![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Paina sen verran kaasua lisää et eturenkaat pyörii tarpeeksi? Kyllä se perse siellä mukana tulee. Mut onneks ei koskaan tarvii ostaa noin hienoja autoja jos niiden mukana tulee tuollaisia ongelmia ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi. Renkaat kuluu suhteellisen tasaisesti joka kulmasta ja koska eturenkaan(255/35ZR21 98(Y)) ja takarenkaan(295/30ZR21 102(Y)) vierintäkehä(2150mm (ETRTO norm 2169mm)) täsmää, ei mahdolliselle keskitasauspyörästön kitkalukollekaan jää suoraan ajettaessa tehtäväksi turhaa työtä. Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!! Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!! Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08 Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15 https://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Automyyjän mukaan varmasti ehdottomasti +, mutta Suomen talviliukkailla ajavan mielestä osin jopa pitkä miinus. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja sitten jos sutasee niin se sun haaveilema mersus varmana osaa kytkeä vetoa niille eturenkaille vaikka olis renkaat käännettynä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ACCELERATION 0 - 100 km/h 4.4 s / 4.0 s** **with 4MATIC http://www.mercedes-amg.com/s63.php?...rtrain_section Suomeksi: kiihtyvyys 0 - 100 km tunnissa Tehoja moottorissa on 430 kW (uudessa E ssä sitä on 450 kW) Takavetoisena auto kiihtyy 0 - 100 km/h 4,4 sekunnissa. Nelivetoisena auto kiihtyy 0 - 100 km/h 4,0 sekunnissa. HUOM! Tämä uusi E kiihtyy 0 - 100 km/h jo 3.4 sekunnissa Pohditaas tässä yhteydessä vähän fysiikkaa: Mekaniikan III peruslaki eli voiman ja vastavoiman laki (myös Newtonin III laki) Newtonin kolmas laki sanoo, että jos kappaleeseen vaikuttaa toinen kappale jollain voimalla, niin samanaikaisesti kappaleen täytyy vaikuttaa toiseen kappaleeseen yhtä suurella, mutta suunnaltaan vastakkaisella voimalla. Esimerkiksi lautanen aiheuttaa pöytään voiman, ja pöytä aiheuttaa lautaseen yhtä suuren mutta vastakkaissuuntaisen voiman. Newtonin III. lain mukaista voimaa ja vastavoimaa ei pidä sekoittaa Newtonin II. laista johdettuun tasapainoyhtälöön, joka on usein algrebrallisesti samankaltainen, mutta jonka fysikaalinen merkitys on toinen. Oleellisena erona on se, että voima ja vastavoima vaikuttavat aina eri kappaleisiin. Esimerkiksi pöydän pinnan lautaseen kohdistama tukivoima, joka tasapainoyhtälössä kumoaa maan lautaseen kohdistaman painovoiman vaikutuksen, ei voi olla painovoiman vastavoima, sillä nämä molemmat voimat vaikuttavat samaan kappaleeseen. Todellisuudessa pöydän lautaseen kohdistaman tukivoiman vastavoima on voima, jolla lautanen vaikuttaa pöytään, ja maan lautaseen kohdistaman painovoiman vastavoima on painovoima, jolla lautanen vaikuttaa maahan. Voiman vastavoima on aina olemassa.[2] Mekaniikan III peruslaista seuraa, että kappaleiden vuorovaikutuksissa niiden yhteenlaskettu liikemäärä säilyy. https://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait Kun moottori tuottaa vääntömomentin ja se siirretään vetoakseliston kautta pyörille, pyörät sitten siirtävät voiman tiehen kitkavoiman avulla. Nyt kun rengas ei vielä sutaise tyhjää, tuo vastavoiman laki tarkoittaa, että rengas siirtää vastavoiman tiestä vetoakseliston kautta takaisin aina moottorille asti. Tuo vastavoima rajoittaa pyörät pyörimään tarkalleen sitä pyörimisnopeutta, jota niiden kulkema matka edellyttää.(kääntyessä eturengas kulkee pidemmän matkan.) Jokaiselle renkaalle voi kiihdyttäessä siirtää rajallisen määrän voimaa ennen sutimista. Tuon voiman rajoittaa kitkakerroin. Voimme päätellä, että 430 kW on liikaa yhdelle akselille, kun sutimista ei sallita. Emme tarkalleen tiedä, kuinka paljon yksi akseli saa siirrettyä tiehen sutimatta, mutta jos vaikka oletamme, että yksi akseli selviää 300 kW tehoilla. Emme tiedä vielä, tuleeko mersun uusi rivikuutonen E mersun keulille(S mersuun se tulee), mutta jos laskemme vaikka sen perusteella: "Output and torque are similar to the current eight-cylinder engine, i.e. over 300 kW (408 hp) and more than 500 Nm" http://media.daimler.com/marsMediaSi...l?oid=14315386 Verrataan E mersuja, joissa ensimmäisessä