![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mercedes-AMG E 43 4MATIC - täysin avoin keskitasauspyörästö Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ - jakolaatikko http://www.mercedes-amg.com/e43.php?...erview_section http://www.mercedes-amg.com/webspeci...g#e63/overview Kyllä varmasti tuo jälkimmäinen lähtee paremmin paikaltaan jäisellä suoralla tiellä - esim. liikennevaloista talviliukkaalla. Mutta entä jos tulet stop merkin takaa tarkoituksenasi kiihdyttää, kun eturenkaat on käännettynä - silloinhan veto on jälkimmäisellä vain takapyörillä, kun E 43 sen kaikilla pyörillä on veto. hei oikeasti älkää nyt sotkeko - tässä puhutaan mersuista - erilaisista mersuista .. pitäisi jotenkin vain tietää, mikä niistä mersuista on paras Suomen olosuhteissa. Mielestäni asian ymmärtämistä auttaa, kun pohtii, mihin tarkoitukseen tämä uusi AMG E 63 S 4MATIC+ on suunniteltu - miettikää, moottorissa on tehoja 450 kW ja se kiihtyy 0 - 100 km/h ajassa 3.4 s lisäksi mainostetaan: "Optimal traction, including on the racetrack." https://www.mercedes-benz.com/en/mer...e-63-s-4matic/ Jos auto on optimoitu radalle - kuivalle asfaltille - niin miten perustelet väitteen, että se on nelivedoista paras myös liukkaalla? Liukkaallahan tulee nimenomaan se ero, että sinun täytyy päästä liikkeelle myös silloin, kun eturenkaat on käännetty. Tuollaistahan ei radalla tapahdu, kiihdytys tapahtuu suoran alussa, jarrutus suoran lopussa, kaarteessa ei kiihdytetä, eikä jarruteta. Älkää nyt sotkeko please tähän kaiken maailman maastureita - te ette alita auton Mercedes-AMG E 43 4MATIC kierrosaikaa moottoriradalla yhdelläkään maastoautolla - oli radalla kuinka liukasta hyvänsä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ok, siirretään oikeaan osastoon.
__________________
Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei muutaku uudemman mallinen mannelavetti ja takapyörät vapaasti pyöriville rullille, renkaat linkkuun ja koittaa siitä eteenpäin. Jos jää paikalleen haisee, niin se versio menee hylkyyn. Ei tää sen vaikeempaa ole.
Tai jos ei oo rullia käytössä, niin kokeilee vaikka sorapihalla renkaat linkkuun ja nami lattiaan. Jos ei sudi ja kiepu halutulla tavalla, hylkyyn. Jos hajoaa, hylkyyn. ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ööö, tulit kuitenkin valtakunnan suosituimmalle OFF ROAD foorumille kyselemään?
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"S-malli sisältää voimansiirrossa myös näyttävät luisut sallivan driftausmoodin: http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=14320400" sillä driftausmoodilla mitään tee Ja mersumiehen on toisaalta vähän vaikea tulla moiselle foorumille keskustelemaan nelivetotekniikoista maastoautoista puhuttaessa. Jos ajattelee Mercedes-Benz G 500 4×4² autosta puuttuvan maasto-ominaisuuksia, on mitä ilmeisemmin ymmärtänyt jotain väärin. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Uus SRT jeeppi pieksäis sen todennäköisesti helposti jo kuivalla assulla ja mitä huonommat olot, ni sitä selvemmin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Miksi tyytyä vähäisempään kun länsiautojakin on tarjolla
![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun tämä ketju on viskattu tuolta jeeptojolantikkachevy yms. Dinosaurus Osastolta tänne 2000 luvulle niin onko kenelläkään joko kokemusta tai essonbaari juttuja Wolkkarin touaregistä tai Vastaavasta Porssesta?
