Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.12.2017, 21:54
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Ihmetelläänpä tännekin, od:lle jo vähän kirjoitin.

Vaihdoin siis valonvaihtokatkaisijan tänään.
Vaihto meni kohtuullisesti, kun poika tuli auttamaan, sillä on vielä pienemmät kädet kuin minulla.
No akku kiinni ja pitkät valot oli päällä.

Ajattelin, että se katkaisija jäi liian liki eli tanko jäi kantamaan, joten siirsin vähän eteenpäin ja ei varmasti kanna, sama homma silti eli pitkät on päällä heti, kun akun kytkee kiinni.
Valokatkaisijasta kun pistää valot päälle, niin lyhkäiset saa syttymään niiden koko ajan killottavien pitkien kanssa yhtä aikaa.
Pitkillä rele vähän surisee.

Joku meni pieleen, tai jossain on jotain hämärää.
Jamant jo varmentava kysymyksen kysyi OD:lla, että oliko sokka pois uudesta ja kyllä, se on pois.

Vanhassa hävisi valot kokonaan paitsi pitämällä viikseä ylhäällä (eli painaa katkaisijaa koko ajan) toimi pitkät. Nyt siis ne syttyy heti, kun akku kiinni.
Ja vaihtokatkaisijan kyljessä olevan liittimen kun irrottaa, niin sitten ei syty mihinkään.

Mitähän alkaisin ensi viikolla tutkimaan?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.12.2017, 22:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tuossa ainakin särähtää korvaan kun puhut surisevasta releestä, eli sinne on jossain vaiheessa tehty releytys valojen syötölle koska sellaista ei alunperin ole.
Lähtisin siis tutkimaan sekä alkuperäistä johtosarjaa, että muutettua johdotusta siltä osin mitä sitä on olemassa, sieltä jostain löytynee lisää vikaa?
Varmaan se alkuperäinen viiksi on ollut rikki jos kerran toiminta muuttui siitä mitä se oli aiemmin, mutta muutakin vikaa on oltava.

Miten tuossa on releytys toteutettu, onko pitkille ja lyhyille omat releensä molemmin puolin (ts. neljä relettä, ohjaus alkuperäisen johtosarjan pitkiltä ja lyhyiltä), onko siellä kahdella lähdöllä olevat releet (yksi lyhyille ja yksi pitkille, ts. kaksi relettä), vai onko vaihtorele pitkät/ lyhyet (yhdellä tai kahdella releellä, riippuen onko per lamppu vai jaettu lähtö rinnankytkennällä)? Näistä kun näkee montaa tapaa, ja kaikki ei ole ihan järkeviä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 29.12.2017 22:13
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.12.2017, 23:15
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuossa ainakin särähtää korvaan kun puhut surisevasta releestä, eli sinne on jossain vaiheessa tehty releytys valojen syötölle koska sellaista ei alunperin ole.
Lähtisin siis tutkimaan sekä alkuperäistä johtosarjaa, että muutettua johdotusta siltä osin mitä sitä on olemassa, sieltä jostain löytynee lisää vikaa?
Varmaan se alkuperäinen viiksi on ollut rikki jos kerran toiminta muuttui siitä mitä se oli aiemmin, mutta muutakin vikaa on oltava.

Miten tuossa on releytys toteutettu, onko pitkille ja lyhyille omat releensä molemmin puolin (ts. neljä relettä, ohjaus alkuperäisen johtosarjan pitkiltä ja lyhyiltä), onko siellä kahdella lähdöllä olevat releet (yksi lyhyille ja yksi pitkille, ts. kaksi relettä), vai onko vaihtorele pitkät/ lyhyet (yhdellä tai kahdella releellä, riippuen onko per lamppu vai jaettu lähtö rinnankytkennällä)? Näistä kun näkee montaa tapaa, ja kaikki ei ole ihan järkeviä..
Joo, silloin kun valot on päällä ja on viiksestäkin pitkät päällä, niin on vähän semmoinen surina kuin releessä. Tosin se voi olla myöskin se varoitussummeri, joka varoittaa päälle jääneistä valoista, koska on vähän samansuuntainen ääni mutta kuin huonolla kontaktilla. Eli vähän kuin vuotaisi jostain virtaa.
Releitä yritin vähän metsästää mutta en kyllä kuitenkaan löytänyt.

