Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.11.2016, 17:41
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Paina sen verran kaasua lisää et eturenkaat pyörii tarpeeksi? Kyllä se perse siellä mukana tulee.

Mut onneks ei koskaan tarvii ostaa noin hienoja autoja jos niiden mukana tulee tuollaisia ongelmia

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.11.2016, 19:51
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Paina sen verran kaasua lisää et eturenkaat pyörii tarpeeksi? Kyllä se perse siellä mukana tulee.

Mut onneks ei koskaan tarvii ostaa noin hienoja autoja jos niiden mukana tulee tuollaisia ongelmia
Ajatushan on nimenomaan, ettei yhdenkään renkaan tarvitse sutia missään vaiheessa. Liikkeelle lähdettäessä AWD välittää etuakselille 33 %, taka-akselille 67 % ja parhaimmillaan yksikään rengas ei sudi. Tämä siis tilanteessa, jossa AWD on toteutettu kolmella täysin avoimella tasauspyörästöllä.

Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi. Renkaat kuluu suhteellisen tasaisesti joka kulmasta ja koska eturenkaan(255/35ZR21 98(Y)) ja takarenkaan(295/30ZR21 102(Y)) vierintäkehä(2150mm (ETRTO norm 2169mm)) täsmää, ei mahdolliselle keskitasauspyörästön kitkalukollekaan jää suoraan ajettaessa tehtäväksi turhaa työtä.

Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!!

Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!!

Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08
Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2016, 20:29
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Ajatushan on nimenomaan, ettei yhdenkään renkaan tarvitse sutia missään vaiheessa. Liikkeelle lähdettäessä AWD välittää etuakselille 33 %, taka-akselille 67 % ja parhaimmillaan yksikään rengas ei sudi. Tämä siis tilanteessa, jossa AWD on toteutettu kolmella täysin avoimella tasauspyörästöllä.

Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi. Renkaat kuluu suhteellisen tasaisesti joka kulmasta ja koska eturenkaan(255/35ZR21 98(Y)) ja takarenkaan(295/30ZR21 102(Y)) vierintäkehä(2150mm (ETRTO norm 2169mm)) täsmää, ei mahdolliselle keskitasauspyörästön kitkalukollekaan jää suoraan ajettaessa tehtäväksi turhaa työtä.

Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!!

Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!!

Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08
Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka
Nää ny o selvää topiaspässin lihaa. Mutta joo keskitasurin huonot puolet on siinä että se on kallimpi valmistaa kuin tommonen kytkin paketti minkä se kuitenkin tarvii siksi ettei huollon tarvi kuunnella etuvetoristiveto yms.juttuja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2016, 08:44
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Nää ny o selvää topiaspässin lihaa. Mutta joo keskitasurin huonot puolet on siinä että se on kallimpi valmistaa kuin tommonen kytkin paketti minkä se kuitenkin tarvii siksi ettei huollon tarvi kuunnella etuvetoristiveto yms.juttuja.
Nimenomaan - toteutuksen suhteen ollaan vaihdettu edullisempaan vaihtoehtoon, mutta markkinointiosastolle on sitten ohjeistettu mainostaa sitä jollain tapaa edeltäjäänsä parempana ja siitä tuo "+" 4MATIC perään.

Automyyjän mukaan varmasti ehdottomasti +, mutta Suomen talviliukkailla ajavan mielestä osin jopa pitkä miinus.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.11.2016, 21:46
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.519
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi?
Varmaan siksi, ettei millään vetotapa systeemillä ole väliä, jos ei mikään rengas sutase. Silloinhan pitoa oli tarpeeks, vaikka vain yks rengas vetäis jos ei kerran sudi. Eli ei ongelmaa.

Ja sitten jos sutasee niin se sun haaveilema mersus varmana osaa kytkeä vetoa niille eturenkaille vaikka olis renkaat käännettynä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2016, 09:36
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Varmaan siksi, ettei millään vetotapa systeemillä ole väliä, jos ei mikään rengas sutase. Silloinhan pitoa oli tarpeeks, vaikka vain yks rengas vetäis jos ei kerran sudi. Eli ei ongelmaa.

