Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.04.2018, 22:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SptV Näytä viesti
https://www.ebay.com/itm/10A-15A-20A...sPz3Qw4Kg6hobg

Olisko tollanen parempi kun nykyinen PWM säädin?
Ei tietoa, toimiiko paremmin.

Minulla on mielikuva, että nuo halvimman pään MPPT-säätimet toimivat vain ALASPÄIN hakkuriteholähteenä (siis esim. sisään 18 V ja ulos 14 V) toki yleensä jonkin verran älyä, siis käyttää latauksen loppuvaiheessa jännitteen yli 14v, ja jää sitten lataamaan jollain 12.? -13.? Volttia

Passiiviset MPPT säätimet eivät "tutki" parasta latausta; siis paneelijännitteen suhteen; vaan lataa akkuun niin paljon kuin sinne sähköä menee esim. 17 voltin tulojännitteellä. (lataus on todella epämääräistä, jos paneelin jännite on hämärän, lian tms. vuoksi alle tuon jännitteen)

Ja topiikin aloittajan, SptV:n paneeli on tyhjäkäyntijännitteeltään vain 16,3 volttia, max teholla 13,6 volttia!
-> voi olla että toimii jopa huonommin? (esitteessä "Input voltage range 12V~20V/24" kummin päin tuo pitänee lukea?)

Aktiiviset MPPT säätimet "kokeilee-" että millä paneelijännitteellä saadaan eniten sähköä akkuun/kulutukseen:
Ja parhaat pystyy hyödyntämään jopa noita "alijännitteitä-" tehokkaasti: siis esim. jos 12 voltin jännitteellä saadaan 3 amppeeria paneelilta, niin LAADUKAS säädin lataa akkua noin 2-2,5 amppeerin virralla.

SptV: Mihin käyttöön tuo sinun paneeli tulee?

Jos pääasiallinen lataus aurinkopaneelilla, niin tuo Zener -diodeilla toteutettu latausjännitteen rajoitus/säätö vois olla vaihtoehto.
Ja jos ladataan esim. generaattorilla, niin silloin tuo aurinkopaneeli Zener- diodeineen kytketään sähköisesti irti akusta. (kun virtalukosta valitaan ACC- asento niin rele avaa aurinkopaneelin koskettimen)

tekniikkamies:
Nuo aurinkopaneelin säätimet eivät oikein sovellu akulla syötettäväksi: siis niissä oletuksena on, että IN-liittimiin ei voi tulla käytännössä juurikaan nimellistä enemmän amppeereja; siis ylikuormitussuoja puuttuu....
ja tuommoinen 250w nimellisen tehoinen polkupyörän akku varmaankin työntää tuon 1kW tehon, varmaan enemmänkin, ja ei ole "piikkiteho" (Li-ion akuista lähtee tehoa sitä enemmän, mitä kuumempia ne on?). Ja sehän tarkoittaa 12 voltin järjestelmässä suuruusluokka 100 Amppeeria....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.04.2018, 22:58
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
tekniikkamies:
Nuo aurinkopaneelin säätimet eivät oikein sovellu akulla syötettäväksi: siis niissä oletuksena on, että IN-liittimiin ei voi tulla käytännössä juurikaan nimellistä enemmän amppeereja; siis ylikuormitussuoja puuttuu....
ja tuommoinen 250w nimellisen tehoinen polkupyörän akku varmaankin työntää tuon 1kW tehon, varmaan enemmänkin, ja ei ole "piikkiteho" (Li-ion akuista lähtee tehoa sitä enemmän, mitä kuumempia ne on?). Ja sehän tarkoittaa 12 voltin järjestelmässä suuruusluokka 100 Amppeeria....
Mulla pyörässä näyttö, josta näen watteja ja voltteja. Tähän menessä parhaalla akulla vähän pidempään virtaa imiessä vaikuttaisi tilanne olevan talvi-ilmoilla jotain 1000 watin luokkaa ja 768 wattitunnin akku. Se on suosikkiharrastuksiani tuo sähköpyörätouhu, niin akkuja on käyttössä.

335 euroa pyydetään tuolla Victronista joka olis 48 voltilla 2000 wattiin riittävä.
https://www.aurinkopaneelit.info/lat...lataussaatimet

Olen miettinyt, että auton sähkösysteemi tulis äkäisemmäksi jos siinä olis mukana tuollainen, mutta paino ei kasvaisi älyttömästi. Sitä voisi käyttää apuna kun tietää tarvitsevansa virtaa normaalia enemmän. Mukana voisi olla pikku paneeli automaattilaturin virkaa ajamassa.

