![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
------- Kokeile paneelia suoraan akkuun, siis ilman säädintä, lataako enemmän? (olisko tuo säädin sellainen, että osaa hyödyntää esim. paneelin 20 V jännitten ja 100 Watin tehon (= 5 amppeeria) akulle 13,5 Voltiksi ja n. 7 amppeerin lataukseksii? ) siis ei auta lataamiseen, jos paneelijännite on alhainen, mutta ei varmaankaa ylilataa akkua? Aika tyhjä/iso? akku, jos ottaa 12,7 V jännitteellä 2,8 A? (tyypillisesti käyttökuntoinen akku ei ota virtaa vastaan 12,7 V jännitteellä, ja jos halutaan ladata akku AJAN kanssa lähes täyteen, niin 13,5 Volttia on aikalailla minimi? tuolla akut eivä lataudut täyteen? Onko sulla käytössä minälainen Yleismittari (tms, millä mittaat)? - joskus on tehty päivä turhaa työtä, kun mittari on näyttänyt "vähän" väärin, siis näytti 12,7 volttia, kun todellinen oli 13,9 volttia. -> suurimmat virheet löytyy helposti: Mitataan auton akusta jännite: siis kunnossa oleva, täyteen ladattu auton akku on tunnin-parin kuluttua ajosta/latauksesta NOIN 12,75 V (noin 0,1-0,2 voltin tarkkuudella) Ja virtamittaus on pykälää vaativampi: jos mittarin virtamittaus vain 10 amppeerin asti, niin 12v halogeenihehkun (55W) alussa ottama virtapiikki voi rikka mittarin, vaikka palaessaan ottaa noin 4,5 amppeeria (amppeerin tarkkuudella) Kannatta mitata siten, että Virtamittaus johtimet on kytketty yhteen mittarin ulkopuolella; siis kun sytytetään valo, niin virta ei kierrä virtamittarin läpi, vaan vasta sitten kun tuo "sytytys-" kynkentä on avattu. -------- Minulla Fluke 77? ja sillä on kestänyt mitata 10 A virta-aluella jopa hehkutulppia, siis virta aluksi pahimmillaan yli 20 Amppeeria, mutta putoaa muutamassa sekunnissa alle 10 amppeeriin. Ja toinen, Halpis mittari on Bilteman Ac-Dc pihtivirtamittari, jonka tarkkuus pienissä DC-( tasajännite, kuten esim. autoissa 12v akkujännite) virroissa tuntuu olevan suuruusluokkaa ONNETON, mutta pelkästään se, että näyttää virran suunnan, on monesti avuksi. Suuremmat virrat, yli 10 A tarkkuus paranee. Ja jos pitää mitata isoja virtoja tarkasti, niin pistetään Shunttivastus väliin, 500 A jatkuva, ja AC puolella -80 luvun fluken analoginen on aika tarkka.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toimisiko tuollainen mittarina säätimen ja akun välissä? Säädin on siinä tapauksessa virtalähde ja akku on kuorma.
https://www.ebay.com/itm/DC100V-10-1...wBcCWGjW42fnuw Kun kytkee mittarin oman virransyötön (ohut punainen johto) painonapin kautta, niin lukemat voi lukea tarvittaessa, eikä mittari pimeänä aikana kuluta virtaa akusta. Yli 10A virran mittaamiseen tarvitaan 50A tai 100A shunttivastus. Jos latausvirtaa mittaa erillisellä mittarilla, niin DC-pihtimittari on parempi, kun sen käyttäminen ei vaadi katkaisemaan virtapiiriä. Jotkin säätimet voi tykätä huonoa, jos akku irroitetaan piiristä kesken lataamisen.
