![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() En päässyt tuonne Sammy`sin sivulle kirjoittelemaan ajatuksiani niin kirjoittelenpa tänne kun ei täällä kovin moni ole vielä kantaa ottanut ja ehdotuksia laittanut mönkijäluokan muutoksiin. En ota kantaa autoluokkien mahdollisiin sääntömuutoksiin, koska en todellakaan tiedä niistä mitään, mutta muutaman ajatuksen joita olen kaudenkin aikana myös ääneen sanonut mönkijöiden sääntömuutoksista, ajattelin tähän laittaa. Edelleenkään en ole yhtään kisaa itse ajanut, mutta sivusta niitä seurannut ja välillä hyvinkin läheltä ![]() - Se että mönkijöihin perustettaisiin parin hiljaisen vuoden jälkeen jälleen Orkkis ja Pro-sarja...Tällä hetkellä mönkijätiimejä jotka kisaa kauden aikana Cupissa enemmän kuin 1-2 kisaa on alle kymmenen. Turassa oli hienosti 22 tiimiä, mutta jos nämä aktiiviset Cupin kiertäjät laitettaisiin kahteen eri sarjaan vois olla, että toisessa sarjassa ei saataisi aina edes podium palleja täyteen palkintojen jaossa. Siksi olen ehdottanut että esim. jos kaudessa olisi 5 kisaa näistä vähintään yksi, mielellään kaksi kisaa ajettaisiin Pro-säännöillä. Saataisiin haastetta konkareille ja tulokkaat pääsisivät kokeilemaan myös sitä kahden koneen rastille vientiä. Cupin lopullisissa tuloksissa otettaisiin huomioon esim. vain toinen kisa, mutta ainakin toinen Pro-kisa siis tulisi ajaa, jotta voi Cupin sijoituksista kisailla. -Sitten tuohon että mönkijätiimit eivät saisi ajaa Avoimessa. Ymmärtäisin oikein hyvin autotiimien kannan tähän jos näitä mönkijätiimejä olisi useita ollut Avoimessa luokassa. Menneellä kaudella taisi olla yksi joka ajoi useamman kisan. Tuskin heistä siellä haittaa on ollut, vai? Samat rastit hakevat ja mitä olen kuullut, niin aika moni rasti on ollut autoilla helpompi noutaa kuin mönkijällä ja osa taas toisin päin. Itse puolustaisin edelleen sitä että jos mönkijätiimissä on 3 kilpailijaa, tämä tiimi saisi ajaa Avoimessa. Nyt on jo kuulunut huhuja että joistain "vakio" mönkijätiimeistä toinen kuljettaja olisi jäämässä "tauolle", mutta toinen haluisi jatkaa kilvan ajoa. Epäilen ettei tiimi joka ottaa mukaansa tämän "yksinäisen suden" kolmanneksi kuljettajaksi, halua siirtyä sen takia safariin ajelemaan. Eikö olisi tärkeää pitää jokainen lajista innostunut mukana touhussa? Enkä usko että mönkijätiimit kauheasti lisääntyisivät avoimessa tulevaisuudessakaan. Voin olla pahasti väärässä, mutta tämähän on vain minun veikkailua ja ajatuksia. - Täällä jo heitettiin ajatusta noista pitkistä yön yli kisoista. Edes yksi sellainen kaudessa olisi ainakin meidän tiimin mieleen. Muutenkin kisat jotka menevät "nopeuskilpailuksi" eivät ole mielekkäitä. Olisi hienoa jos kilpailut ratkaistaisiin hyväksytysti haettujen rastien määrällä, eikä sillä kuka ajaa koviten. Välillä maastossa näkee aika vaarallisia tilanteita johtuen juuri vauhdista, kun se mönkijä ei aina olekaan enää ihan hallussa. Näemmä niitä kisoja voi voittaa rauhallisemmallakin tahdilla ![]() Safariluokka tulisi ehdottomasti säilyttää, sillä se on loistava mahdollisuus uusien kuskien tulla kokeilemaan lajia ja sitä kautta vaikka innostua siirtymään muihin luokkiin. Mikäli Avoimen sääntöjä muutettaisiin niin ettei mönkijätiimit voi siellä ajaa, ehdottaisin että safariluokan sääntöjä muutettaisiin niin, että se ajetaan joka kilpailussa, täyspitkänä kisana ja sen tulokset lasketaan kuten nytkin, mutta myös siellä päästään nousemaan podiumille ja hienojen palkintojen makuun kuten muissa luokissa. Ennen kaikkea olisi tärkeää et kisat käydään turvallisesti, reilusti ja rehdisti ja saataisiin kaikki mahdolliset uudet harrastajat mukaan touhuun sekä saataisiin kaikki "vanhat" konkarit pidettyä mukana tekemällä mielenkiintoisia kisoja niin kisailijoille kuin meille "sivusta" seuraaville katsojille/yleisölle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta yritetään edes ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
