Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2019, 21:16
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 556
Perusasetus

Yhtä lukuunottamatta, kaikissa on muutoksia. Vähiten P38:ssa ja C8:ssa. Laittomia ei tällä hetkellä yhdessäkään, viimeksi semmonen oli 4x4 Dyanessa, kun tuli leikittyä remmiahtimen kanssa. Jostain syystä ei tuppaa ihan vakioina pysymään mikään kulkupeli...

Muutoksista yleensä, toinen Dyaneni joka on nyt jokusen vuoden ollut katsastamatta, sitä on muokattu aika rankalla kädellä siitä kun sen -94 hankin. Sen muutoksista keskusteltiin erään kerran katsastuksen yhteydessä, kun kyseisen konttorin katsastuksia oli valvomassa neljä Trafin väijyä. Vähän suikkapiä kyseli jo keksintöä kohti kävellessä, kun jo ulkoasusta näki ettei ole aivan tehtaan jäljiltä se. Mm. radio-ohjattua keskuslukkoa ei noissa ollut, joka herätti hilpeyttä kovasti. Sisälle päästyämme, kyseli ryypyn tarpeesta, johon totesin ettei tämä yksilö sitä tarvitse. Asia selvisi kun laittoi virrat päälle, jokunen ledi vilahteli kojelaudassa, ja bensapumpun surina kertoi oman tarinansa. Pakin sijaintia kysyessä kommentoin senkin olevan enempi normiauton tapaan, tosin mahdollisen vitosen paikalla, omassa askissaan olisi ns. normiykkösen paikalla. Syytä kysyi moiseen askinvaihtoon, kerroin pitemmistä välityksistä, isommista jarruista, synkronoidusta ykkösestä, pakkivalokatkaisijasta yms, niin tässä kohtaa laski mitä kaikkea olisi pitänyt muutoskatsastaa, jarrut, vaihteisto, isompi moottori, ruiskumuutos, tavaratilan jatke yms, ja kysäisi tosiaan etteikö muutoksia olisi koskaan kirjattu. Kerroin kyllä sitä toisinaan kysyneeni, ja kukaan ei ollut nähnyt sitä tarpeelliseksi, tämä taas tuntui sen olevan tarpeellista etenkin kun ne Trafin kaverit oli syynäämässä. Kysyi vielä yhden kysymyksen aiheesta, eli "missäs tämä on edellisen kerran katsastettu, kun on noiden muutosten kanssa leimattu", niin yhden sanan vastaus riitti: "teillä", eikä muutoksista tahi katsastuksen tarpeesta keskusteltu enää sanallakaan... Eikä ne Trafin kaveritkaan mitään kysyneet, vaikka heistä kolme olikin yhdessä vaiheessa laitetta ihmettelemässä, yhden heistä keskittyessä kuuntelemaan kysymyksiäni...

Että tämmöstä. Onneksi tässä maassa saa vielä rakentaa, ja tehdä muutoksia, ja myös leimattua muutoksia. Sekä käyttää tervettä järkeä leimaamossa. Tuokin ajoneuvo, se ei ole tainnut kahta kertaa olla katsastuksessa samalla kokoonpanolla, sitä kun on rakennettu jatkuvasti sen liikenteessä ollessa, enimmäkseen ihan vain mielenkiinnosta, joskus vikaantumisen aiheuttamasta tarpeesta...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2019, 21:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Tosi mielenkiintoista ja fiksua kieltämättä!
Anteeksi epäluuloni tosi harrastajaa kohtaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.11.2019, 21:52
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kun on noin hyvät mahdollisuudet ottaa kelin vaihtelut huomioon renkaiden suhteen, niin varmaan joskus joudut jo ruokatunnin aikana vaihtamaan ja ottamaan liikennekäyttöön paremmilla renkailla varustetun ajokin? Jos on katsastettu?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.11.2019, 22:24
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 556
Perusasetus

Tähän mennessä onnistunut valitsemaan kulkupelin siten, ettei ole keskenkaiken tullut tarvetta toisenlaisille renkaille. Ehkä syy siihen on siinä, ettei ole mitään kovinkaan pakollisia tarpeita lähteä oikein mihinkään, paitsi kuntoutukseen kerran viikossa...