Ja sitten jos sutasee niin se sun haaveilema mersus varmana osaa kytkeä vetoa niille eturenkaille vaikka olis renkaat käännettynä.
Väärin - pohditaas hieman tarkemmin:

ACCELERATION
0 - 100 km/h 4.4 s / 4.0 s**
**with 4MATIC
http://www.mercedes-amg.com/s63.php?...rtrain_section

Suomeksi: kiihtyvyys 0 - 100 km tunnissa

Tehoja moottorissa on 430 kW (uudessa E ssä sitä on 450 kW)

Takavetoisena auto kiihtyy 0 - 100 km/h 4,4 sekunnissa.
Nelivetoisena auto kiihtyy 0 - 100 km/h 4,0 sekunnissa.

HUOM! Tämä uusi E kiihtyy 0 - 100 km/h jo 3.4 sekunnissa

Pohditaas tässä yhteydessä vähän fysiikkaa:

Mekaniikan III peruslaki

eli voiman ja vastavoiman laki (myös Newtonin III laki)

Newtonin kolmas laki sanoo, että jos kappaleeseen vaikuttaa toinen kappale jollain voimalla, niin samanaikaisesti kappaleen täytyy vaikuttaa toiseen kappaleeseen yhtä suurella, mutta suunnaltaan vastakkaisella voimalla.

Esimerkiksi lautanen aiheuttaa pöytään voiman, ja pöytä aiheuttaa lautaseen yhtä suuren mutta vastakkaissuuntaisen voiman.

Newtonin III. lain mukaista voimaa ja vastavoimaa ei pidä sekoittaa Newtonin II. laista johdettuun tasapainoyhtälöön, joka on usein algrebrallisesti samankaltainen, mutta jonka fysikaalinen merkitys on toinen. Oleellisena erona on se, että voima ja vastavoima vaikuttavat aina eri kappaleisiin. Esimerkiksi pöydän pinnan lautaseen kohdistama tukivoima, joka tasapainoyhtälössä kumoaa maan lautaseen kohdistaman painovoiman vaikutuksen, ei voi olla painovoiman vastavoima, sillä nämä molemmat voimat vaikuttavat samaan kappaleeseen. Todellisuudessa pöydän lautaseen kohdistaman tukivoiman vastavoima on voima, jolla lautanen vaikuttaa pöytään, ja maan lautaseen kohdistaman painovoiman vastavoima on painovoima, jolla lautanen vaikuttaa maahan. Voiman vastavoima on aina olemassa.[2]

Mekaniikan III peruslaista seuraa, että kappaleiden vuorovaikutuksissa niiden yhteenlaskettu liikemäärä säilyy.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait

Kun moottori tuottaa vääntömomentin ja se siirretään vetoakseliston kautta pyörille, pyörät sitten siirtävät voiman tiehen kitkavoiman avulla. Nyt kun rengas ei vielä sutaise tyhjää, tuo vastavoiman laki tarkoittaa, että rengas siirtää vastavoiman tiestä vetoakseliston kautta takaisin aina moottorille asti.

Tuo vastavoima rajoittaa pyörät pyörimään tarkalleen sitä pyörimisnopeutta, jota niiden kulkema matka edellyttää.(kääntyessä eturengas kulkee pidemmän matkan.)

Jokaiselle renkaalle voi kiihdyttäessä siirtää rajallisen määrän voimaa ennen sutimista. Tuon voiman rajoittaa kitkakerroin.

Voimme päätellä, että 430 kW on liikaa yhdelle akselille, kun sutimista ei sallita. Emme tarkalleen tiedä, kuinka paljon yksi akseli saa siirrettyä tiehen sutimatta, mutta jos vaikka oletamme, että yksi akseli selviää 300 kW tehoilla.