__________________
Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-Halpis yleismittari ja Testboy pihtimittari. -Eilen oli kiinni ryslerin akussa ja sterkat jauho Kikkaa, eli akku oli kuormitettu. -Tänään lähtötilanne ilman kuormaa 12.8v 0.3amp. Säädin pois ja tilanne 13.2v -0.07amp (?) Virta kulki paneeliin päin? Säädin takaisin kiinni ja Kikka soimaan. Kikka parhaat levy ainut mitä rysleristä löytyi. 12.7v 0.6amp ,kuormitettuna ei tullut testattua ilman säädintä. Eli omaan silmään näyttäisi ettei nosta jännitettä paneelilta, mutta virta nousee? Onko mahdollista edes? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Yritin taannoin vastata, mutta joku oli nurin?Lainaus:
-> En ymmärrä miten mahdollista. (jos mikään muu ei muutu) Pitäskö ensin selvittää, johtuuko nuo ihmeelliset arvot mittarista vai paneelista? Mitä se halpis- yleismittari näyttää jännitettä, kun mittaat sen ryslerin akusta jännitettä; siis akku oletettavasti täynnä ja auto ollut sammutettuna vähintään tunnin? Toinen mittaus: paljonko mittari näyttää jännitettä, kun auto on käynnissä (mielellään ajon jälkeen, siis akku täynnä, ja ilman ylimääräisiä kulutuksia)? Kolmas mittaus: mittaa jännitettä kääntämällä mittajohdot väärin päin, siis ensin oikein päin, niin näyttää esim. +14.00 V ja sitten heti perään käännät mittajohdot toisin päin, niin näyttää esim. -14.10 V Neljäs mittaus: mittaa paneelin jännite auringonpaisteessa, ilman kuormaa, siis johdot irti. (pitäs näyttää suuruusluokkaa 16 V, jos kunnon auringonpaiste) Viides mittaus: Mittaa paljonko paneeli jaksaa työntää virtaa oikosulussa; siis mittari kytkettynä suoraan paneelin johtoihin. (pitäs näyttää 7 amppeeria, jos kunnon auringonpaiste, tippuu heti reilusti, jos vähänkään pilveä auringon edessä) Jos paneeli ei kykene antamaan virtaa ulos n.14,5 Voltin jännitteellä, niin tarvitset mudulin, joka nostaa jännitteen ylöspäin. Tuo vois toimia älykkään säätimen kanssa: (ylimitoitettu, ja ei halpakaan...vaatis testailua, ja hyötysyhde kärsii... mutta joku tuon tyyppinen ratkaisu voi olla siitä huolimatta paras?) https://www.aliexpress.com/item/12V-...ceBeautifyAB=0 Tuo DC-DC-up moduli paneelin ja älykkään säätimen väliin; siis säädin lataa akkua suurimmalla mahdollisella virralla; kun säädin hakee suurinta mahdollista latausvirtaa(-tehoa), ja kun se alkaa olla enemmän, mitä tuo paneeli pystyy syöttämään, paneelin jännite putoaa rajusti, (dc-dc muuttajan ottama virta kasvaa, ja äkkiä käy niin, että muuttajan ulostulo jännite romahtaa) ja älykäs säädin huomaa, että ei kestä ottaa noin paljoa.... Tuo sinun älykäs säädin on varmaan suojattu siten, että ei pura akkua, vaikka aurinkopaneeli olisi pimeässä? (säädin akussa kiinni: näkyykö näytössä tms. mitään, kun paneelia ei ole kytketty? voi vaatia jopa tunnin pari, että sammuttaa itsensä, kun aurinkopaneelin jännite on nolla?) P.S Nämä urinkopaneelit kiinnostaa kahdesta syystä; ensimmäinen on se, että minun pitäs laittaa n. 50w jäykkä paneeli veneeseen, siis lataamaan akkuja: koska tulevaisuudessa hälytin/gsm-modeemi, jolla ohjataan lämmitystä, valoja ja mahdollisesti jää/pakastekaappia. Ja asentamisessa on se, että paneelin pitää pysyä matkassa/ehyenä liukunopeuksissa meren allokossa niin kovassa kelissä kun kyytiläiset kestää. (vene 7m HT, n. 1600 kg ja "asuntovaunu-", siis ajotilassa seisomakorkeus täyskasvuselle, ja keulakajuutassa sopii nukkumaan jalat suorassa) Ongelmana on, että tuo kiinan halpis paneeli on erittäin herkkä varjolle; jo katuharjan varren varjo pudottaa suoraan akkuun kytketyn paneelin latausvirtaa muistaakseni kolmanneksen 14.0 v latausjännitteellä. Ja tuo