Joskus entisessä elämässä tuli ajettua paljon, useampia kymppitonneja vuoteen, eräänä vuonna kertyi Dyaneen 80000 km. Osa kilometrikorvauksilla, osa nuoruuden huumassa, osa harrastetapahtumissa käynteihin liittyen. Eikä bensa tuntunut maksavan silloin oikein mitään, jota kului suhteellisen vähän keskimääräisiin kulutuksiin verrattuna...

Elämässä on valintoja, osa omia, osa jonkun muun tekemiä. Oliko se sitten kenen tekemä valinta, kun työkunto karkasi kolarin yhteydessä? Vai monen tekijän summa, jossa omakin valinta näytteli omaa osaansa..? Renkaisiin liittyy sekin, että mikroauton renkaat jäähtyneenä eivät pitäneetkään siten miten niiden kuvitteli pitävän, kolme varttia aiemmassa ajossa lämmitelleenä... Kuiva asvaltti, sileät ratarenkaat, amatööri kuskina...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.11.2019, 22:34
Toyonder Toyonder ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.15
Sijainti: Ruovesi
Viestit: 115
Perusasetus

Perheellisellä pitää maaseudulla olla vähintään kaksi lähtövalmista autoa pihassa.
Käytännössä niitä on enemmän, koska jälkikasvukin niitä käyttää ja offitarpeisiin metsälle,
rannoille ja pelloille pitää olla sinne optimoituja kulkuvälineitä.
Lisäksi kun tilaa yleensä on, niin liikenteestä väliaikaisesti poistettuja ja
projekteja tai varaosa-autoja tuppaa kertymään.

Aiheeseen liittyen.
Kaksi talvea pidin käyttis-LJ:ssä mutikoita, uutena ostin ja luulin, että niillä selviää liukkailla.
Ei selviä. LJ on käynyt kaksi kertaa ojassa kyljellään ja muitakin jänniä tilanteita on ollut.
Vesiliukkailla lähti omista käsistä pienehköstä vauhdista. Lasten kanssa oltiin syvällä lumessa
ojan pohjalla vöistä roikkumassa. Poistuttiin takaovesta ja ylemmän etuoven ikkunasta.
Toisella kerralla vaimolta lähti käsistä aamun yllätysliukkailla ja piruettien jälkeen
iskut oli sen verran kovia, että sairaslomaa tuli.

Kun isoja nastarenkaita ei ole kunnolla kaupan, niin viime talvi LJ:llä ajeltiin naurettavan näköisillä
katumaasturien nastarenkailla. Pysyy tiellä, mutta ei oikein sovi auton tyyliin.
Täksi talveksi hankittiin sitten LJ:n korvaajaksi uudehko V70, jossa on nastarenkaat sekä
kaikki modernit turvallisuustekijät. Se on nyt toinen talvikäyttiksistä.
LJ lähtee liikkeelle vain kun on pitävät pakkaskelit tai muuten riittävästi pitoa.
Kun rengasmääräykset ensi vuonna muuttuu, niin LJ saa alleen 35" All terrainit ja
niillä sitten ajellaan kun kelit sallii.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.11.2019, 23:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2019, 07:16
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.
Juu tälle talvelle ostin emännän hodariin tommoset koossa 285/75/16 eikä ne niin pahalta näytä verrattuna 35/12,5/15 muttereihin. Vähän pienemmät mut ei pahat omaan silmään. Ainoa huono puoli on se että, kun sain ne alle niin lumet ja jäät lähti, mutta eiköhän sitä vielä tule.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 11:25 (GMT +2).