Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.11.2019, 09:01
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.523
Perusasetus

Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.11.2019, 10:05
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
Mä olen nuorempana kaksi kertaa ajanut auton ojaan huonojen renkaiden takia ja ensimmäinen kera katolleen.

Konstiksi olen keksinyt, että katsastetussa autossa oltava hyvät talvirenkaat ja kun pito hivenen huononee, ottaa nastat pois ja tekee niistä kuin all terraineja. Hakkapeliitta LT ollut ok rengas muihinkin vuodenaikoihin nastat poistettuna.

Nyt se vanhempi kierros on vanhemmassa Hiluxissa, johon suunnittelen lumiauraa omaan pihaan.

Vuelä vanhempi on puuliiteri Jumperissa. Siinä samalla kokeilin onko pakutyylin autoon hyvät 235/85/16 renkaat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.11.2019, 10:28
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.11.2019, 11:38
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.

Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.11.2019, 12:46
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.11.2019, 14:10
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Monenlaisilla renkailla on tullut ajettua omia ja vieraita autoja. Usein on perillekin päästy. Nykyään on kai ikää jo sen verran, että osaa arvostaa vähemmän stressaavaa matkantekoa, siksi talvella on alla kohtuullisen hyvät nastarenkaat. Toisaalta pari talvea olen pitänyt Bj:n pois liikennekäytöstä, kun ei ole siihen varaa ostaa riittävän hyviä renkaita.

Tienpito on meillä varsin vaatimatonta. Tuollainen tavallinen syrjäseudun nelinumeroinen asvalttikihara aurataan heti, tai parin päivän päästä lumisateesta. Kovimpiin mäkiin saatetaan tuoda hiekkaa, eikä suola-autoista tarvitse välittää. Lumitalvena oikein kiva, jäätalvena ei niinkään. Muutama vuosi sitten oli märkää peilijäätä kuudetta viikkoa putkeen.

Viimeksi muokannut turakki : 19.11.2019 14:17
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2019, 15:17
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!
Siirsin keväällä puuliiteri Jumperin eri paikkaan ja se oli ihan paska vanhoilla Hakkapeliitta LT:llä nastat poistettuna. Voisko toistakymmentä vuotta olla eroa iässä uusimpiin ja ero hitonmoinen.

Pari talvea takaperin ei olisi huvittanut lähteä kaupunkiin ajaa koska arvelutti, että muut aiheuttaa vaaraa niin huonolla kelillä. Mäkeä alas hiljaa liikennevaloihin hiljentäen viereisellä kaistalla ei saanut pysähtymään ja ajoi viereisen auton päälle. Itsellä oli ok renkaat ja varovainen asenne koska keli oli vaikea.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.11.2019, 16:36
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Minun mielestä henkilöauton renkaat eli alle 35" saa vaihdettua aika kiireettömästi alle puoleen tuntiin vaikka pitäisi hieman kahvitaukoakin.

Suosin useampaa rengas sarjaa autoa kohti. Valinta kelin ja käyttötarkoituksen mukaan.

Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.11.2019, 17:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Ovatko muut osapuolet olleet aina samaa mieltä?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.11.2019, 18:04
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Mielenkiintoinen havainto. Mikset ole aloittanut jarrutusta ajoissa, eli miksi et ole keskittynyt liikenteeseen ? Ja on tämäkin itse asiassa liian suuri tilannenopeus, hiljempaa ajamalla olisit ehtinyt pysähtyä ajoissa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.11.2019, 18:00
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
Siinä vaan käy silleen, että joku muu saattaa kuolla niiden paskojen renkaiden takia. Ei se hirveästi lohduta, vaikka renkaat olivat "lailliset".

Toki autolla on merkitystä ajamiseen mutta ei voi vaatia, että kaikki ostaisi uuden turvallisen auton, tai parikin. Pakko sitä on ajella sellasilla autoilla, johon pankkitili antaa luvan. Renkaat on aika paljon halvemmat hankkia, niissä ei saa säästää.

Tämä tästä, ajellaan turvallisesti siellä liikenteessä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.11.2019, 19:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
Tämä. Ei oo talvee täälläpäin kun yleensä vain tammi- ja helmikuu. Joulukuunkin ajais yleensä kesärenkailla. Samoilla siis kesät talvet.

Pohjosemmassa Suomea hommaisin isoimmat LT3:t alle.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.11.2019, 19:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Esim. Hakkapeliitta LT3 285/70 r17 x 4 + neljä kohtuulaatuista peltivannetta = n.1200€ + 600€ = n.1800€.

Omilla ajoilla osuu ehkä 10-15 päivää vuodessa päivittäin ajettuna kun tarttee kunnollisia talvirenkaita. Niistäkin kerroista moni niin että kun mömmökeli osuu iltapäivälle niin aurat ei mahdu sekaan, jolloin karkeampi kuvio usein parempi kuin katutalvirengas.

Itsellä on se optio että.voin mennä julkisilla töihin, joten jos nyt oikein paskamainen keli osuu kohdalle niin bussi + metro toimii.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.11.2019, 21:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Esim. Hakkapeliitta LT3 285/70 r17 x 4 + neljä kohtuulaatuista peltivannetta = n.1200€ + 600€ = n.1800€.

Omilla ajoilla osuu ehkä 10-15 päivää vuodessa päivittäin ajettuna kun tarttee kunnollisia talvirenkaita. Niistäkin kerroista moni niin että kun mömmökeli osuu iltapäivälle niin aurat ei mahdu sekaan, jolloin karkeampi kuvio usein parempi kuin katutalvirengas.

Itsellä on se optio että.voin mennä julkisilla töihin, joten jos nyt oikein paskamainen keli osuu kohdalle niin bussi + metro toimii.
Mulla 235/85/16 tai 215 on maksanut muistaakseni jotain 800 euron lähellä. Saatto olla 700 alkavaa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.11.2019, 21:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mulla 235/85/16 tai 215 on maksanut muistaakseni jotain 800 euron lähellä. Saatto olla 700 alkavaa.
Minä maksoin edellisistä maastopolkupyörän nastarenkaista n.65€/kpl., saattoi olla 60€ kun en enää muista. Ostin viime vuonna. Ne on Schwalbet, niissä on kevlarista runko ja nastat rosteria.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 05:06 (GMT +2).