Täytyy ensi viikolla yrittää valoisan aikaan ihmetellä, viikonloppu menee muissa hommissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.12.2017, 00:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Njooh.. no sekin voi olla totta. Se valojen rääkkä välillä ainakin omissa XJ:ssä joskus teki vähän omiaan
Voi siis olla ettei siellä ole mitään releitä, vaan ihan vain amerikan- Joen ihmesähköjen hauskuuksia. Eikun johtoja seuraamaan ja mittaamaan, sekä kaikkien valoihin/ viikseen liittyvien liitoksien ja maadoitusten tarkistus.


Sähköviat on aivan perseestä selvittää
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.01.2018, 18:06
NeBeli NeBeli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.16
Sijainti: Pohjanmaa
Viestit: 68
Perusasetus

Käykö -90 4.0 xjn automaattilaatikkoon manuaalin jakis? jakolaatikon kuoret tällähetkellä halki tai oikeastaan puuttuu kunnon pala ja ainakin yks ratas lentänyt joten pitäisi nyt keksiä jokin edullinen ja toimiva ratkaisu..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.01.2018, 22:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

'90 XJ:n AW4:n jatkeena olevassa jakiksessa pitää olla 21- spoorinen lyhyt input gear. Jos sellainen on jakiksessa mikä tulee käsivaihteisen perästä, niin sitten se käy. Se taas sitten riippuu siitä minkä koneen, minkä Jeepin mallin, minkä ikäisen ja minkä tyypin käsivaihteisesta on kyse..
Hyvä puoli toki on, että tietyissä rajoissa input gearin voi vaihtaa vanhasta jakiksesta uuteen, mutta siinäkin on muutamia muuttujia. On eri levyisiä laakereita ja eri hammasleikkausta - se taas riippuen jakiksen vuosimallista.

Aina helpointa on vaihtaa samanikäisestä, samanmallisesta, samalla koneella & laatikolla olevasta.

Esim. tossa vähän tarkemmin:

https://www.novak-adapt.com/knowledg...g-input-gears/
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.01.2018, 22:41
NeBeli NeBeli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.16
Sijainti: Pohjanmaa
Viestit: 68
Perusasetus

Jees thänks, jos jollakin olis myydän kyseiseen laitteeseen jakis niin ostan pois, se taitaa sittte olla tuo np242 jakis kun 4 vetovalintaa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.01.2018, 17:22
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


Sähköviat on aivan perseestä selvittää
Joo, on ne aika ikäviä.

No tänään kerkesin pojan mopojen rassaukselta vähän katsomaan, mikä siellä voisi olla.
Varaosaraadossa olikin onneksi vermeet paikoillaan (tai ainakin liki) vaikka muuten onkin räävitty kojetaulu.
Ei pelannut silläkään vaihtokatkaisijalla. No se surina oli relemäinen ja kyllähän siinä kojetaulun alareunassa on semmoinen harmaa mötikkä, peltikuorinen. Se surisi ja naksui. Otin senkin varaosavehkeestä, ei mitään apua.

No tod.näk. nyt on kuitenkin se valokatkaisija rikki.
Nuppi oli helppo irrottaa ja se lukitusmutteri sen nupin alta, tuttua hommaa GM-farkuista. Mutta siihenpä se sitten jääkin. Kojetaulu on katkaisijan kohdalta semmoinen kotelo ja yhtä valua tietysti, johdot on lyhyet eli se ei tule mihinkään, pitäisi saada yhdellä kädellä ensin raapaistua liittimestä piuhat irti. Aika hankala.
Onko tähän joku juju?

Varaosavehkeestäkään ei lähtenyt, kun se lukitusmutteri oli väännetty vähintääkin riittävän tiukkaan. Pitää kehitellä joku parempi työkalu mutta se johtoliitin on siinäkin edessä vaikka kojetaulu on purettu, niin siihen ei pääse sen paremmin käsiksi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.01.2018, 12:09
Pepexj Pepexj ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.04.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 72
Perusasetus

Mittariston jouduin itse ottamaan irti, että sain katkaisijan liittimen irti. Siinä kynnet molemmin puolin liitintä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.01.2018, 15:27
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Juu, molemmat kyntyset kyllä tuntuu mutta ei saa yhdellä kädellä väännettyä irti. Ei millään viitsisi tuommoisen pikkuosan takia purkaa niin isosti mutta kai se sitten on pakko.

Pitäisiköhän laittaa relesarja sitten lisäksi, niin säästäisi katkaisijaa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 01:00 (GMT +2).