Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2017, 20:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Periaatteessa näin, mutta mitäs jos et satu sairaaloisesti kyttäämään nopeusmittaria ja suoralla lentokentän levysellä tiellä se nopeus onkin 86kmh sen sallitun 80kmh sijaan.
Kortti suoraan pois??
Jos ne on kovin helposti nykyisin sakottamassa, niin asia kai on ratkaistava jotenkin, ettei ajoneuvo kulje vahingossa sakotusvauhtia. Jos jollakulla onkin oikea kiire tai aikataulupaine, niin ainakin poliisin toimesta tapahtuva pysäyttäminen sotkee tiukan aikataulun.

Mielestäni oman haasteensa muodostaa, että varsinkin pimeässä ei ihan joka tilanteessa vierailla tiellä ole ihan varma nopeusrajoituksesta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2017, 21:04
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mielestäni oman haasteensa muodostaa, että varsinkin pimeässä ei ihan joka tilanteessa vierailla tiellä ole ihan varma nopeusrajoituksesta.
Eikä vain pimeällä, oudolla tiellä jää äkkiä se kyltti huomaamatta jonkin puskan takaa, tai menemään ohi kun kyttäilet nopeutta,kameroita,poliisia. Sitten onkin äkkiä 20kmh ylitystä ja nykyisella sakotuksella maksettavaksi tuleva summa on suhteeton nähden tehtyyn "rikokseen"

Ylinopeudella harvoin voittaa mitään ja jos voittaakin niin pitää matkaa olla sitten useampi 100km ja siinäkin sitten vaikuttaa jo enemmän se tauon/taukojen pituus. Nuo nopeusrajoitukset ja niiden valvominen on vaan nykyään mennyt rahastuksen puolelle ja liikenneturvallisuuden parantaminen ei ole enää pääasia.
Kyllä se pitäisi olla poliisi kuka sakottaa ja sekin järkeä käyttäen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.06.2017, 06:29
perkei:n Avatar
perkei perkei ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.07.12
Sijainti: Savolax
Viestit: 1.152
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
nopeusrajoitukset ja niiden valvominen on vaan nykyään mennyt rahastuksen puolelle ja liikenneturvallisuuden parantaminen ei ole enää pääasia.
Kyllä se pitäisi olla poliisi kuka sakottaa ja sekin järkeä käyttäen.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Poliisista on valjastettu rahastuslaitos, eikä se pysty täyttämään enää tarkoitustaan, eli (mm.) yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoa ja rikosten ennaltaehkäisyä, saati sitten niiden selvittämistä.
Tätä ennakoi aikanaan mm. Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen. Nykymuodossaan poliisin resurssit kuluvat tavallaan pienen vähemmistön aiheuttamien ongelmien hoitoon; huumerikollisuus, talousrikollisuus, vastaanottokeskuksien järjestyksenvalvonta, jne, eli on kallistuttu enemmän sinne oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen puolelle.
Tavallinen pieni kansalainen on unohdettu (ei siis poliisin vaan päättäjien toimesta), poliisin resurssit riittää ehkä just täsmäiskemään ilmoitusten perusteella siihen yhteen 160km/h-kaahariin, mutta ne kaikki vähän vähemmän ylinopeutta ajavat saa ahdistella nopeusrajoituksia noudattavien autojen takapuskureita ihan rauhassa.

Sitä en oikein ymmärrä, että nopeusrajoitusten mukaan olisi jotenkin hankala ajaa ja että nopeusmittaria ja kameroita pitäisi kytätä hysteerisesti. En koe mitään vaikeutta tai hysteriaa, ehkä se hysteerinen tunne tulee juuri siitä että ajetaan ylinopeutta, jolloin sillä on jotain merkitystä missä se kamera sijaitsee, kun sitten siihen pitää huomata hidastaa? Rajoitusten mukaan ajaessa kameroista ei tarvitse välittää ollenkaan ja jää aikaa huomata esim. se liikennemerkki joka osoittaa mikä rajoitus kulloinkin on voimassa.
Sitäpaitsi en usko hetkeäkään etteikö nykyisissä autoissa olisi vakionopeudensäädintä, kun mulla on ikivanhassa Nissaninraadossakin sellainen. Mutta kai se vakkari on nykyautoissa samalla tavalla rikki kuin suuntavilkut ja ajovalotkin.