Emme tiedä vielä, tuleeko mersun uusi rivikuutonen E mersun keulille(S mersuun se tulee), mutta jos laskemme vaikka sen perusteella:

"Output and torque are similar to the current eight-cylinder engine, i.e. over 300 kW (408 hp) and more than 500 Nm"
http://media.daimler.com/marsMediaSi...l?oid=14315386

Verrataan E mersuja, joissa ensimmäisessä on 6 sylinterinen rivimoottori ja 300 kW tehoja ja se on takavetoinen. Toisessa E mersussa on sitten nämä 450 kW tehoja ja se on nelivetoinen.

Laitetaan nämä kaksi kiihdytyskisaan. Vasemmalla tuo 6 sylinterinen ja oikealla tämä E 63 S. Molemmilla autoilla takarenkailla on kiihdytyksessä jatkuvasti 300 kW. Nelivetoisessa teho jaetaan 33 % eteen ja 67 % taakse, joten voit laskea, että eteen jää 150 kW.

Renkaissa löytyy sen verran pitoa, että takarenkaat selviytyy hienosti 300 kW tehoilla sutimatta eikä eturenkaatkaan sutaise 150 kW tehoilla.

Jos tarkastelet yksittäistä takarengasta, eihän näiden autojen tapauksessa ole mitään eroa. Ero tulee eturenkaalta - sielä nelivedon tapauksessa tiehen siirtyy 150 kW enemmän ja kiihdytyskisassa tulee selvä voitto.

Sulla nyt menee rajusti mutkat suoriksi. Koita oikeasti hei miettiä vähän - puhutaan sadoista kilowateista ja alle 4 sekunnin 0 - 100 km/h kiihtyvyyksistä. Tämä on jo täysin eri maailmaa kuin maasturilla ajaminen.

Ja nyt kun mietit sitä 450 kW tiehen siirtämistä, ymmärrät varmasti myös sen, että jos tallaat lusikan tiskiin keskellä tiukkaa kurvia, sulla auto lähtee lapasesta - siksi sanon, että kaasu avataan vasta suoralla - tarkoitan että 450 kW siirretään tiehen vasta kun ohjauspyörä on käännetty suoraan.

Jos et tätä rautalankaa vielä ymmärtänyt, pohdi, miksi Bugatti Chiron on nelivetoinen: http://www.bugatti.com/chiron/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.11.2016, 23:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Ajatushan on nimenomaan, ettei yhdenkään renkaan tarvitse sutia missään vaiheessa. Liikkeelle lähdettäessä AWD välittää etuakselille 33 %, taka-akselille 67 % ja parhaimmillaan yksikään rengas ei sudi. Tämä siis tilanteessa, jossa AWD on toteutettu kolmella täysin avoimella tasauspyörästöllä.
Tuollainen avoin keskitasauspyörästö voidaan toteuttaa monellakin eri vetosuhteella etu- ja takapään kesken, voi olla 30-70, 50-50, jne.. tosin ne markkinoidut vetosuhteet täsmää vain jos yksikään rengas ei sudi.

Lainaus:
Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi.
Valaisehan nyt tyhmempää, miksi yksikään rengas ei voi sutia? Ei edes liukkaalla vai? Miksi ei? Eikö AWD- systeemissä avoimien tasauspyörästöjen takia voi tapahtua liukkaalla sutimista? Onko renkaissa silloin maagisesti loputtoman hyvä kitkakerroin, vai mikä sen sutimattomuuden aiheuttaa?

Lainaus:
Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!!

Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!!
Miksi E- mersussa tai S- mersussa yksittäinen rengas ei voi sutaista, vaikka kaikki neljä rengasta on maassa? Ei siellä tartte kuin hiekkaa asvaltilla niin jo sutaisee, tai etenkin talvella jos on jäätä joka renkaan alla, niin aina on (vähintään) yksi rengas joka nelivedollakin ajaessa sutaisee helpommin kuin muut.

Jos täysin lukottomassa autossa yksi rengas sutaisee, niin veto karkaa sinne. Tasauspyörästö kun aikaansaa sen että jotakuinkin 100% väännöstä välittyy tässä tilanteessa sinne sutivalle renkaalle, ja muut renkaat ei vastaanota vetoa moottorilta ollenkaan. Ei siinä paljon lepo- ja liukukitkan kertoimet auta, kun ne sutimattomat lepokitkan alaiset renkaat eivät vedä ollenkaan - ei vaikka kaikki neljä rengasta olisi tiukasti maassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2016, 01:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nelivedon termejä yms.


