![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Niin, kun kerta kysyttiin toiveita niin mä kerroin mitä oli mielessä. Sille en sitten mahda mitään, jos mun mielipiteet ei miellytä... ![]()
__________________
Team Jyrsis "Suzuki SJ413 LWB 1987" Päivitetty 01.10.2017 _______________________________________________ Team Jyrsis Facebook - Team Jyrsis Blogi Päivitetty 01.10.2017 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kun luette Petrin kirjoitusta niin ottakaa samalla huomioon että Hänen tiiminsä on tänä vuonna rakentanut auton jossa on porttaalit ja 39"
![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niin tottakai jokainen vetää kotiinpäin, mut onko siinä mitään uutta...
![]()
__________________
Team Jyrsis "Suzuki SJ413 LWB 1987" Päivitetty 01.10.2017 _______________________________________________ Team Jyrsis Facebook - Team Jyrsis Blogi Päivitetty 01.10.2017 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ainakin itse koen vähintäänkin oikeusmurhana, että tämän jälkeen sääntöjä rukattaisiin niin vahvasti, että vuoden työ menisi käytännössä kokonaan hukkaan. Enkä varmasti ole ainoa joka asiasta on samaa mieltä. Tokihan voitaisiin ajaa avoimessa, mutta tämäkin vähän torpedoisi kaiken sen vaivan mikä on nähty, jotta auto saadaan kilpien väliin ja lailliseksi. Ja varsinkin, kun halu on ajaa isopyöräisissä. Sama keskustelu säännöistä käytiin viime vuodenkin jälkeen. Kielletään se ja se ja niin edes päin. Varmasti jokainen seisoo kovasti omien mielipiteidensä takana ja löytää muutosehdotuksilleen perusteet. Itse en kuitenkaan lähtisi muuttamaan sääntöjä niin radikaalisti, kuin mitä nyt on ehdotettu. -Itse haikailin myös jossain välissä vanhan kupin 24h kisoja, mutta totta puhuakseni olen pelkästään tyytyväineen, että niitä ei enää ole. En tiedä johtuuko vanhentumisesta vai painon noususta, mutta itse en kyllä enää jaksaisi 24 tuntia ajaa ![]() -Luokkajakoja voitaisiin ehkä halutessaa rukata siten, että Stanu- tai originalluokka lisättäisiin pieni- ja isorenkaisten rinnalle. Isorenkaisien sääntöjä en kuitenkaan lähtisi rajoittamaan nykyisestä. Itse ainakin pidän luokkaa ns. "kuninkuussarjana" Ja kuten ainakin meidän kohdalta voi osoittaa, niin suomen lakien pohjalta on mahdollista rakentaa Sir Hankeyn kaltainen porttaaliauto täysin leimakelpoisesti. Ja sama mahdollisuus on kenellä tahansa, mikäli nyt on sitä mieltä, että se menestyminen on niistä akseleista kiinni. Ainakaan meillä ei ole ollut kun cup-pisteitä katsotaan ![]() -Enkä minä ymmärrä tuota kisaajamääränkään rajoitusta. Nykyinen sääntö, että jokaiselle pitää löytyä autosta penkki ja ne penkit rekisteriotteesta on mielestäni täysin riittävä. Itse ainakin näkisin, että jos sääntöjä lähdetään nyt muuttamaan rajusti niin se ei tule näkymään lisääntyneinä osallistujina. Nyky sääntöjenkin puitteissa löytyy luokka ihan jokaiselle kikkareelle millä vain tahtoo kisaan tulla.
__________________
Offroad Oulu Ry / Lakeuden Maastoautoilijat Ry http://www.offroadoulu.com/ https://www.facebook.com/groups/LaMaas/ ∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞ Ei ole olemassa liian kireitä pultteja, ainoastaan liian lyhyitä jatkovarsia! ∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞ Viimeksi muokannut Ewerglade : 18.10.2018 22:37 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuo punakilpilpien saaminen vaatii sitten autoilta ns punakilpukatsastuksen, näin hamun ja akk;n kisoissa.