perinteinen ongelma; syksyllä on usein pilvistä, ja aurinko paistaa matalalta... siis kotilaiturissa ollessa naapuriveneet varjostaa... Toinen kohde, minne olen aurinkopaneeleja suunnitellut; on uusi omakotitalo(maalämpö): Katon 34 asteen harjakaton lape tulee etelään, ja lappeella olisi reilu 90m2 hyvää tilaa aurinkopaneeleille, ja talon päädyissä olisi joku 10m2 seinää aurinkopaneeleille, toki varsinkin itä- päätyä varjostaa puut. Tässä ongelmana on (sen perinteisen lisäksi, että aurinko ei paista helmikuun ensimmäisenä maanantaina klo 7, kun sähkö on kalleinta...) Siis varjoja aiheuttaa puut, ja en halua, että ne kaadetaan. (suurin osa puista minun tontilla ![]() Siis paneelit pitäs ryhmitellä tms. siten, että saataisiin mahdollisimman tasainen/hyvä tuotto. ----------Tässäpä tämä pari päivää vanha vastaus------------- |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Asensin ensimmäisen paneelin asuntovaunuun ja nyt viikonloppuna asuntoautoon. Parin paneelin kokemuksella voisin sanoa, että lappeelleen asennettuna se paneeli tuottaa vain optimiolosuhteissa sen 100% tehon. Muutoin et pääse siihen vaikka kuinka aurinko paistaa. Se paneeli pitäisi suunnata sen auringon mukaisesti, jotta saat sen täyden tehon. Lisäksi tosiaan sen akun nykyinen virrantaso vaikuttaa myös siihen lataukseen. Esim. jos akussa on virtaa 13.1v niin aika hissukseen itsellä on nuo paneelit lataillut akkuja. Mutta jos akussa on virtaa vaikka 12.1v niin johan puskevat virtaa sinne enemmän. Mun mielestä se menee niin, että kun ostat 100w paneelin niin käytännössä se puskee tehoa 75w ulos tai jopa vain 50w. Olettaen, että se on lappeellaan. Mutta hyvin ne lataa myös vesisateessa kunhan akun virrantaso on riittävän alhainen. Lisäksi jos paneelin pinnalla on pölyä se vaikuttaa lataukseen, jos paneeli on likainen se vaikuttaa tulokseen, jos paneelilla on puun lehti niin se vaikuttaa tulokseen.
Mitä taas säätimiin tulee niin ne oikeat ja aidot mppt säätimet lähtee sieltä n.80e nurkilta ylöspäin. Sen alle ne tuppaa olemaan "mppt" säätimiä, jotka oikeasti toimii PWM tekniikalla. Itselläkin lukee hienosti säätimessä isolla MPPT, mutta ohjeissa lukee todella pienellä, että se yrittää simuloida MPPT säädintä PWM tekniikalla.. Pettymys olisi suuri jos luulisi tuon olevan MPPT säädin, mutta kun etukäteen tietää ettei se ole nähnytkään sellaista niin ei se kovin iso pettymys ole. Vaunussa mulla oli 150w paneeli ja 74ah akku. Toimi hienosti ja kesällä 2016 se ei tarvinnut kertaakaan tolppasähköä. Nyt on 265w paneeli asuntoautossa ja 160ah akkukapasiteetti niin eiköhän tuolla ihan hyvin pitäisi pärjää, kun ottaa huomioon ettei sähköä pitäisi kulua yhtään sen enempää kuin vaunussa. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ensiks kääntele niitä paneeleita kuin sitä sun....Lainaus:
Toisekes..... Jos sun paneelit on pötkössä, niin sieltä tulee säätimille se mitä huonoin paneeli saa varjossa aurinkoo....eli svidun vähän..... Eli kannattaa johdottaa jokainen paneeli omillaan suoraan säätimelle..... Ja riittävän paksuilla teho huomiooiiden Ja sen jälkeen alkaan riittään kesäaikaan....talvella myllyä kaverix....jos ei riitä. Noiden säätimien tyypistä..... Alkaa sit merkitsemään jos myyt sähköö verkkoon...... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() No toki häviötä tulee niiden pimeässä olevien paneeleiden ohitusdiodien kynnysjännitteen verran, mutta mistä tulee se "svidun vähän"?? Sarjaan kytketyillä paneeleilla pitää säädin toki olla hakkurimallia, joka pystyy tekemään liian korkeasta paneelijännitteestä akun lataamiseen sopivan alemman, virran siinä samalla kasvaessa.