Ensimmäiseksi minua ihmetyttää tuo 50/50 neliveto, mitä käytetään silloin, kun keskitasauspyörästön saa täysin lukkoon taikka keskitasauspyörästö puuttuu, siis mekaaninen kytkentä; jos antaa periksi yhden prosentin, silloin jakolaatikossa romua... siis voimaa voi mennä 100% eteen taikka 100%taakse, tuo 50/50 voimanjako on käytännössä avoin tasauspyörästö, ja nimenomaan teoreettisella 100% hyötysuhteella.

Ja noista Mersun 4-maticeista, oma, vm1989? w124 oli tuo "paras" siis normaalisti takaveto, kun lipsui, niin 33% eteen ja 66% taakse, ja jos ajettiin "hitaasti", niin 100% lukko keskitasauspyöräsröön ja takaperään.
Ja tuo w-124 ei antanut nelivetoa, jos ratti oli linkussa; en muista, paljonko piti "antaa tapista pois-" että sai kaikki mukaan, mutta aika laakeissa neliveto luistoissa tuota vein...
Ja tuossa w124 on testiliitin, jossa normi pyörö-"abikolla" valita noita kolmea hydrauliikka pakkaa...

Ja jonkin verran kokemusta tuosta haldex gen1 nelivedosta; Rahalla saa ja hevosella pääsee... siis tuo vaatii huoltoa tiheään... siis 200 tkm ei riitä satanen, siis pelkästään tuohon gen 1 haldexiin.....

Mutta mieluummin ajelen tuolla a3 quatrolla..., jos tuo tuota hdj-80 ei tarvitse kärryn eteen tai asfaltin ulkopuolelle tms.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.11.2016, 09:55
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Valaisehan nyt tyhmempää, miksi yksikään rengas ei voi sutia? Ei edes liukkaalla vai? Miksi ei? Eikö AWD- systeemissä avoimien tasauspyörästöjen takia voi tapahtua liukkaalla sutimista? Onko renkaissa silloin maagisesti loputtoman hyvä kitkakerroin, vai mikä sen sutimattomuuden aiheuttaa?
No siis sutimattomuushan esitettiin tuossa vain ideaalitapauksena. Eihän renkaan sutimisesta ole mitään suurta höytyä. Ralliautoissahan tietenkin suditellaan, mutta niissä käytetäänkin jäällä piikkirenkaita. Ei puhuta enää kumi-jää välisestä kitkasta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2016, 10:01
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi E- mersussa tai S- mersussa yksittäinen rengas ei voi sutaista, vaikka kaikki neljä rengasta on maassa?
Jos saisin valita, yksikään rengas ei koskaan sudi. Tämä siksi, kun esim. takavetoisella lähtee jäisessä risteyksessä liikkeelle, nostaa kytkimen, niin vasen takarengas alkaa lyödä tyhjää, mutta auto ei juurikaan liiku.

Tuollainen tilanne nostaa turhaan vain kuskin verenpainetta, suunnattoman kiukun ja turhautumisen tunteen. Alkaa tehdä mieli kauas pois Suomen ankeasta talvesta. Jotenkin vain koen renkaan sutimisen epämiellyttävänä talviliukkaalla. Mielestäni sutiminen pitäisi jollain keinolla pystyä enneltaehkäisemään, eikä lähestyä tätä ajatuksella, että kaikki lähtee renkaan sutimisesta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Matic Mersu tth O/M/V Ajoneuvot 0 03.01.2014 22:09
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki rattimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 28.07.2009 08:33
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua Jare Chit-Chat 10 08.04.2008 18:21
Suzuki Four Wheel Drive Techniques LaaLaa Linkit 11 02.01.2008 14:46
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) Lars Software 0 06.05.2002 10:48


Sivu luotu: 20:30 (GMT +2).