivaamaan risteyksen molemmin puolin joka tapauksessa, mulle ei oo ollu ylivoimainen tehtävä heilauttaa sitäki toista keppiä sen mukaan minkä näköiselle tielle oon tulossa. Tosin mulla ei ole hiluxia vaan runneri joka on vähä eri juttu, mutta vaan vähä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2019, 01:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jenki suosi takapainoisia jarruja varsinkin automaateissa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
no, mie voin perustella. Dodgen pick-upissa jos on abs-jarrut, niin siellä on anturit kolmessa kohtaa: tasauspyörästöllä taka-akselissa ja kummassakin etupyörässä. Takavetopäällä kun tule risteykseen ja lava on tyhjä, niin isoilla rumpujarruilla varustetut takapyörät, ainakin toinen haluaa mennä lukkoon, ennenkun etupyörät aloittavat edes kunnon jarrutuksen. Tästä seuraa se, että abs-pumppu rupeaa tykyttämään, eikä anna millekkään pyörälle sitten jarruvoimaa, kun sen mielestä takaset ei pyöri.
Oikeesti, jos tuommosen 2-koppasen Dodgen haluaa saaha talvella pysähtymään, niin pitää ottaa joko absin sulake irti tai ajaa jäykällä nelikolla.
Vielä noissa ensimmäisissä abs- jarrullisissa autoissa suosittiin takapainoisia jarruja siitä syystä, että kun joskus satunnaisesti jouduttiin ajamaan liukkaalla, niin ei muistettu sitä, että pitää lähteä varovasti liikkeelle: jalka suoraan jarrulta kaasulle; ja silloin jäätiin paikoilleen sutimaan...

Mutta tuo Viipon dodgen käyttäytyminen kuulostaa oudolta?
Olisko mahdollista, että esim. takaperän välitys olisi vaihdettu? (ja etuperä; mutta etuakselin pyörimisnopeus mitataan "renkaasta", joten välitys ei vaikuta)
Muistaakseni w124 mersussa tuota takapään lukkiintumista luettiin pinjoniakselilta, ja kun vaihdettiin tiheämpi perävälitys, niin pulsseja tuli liian nopeasti-> abs tietokone tulkitsi, että eturenkaat meinaa lukkiintua, kun pulsseja tulee liian hitaasti, ja kun tuo abs on kolmipiirinen, niin molemmille takajarruille tulee sama jarrupaine.....
Ja kun muuta tietoa nopeudesta ei saada, kuin noiden abs-antureiden pulssit, niin abs pumppaa takajarruja, jotta se saa laskettua pulsseista nopeuden; siis paljonko pulssien väli muuttuu, kun renkaat jarruttaa ja ei jarruta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.12.2019, 23:14
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Hyvät nastarenkaat ja painoa lavalle.. itellä 2006 koppanen double cappi..Nasta alla eikä tarvi nelivetoa jään takia, lunta ku alkaa olla siillee et sutii nii vauhista H4 silmää ja matka jatkuu.. Toki nelivedollaki oon ajellu joskus moottoritietäkin yms.. Enkä oo mitää eroa huomannnu ajolleen muutako ei suttaa nii herkkään.. Eikä oo kuin absit tässä..
Mun autolla ajettu 310tkm aina talvet nastoilla takavedolla päätiet.. kaveri autolla 220tkm M/T renkailla neliveto päällä oikeestaa aina talvella.. Nyt huomattiin et edestä vetareiden sisäpää nivelet väljät ja alkanu jurramaan +80kmh. Mun autosta koitettiin nii ei mitää väljää..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.12.2019, 06:00
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Painoakaan tarvi, hyvät renkaat auttaa. vajaa 6 satkua oli ajettu kun myin oman. Ei ongelmia etupään suhteen, ei abseja yms herkkuja.
Takaveto päällä oikeastaan aina maantiellä ja napalukot auki, 4 satkua tuli ajettua tuolla itse. Sama oli Hiacen kanssa, sama Daihatsun ja Hj60 kanssa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
12 ht:n käyntilämpö talvella? maakari Tekniikka & Jutustelu 15 14.11.2008 17:59
100% automaattilukko talvella? hiluman Tekniikka & Jutustelu 22 23.11.2005 17:54
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
SJ:n peräöljyt talvella Suizaman Tekniikka & Jutustelu 6 02.12.2004 12:18
Toyota BJ-40 kulutus talvella mikjus Tekniikka & Jutustelu 18 16.07.2004 07:36


Sivu luotu: 16:12 (GMT +2).