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ei tarvii olla pimeessä.....Lainaus:
Ja pötköstä saat heikoimman tehon. Suorilla säätimille saat kaikista kirkkaista sen mitä ne tuottaa ja heikoimmasta sen mitä sieltä tulee..... Näin se vaan menee...... Jos ei ole panelien elektroniikka kehittynyt viimeisen vuoden aikana ihan svidusti...... Eli tarkottaa sitä että pötköön kytkettyjen paneelin elektroniikassa pitäis olla ns. ohituskaista paneelin ohi paremmille tehoille. Ja kaikki järki ja äly tätä varten sekä ns. rele tai lutikka joka kestää esim. pötkön jossa 240w paneeleita vaikka 3kpl, tai 140w 5kpl, joka osaa tiputtaa heikon pois pelistä ja päästää muiden tehon läpi. Halpaa ja hyvää ei oo olemassa. Onko niissä. Mun mielestä ei. Ja yksinkertaisesti voit todeta ton säätimen näytöltä tai DC-pihtimittarilla. Viimeksi muokannut uteiN_H : 10.07.2018 21:16 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Olet ostanut ennen kuulumattoman hyvät paneelit!Lainaus:
Jonkin verran asiaa (aurinkopaneelien 12 voltin lyijy(auton starttia-) akku lataamista tutkineena: vaikka on kuinka hyvä säädin, niin jo 80% prosenttia suoraan aurinkoon suoraan suunnatusta paneelista on todella hyvä saavutus! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ostin veneeseen 40W monikidepaneelin, sellaisen joka taipuu jonkun verran ja siinä on vahvempi alumiinipohja pelkän muovisen sijaan. Saa nähdä pitääkö hankkia vielä toinen jos oikein innostuu. Lataussäädin on tämä https://www.navimare.fi/product_details.php?p=2058, ei ehkä paras valinta venekäytöön, mutta testaillaan nyt. Mikäs olis hinta/laatusuhteelta hyvä MPPT säädin?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Laitoin vaunuun puuilosta 50w paneeli paketin. Hyvin riittää sähkö vaikka viikon reissun. En oo mitannu kuin paljon lataa mutta hyvin sähkö riittää.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Löysin jätteen joukosta yksikidepaneelin oliko jotain 55 wattia ja hankin Victron MPPT 100/50 lataussäätimen jotta voin latailla jytkymminkin vaikka sähköpyörän akkuja hyödyntämällä.
Olettokos tutustunut ohutkalvopaneeleihin - kiinnostaisi tekniikka, joka toimisi paremmin ei niin optimaalisissa valaistusolosuhteissa? Ohutkalvopaneeleita on kehitelty erilaisia - on CIS, on CdTe, en ole vielä saanut selville mistä näitä kannattaa hommata ja mikä paneliityyppi olisi fiksuin. Niissä käsittääkseni hyviä ominaisuuksia kun paneeleita ei pääse asentamaan optimaaliseen paikkaan. Paneelit on tulossa autoon ja ensimmäiset kokemukset jo jätteestä löydetyllä yksikidepaneelilla on lupaavia. Haluaisin saada systeemin toimimaan niin, että esimerkiksi jääkaapin käyttö on mahdollista pari päivää. Nyt tilanne on niin, että nykyisellä yksikidepaneelilla auton katolla tällaisina tavanomaisina päivinä jolloin on aika paljon pilviäkin, lataus on jäänyt lataussäätimen mukaan 100 wattitunnin tasolle päivässä tai alle jos virtaa ylipäätään on tullut käytettyä johonkin ja toki päävastuu latauksesta on auton laturilla. Tässä systeemissä idea on, että tarvittaessa saan nopealatausta 48 voltin akku ja hyödyntämällä, mutta hidaslatausta olisi tervetullutta saada lisää ja sillä voin täytellä kaikki akut täyteen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Perämoottori tietäjiä | jabe | Chit-Chat | 17 | 28.04.2014 19:58 |
Radiopuhelin tietäjiä??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.01.2014 19:09 |
Sprintteri tietäjiä? | Arpe | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.01.2014 21:28 |
pesukone tietäjiä? | k81 | Chit-Chat | 1 | 13.02.2013 21:41 |
pesukone tietäjiä?? | k81 | Chit-Chat | 45 | 27.10.2012 18:11 |