Niin joo ja vastauksena aloittajan kysymykseen: ei nopeusrajoitukset ole perseellään, niiden ja muun liikenneturvallisuuden valvonta on perseellään.
Edit: niin ja unohtui sanoa just se tärkein: ASENTEET ON PERSEELLÄÄN.
__________________
- En pidä teistä.




Viimeksi muokannut perkei : 03.06.2017 07:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.06.2017, 07:06
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Nopeusrajoitukset on joillekin meistä vaikeita. Ei siksi, että autolla olisi vaikeaa pitää haluttua nopeutta niinkuin teknisesti, vaan siksi että ajatukset ovat jo lähtökohtaisesti vääriä.

Otetaanpa esimerkki.

Ajelet tyhjää tietä sallittua nopeutta. Hetken päästä taustapeilisssä alkaa häämöttää ajoneuvo. Se lähestyy. Lähestyy koko ajan kunnes on saavuttanut kriittisen perseessäroikkumispisteen, johon lähes kaikki takaa tulevat autoilijat päätyvät, koska he eivät halua sopeuttaa omaa käyttäytymistään muiden mukaiseksi. No tilanne jatkuu jonkin aikaa ja jos et itse ala sopeuttamaan käyttäytymistä eli muuttamaan tilannetta turvallisempaan suuntaan eli nostamalla nopeuttasi reiluun ylinopeuteen tai poistumaan pysäkille, niin homma jatkuu tällaisena kunnes takanatulijan hermo pettää ja tapahtuu persemulkkuohitus ylämäessä keltaisen viivan kohdalla. Voit melkein kuulla ohittajan otsasuonten pullistelun ja Trumppimaisen ylimielisen murmutuksen auton kiitäessä ohitsesi.

Rauhoitut ja jatkat ajeluasi verenpaine kohonneena kunnes taakse ilmestyy taas joku Mursukalevi ajoneuvossaan. Sama toistuu hetken päästä. Tälle ilmiölle ei näytä voivan mitään. Olenkin harkinnut verenpainelääkkeiden vaikutuksen tehostamista taustapeilin irrotuksella.

Tilanne on joskus päättynyt toisinkin eli tuon perseroikkumisvaiheen jälkeen seuraa ns. järkiintymisvaihe eli takanatulija huomaa trumppiutensa, alentaa hieman nopeuttaan ja alkaa pitämään kunnollista välimatkaa. Takanatulija huomaa kohta miten mukavaa ja stressitöntä matkanteko voikaan olla kun saa ajella ihan omaan tahtiinsa kun ei ole kukaan häiritsemässä.

Kyse on siis asenteestasi. Siis juurikin sen tyypin asenteesta, joka aamuisin katsoo takaisin sieltä peilistä. Mieti sitä hetki. Mieti myös hetki ennenkuin alat kirjoittamaan mitään alinopeuksista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2017, 07:53
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

En tiiä onko muut huomannu, mutta ajappa tietyömaan kohalla rajoituksen mukaan niin kylläpä on mahtava jono kohta perässä. Mutta mullapa onki pokkaa, kiihytetään sitten työmaan jälkeen normaalinopeuteen ja todetaan, että puskurissa tietyömaan roikkunu mersu* jäi johonki kauas.. 🙄

*voi myös olla se perheenäidin xc90 Volvo tai joku amerikkalaisen näköinen tila-auto
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.06.2017, 09:14
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Työmaarajoitukset kokee kovaa inflaatiota, kun niitä alkaa olemaan Suomen tiet väärällään.

Itteä ei toi perseessä roikkuminen kiinnosta tuon taivaallista, kun ei mulla ole koskaan takamatkustajia kyydissä. Mutta moottoritiellä näkee monesti miten sokeita iso osa kuskeista on, kun se hitaammin omaa kaistaa kulkeva ajoneuvo huomataan vasta jollain alle 25 metrin etäisyydellä ja sitten onkin jo kiire vasemmalle kaistalle.

