Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #22  
Vanha 06.05.2018, 16:41
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Huomattavan edullinen, ollakseen laadukas, ja osaako tuokaan vielä nostaa paneelijännitteen yläpuolelle?

-------
Kokeile paneelia suoraan akkuun, siis ilman säädintä, lataako enemmän? (olisko tuo säädin sellainen, että osaa hyödyntää esim. paneelin 20 V jännitten ja 100 Watin tehon (= 5 amppeeria) akulle 13,5 Voltiksi ja n. 7 amppeerin lataukseksii? ) siis ei auta lataamiseen, jos paneelijännite on alhainen, mutta ei varmaankaa ylilataa akkua?

Aika tyhjä/iso? akku, jos ottaa 12,7 V jännitteellä 2,8 A? (tyypillisesti käyttökuntoinen akku ei ota virtaa vastaan 12,7 V jännitteellä, ja jos halutaan ladata akku AJAN kanssa lähes täyteen, niin 13,5 Volttia on aikalailla minimi? tuolla akut eivä lataudut täyteen?

Onko sulla käytössä minälainen Yleismittari (tms, millä mittaat)?

- joskus on tehty päivä turhaa työtä, kun mittari on näyttänyt "vähän" väärin, siis näytti 12,7 volttia, kun todellinen oli 13,9 volttia.

-> suurimmat virheet löytyy helposti:
Mitataan auton akusta jännite: siis kunnossa oleva, täyteen ladattu auton akku on tunnin-parin kuluttua ajosta/latauksesta NOIN 12,75 V (noin 0,1-0,2 voltin tarkkuudella)

Ja virtamittaus on pykälää vaativampi: jos mittarin virtamittaus vain 10 amppeerin asti, niin 12v halogeenihehkun (55W) alussa ottama virtapiikki voi rikka mittarin, vaikka palaessaan ottaa noin 4,5 amppeeria (amppeerin tarkkuudella)

Kannatta mitata siten, että Virtamittaus johtimet on kytketty yhteen mittarin ulkopuolella; siis kun sytytetään valo, niin virta ei kierrä virtamittarin läpi, vaan vasta sitten kun tuo "sytytys-" kynkentä on avattu.
--------


Minulla Fluke 77? ja sillä on kestänyt mitata 10 A virta-aluella jopa hehkutulppia, siis virta aluksi pahimmillaan yli 20 Amppeeria, mutta putoaa muutamassa sekunnissa alle 10 amppeeriin.

Ja toinen, Halpis mittari on Bilteman Ac-Dc pihtivirtamittari, jonka tarkkuus pienissä DC-( tasajännite, kuten esim. autoissa 12v akkujännite) virroissa
tuntuu olevan suuruusluokkaa ONNETON, mutta pelkästään se, että näyttää virran suunnan, on monesti avuksi. Suuremmat virrat, yli 10 A tarkkuus paranee.
Ja jos pitää mitata isoja virtoja tarkasti, niin pistetään Shunttivastus väliin, 500 A jatkuva, ja AC puolella -80 luvun fluken analoginen on aika tarkka.
-En liikoja odotakkaan säätimeltä.

-Halpis yleismittari ja Testboy pihtimittari.

-Eilen oli kiinni ryslerin akussa ja sterkat jauho Kikkaa, eli akku oli kuormitettu.

-Tänään lähtötilanne ilman kuormaa 12.8v 0.3amp. Säädin pois ja tilanne 13.2v -0.07amp (?) Virta kulki paneeliin päin? Säädin takaisin kiinni ja Kikka soimaan. Kikka parhaat levy ainut mitä rysleristä löytyi. 12.7v 0.6amp ,kuormitettuna ei tullut testattua ilman säädintä.
Eli omaan silmään näyttäisi ettei nosta jännitettä paneelilta, mutta virta nousee? Onko mahdollista edes?
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Perämoottori tietäjiä jabe Chit-Chat 17 28.04.2014 19:58
Radiopuhelin tietäjiä??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 10 28.01.2014 19:09
Sprintteri tietäjiä? Arpe Tekniikka & Jutustelu 9 03.01.2014 21:28
pesukone tietäjiä? k81 Chit-Chat 1 13.02.2013 21:41
pesukone tietäjiä?? k81 Chit-Chat 45 27.10.2012 18:11


Sivu luotu: 21:39 (GMT +2).