HaMu:n alaisuuteen liittyminen olisi mielstäni hyvä asia. Tosin, silloin jokainen kisanjärjestäjä joutuisi hakeutumaan HaMu:n jäseneksi, onkohan millainen kustannus? Noissa siirtokilvissä on sellainen etu:
Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:Huomattava on, että poliisiilla on yhä oikeus puuttua suomessa rekisteröityijen ja katsastettujen autojen liikenne kelpoisuuteen tienpäällä. Pahimpana skenaariona olisi, että poliisi järjestää ratsian ajoalueen siirtymällä ja kilvet saattaa lähteä liian isoista renkaista tai lisävaloista! Mutta, siirtoluvalla ajettaviin kilpa-ajoneuvoihin eivät voi puuttua! Luokkajaosta sen verran, että jos 4 autoluokkaa, vähä sen vanhan cupin mukaan. Orginal: rekisteröidyt,katsastetut, renkaat max 31, Korotus max 75mm. Vierasmoottorit sallittu, mutta hyväksytysti muutoskatsasatettu samoin kun alusta muutokset, jos jousituksen tyyppi muutettu. Siirtokilvet ei sallittuja. Pieni: Kuten nyt, mutta siirtokilvet mahdoliseksi Iso: max rengaskoko 39.5 tai porttaaleilla pienempi. Siirtokilvet mahdollisia. Avoin: Kuten nyt, mutta KAIKILLA trailerisiirto tai kaikilla siirtokilvet, jos ei rek ja katsastettu, siirtymät ajaen. Safari tietysti mukaan tapauskohtaisesti, mutta siinä sitten traileri siirto tai katsastettu ajoneuvo. Lisäksi safarin ajoaika voisi olla lyhempi, eli lähtö +1h ja maaliintulo -1h. Orginal luokka voisi olla edullisten kustanusten takia, eli autot lähes suoraan arkikäytöstä pääsee mukaan, vinssi ja halvat 31" alle. Vaikka vielä Retro tyylin "vain yksi vinssi sallittu, vetosuunta vapaa" Sitten se pilkun..a osuus, nykysäännöissä: Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.- Jos kuitenkin saisi vinssata sekä ylä, että alapuolelta? - Muutama tilanne on ollut, että siima on samassa puussa kun rasti, mistä silloin tietää kummalta puolelta...tai no tietää kyllä mutta onko sääntöjen mukaan oikeaa ja väärää puolta? Lisäys ehkä niin, että "...Jos karttaan merkitty kielletty ajoalue on lippusiimoin, tai muutoin selkeästi maastoonmerkitty, tai sen erottaa ajoalueesta rakennelma, kuten aita, tie tai sähkölinja ei kielletyltä ajoalueelta saa vinssata ts. kiinnittää vinssiä alueen sisällä olevaan pisteeseen/ puuhun. - Selvennettynä, kielletty tai ulkopuolinen alue ei ole kilpailuun kuuluva aluetta, käyttölupaa ei ole ja estetään puuvauriot yms. Samoin vaaralliset tiennyli vinssaukset. Edit: Olisi myös hyvä saada selkeät säännöt siihen, millaisia rangaistuksia annetaan, ainakin yhtenevät. Eli jos vaikka ajoalueelta hakee rasteja sen sulkemisajan jälkeen tai jos ajoneuvo joudutaan ajamaan tai hinaamaan vaurion takia, lyhintä (ainoaa) mahdollista reittiä lippusiimojen ali. Myös ulkopuolisen avun käyttö lyhyeen siirtoon/hinaukseen, eli oman huoltoauton, katsojien tai järjestäjien apu sallittu, jos ajoneuvo VOI aiheuttaa vaaraa yleisellä tiellä muulle liikenteelle tai estää muiden kilpailijoiden kulun ajoalueella, ei yksittäiselle rastille. Edit2: kaikissa luokissa miehistöön kuuluvat kilpailijat saavat siirtää huoltoauton ajoalueiden välillä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 17.10.2018 15:44 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos sen sijaan rasti ja lippusiima on samassa puussa, niin nykyinen sääntö on aivan yksiselitteinen: "Rastipuusta / muusta mihin rasti on kiinnitetty vinssaaminen on kielletty."
