![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Tätä ennakoi aikanaan mm. Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen. Nykymuodossaan poliisin resurssit kuluvat tavallaan pienen vähemmistön aiheuttamien ongelmien hoitoon; huumerikollisuus, talousrikollisuus, vastaanottokeskuksien järjestyksenvalvonta, jne, eli on kallistuttu enemmän sinne oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen puolelle. Tavallinen pieni kansalainen on unohdettu (ei siis poliisin vaan päättäjien toimesta), poliisin resurssit riittää ehkä just täsmäiskemään ilmoitusten perusteella siihen yhteen 160km/h-kaahariin, mutta ne kaikki vähän vähemmän ylinopeutta ajavat saa ahdistella nopeusrajoituksia noudattavien autojen takapuskureita ihan rauhassa. Sitä en oikein ymmärrä, että nopeusrajoitusten mukaan olisi jotenkin hankala ajaa ja että nopeusmittaria ja kameroita pitäisi kytätä hysteerisesti. En koe mitään vaikeutta tai hysteriaa, ehkä se hysteerinen tunne tulee juuri siitä että ajetaan ylinopeutta, jolloin sillä on jotain merkitystä missä se kamera sijaitsee, kun sitten siihen pitää huomata hidastaa? Rajoitusten mukaan ajaessa kameroista ei tarvitse välittää ollenkaan ja jää aikaa huomata esim. se liikennemerkki joka osoittaa mikä rajoitus kulloinkin on voimassa. ![]() Sitäpaitsi en usko hetkeäkään etteikö nykyisissä autoissa olisi vakionopeudensäädintä, kun mulla on ikivanhassa Nissaninraadossakin sellainen. Mutta kai se vakkari on nykyautoissa samalla tavalla rikki kuin suuntavilkut ja ajovalotkin. Niin joo ja vastauksena aloittajan kysymykseen: ei nopeusrajoitukset ole perseellään, niiden ja muun liikenneturvallisuuden valvonta on perseellään. Edit: niin ja unohtui sanoa just se tärkein: ASENTEET ON PERSEELLÄÄN.
__________________
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 03.06.2017 07:15 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nopeusrajoitukset on joillekin meistä vaikeita. Ei siksi, että autolla olisi vaikeaa pitää haluttua nopeutta niinkuin teknisesti, vaan siksi että ajatukset ovat jo lähtökohtaisesti vääriä.
Otetaanpa esimerkki. Ajelet tyhjää tietä sallittua nopeutta. Hetken päästä taustapeilisssä alkaa häämöttää ajoneuvo. Se lähestyy. Lähestyy koko ajan kunnes on saavuttanut kriittisen perseessäroikkumispisteen, johon lähes kaikki takaa tulevat autoilijat päätyvät, koska he eivät halua sopeuttaa omaa käyttäytymistään muiden mukaiseksi. No tilanne jatkuu jonkin aikaa ja jos et itse ala sopeuttamaan käyttäytymistä eli muuttamaan tilannetta turvallisempaan suuntaan eli nostamalla nopeuttasi reiluun ylinopeuteen tai poistumaan pysäkille, niin homma jatkuu tällaisena kunnes takanatulijan hermo pettää ja tapahtuu persemulkkuohitus ylämäessä keltaisen viivan kohdalla. Voit melkein kuulla ohittajan otsasuonten pullistelun ja Trumppimaisen ylimielisen murmutuksen auton kiitäessä ohitsesi. Rauhoitut ja jatkat ajeluasi verenpaine kohonneena kunnes taakse ilmestyy taas joku Mursukalevi ajoneuvossaan. Sama toistuu hetken päästä. Tälle ilmiölle ei näytä voivan mitään. Olenkin harkinnut verenpainelääkkeiden vaikutuksen tehostamista taustapeilin irrotuksella. ![]() Tilanne on joskus päättynyt toisinkin eli tuon perseroikkumisvaiheen jälkeen seuraa ns. järkiintymisvaihe eli takanatulija huomaa trumppiutensa, alentaa hieman nopeuttaan ja alkaa pitämään kunnollista välimatkaa. Takanatulija huomaa kohta miten mukavaa ja stressitöntä matkanteko voikaan olla kun saa ajella ihan omaan tahtiinsa kun ei ole kukaan häiritsemässä. Kyse on siis asenteestasi. Siis juurikin sen tyypin asenteesta, joka aamuisin katsoo takaisin sieltä peilistä. Mieti sitä hetki. Mieti myös hetki ennenkuin alat kirjoittamaan mitään alinopeuksista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä onko muut huomannu, mutta ajappa tietyömaan kohalla rajoituksen mukaan niin kylläpä on mahtava jono kohta perässä. Mutta mullapa onki pokkaa, kiihytetään sitten työmaan jälkeen normaalinopeuteen ja todetaan, että puskurissa tietyömaan roikkunu mersu* jäi johonki kauas.. 🙄
*voi myös olla se perheenäidin xc90 Volvo tai joku amerikkalaisen näköinen tila-auto |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Työmaarajoitukset kokee kovaa inflaatiota, kun niitä alkaa olemaan Suomen tiet väärällään.
Itteä ei toi perseessä roikkuminen kiinnosta tuon taivaallista, kun ei mulla ole koskaan takamatkustajia kyydissä. Mutta moottoritiellä näkee monesti miten sokeita iso osa kuskeista on, kun se hitaammin omaa kaistaa kulkeva ajoneuvo huomataan vasta jollain alle 25 metrin etäisyydellä ja sitten onkin jo kiire vasemmalle kaistalle. Peltitolpat helvettiin ja oikeata valvontaa ja tarvittaessa huomautuksia siitä oikeasta riskikäyttäytymisestä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tieliikenteessä suhteellisuudentajun puuttuminen nopeuksissa syljettää aina.