Systeemi on omasta mielestä ollut panoksiin nähden hyvä ja siksi mielellään kehittäisin sitä edelleen. Nyt mä olen tähän mennessä käyttänyt sitä niin jos olen rohmunnut jossain virtaa, niin 25 ampeerin CTEK:illä olen täyttänyt akut. Auto ei lyhyessä ajossa meinaa keritä täyttää 300 ampeeritunnin akustoa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.04.2018, 14:27
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

SptV: Mihin käyttöön tuo sinun paneeli tulee?

Tulee lataamaan pienen dieselin käynnistinakkua mikä on aina pakkasessa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.04.2018, 23:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ongelma tuo pieni jännite...


Siis jonkin aikaa "haravoin/Kuukkeloin nettiä", ja ei oikein löytynyt hyvää, valmista, ja todennäköisesti toimivaa säädintä.

Siis ongelmahan on se, että nuo aurinkopaneelin säätimet on yleensä tarkoitettu suuremmille paneelijännitteille; tyypillisesti max teho saadaan vähintään 18 voltin jännitteellä....

Ja nuo tavalliset hakkurisäätimet on todellakin hyviä, siis tehostaa latausta paljon, Toki vain silloin, kun paneelijännite on tuo reilusti yli latausjännitteen, yleensä vähintään 18 volttia....
Ja yleensä, ainakin noissa minun ongelmissa, ei ole tuo paneelin/säätimien maksimiteho; vaan se, että tulisi syksyllä/talvella edes sen verran, että "pakkanen ei panisi akkuja"

-> jos SPTV käyttökohde on pienen dieselin ylläpitolaturi talvella, niin tuo perinteinen säädin vois toimia; sillä se ei "keitä-" akkua
(toki minä kääntäisin aurinkopaneelin semmoiseen asentoon, että lumi ei kerry paneelin päälle, vaan aurinko heijastuu lumesta....
Siis käytännössä aurinkopaneelille pitäs tehdä "katos", jos halutaan enemmän, kuin ylläpitolataus...)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.05.2018, 15:21
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Päivitellääns tätä kun homma vähän edennyt.

Posteljooni kiikutti suoraan Kiinasta uuden MPPT säätimen.

https://www.ebay.com/itm/15A-MPPT-So....c100012.m1985

Nyt täydellä auringonpaisteella ,kuormitettuna latausjännite 12.7 ja 2.8amp. Huomattavasti jo parempi, mutta ei kuitenkaan viälä kennon täysteho.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2018, 23:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SptV Näytä viesti
Päivitellääns tätä kun homma vähän edennyt.

Posteljooni kiikutti suoraan Kiinasta uuden MPPT säätimen.

https://www.ebay.com/itm/15A-MPPT-So....c100012.m1985

Nyt täydellä auringonpaisteella ,kuormitettuna latausjännite 12.7 ja 2.8amp. Huomattavasti jo parempi, mutta ei kuitenkaan viälä kennon täysteho.
Huomattavan edullinen, ollakseen laadukas, ja osaako tuokaan vielä nostaa paneelijännitteen yläpuolelle?

-------
Kokeile paneelia suoraan akkuun, siis ilman säädintä, lataako enemmän? (olisko tuo säädin sellainen, että osaa hyödyntää esim. paneelin 20 V jännitten ja 100 Watin tehon (= 5 amppeeria) akulle 13,5 Voltiksi ja n. 7 amppeerin lataukseksii? ) siis ei auta lataamiseen, jos paneelijännite on alhainen, mutta ei varmaankaa ylilataa akkua?

Aika tyhjä/iso? akku, jos ottaa 12,7 V jännitteellä 2,8 A? (tyypillisesti käyttökuntoinen akku ei ota virtaa vastaan 12,7 V jännitteellä, ja jos halutaan ladata akku AJAN kanssa lähes täyteen, niin 13,5 Volttia on aikalailla minimi? tuolla akut eivä lataudut täyteen?

Onko sulla käytössä minälainen Yleismittari (tms, millä mittaat)?

- joskus on tehty päivä turhaa työtä, kun mittari on näyttänyt "vähän" väärin, siis näytti 12,7 volttia, kun todellinen oli 13,9 volttia.