Mun mielestä niitä ei pitäs edelleenkään sallia milläänmuotoa offiin. Ihan turvallisuutta ajatellen niitten mukaanottaminen vaatisi katsastusmiehiltä paljon enemmän paneutunista autojen tieliikennekelpoisuuteen kisakatsastuksessa. Nykyiset säännöt ihan hyvät. Tuo mönkijöiden ajaminen avoimissa toki ihmetyttää. Kilvettömiin jos sais tunnisteet laittaa eteen ja taakse niin helpottas kuvaamista. Viimeksi muokannut matti.v : 19.10.2018 17:39 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Säännöt sanoo näin: Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mun mielestä nykyiset rengaskokojaot on ok. Tuo porttaalit kaikki avoimeen vois olla hyvä. Toki se vie meitä sijoituksissa alaspäin mut mitä sitten..�� ihan harrastusta ja hauskanpitoa tuo homma on muutenkin.. ainakin mulle, en mä muuten ajas 36"lla,suorilla akseleilla ilman lukkoja avoimissa ..toki mikään ei estä laittamasta minunkaan autoon porttaaleita ja 44" renkaita ilman luokkamuutoksia, mut jokainen ajaa varojensa mukaan. Mä oon noillakin patrollin akseleilla ja vanhoilla tsl:llä jokakisassa saanu ainakin pääkivun aikaseksi ja joutavista rahoista pääsee tuollakin eroon.�� Mönkijät pois avoimista ja autoluokista koska niillä liikkuminen maastossa ja rastihaku on autoja helpompaa.. Tärkeintä tässä olisi ettei noita sääntöjä usein muutettaisi, pitäs tiettyä luokkaa varten rakennetulla autolla saada ajaa useampi kausi ilman suuria muutostöitä. Punakilvet kieltäisin edelleen vedoten turvallisuuteen ja laillisuuteen tieliikenteessä.. Mietitäänpä vaikka tuo mönkkäriauton tapaturma mikkelissä, noinkohan ois vakuutus korvannut jos tuomas ois konttorilta "huijaamalla"(autonäyttelyyn tjs verukkeella) punakilvin ja niiden vakuutuksien varassa ajanut.. ���� Edit: sotkamo kisakalenteriin jo nyt ja päivämäärät pian lukkoon? Viimeksi muokannut matti.v : 19.10.2018 21:51 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
En nyt oikein tuota porttaalien siirtoa avoimeen ymmärrä, sanotaan että niistä saa liikaa etua esim isopyöräisissä? Se on vähän sama kuin meikäläinen valittaisi siitä että sutsukit ja hiluksit ei kuulu isopyöräsiin kun ne on niiiiiin paljon keveämpiä kuin meidän porttaalirange eli saavat siitä kohtuutonta etua meidän sikapossuun verrattuna
![]() Eikö noiden kahden luokan (pieni- ja isopyöräiset) ajatus nimenomaan ole se että kilpakalusto on katsastettu muutoksineen ja ovat tieliikennelaillisia? Ja tiimissä voi olla niin monta kaveria kuin on rekisteriotteen mukaan mahdollista, olettaen että kaikille on kunnon penkit ja vyöt. Jokainen tiimi sitten päättää itse minkä vehkeen valitsemaansa luokkaan rakentaa vai ajaako siellä esim vakio Pajerolla niinkuin me Sotkamossa ![]() Jos tuota meidän (eli PLS Racingin) kilpuria olisi alettu rakentamaan avoimeen luokkaan olisi se täysin erilainen kikotin, siinä tuskin olisi mitään autoa pohjilla vaan se olisi ns. omavalmiste putkihärpäke. Avoimen trailerisiirtopakko, jos avoimessa on kalustoa joka on katsastettu ja tieliikennelaillista, miksi sitä pitäisi siirtää trailerilla? Ihan vaan periaatteen vuoksi vaikka samaa pakkoa ei ole muissa luokissa? En nyt äkkiseltään näe säännöissä sen isompia ongelmia, nuo muutamat epäkohdat mitä kilpailuissa on kalustossa näkynyt voidaan ottaa kiinni tarkemmalla katsastuksella. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://4x4.mimmottis.net/kuvat/turao...N/IMG_2491.JPG Luokkien jakaminen katsastusperusteella tarkoittaa vain sitä, että kuka saa mitäkin katsastettua ja kuinka paljon ehtii/jaksaa autoa sen jälkeen muuttaa. Tietenkin suurimman osan mielestä se oma laite on silloin laillinen kun on leima paperissa. Eikä siirtokilvillä katsastuksessa kelpaamaton laite muutu tieliikennekelpoiseksi. Jos avoimessa kelpaa kolmen mönkijän tiimi autoa vastaan, kai silloin voi autotiimi ottaa kaveriksi yhden mönkijän? Voi sitten sijoitella sopivinta laitetta rastille tai olis vinssimiehelle kulkuneuvo. ![]()
__________________
Harbor Cruisers Viimeksi muokannut baxxter : 21.10.2018 01:18 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Vaikka eipä sillä. Rahalla sitä lisämiehitystä voi ostaa, kun ilmoittaa heidät omana tiiminä. Sen jälkeen voi sitten ihan vapaasti lähteä keräämään pisteitä vaan yhden tiimin pussiin. ![]()
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#14
|
|||
|
|||
![]() Oi niitä aikoja
Joskus oli aika jolloin jos sinulla oli jonkinsorttinen maastokulkine voit päättellä että olisinkohan parempi ku tuo naapurin Paavo ilman että piti lukea 15 sivua sääntötopikkia soitella kavereille mitenhä se nyt oli ym. Kuten sanoin oli aika jolloin ilmoitettiin ittesä kisaan (siirtymät hoidettiin omalla vastuulla/kuljetuksella) ajettiin kilpaa pidettiin hauskaa juotiin ja hölmoiltiin. Kysysmys kuuluu mihin tämä kaikki katosi? Nyt pitäs tuntea 10000sivune sääntökirja ja ymmärtää viel siit jotaki sen jälkee rakentaa huippuluokan auto miljardin budjetilla. Eikö nyt voitais pitää maastoautokilpailut metsässä ilman siirtymiä ja ylimmääräisiä turhia sääntöjä ja pitää vaan hauskaa. Tottakai säännöt mitä laki vaatii ni niistä otetaan selvää ja tiedotetaan kakille mukana kulkeville. Oma mielipiteeni on siis että entisajan hauskanpidosta on tehty aivan liian vakavaa mööttöriurheilua. Itse en kaipaa pokaaleja mainetta ja kunniaa, ainoastaan hauskanpitoa ja ystäviä.