Piha-alueella tai Kolmenkympin alueella esimerkiksi tietyömaalla kympin tai kahden ylinopeus osaa olla todella yllättävä asia johon muut tien käyttäjät eivät ehkä pysty varautumaan, mutta moottoritiellä jossa lähtökohtaisesti ei ole risteävää liikennettä ja liikennöinti tapahtuu samaan suuntaan. On mielestäni parin kympin nopeuseroilla pieni merkitys. Jotta niuhottamiselta vältyttäisiin ei pitäisi lainlaatijankaan toimesta tasapäistään asioita jotka eivät ole samallatapaa moitittavia. Työmaarajoituksien inflaatioon on varmasti vaikuttanut niiden käyttö tieosuuksilla silloin kun tietöitä ei tehdä. Kyltit vaan unohdetaan paikalleen. Toiseen ääripäähän olen tutustunut Saksassa, autobahnilta oli kuorittu pinta pois uuden tieltä ja tie muistutti kynnettyä perunapeltoa ainakin kun siihen heilahti maantienopeutta. Tietyö ei ollut käynnissä, ketään ei ollut paikalla ja koneita ei ollut tiellä. Paikalla oli siis nopeus rajoitus, suomalaisittain moottoritienopeutta (oliskohan rajoitus taas poistettu kun asfaltti olisi kunnostettu) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Itteä raskaalla liikkuessa ja muutenkin vituttaa se, että ne nopeusrajoituskyltit pitää tilkkiä sinne risteykseen, mutta sitten se tienumero (ei merkitystä enää navig. aikaan) kyllä laitetaan omaan tolppaansa 200m ristyksen jälkeen
Sit välillä on ihan mielivaltaisesti alennettuja nopeuksia, jossain keskellä ei *ttu mitään on 60kmh;n pätkä jossa kamera, ainoo mikä sen alennuksen aiheuttaa on 30m päässä tiestä aidan takana oleva talo ja ohituskaistallinen risteys josta hyvä näkyväisyys ainakin 3km molempiin suuntiin Ite laskettelin kajaaniin menemään ja huitaisin 60 alueesta suurinta sallittua, kun nostin kaasun risteyksen vuoksi, ettei kukaan ole tunkemassa eteen kolmion takaa kuvitellessaan ehtivänsä. Takaisin tullessa sit onneksi muistinkin hidastaa kunnolla kun oli siviilit kuvailemassa ![]() Kamera tolpille hidastamiseen on syynä varoitukset, kolmas varoitus on sakko vaikka ei vielä sakolle ois kertaakaan ajanutkaan vaan sen 4km yli sallitun Eikä ne kamerat oikeita ylinopeuksia valvo, ne jotka ajaa tarkoituksella yli sallitun vaihtaa kaistaa, kamerat on vaan niille jotka keskittyy ajamiseen ja unohtaa nopeuden kyttäämisen siinä kamera notkossa Sit samaa mieltä noista tietyörajotuksista, ne kokee nopeesti inflaation ja lakkaa kiinnostamasta jos 80 alueella alkaa 50 rajoitus 10km ennen sitä korjauskulkuetta Ruottissa oli rullaava nopeusrajoitus, kun korjauskolonna kulki koko ajan, niin nopeusrajoitus autokin kulki kokoajan Itellä ei kyllä muuten ole ongelmia rajoituksia noudattaa, mutta kiireempiä en 80 alueella todellista 82 nopeudessa ala väistelemään
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Herrat siirrättelee pikkukylillä noita 60-70 rajoituskylttejä millon mihinkin ja ne tienumerot jää sinne missä ne on joskus alunperin olleet.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Esimerkiksi työpäivän päättyessä on jätetty voimaan alennettu nopeus, vaikka sille ei ole mitään järjellistä perustetta. Kaapelien asentajat on poistuneet koneineen tieltä viikonlopun viettoon, missään ei ole koneita näkyvissä, eikä kaivantoja, päällyste on ihan koskematon ja ehjä, mutta se 30km/h merkki on koko viikonlopun siellä tien penkalla ![]() Tai kaivinkone on töissä viemärityömaalla ja 30km/h rajoitus alkaa työmaan kohdalla. Rajoituksen loppua ei näy missään, kun ei ole laitettu loppumerkkiä. Tai loppuuhan se seuraavalla nopeusrajoitusmerkillä, joka on jossakin monen kilometrin päässä ![]()
__________________
Jukka |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Useimmat meistä kai yleensä ajavat (jos liikennetilanne antaa myöten) sellaista nopeutta minkä luulevat vielä alittavan virkavallan puuttumiskynnyksen. Pentti Perusjuntti ajaa niin että viisari on just siinä kaheksassakympissä, ja Mirva Autominkki haluaa posottaa 95 taulussa jolloin todellista nopeutta on 90 ja 'tutka-alennuksen' jälkeen tuomio tulee 87:sta - jos tulee. Molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttävää nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen. Nyt jos laitetaan tolppia joka niemen notkoon ja otetaan käyttöön nollatoleranssi niin eihän tossa muutu mikään muu kuin ajonopeus. Pentti pudottaa vauhtia varmuuden vuoksi vielä parilla-kolmella ja Mirva joutuu pudottamaan vähän enemmän. Taas molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttyä nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen. Ihan sama mitä rajoituksia tien poskeen laitetaan, mitkä on toleranssit ja paljonko on valvontaa, aina tulee olemaan erikseen automiehet ja lätynkääntäjät.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4runner jako persiillään? Oli se. | Reisrdok | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 01.04.2010 09:57 |