-> suurimmat virheet löytyy helposti:
Mitataan auton akusta jännite: siis kunnossa oleva, täyteen ladattu auton akku on tunnin-parin kuluttua ajosta/latauksesta NOIN 12,75 V (noin 0,1-0,2 voltin tarkkuudella)

Ja virtamittaus on pykälää vaativampi: jos mittarin virtamittaus vain 10 amppeerin asti, niin 12v halogeenihehkun (55W) alussa ottama virtapiikki voi rikka mittarin, vaikka palaessaan ottaa noin 4,5 amppeeria (amppeerin tarkkuudella)

Kannatta mitata siten, että Virtamittaus johtimet on kytketty yhteen mittarin ulkopuolella; siis kun sytytetään valo, niin virta ei kierrä virtamittarin läpi, vaan vasta sitten kun tuo "sytytys-" kynkentä on avattu.
--------


Minulla Fluke 77? ja sillä on kestänyt mitata 10 A virta-aluella jopa hehkutulppia, siis virta aluksi pahimmillaan yli 20 Amppeeria, mutta putoaa muutamassa sekunnissa alle 10 amppeeriin.

Ja toinen, Halpis mittari on Bilteman Ac-Dc pihtivirtamittari, jonka tarkkuus pienissä DC-( tasajännite, kuten esim. autoissa 12v akkujännite) virroissa
tuntuu olevan suuruusluokkaa ONNETON, mutta pelkästään se, että näyttää virran suunnan, on monesti avuksi. Suuremmat virrat, yli 10 A tarkkuus paranee.
Ja jos pitää mitata isoja virtoja tarkasti, niin pistetään Shunttivastus väliin, 500 A jatkuva, ja AC puolella -80 luvun fluken analoginen on aika tarkka.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.05.2018, 07:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Toimisiko tuollainen mittarina säätimen ja akun välissä? Säädin on siinä tapauksessa virtalähde ja akku on kuorma.

https://www.ebay.com/itm/DC100V-10-1...wBcCWGjW42fnuw

Kun kytkee mittarin oman virransyötön (ohut punainen johto) painonapin kautta, niin lukemat voi lukea tarvittaessa, eikä mittari pimeänä aikana kuluta virtaa akusta. Yli 10A virran mittaamiseen tarvitaan 50A tai 100A shunttivastus.

Jos latausvirtaa mittaa erillisellä mittarilla, niin DC-pihtimittari on parempi, kun sen käyttäminen ei vaadi katkaisemaan virtapiiriä. Jotkin säätimet voi tykätä huonoa, jos akku irroitetaan piiristä kesken lataamisen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.05.2018, 16:41
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Huomattavan edullinen, ollakseen laadukas, ja osaako tuokaan vielä nostaa paneelijännitteen yläpuolelle?

-------
Kokeile paneelia suoraan akkuun, siis ilman säädintä, lataako enemmän? (olisko tuo säädin sellainen, että osaa hyödyntää esim. paneelin 20 V jännitten ja 100 Watin tehon (= 5 amppeeria) akulle 13,5 Voltiksi ja n. 7 amppeerin lataukseksii? ) siis ei auta lataamiseen, jos paneelijännite on alhainen, mutta ei varmaankaa ylilataa akkua?

Aika tyhjä/iso? akku, jos ottaa 12,7 V jännitteellä 2,8 A? (tyypillisesti käyttökuntoinen akku ei ota virtaa vastaan 12,7 V jännitteellä, ja jos halutaan ladata akku AJAN kanssa lähes täyteen, niin 13,5 Volttia on aikalailla minimi? tuolla akut eivä lataudut täyteen?

Onko sulla käytössä minälainen Yleismittari (tms, millä mittaat)?

- joskus on tehty päivä turhaa työtä, kun mittari on näyttänyt "vähän" väärin, siis näytti 12,7 volttia, kun todellinen oli 13,9 volttia.

