![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
33" muutenkin max mitä haen ja kestävyyttä tekniikalle toimia noitten renkuloiden kaa. Kattoo nyt mitä tässä tekee ton kaa mut yritetty on.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onko sun sprinu alennusvaihteella? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Edessä ei oo väsähtäny jousi eikä jousen päät ole haljenneet. Eli yksinkertaisesti mummoankan perua oleva jousitus ei ole tätä päivää eikä sprintterin voimansiirto kestä 33" pyöriä millään muulla maa-aineksella kuin asfaltilla. Ei mopolla mahdottomia ja nuo 245/75/ on jo nyt liikaa karkeakuvioisena. Kuraläpät pitää kuorma-autossa olla ja nyt on jo muokattu et mahtuu nää renkaat pyörimään ni jos ja jos seuraavaksi voimansiirron päivitys ja renkaille lisää tilaa. Alennusvaihteet löytyy juu mut kyllä tuo 240mm kytkin on yks vitsi tälläsessä ja lisättynä kaksoismassakeksintöön ni paljon ois muutettava jos alkaa tapahtumaan.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Korotus jousta vaihtamalla muuttaa vetareiden kulmaa niin jyrkäksi et porsii satavarmasti eikä liikeratojenkaan tila anna tätä mahdollisuutta. Eikä ainakaa mulle ole tiedossa tai saatavilla tähän kippurampaa jousta ja jos olis ni luulis melko jäykäksi menevän etupään. Korotus-Sarja mitä jenkkilästä löytyy ni korottaa etukelkkaa kaikkine et siitä ei hyötyä ku renkaiden suhteen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Osassa on päällekkäiset kolmiovarret, ja jenkkivehkeissä vähän useamminkin.. jos minulta kysytään niin on paljon parempi, mut toi mäkperssoni vaan on halpa ja yksinkertainen.. miksikhän sitä siis käytetään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sprinterissä on alapuolella kolmiotukivarsi ja yläpuolella iskunvaimennin hoitaa yläpuolisen tukivarsiuden. Jos metässä tulee kova isku tai iskarin ikä täyteen ja vaikka mäntäputki menee poikki yläpäästä ni kusessa ollaan. Et kova luotto iskariin sakemanni Insinöörillä. Et ei ole normaali mcpherson
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sprinter etutuennan yläratkaisu.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut Ahma : 16.04.2018 19:42 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
No Macpherssonilta tuo on, ihan samaa paskaa kuin hyvin monissa eurovehkeissä pikkuautoista raskaisiin pakuihin.. Ja monissa aasian- ja jenkkivehkeissäkin ainakin kun pienemmistä puhutaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
No kierrejousi uupuu. Ylätukivarsi uupuu. Et iskarin ulkomuoto pikkusen viittaa siihen suuntaan kyllä.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.
Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua. En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä. Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa ![]() Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan. Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni: ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Sprinterissä on sentään jousi muualla ettei oo kaikki kuormat sen ruosteisen pellin ympärillä.
Joskun kävi Corollan kans, auto kävi katsastuksessa ja emäntä sanoi seuraavalla viikolla että kuulostaa kuin joku pyrkis konepellin läpi, eoi siinä muuta kuin tutkimaan niin iskaritorni oli ruostunut käytännössä poikki kokonaan ainut mistä oli kiinni oli etusiiven alta kun ruostesuojaus oli voimissaan siellä. no eihän sitä kaikkea voi huomata edes katsastuksessa. Toki kyseessä on vähän kevyempi kulkuneuvo... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Teräksen kestävyys | Diskokaveri | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 01.12.2015 15:36 |
HJ60 kestävyys | ss125 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 20.12.2006 22:04 |
2L-T:n kestävyys? | Setä | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.03.2005 21:27 |
Koneen kestävyys? | BlackJack | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 04.07.2004 20:32 |
Akselin kestävyys | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 06.11.2003 22:21 |