on 6 sylinterinen rivimoottori ja 300 kW tehoja ja se on takavetoinen. Toisessa E mersussa on sitten nämä 450 kW tehoja ja se on nelivetoinen. Laitetaan nämä kaksi kiihdytyskisaan. Vasemmalla tuo 6 sylinterinen ja oikealla tämä E 63 S. Molemmilla autoilla takarenkailla on kiihdytyksessä jatkuvasti 300 kW. Nelivetoisessa teho jaetaan 33 % eteen ja 67 % taakse, joten voit laskea, että eteen jää 150 kW. Renkaissa löytyy sen verran pitoa, että takarenkaat selviytyy hienosti 300 kW tehoilla sutimatta eikä eturenkaatkaan sutaise 150 kW tehoilla. Jos tarkastelet yksittäistä takarengasta, eihän näiden autojen tapauksessa ole mitään eroa. Ero tulee eturenkaalta - sielä nelivedon tapauksessa tiehen siirtyy 150 kW enemmän ja kiihdytyskisassa tulee selvä voitto. Sulla nyt menee rajusti mutkat suoriksi. Koita oikeasti hei miettiä vähän - puhutaan sadoista kilowateista ja alle 4 sekunnin 0 - 100 km/h kiihtyvyyksistä. Tämä on jo täysin eri maailmaa kuin maasturilla ajaminen. Ja nyt kun mietit sitä 450 kW tiehen siirtämistä, ymmärrät varmasti myös sen, että jos tallaat lusikan tiskiin keskellä tiukkaa kurvia, sulla auto lähtee lapasesta - siksi sanon, että kaasu avataan vasta suoralla - tarkoitan että 450 kW siirretään tiehen vasta kun ohjauspyörä on käännetty suoraan. Jos et tätä rautalankaa vielä ymmärtänyt, pohdi, miksi Bugatti Chiron on nelivetoinen: http://www.bugatti.com/chiron/ |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Jos täysin lukottomassa autossa yksi rengas sutaisee, niin veto karkaa sinne. Tasauspyörästö kun aikaansaa sen että jotakuinkin 100% väännöstä välittyy tässä tilanteessa sinne sutivalle renkaalle, ja muut renkaat ei vastaanota vetoa moottorilta ollenkaan. Ei siinä paljon lepo- ja liukukitkan kertoimet auta, kun ne sutimattomat lepokitkan alaiset renkaat eivät vedä ollenkaan - ei vaikka kaikki neljä rengasta olisi tiukasti maassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Nelivedon termejä yms.
Ensimmäiseksi minua ihmetyttää tuo 50/50 neliveto, mitä käytetään silloin, kun keskitasauspyörästön saa täysin lukkoon taikka keskitasauspyörästö puuttuu, siis mekaaninen kytkentä; jos antaa periksi yhden prosentin, silloin jakolaatikossa romua... siis voimaa voi mennä 100% eteen taikka 100%taakse, tuo 50/50 voimanjako on käytännössä avoin tasauspyörästö, ja nimenomaan teoreettisella 100% hyötysuhteella.
Ja noista Mersun 4-maticeista, oma, vm1989? w124 oli tuo "paras" siis normaalisti takaveto, kun lipsui, niin 33% eteen ja 66% taakse, ja jos ajettiin "hitaasti", niin 100% lukko keskitasauspyöräsröön ja takaperään. Ja tuo w-124 ei antanut nelivetoa, jos ratti oli linkussa; en muista, paljonko piti "antaa tapista pois-" että sai kaikki mukaan, mutta aika laakeissa neliveto luistoissa tuota vein... Ja tuossa w124 on testiliitin, jossa normi pyörö-"abikolla" valita noita kolmea hydrauliikka pakkaa... Ja jonkin verran kokemusta tuosta haldex gen1 nelivedosta; Rahalla saa ja hevosella pääsee... siis tuo vaatii huoltoa tiheään... siis 200 tkm ei riitä satanen, siis pelkästään tuohon gen 1 haldexiin..... Mutta mieluummin ajelen tuolla a3 quatrolla..., jos tuo tuota hdj-80 ei tarvitse kärryn eteen tai asfaltin ulkopuolelle tms. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollainen tilanne nostaa turhaan vain kuskin verenpainetta, suunnattoman kiukun ja turhautumisen tunteen. Alkaa tehdä mieli kauas pois Suomen ankeasta talvesta. Jotenkin vain koen renkaan sutimisen epämiellyttävänä talviliukkaalla. Mielestäni sutiminen pitäisi jollain keinolla pystyä enneltaehkäisemään, eikä lähestyä tätä ajatuksella, että kaikki lähtee renkaan sutimisesta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty 4Matic Mersu | tth | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 03.01.2014 22:09 |
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki | rattimies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 28.07.2009 08:33 |
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua | Jare | Chit-Chat | 10 | 08.04.2008 18:21 |
Suzuki Four Wheel Drive Techniques | LaaLaa | Linkit | 11 | 02.01.2008 14:46 |
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) | Lars | Software | 0 | 06.05.2002 10:48 |