Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.10.2018, 15:11
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

HaMu:n alaisuuteen liittyminen olisi mielstäni hyvä asia. Tosin, silloin jokainen kisanjärjestäjä joutuisi hakeutumaan HaMu:n jäseneksi, onkohan millainen kustannus? Noissa siirtokilvissä on sellainen etu:
Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:
4) Suomessa rekisteröidyn ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu;
Huomattava on, että poliisiilla on yhä oikeus puuttua suomessa rekisteröityijen ja katsastettujen autojen liikenne kelpoisuuteen tienpäällä. Pahimpana skenaariona olisi, että poliisi järjestää ratsian ajoalueen siirtymällä ja kilvet saattaa lähteä liian isoista renkaista tai lisävaloista! Mutta, siirtoluvalla ajettaviin kilpa-ajoneuvoihin eivät voi puuttua!

Luokkajaosta sen verran, että jos 4 autoluokkaa, vähä sen vanhan cupin mukaan.

Orginal: rekisteröidyt,katsastetut, renkaat max 31, Korotus max 75mm. Vierasmoottorit sallittu, mutta hyväksytysti muutoskatsasatettu samoin kun alusta muutokset, jos jousituksen tyyppi muutettu. Siirtokilvet ei sallittuja.

Pieni: Kuten nyt, mutta siirtokilvet mahdoliseksi

Iso: max rengaskoko 39.5 tai porttaaleilla pienempi. Siirtokilvet mahdollisia.

Avoin: Kuten nyt, mutta KAIKILLA trailerisiirto tai kaikilla siirtokilvet, jos ei rek ja katsastettu, siirtymät ajaen.

Safari tietysti mukaan tapauskohtaisesti, mutta siinä sitten traileri siirto tai katsastettu ajoneuvo. Lisäksi safarin ajoaika voisi olla lyhempi, eli lähtö +1h ja maaliintulo -1h. Orginal luokka voisi olla edullisten kustanusten takia, eli autot lähes suoraan arkikäytöstä pääsee mukaan, vinssi ja halvat 31" alle. Vaikka vielä Retro tyylin "vain yksi vinssi sallittu, vetosuunta vapaa"

Sitten se pilkun..a osuus, nykysäännöissä:
Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
- Jos kuitenkin saisi vinssata sekä ylä, että alapuolelta?
- Muutama tilanne on ollut, että siima on samassa puussa kun rasti, mistä silloin tietää kummalta puolelta...tai no tietää kyllä mutta onko sääntöjen mukaan oikeaa ja väärää puolta?

Lisäys ehkä niin, että "...Jos karttaan merkitty kielletty ajoalue on lippusiimoin, tai muutoin selkeästi maastoonmerkitty, tai sen erottaa ajoalueesta rakennelma, kuten aita, tie tai sähkölinja ei kielletyltä ajoalueelta saa vinssata ts. kiinnittää vinssiä alueen sisällä olevaan pisteeseen/ puuhun.
- Selvennettynä, kielletty tai ulkopuolinen alue ei ole kilpailuun kuuluva aluetta, käyttölupaa ei ole ja estetään puuvauriot yms. Samoin vaaralliset tiennyli vinssaukset.

Edit: Olisi myös hyvä saada selkeät säännöt siihen, millaisia rangaistuksia annetaan, ainakin yhtenevät. Eli jos vaikka ajoalueelta hakee rasteja sen sulkemisajan jälkeen tai jos ajoneuvo joudutaan ajamaan tai hinaamaan vaurion takia, lyhintä (ainoaa) mahdollista reittiä lippusiimojen ali. Myös ulkopuolisen avun käyttö lyhyeen siirtoon/hinaukseen, eli oman huoltoauton, katsojien tai järjestäjien apu sallittu, jos ajoneuvo VOI aiheuttaa vaaraa yleisellä tiellä muulle liikenteelle tai estää muiden kilpailijoiden kulun ajoalueella, ei yksittäiselle rastille.

Edit2: kaikissa luokissa miehistöön kuuluvat kilpailijat saavat siirtää huoltoauton ajoalueiden välillä.

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 17.10.2018 15:44
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.10.2018, 15:38
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Sitten se pilkun..a osuus, nykysäännöissä:
Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
- Jos kuitenkin saisi vinssata sekä ylä, että alapuolelta?
- Muutama tilanne on ollut, että siima on samassa puussa kun rasti, mistä silloin tietää kummalta puolelta...tai no tietää kyllä mutta onko sääntöjen mukaan oikeaa ja väärää puolta?