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Siis mietin tuota, onko tullut virhe että vain ALTA saa vinssata?! Koska säännöissä, kohta "Ajaminen":
Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä eiMuutoinkin, vois nuo kohdat missä puhutaan vaijerista muuttaa niin, että "vinssaus saadaan suorittaa lippusiiman ala- tai yläpuolelta..." koska mites köysi? ![]() Tuo ajoalueen ulkopuolelta/ kielletyltä alueelta vinssaus ei varmaankaan ole kaikille selkeää, joku voi ajatella, että "ei poistuta ajoalueelta, kun vien vaan liinan ja vaijerin tonne kuivuneeseen puuhun..." ja sitten vetästään nurin joku liito-oravan pesäpuu! ![]() Rasti ja lippusiima samassa puussa siis tarkoitti sitä, että voi olla epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa, siitä kummalta puolelta lippusiimaa se rasti otetaan. Eli rastin tulee olla siimoitetun alueen sisällä, ei samassa pisteessä/puussa kiinni, missä aluetta rajaava lippusiima. Vielä tuota HaMu:n sivustolta lainattu kohta, koskien harrasterallia: Jos kilpailuissa ajetaan tielikkennesiirtymiä yleisen liikenteen mukana (ns. valkokilpinen), auto tulee olla tieliikennekatsastettu. Siirtoluvallista autoa ei tarvitse olla katsastettu Trafi-ohjeiden mukaan.- Suoraan sovellettavissa offroad suunistukseen. Hamu kisoissa punakilpisyyden lisäksi mielestäni olisi se etu, että laji voisi saada enemmän julkisuutta, kun on kansallisen kattojärjestön alaista toimintaa, eli toisin sanoen tukea voisi saada helpommin, kun taustat on kunnossa ja selkeät. Uskoisin myös, että Hamun puolelta voisi saada apua ja tukea erilaisiin järjestelyihin, vaikka talkoovaihtona. - En tiedä miten AKK suhtautuu nykyisin, jos vaikka JM lisenssin tai toimitsija lisenssin omaava henkilö osallistuu HaMu:n alaiseen kilpailuun, jossain vaiheessa uhkailtiin lisenssien menetyksellä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Naruja sekä vaijereita en menisi säännöissä luettelemaan. Pidetään joku hauskuus tallella eikä paisutella turhia. Vai ajattelitko että ketjulla vinssatessa ei tarvitsisi narun ja vaijerin säännöistä välittää. ![]() Sääntöjen yksinkertaisuuden nimissä en määrittelisi rastin ja lippusiiman olemista samassa puussa. Annetaan radan tekijöiden ja kilpailijoiden käyttää järkeä. Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta tuskin tuo on oikeasti aiheuttanut epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä.
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
On aiheuttannut hylättyjä kuvia, kun on otettu "väärältä puolen" rasti, mutta ne jotka rajasivat kuvan niin, ettei saanut selvyyttä, mistä puolen rasti oli otettu saivat pisteet.
Niin ja vielä siitä vinsauksesta, siiman yli.... Oikein että tyvestä kuuluu vinssata, mutta kun nuo korkeuserot... Voin kyllä lopetella nämä saivarteluni, mutta muutamia satoja sivuja käyttö - ja toimintatapaohjeita kirjoittaneena, tiedän että ihmisten taipumus soveltaa asioita väärin on uskomaton! Lisäksi selkeät, yksityiskohtaiset mutta yksinkertaiset säännöt helpottavat uusien kilpailijoiden osallistumista. Ei tarvi jokavälissä kysellä muilta ja olettaa että on olemassa jotain kirjoittamattomia sääntöjä, mitä pitäisi tietää.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2019 Suomi (9-11.8.2019) | sirP | Tapahtumat | 76 | 17.08.2019 18:20 |
Käsijarru säännöistä Suunnistus/ Trial | murkula_ | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 10.11.2011 20:13 |
Off Road suunnistus säännöistä ? | xJ-4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.09.2009 17:44 |
Suunnistus säännöistä-09 | KössiKenguru | Tekniikka & Jutustelu | 59 | 17.06.2008 16:33 |
suunnistus säännöistä (ohjaus) | KössiKenguru | Tekniikka & Jutustelu | 45 | 21.01.2008 13:20 |