|
#15
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
Täältä: http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/saannot Lainaus:
Kisaan ilmotetaan ihan ite, OK Siirrytään luokan edellyttämällä metodilla, OK kilpaa saa ajaa, on ikäänkuin kilpailusta kyse, OK Hauskanpito ei ole kielletty, OK Hölmöillä saa ihan kisassakin, yleisöalueella jopa vähän suotavaa, OK Juoppotellaan vasta kun on kisa ajettu ja kisatoimistolla käyty, OK Jaa-a, olisko tullu ikää lisää? Lainaus:
Lainaus:
Ylimääräset ja turhat säännöt on karsittu aikaa sitte pois, enemmänkin säännöissä huolehditaan semmosista asioista kuin turvallisuus, kilpailutapa, lajin jatkuvuus yms. Lainaus:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/saannot ja ilmottautua sitte seuraaviin karkeloihin. Kunhan kaikille autoluokille pakolliset varusteet löytyy, luokka voidaan vaikka katsastuksessa päättää auton soveltuvuuden mukaisesti. En sitte itse tiedä koska on suunistusta ajettu ilman sääntöjä, vuonna 2006 niitä oli 12 sivua. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ei varmaan montaa moottoriurheilun lajia löydy lyhyemmillä säännöillä kuin tämä nykyinen suunnistus, tai vaikka ne edelliset 16 sivun säännöt.
Ei ne lyhyet säännöt aina ole pelkästään hyvä asia, jos ajatellaan että kilpailijalla on kysymys ja säännöt kertoo siihen vastauksen. Jos ja kun säännöt on yksinkertaiset, löytyy sieltä todennäköisemmin porsaanreikiä ja sen jälkeen hauskuus loppuu ainakin osalta.
__________________
Harbor Cruisers |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Muutama vuosi sitten KRM ajoi kovia tuloksia pikkupyöräisissä. Sääntöjä muutettiin, koska pienemmilläkin renkailla pärjää. Nyt Temmitiimi on ajanut hienosti pienipyöräisissä. Sääntöjä haluttaisiin taas muuttaa samasta syystä. En ymmärrä miksi tiimejä halutaan rangaista siitä, että tekevät asiansa muita paremmin!