Lisäys ehkä niin, että "...Jos karttaan merkitty kielletty ajoalue on lippusiimoin, tai muutoin selkeästi maastoonmerkitty, tai sen erottaa ajoalueesta rakennelma, kuten aita, tie tai sähkölinja ei kielletyltä ajoalueelta saa vinssata ts. kiinnittää vinssiä alueen sisällä olevaan pisteeseen/ puuhun.
- Selvennettynä, kielletty tai ulkopuolinen alue ei ole kilpailuun kuuluva aluetta, käyttölupaa ei ole ja estetään puuvauriot yms. Samoin vaaralliset tiennyli vinssaukset.
Haet siis sitä, että "Lippusiiman toiselta puolelta saa vinssata. Kilpailualueen ulkopuolelta ei saa vinssata." Varmasti ihan hyvä täsmentää, että kilpailualueen ulkopuolelle ei ole menemistä, mutta olet jättänyt lainauksesi alusta pois nykysäännön kohdan "Kilpailualue merkitään yleiskarttaan eikä siltä saa poistua". Tuon pitäisi kyllä teoriassa estää alueen ulkopuolelta vinssaamisenkin - todellisuudesta en tiedä.

Jos sen sijaan rasti ja lippusiima on samassa puussa, niin nykyinen sääntö on aivan yksiselitteinen: "Rastipuusta / muusta mihin rasti on kiinnitetty vinssaaminen on kielletty."
__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.10.2018, 16:17
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Siis mietin tuota, onko tullut virhe että vain ALTA saa vinssata?! Koska säännöissä, kohta "Ajaminen":
Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä ei
Muutoinkin, vois nuo kohdat missä puhutaan vaijerista muuttaa niin, että "vinssaus saadaan suorittaa lippusiiman ala- tai yläpuolelta..." koska mites köysi?

Tuo ajoalueen ulkopuolelta/ kielletyltä alueelta vinssaus ei varmaankaan ole kaikille selkeää, joku voi ajatella, että "ei poistuta ajoalueelta, kun vien vaan liinan ja vaijerin tonne kuivuneeseen puuhun..." ja sitten vetästään nurin joku liito-oravan pesäpuu! Hyvin epätodennäköistä, mutta pienemmistäkin asioista nousee meteli tietyissä piireissä.

Rasti ja lippusiima samassa puussa siis tarkoitti sitä, että voi olla epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa, siitä kummalta puolelta lippusiimaa se rasti otetaan. Eli rastin tulee olla siimoitetun alueen sisällä, ei samassa pisteessä/puussa kiinni, missä aluetta rajaava lippusiima.

Vielä tuota HaMu:n sivustolta lainattu kohta, koskien harrasterallia:
Jos kilpailuissa ajetaan tielikkennesiirtymiä yleisen liikenteen mukana (ns. valkokilpinen), auto tulee olla tieliikennekatsastettu. Siirtoluvallista autoa ei tarvitse olla katsastettu Trafi-ohjeiden mukaan.
- Suoraan sovellettavissa offroad suunistukseen.
Hamu kisoissa punakilpisyyden lisäksi mielestäni olisi se etu, että laji voisi saada enemmän julkisuutta, kun on kansallisen kattojärjestön alaista toimintaa, eli toisin sanoen tukea voisi saada helpommin, kun taustat on kunnossa ja selkeät. Uskoisin myös, että Hamun puolelta voisi saada apua ja tukea erilaisiin järjestelyihin, vaikka talkoovaihtona.
- En tiedä miten AKK suhtautuu nykyisin, jos vaikka JM lisenssin tai toimitsija lisenssin omaava henkilö osallistuu HaMu:n alaiseen kilpailuun, jossain vaiheessa uhkailtiin lisenssien menetyksellä.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.10.2018, 16:43
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Siis mietin tuota, onko tullut virhe että vain ALTA saa vinssata?! Koska säännöissä, kohta "Ajaminen":
Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä ei
Muutoinkin, vois nuo kohdat missä puhutaan vaijerista muuttaa niin, että "vinssaus saadaan suorittaa lippusiiman ala- tai yläpuolelta..." koska mites köysi?

Rasti ja lippusiima samassa puussa siis tarkoitti sitä, että voi olla epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa, siitä kummalta puolelta lippusiimaa se rasti otetaan. Eli rastin tulee olla siimoitetun alueen sisällä, ei samassa pisteessä/puussa kiinni, missä aluetta rajaava lippusiima.
Vaijeri saa mennä yli tai ali - selkeää. Jos mietit sitä, että voiko puuhuun laittaa vinssipisteen lippusiiman yläpuolelle, niin ei pitäisi laittaa. Vinssaaminen pitää suorittaa mahdollisimman tyvestä ja lippusiima ei tyvessä lähtökohtaisesti ole.

Naruja sekä vaijereita en menisi säännöissä luettelemaan. Pidetään joku hauskuus tallella eikä paisutella turhia. Vai ajattelitko että ketjulla vinssatessa ei tarvitsisi narun ja vaijerin säännöistä välittää.

Sääntöjen yksinkertaisuuden nimissä en määrittelisi rastin ja lippusiiman olemista samassa puussa. Annetaan radan tekijöiden ja kilpailijoiden käyttää järkeä. Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta tuskin tuo on oikeasti aiheuttanut epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä.
__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.10.2018, 18:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ika Näytä viesti

Sääntöjen yksinkertaisuuden nimissä en määrittelisi rastin ja lippusiiman olemista samassa puussa. Annetaan radan tekijöiden ja kilpailijoiden käyttää järkeä. Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta tuskin tuo on oikeasti aiheuttanut epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä.
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.10.2018, 19:21
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa

siinä on joskus kanssakilpailijat ihmetellyt rastin ottoa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2018, 09:13
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa
siinä on joskus kanssakilpailijat ihmetellyt rastin ottoa
Kommentoijat on myös kisajärjestäjiä, niin voisiko saada selvennyksen näille hymiöllisille kommenteille.

