Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2018, 18:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahma Näytä viesti
Erilainen on toi ku w903. Miusta kova luotto muutenkin ruosteen ympäröimälle autolle tehdä iskarista ylätukivarsi samalla. Mut en ookkaa insinööri ni en tajua
Niin siis eiköhän se ole ihan normaali McPherson- tyyppinen ratkaisu mikä on suurimmassa osassa erillisjousitetuissa eurovehkeissä melkein kokoluokasta riippumatta.

Osassa on päällekkäiset kolmiovarret, ja jenkkivehkeissä vähän useamminkin.. jos minulta kysytään niin on paljon parempi, mut toi mäkperssoni vaan on halpa ja yksinkertainen.. miksikhän sitä siis käytetään.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2018, 18:23
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Sprinterissä on alapuolella kolmiotukivarsi ja yläpuolella iskunvaimennin hoitaa yläpuolisen tukivarsiuden. Jos metässä tulee kova isku tai iskarin ikä täyteen ja vaikka mäntäputki menee poikki yläpäästä ni kusessa ollaan. Et kova luotto iskariin sakemanni Insinöörillä. Et ei ole normaali mcpherson
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2018, 18:31
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Sprinter etutuennan yläratkaisu.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20180413_080702.jpg‎
Views:	256
Size:	91,1 Kt
ID:	84927  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2018, 18:33
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2018, 18:47
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2018, 19:18
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä
Sama paska systeemi. Hei mielenkiinnosta vielä et mitä teki etupyörä sit et "taittuko" alle tai ulospäin tai mitään? Et ei sit tule kovin yllärinä jos ja kun tekee itelle saman.

Viimeksi muokannut Ahma : 16.04.2018 19:42
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.04.2018, 18:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahma Näytä viesti
Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.
No Macpherssonilta tuo on, ihan samaa paskaa kuin hyvin monissa eurovehkeissä pikkuautoista raskaisiin pakuihin.. Ja monissa aasian- ja jenkkivehkeissäkin ainakin kun pienemmistä puhutaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.04.2018, 19:16
Ahma:n Avatar
Ahma Ahma ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.10.03
Sijainti: Etelä-Savon pääkaupunki
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No Macpherssonilta tuo on, ihan samaa paskaa kuin hyvin monissa eurovehkeissä pikkuautoista raskaisiin pakuihin.. Ja monissa aasian- ja jenkkivehkeissäkin ainakin kun pienemmistä puhutaan.
No kierrejousi uupuu. Ylätukivarsi uupuu. Et iskarin ulkomuoto pikkusen viittaa siihen suuntaan kyllä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.04.2018, 20:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.

Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua.
En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä.
Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä.

Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan.
Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2018, 20:49
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Joo se pääs talvisessa nimismiehen kiharassa paukuttamaan iskarin yläpää tuli läpi alas ja nojasi siiven sisäpintaan rengas sisäänpäin kallellaan ihan riittästi etenkin kun yritin ajaa seuraavaan risteykseen että saa pois tieltä. Tunti pajoitusta kenttä olosuhteissa ja mersu oli taas neljällä pyörällä ja matka jatkui onneks ei ollut kotoa kun 10km
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.04.2018, 20:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko noita spritterin ripustuksia mennyt rikki?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.

Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua.
En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä.
Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä.

Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan.
Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni:

Aika varmatoiminen tuo mcperson- tyyppinen ratkaisu.
Ja iskarit/joustintuet on insinööri mitoittanut niin vahvaksi, että yleensä ainut ongelma mikä tulee käyttöaikana, on jousen lautasen ruostuminen, ja silloin keula laskee, ja yleensä rengas alkaa hinkkaamaan tuohon ratkenneeseen jousilautaseen, jarruttaen/ääntäen ja savuten.

Minulta autosta on pettänyt kerran alapallonivel, siis pallo muljahti pesästään ulos, eräästä suurvallan keksinnöstä, jossa juurikin jousi painoi alempaa kolmiotukivartta....
Rengas pyörähti ylätukivarren ja raidetangon varassa pyöräkotelosta ulos, lokasuoja rutussa, peukalot kipeänä ja auto halvaantuneena keskellä risteystä.
Onneksi ei ollut vauhtia kuin n. 20 km/h, niin pysy tiellä, siis kuski muuttui matkustajaksi, kun ratti pyörähti ääriasentoon.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.04.2018, 23:02
Leväinen Leväinen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.03.17
Sijainti: Maavesi
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Crafterissahan on vähän samaan tapaan mutta jousi ja iskari kiinnittyvät ylempään kolmioon. Netistä kun yritin etsiä kuvien perusteella että mikä jousitusratkaisu tuo on niin ei oikein tullut vastaan tuollaista missä kiinnitys ylemmässä tukivarressa. Crafterissa on alunperin ollut ihan erillainen jousitus edessä, en tiedä tarkemmin millainen, mutta vissiin siellä on ollut ainakin lehtijousi poikittain. Jonkun lehtijutun mukaan keulan jousitus on muutettu mcpersoniksi, mutta eihän tuo minusta ole sellainen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.04.2018, 18:27
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Sprinterissä on sentään jousi muualla ettei oo kaikki kuormat sen ruosteisen pellin ympärillä.
Joskun kävi Corollan kans, auto kävi katsastuksessa ja emäntä sanoi seuraavalla viikolla että kuulostaa kuin joku pyrkis konepellin läpi, eoi siinä muuta kuin tutkimaan niin iskaritorni oli ruostunut käytännössä poikki kokonaan ainut mistä oli kiinni oli etusiiven alta kun ruostesuojaus oli voimissaan siellä. no eihän sitä kaikkea voi huomata edes katsastuksessa. Toki kyseessä on vähän kevyempi kulkuneuvo...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Teräksen kestävyys Diskokaveri Tekniikka & Jutustelu 41 01.12.2015 15:36
HJ60 kestävyys ss125 Tekniikka & Jutustelu 16 20.12.2006 22:04
2L-T:n kestävyys? Setä Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2005 21:27
Koneen kestävyys? BlackJack Vuosimallit 1984-1996 8 04.07.2004 20:32
Akselin kestävyys kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 21 06.11.2003 22:21


Sivu luotu: 13:36 (GMT +2).