-> suurimmat virheet löytyy helposti:
Mitataan auton akusta jännite: siis kunnossa oleva, täyteen ladattu auton akku on tunnin-parin kuluttua ajosta/latauksesta NOIN 12,75 V (noin 0,1-0,2 voltin tarkkuudella)

Ja virtamittaus on pykälää vaativampi: jos mittarin virtamittaus vain 10 amppeerin asti, niin 12v halogeenihehkun (55W) alussa ottama virtapiikki voi rikka mittarin, vaikka palaessaan ottaa noin 4,5 amppeeria (amppeerin tarkkuudella)

Kannatta mitata siten, että Virtamittaus johtimet on kytketty yhteen mittarin ulkopuolella; siis kun sytytetään valo, niin virta ei kierrä virtamittarin läpi, vaan vasta sitten kun tuo "sytytys-" kynkentä on avattu.
--------


Minulla Fluke 77? ja sillä on kestänyt mitata 10 A virta-aluella jopa hehkutulppia, siis virta aluksi pahimmillaan yli 20 Amppeeria, mutta putoaa muutamassa sekunnissa alle 10 amppeeriin.

Ja toinen, Halpis mittari on Bilteman Ac-Dc pihtivirtamittari, jonka tarkkuus pienissä DC-( tasajännite, kuten esim. autoissa 12v akkujännite) virroissa
tuntuu olevan suuruusluokkaa ONNETON, mutta pelkästään se, että näyttää virran suunnan, on monesti avuksi. Suuremmat virrat, yli 10 A tarkkuus paranee.
Ja jos pitää mitata isoja virtoja tarkasti, niin pistetään Shunttivastus väliin, 500 A jatkuva, ja AC puolella -80 luvun fluken analoginen on aika tarkka.
-En liikoja odotakkaan säätimeltä.

-Halpis yleismittari ja Testboy pihtimittari.

-Eilen oli kiinni ryslerin akussa ja sterkat jauho Kikkaa, eli akku oli kuormitettu.

-Tänään lähtötilanne ilman kuormaa 12.8v 0.3amp. Säädin pois ja tilanne 13.2v -0.07amp (?) Virta kulki paneeliin päin? Säädin takaisin kiinni ja Kikka soimaan. Kikka parhaat levy ainut mitä rysleristä löytyi. 12.7v 0.6amp ,kuormitettuna ei tullut testattua ilman säädintä.
Eli omaan silmään näyttäisi ettei nosta jännitettä paneelilta, mutta virta nousee? Onko mahdollista edes?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.05.2018, 21:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yritin taannoin vastata, mutta joku oli nurin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SptV Näytä viesti
-En liikoja odotakkaan säätimeltä.

-Halpis yleismittari ja Testboy pihtimittari.

-Eilen oli kiinni ryslerin akussa ja sterkat jauho Kikkaa, eli akku oli kuormitettu.

-Tänään lähtötilanne ilman kuormaa 12.8v 0.3amp. Säädin pois ja tilanne 13.2v -0.07amp (?) Virta kulki paneeliin päin? Säädin takaisin kiinni ja Kikka soimaan. Kikka parhaat levy ainut mitä rysleristä löytyi. 12.7v 0.6amp ,kuormitettuna ei tullut testattua ilman säädintä.
Eli omaan silmään näyttäisi ettei nosta jännitettä paneelilta, mutta virta nousee? Onko mahdollista edes?
Siis säätimellä työntää 12.8 V jännitteellä 0.3 amppeeria akkuun, ja kun kytket paneelin suoraan akuun, niin akku ayöttää 13.2 V jännitteellä paneeliin 0,07 amppeeria?
-> En ymmärrä miten mahdollista. (jos mikään muu ei muutu)

Pitäskö ensin selvittää, johtuuko nuo ihmeelliset arvot mittarista vai paneelista?

Mitä se halpis- yleismittari näyttää jännitettä, kun mittaat sen ryslerin akusta jännitettä; siis akku oletettavasti täynnä ja auto ollut sammutettuna vähintään tunnin?


Toinen mittaus: paljonko mittari näyttää jännitettä, kun auto on käynnissä (mielellään ajon jälkeen, siis akku täynnä, ja ilman ylimääräisiä kulutuksia)?


Kolmas mittaus: mittaa jännitettä kääntämällä mittajohdot väärin päin, siis
ensin oikein päin, niin näyttää esim. +14.00 V ja sitten heti perään käännät mittajohdot toisin päin, niin näyttää esim. -14.10 V


Neljäs mittaus: mittaa paneelin jännite auringonpaisteessa, ilman kuormaa, siis johdot irti. (pitäs näyttää suuruusluokkaa 16 V, jos kunnon auringonpaiste)


Viides mittaus: Mittaa paljonko paneeli jaksaa työntää virtaa oikosulussa; siis mittari kytkettynä suoraan paneelin johtoihin. (pitäs näyttää 7 amppeeria, jos kunnon auringonpaiste, tippuu heti reilusti, jos vähänkään pilveä auringon edessä)


Jos paneeli ei kykene antamaan virtaa ulos n.14,5 Voltin jännitteellä, niin tarvitset mudulin, joka nostaa jännitteen ylöspäin.