Mitä sillä haetaan, että rasti sijoitetaan samaan puuhun kuin siima? Rastien sijoittelu pitäisi olla sellainen, ettei jää tulkinnanvaraa mistä saa ottaa. Jos tulkinnanvaraa ei ole, niin mitäköhän kanssakilpailijat ihmettelee. Lisäksi kun säännöissä on sanktiona kilpailusta sulkeminen, niin miksi kikkaillaan noin vakavalla asialla ja vedetään joku langanohut tulkinta.
__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.10.2018, 19:49
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

On aiheuttannut hylättyjä kuvia, kun on otettu "väärältä puolen" rasti, mutta ne jotka rajasivat kuvan niin, ettei saanut selvyyttä, mistä puolen rasti oli otettu saivat pisteet.

Niin ja vielä siitä vinsauksesta, siiman yli.... Oikein että tyvestä kuuluu vinssata, mutta kun nuo korkeuserot...

Voin kyllä lopetella nämä saivarteluni, mutta muutamia satoja sivuja käyttö - ja toimintatapaohjeita kirjoittaneena, tiedän että ihmisten taipumus soveltaa asioita väärin on uskomaton! Lisäksi selkeät, yksityiskohtaiset mutta yksinkertaiset säännöt helpottavat uusien kilpailijoiden osallistumista. Ei tarvi jokavälissä kysellä muilta ja olettaa että on olemassa jotain kirjoittamattomia sääntöjä, mitä pitäisi tietää.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.10.2018, 09:55
PappaP PappaP ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.03.18
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 20
Perusasetus

Punakilvet auttaisivat uudistamaan kalustoa


Autot vanhettuu käsiin, kun 2000 luvun autojen rakentaminen on erittäin säädeltyä, alustasarjat puskurit ym. pitää olla tehdastekoisia ja hyväksyttyjä juuri ko.autoon ( ei käy että itse vääntelee putkesta tai laittaa mitkä vaan jouset ) ja on turvatyynyä, luistonestoa, absia, varkaudenestoa ym.
Näitä kilpuria tarpeettomia ominaisuuksia jos koittaa ohittaa, niin eipä mene normi katsastuksesta läpi, jos siihen HaMun punakilpisyys auttaisi voisi kalustoon pikkuhiljaa uusiutua, muuten vielä parinkymmenen vuoden kuluttuakin ajetaan 80-90 luvun autoilla.

Luokkajaosta sen verran että, pikku ja isopyöräisten eroa ei pitäisi ainakaan pienentää , siis mennä kolmeseiskoihin ,koska nytkin pikkuluokan kärkitiimi (Temmitiimi ) olisi pisteillään monessa kisassa isopyöräisten palkinnoilla ja vielä selvemmin avoimessa luokassa.
Ehdotus onkin yhdistää pikku ja isopyöräisten luokat ja nostaa sieltä porttaali avoimeen sekä perustaa uusi originaali luokka näiden alapuolelle.
Originalissa rengaskoko menisi rekisteriotteen mukaan, eli Suzukiin jotkut siihen leimalla kelpaavat ja esim. Wrangleriin 33 mitkä siihen saa leimattua jne.
Avoin olisi sitten ns. kuninkuusluokka jolla olisi edellytykset parhaaseen pistepottiin, nythän niin ei ole paitsi Turassa jossa Vallo Sassin tiimi näytti menemisen mallia. Ehkä sellaiseen suuntaan pitäisi avointa kehittää.

Kisoista sen verran että, voisi olla enemmän erityyppisiä kilpailuja, johonkin startattaisiin heti Perjantai iltana, joku voisi olla oikeesti kaksipäiväinen ja sitten eri pituisia päiväkisoja.
Mielellään kiertoa kisapaikkakunnille, esim. tänävuonna oli kiva käydä Sotkamossa.

Ps. Olisi hyvä jos vaikeammillekin rasteilla voisi käyttää ns. ajosilmää ja mielikuvitusta eikä pakottaa käyttämään jotain siimoitettua ränniä, joka menee muutaman kilpailijan jälkeen
" mahdottomaksi " .
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2019 Suomi (9-11.8.2019) sirP Tapahtumat 76 17.08.2019 18:20
Käsijarru säännöistä Suunnistus/ Trial murkula_ Tekniikka & Jutustelu 18 10.11.2011 20:13
Off Road suunnistus säännöistä ? xJ-4x4 Tekniikka & Jutustelu 2 13.09.2009 17:44
Suunnistus säännöistä-09 KössiKenguru Tekniikka & Jutustelu 59 17.06.2008 16:33
suunnistus säännöistä (ohjaus) KössiKenguru Tekniikka & Jutustelu 45 21.01.2008 13:20


Sivu luotu: 19:07 (GMT +2).