Eli ei pitäisi katsoa luokkajakoa nykyisten saavutusten perusteella vaan kaluston erilaisuuden perusteella. 33" ja 37" renkaillakin on jo kohtalaisen iso ero suoritukseen. Puhumattakaan isommasta erosta. Ei kai PLS Racingkaan huvikseen laittanut isoja pyöriä ja porttaaleja - kai niillä kuviteltiin jotain etua saatavan. Jos tuloksia katsotaan ja tehdään luokkajako sen perusteella, niin Suzukeille pitäisi olla oma luokka. ![]() Sinällään ymmärrän toiveet, että maksimirengaskoko (etenkin) pienimmässä luokassa otettaisiin rekisteriotteesta. Tämä varmasti tasapuolistaisi tilannetta. Leimamuutoksissa on kuitenkin isoja eroja konttorin ja muutosvuoden perusteella, joten ei sekään ihan selkeää olisi. Erilaisia kilpiautoja on kyllä suht rajallinen määrä, joten voisihan sitä harkita määrittelevänsä merkki- tai jopa mallikohtaiset maksimirengaskoot. Esim. tyyliin Suzukit 31", Daihatsut & Internationalit 32", kaikki muut 33" paitsi ns. full-size jenkit 34". Mitä tulee kuninkuusluokkaan... Isopyöräiset oli kuninkuusluokka, kun avointa ei ollut. Tehdään siitä avoimesta nyt oikeasti kuninkuusluokka, koska siinä on siihen ainekset. On vähän kummallista ajatella isopyöräisiä ainakaan sääntöjen perusteella kuninkuusluokkana. Muutetaan se isopyöräisten maksimirengaskoko niin, että rajuimmat laitteet menee kaikki avoimeen eli 37" ja porttaaleilla -2". Tällä hetkellä siellä isopyöräisissä suurin osa kuitenkin jää tuon rajan alle. On ehdoteltu myös, että tasapuolisuuden nimissä avoimessa ei saisi ajaa siirtymiä kilpiautolla. Järjestäjät ovat välillä jopa pyytäneet, että voisiko katsastetulla autolla ajaa siirtymät avoimessa luokassa, koska parkkitilaa on joillain alueilla niukalti. Ongelma kasvaa koko ajan kilvettömien lisääntyessä avoimessa. En koe että ajamalla siirtämisestä olisi ainakaan merkittävää etua muutoin kuin alueiden ollessa todella lähekkäin. Tässä kohtaa voisi tuon pienoisen edun siis antaa niille jotka ovat kilpiautolla liikenteessä ja ovat sen takia luultavasti joutuneet joitain rakenteellisia kompromisseja tekemään. Luokkajako ei tietenkään koskaan ole kaikille hyvä. Pitäisikö luokkajako sitten poistaa kokonaan? En kannata, koska saattaa nostaa osallistumiskynnystä. Toki yhdessä luokassa voisi ajaa kompensoimalla kalustoeroja mäkihypyn tuulikertoimien tyyliin? Tämä on varmasti liian villi idea monelle, mutta ei se mahdotonta olisi kompensoida pistemäärää rengaskoon, akselityypin, auton pituuden, auton painon, henkilömäärän yms. mitattavien suureiden perusteella. ![]() Mitä tulee punakilvillä ajamiseen. Se olisi varmasti hienoa meille harrastajille. Pitäisi kuitenkin miettiä myös sitä miltä meidän touhu näyttää muiden silmiin. Tieliikenteeseen ei pitäisi mennä autoilla jotka eivät ole tieliikenteeseen soveltuvassa kunnossa. Osa autoista saattaa olla jo lähtökohtaisesti sellaisia, että tielle ei pitäisi mennä. Kisan tiimellyksessä lätäköissä ja kivikoissa saattaa kenen tahansa auto kärsiä ja muuttua vähemmän tieliikennekelpoiseksi. Mitä jos kohdalle sattuu tieliikenneonnettomuus, virkaintoinen virkamies tai kansalaisaktiivinen kansalainen? Pessimisti näkee tässä kauhukuvia, että koko laji tulee kärsimään, jos joku ottaa meidät hampaisiinsa. Mönkijät avoimessa - pitäisikö sallia. Perusteluna ei oikein voi pitää sitä, että onko niitä siellä paljon tai vähän. Perusteluna ei oikein voi pitää sitäkään, että onko niistä haittaa. Ainoat sääntöihin vaikuttavat perustelut pitäisi olla ne, että onko jotain tarvetta olla avoimessa tai onko jotain teknistä perustetta miksi ei saisi olla. Mönkijäluokassa on muutamia sääntökohtia, joihin kaikki mönkijät ei välttämättä sovi, joten sen puoleen voisi olla tarvetta. Toisaalta mönkijä on kooltaan ja ominaisuuksiltaan kovin erilainen autoihin nähden. Meidän tiimi ajoi avoimessa yhden kisan mönkijöillä, joten meille se olisi tavallaan etu että voisi ajaa samaan pottiin sarjapisteitä erilaisilla kulkimilla. Ollaan kyllä silti sitä mieltä, että mönkijät ja autot eivät kuulu samaan luokkaan koska eivät ole riittävän tasavertaisia. Tuloksista tämäkään ei näy, mutta edelleenkään se ei ole se paikka josta kalustoeroa pitäisi peilata. Matilla hyvä tasapuolistava ehdotus, että avoimessa saisi kilvettömiin laittaa jonkin tunnistetiedon eteen ja taakse. Voisi varmaan kirjata sääntöihin.
__________________
Vannepaja Offroad Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2019 Suomi (9-11.8.2019) | sirP | Tapahtumat | 76 | 17.08.2019 18:20 |
Käsijarru säännöistä Suunnistus/ Trial | murkula_ | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 10.11.2011 20:13 |
Off Road suunnistus säännöistä ? | xJ-4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.09.2009 17:44 |
Suunnistus säännöistä-09 | KössiKenguru | Tekniikka & Jutustelu | 59 | 17.06.2008 16:33 |
suunnistus säännöistä (ohjaus) | KössiKenguru | Tekniikka & Jutustelu | 45 | 21.01.2008 13:20 |