Tuo vois toimia älykkään säätimen kanssa: (ylimitoitettu, ja ei halpakaan...vaatis testailua, ja hyötysyhde kärsii... mutta joku tuon tyyppinen ratkaisu voi olla siitä huolimatta paras?)
https://www.aliexpress.com/item/12V-...ceBeautifyAB=0

Tuo DC-DC-up moduli paneelin ja älykkään säätimen väliin; siis säädin lataa akkua suurimmalla mahdollisella virralla; kun säädin hakee suurinta mahdollista latausvirtaa(-tehoa), ja kun se alkaa olla enemmän, mitä tuo paneeli pystyy syöttämään, paneelin jännite putoaa rajusti, (dc-dc muuttajan ottama virta kasvaa, ja äkkiä käy niin, että muuttajan ulostulo jännite romahtaa) ja älykäs säädin huomaa, että ei kestä ottaa noin paljoa....

Tuo sinun älykäs säädin on varmaan suojattu siten, että ei pura akkua, vaikka aurinkopaneeli olisi pimeässä? (säädin akussa kiinni: näkyykö näytössä tms. mitään, kun paneelia ei ole kytketty? voi vaatia jopa tunnin pari, että sammuttaa itsensä, kun aurinkopaneelin jännite on nolla?)

P.S Nämä urinkopaneelit kiinnostaa kahdesta syystä; ensimmäinen on se, että minun pitäs laittaa n. 50w jäykkä paneeli veneeseen, siis lataamaan akkuja: koska tulevaisuudessa hälytin/gsm-modeemi, jolla ohjataan lämmitystä, valoja ja mahdollisesti jää/pakastekaappia.

Ja asentamisessa on se, että paneelin pitää pysyä matkassa/ehyenä liukunopeuksissa meren allokossa niin kovassa kelissä kun kyytiläiset kestää. (vene 7m HT, n. 1600 kg ja "asuntovaunu-", siis ajotilassa seisomakorkeus täyskasvuselle, ja keulakajuutassa sopii nukkumaan jalat suorassa)
Ongelmana on, että tuo kiinan halpis paneeli on erittäin herkkä varjolle; jo katuharjan varren varjo pudottaa suoraan akkuun kytketyn paneelin latausvirtaa muistaakseni kolmanneksen 14.0 v latausjännitteellä.
Ja tuo perinteinen ongelma; syksyllä on usein pilvistä, ja aurinko paistaa matalalta... siis kotilaiturissa ollessa naapuriveneet varjostaa...

Toinen kohde, minne olen aurinkopaneeleja suunnitellut; on uusi omakotitalo(maalämpö): Katon 34 asteen harjakaton lape tulee etelään, ja lappeella olisi reilu 90m2 hyvää tilaa aurinkopaneeleille, ja talon päädyissä olisi joku 10m2 seinää aurinkopaneeleille, toki varsinkin itä- päätyä varjostaa puut.
Tässä ongelmana on (sen perinteisen lisäksi, että aurinko ei paista helmikuun ensimmäisenä maanantaina klo 7, kun sähkö on kalleinta...)
Siis varjoja aiheuttaa puut, ja en halua, että ne kaadetaan. (suurin osa puista minun tontilla )
Siis paneelit pitäs ryhmitellä tms. siten, että saataisiin mahdollisimman tasainen/hyvä tuotto.
----------Tässäpä tämä pari päivää vanha vastaus-------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Perämoottori tietäjiä jabe Chit-Chat 17 28.04.2014 19:58
Radiopuhelin tietäjiä??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 10 28.01.2014 19:09
Sprintteri tietäjiä? Arpe Tekniikka & Jutustelu 9 03.01.2014 21:28
pesukone tietäjiä? k81 Chit-Chat 1 13.02.2013 21:41
pesukone tietäjiä?? k81 Chit-Chat 45 27.10.2012 18:11


Sivu luotu: 00:32 (GMT +2).