Peltitolpat helvettiin ja oikeata valvontaa ja tarvittaessa huomautuksia siitä oikeasta riskikäyttäytymisestä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.06.2017, 10:46
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Tieliikenteessä suhteellisuudentajun puuttuminen nopeuksissa syljettää aina.
Piha-alueella tai Kolmenkympin alueella esimerkiksi tietyömaalla kympin tai kahden ylinopeus osaa olla todella yllättävä asia johon muut tien käyttäjät eivät ehkä pysty varautumaan, mutta moottoritiellä jossa lähtökohtaisesti ei ole risteävää liikennettä ja liikennöinti tapahtuu samaan suuntaan. On mielestäni parin kympin nopeuseroilla pieni merkitys.

Jotta niuhottamiselta vältyttäisiin ei pitäisi lainlaatijankaan toimesta tasapäistään asioita jotka eivät ole samallatapaa moitittavia.

Työmaarajoituksien inflaatioon on varmasti vaikuttanut niiden käyttö tieosuuksilla silloin kun tietöitä ei tehdä. Kyltit vaan unohdetaan paikalleen.
Toiseen ääripäähän olen tutustunut Saksassa, autobahnilta oli kuorittu pinta pois uuden tieltä ja tie muistutti kynnettyä perunapeltoa ainakin kun siihen heilahti maantienopeutta. Tietyö ei ollut käynnissä, ketään ei ollut paikalla ja koneita ei ollut tiellä. Paikalla oli siis nopeus rajoitus, suomalaisittain moottoritienopeutta (oliskohan rajoitus taas poistettu kun asfaltti olisi kunnostettu)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.06.2017, 08:22
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Työmaarajoitukset kokee kovaa inflaatiota, kun niitä alkaa olemaan Suomen tiet väärällään.
Työmaarajoitukset on minun mielestä asiallisia, kun töitä tehdään tai tie jää normaalia heikompaan kuntoon useamman päivän projektissa. Ne on laitettu niin työntekijöiden kuin tiellä liikkuvienkin turvaksi. Niiden inflaatiota ruokkivia puutteita ja virheitä tosin näkee ihan liikaa.

Esimerkiksi työpäivän päättyessä on jätetty voimaan alennettu nopeus, vaikka sille ei ole mitään järjellistä perustetta. Kaapelien asentajat on poistuneet koneineen tieltä viikonlopun viettoon, missään ei ole koneita näkyvissä, eikä kaivantoja, päällyste on ihan koskematon ja ehjä, mutta se 30km/h merkki on koko viikonlopun siellä tien penkalla

Tai kaivinkone on töissä viemärityömaalla ja 30km/h rajoitus alkaa työmaan kohdalla. Rajoituksen loppua ei näy missään, kun ei ole laitettu loppumerkkiä. Tai loppuuhan se seuraavalla nopeusrajoitusmerkillä, joka on jossakin monen kilometrin päässä
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.06.2017, 19:50
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja perkei Näytä viesti
Sitä en oikein ymmärrä, että nopeusrajoitusten mukaan olisi jotenkin hankala ajaa ja että nopeusmittaria ja kameroita pitäisi kytätä hysteerisesti.
Minäkään en tätä tajua.

Useimmat meistä kai yleensä ajavat (jos liikennetilanne antaa myöten) sellaista nopeutta minkä luulevat vielä alittavan virkavallan puuttumiskynnyksen. Pentti Perusjuntti ajaa niin että viisari on just siinä kaheksassakympissä, ja Mirva Autominkki haluaa posottaa 95 taulussa jolloin todellista nopeutta on 90 ja 'tutka-alennuksen' jälkeen tuomio tulee 87:sta - jos tulee. Molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttävää nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen.

Nyt jos laitetaan tolppia joka niemen notkoon ja otetaan käyttöön nollatoleranssi niin eihän tossa muutu mikään muu kuin ajonopeus.

Pentti pudottaa vauhtia varmuuden vuoksi vielä parilla-kolmella ja Mirva joutuu pudottamaan vähän enemmän. Taas molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttyä nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen.

Ihan sama mitä rajoituksia tien poskeen laitetaan, mitkä on toleranssit ja paljonko on valvontaa, aina tulee olemaan erikseen automiehet ja lätynkääntäjät.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4runner jako persiillään? Oli se. Reisrdok Tekniikka & Jutustelu 8 01.04.2010 09:57


Sivu luotu: 21:49 (GMT +2).