![]() ![]() Itellä oisi mielessä alkusarjan 10 koneinen turakki.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Koitin sitten varovasti kommentoida että no ei varmaan usein tarvii tommosta, niin se sano että kaikki paitsi yks V10 auto oli jo tehty ja se yks oli tulossa ens viikolla tms. ![]() ![]() Kait ton tallilla tekis parissa tunnissa, kun laikkais niitä keulapelteja vaan tarpeeks siitä edestä. Osta ja kerro millanen oli!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Niinpä. Kehityksen suunta ei oo kovin hyvä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Ei siellä radalla kummoista aikaa ajeta, jos kurvit rullataan.. ![]() ![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosin eipä sen puoleen, jos kääntää renkaita reilummin jäisessä risteyksessä avoimella nelivedolla, niin sisäkurvin eturengas on se joka tahtoo sutia, ja sinne se kaikki voima samalla karkaa. Jos keskellä on esim. visko tai torsen, niin systeemin toteutuksesta riippuen yleensä 25-50% vedosta menee samalla taakse, jolloin lähtee paljon paremmin liikkeelle. Omassa Jeepissä huomaa selkeän eron liukkaalla lähtiessä, kun aiemmin oli jatkuvan nelivedon viskojakolaatikko, nyt on sellainen missä saa takavedon, avoimen- ja kiinteän nelikon. Avoimella nelikolla ei pääse lähellekkään niin hyvin liukkaasta risteyksestä liikkeelle vs. viskonelivedolla. Mitä tulee tuohon rata-ajoon, niin on melkolailla oletettavaa että neliveto henkilöauto on nopeampi kuin maastoauto. Aika huonosti on asiat opeteltu jos meinaat että vasta mutkan jälkeen veto päälle ja koko jarrutus suoritetaan ennen mutkaa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 23.11.2016 12:09 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Turning circle 12.50 m Wheelbase 2.939 m Niin jos takarenkas pyörii 100 kierrosta minuutissa, niin laskemalla saat eturenkaan pyörimisnopeudeksi 103 kierrosta minuutissa. Nyt kun veto menee jatkuvasti takapyörälle ("permanently driven rear axle") ja se veto on 100 rpm, et yksinkertaisesti voi ottaa mistään 103 rpm vetoa etupyörälle. Niimpä sinulla ei ole mitään muuta keinoa kuin tuolla kytkimellä ("electromechanically controlled coupling connects") irrottaa eturenkailta veto, kunnes ohjauspyörä on jälleen käännetty suoraan. Tämä siis, jos sieltä puuttuu keskitasauspyörästö - ja sehän oli alkuperäinen kysymykseni, että olinko ymmärtänyt oikein - onko keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla? Silloinhan kaikki toimii hienosti, jos veto on jatkuvasti edessä ja vetoa kytketään tarvittaessa taakse. Taka-akselin kun ei koskaan tarvitse pyöriä etuakselia nopeammin. "Mercedes-Benzin vuonna 2012 lanseeraamassa A45AMG 4-matic -mallissa käytetään Haldex-kytkintä, jossa normaalioloissa on puhdas etuveto mutta valitsimella voidaan valita 50/50-voimanjako." https://fi.wikipedia.org/wiki/Haldex-kytkin |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Voi jeesus mitä selitystä.
Tulee mieleen speden sketsit naisenlogiikasta... |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Ulompi takarenkas pyörii ympyrää ajettaessa enemmän kuin sisempi eturenkas? Puttooko veto pois joka pyörästä?
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
niimpä tietenkin - meni kääntöympyrä ja kääntösäde sekaisin..
kääntöympyrä 12.50 m eli säde on 6,25 m säde 6,25 m akseliväli 2.939 m jos takarenkas pyörii 100 kierrosta minuutissa, niin laskemalla saat eturenkaan pyörimisnopeudeksi 113,3 kierrosta minuutissa. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Paina sen verran kaasua lisää et eturenkaat pyörii tarpeeksi? Kyllä se perse siellä mukana tulee.
Mut onneks ei koskaan tarvii ostaa noin hienoja autoja jos niiden mukana tulee tuollaisia ongelmia ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Matka jatkuu jopa 100 - 200 km ja koko matkan aikana yksikään rengas ei jarrutuksessa lukkiudu eikä kiihdytyksessä sudi. Renkaat kuluu suhteellisen tasaisesti joka kulmasta ja koska eturenkaan(255/35ZR21 98(Y)) ja takarenkaan(295/30ZR21 102(Y)) vierintäkehä(2150mm (ETRTO norm 2169mm)) täsmää, ei mahdolliselle keskitasauspyörästön kitkalukollekaan jää suoraan ajettaessa tehtäväksi turhaa työtä. Nyt teillä näyttää ajatus lipsuvan jatkuvasti tilanteeseen, jossa maastossa yksi rengas on ilmassa. Unohtakaa se!!! - nyt puhutaan E mersusta!! Tai jostain syystä pohditte tilannetta, jossa talviliukkaalla kaikki lähtee siitä, että yksi rengas sutii. Miksi? Lepokitkakerroin on aina liukukitkakerointa suurempi!! Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08 Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15 https://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut Topi1982 : 23.11.2016 17:51 |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Paras topic tänä vuonna, jatkakaa asian puintia
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
keskitasaus pyörästö on aika monessa jakolaatikossa esimerkiksi yllä mainitussa Quadra-tracissä. Quadra-tracin tasauspyörästössä on kitka lukko joka mahdollistaa pyörintä nopeuseron akseleille ja voiman jaon akseleiden välillä niin ettei kaikki voima mene vain toiselle akselille sekä 100%, kytkettävä lukko jolla saadaan pyörintänopeuden etu ja takakardaanille samoiksi kuten perinteisellä kytkettävällä nelivedolla. Jakolaatikko jakaa voimaa etu- sekä taka-akselille. Luulen, että siitä tulee osan nimi jakolaatikko. Auton vetotavan valinta on tärkeä osio. Pitää vetää mahdollisimman monella renkaalla. Toisena merkittävänä asiana on alustan herkkyys. Kivirekimäinen pintakova alusta hukkaa herkemmin pidon. |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kannattaa muistaa, että edellisessä E mersussa(W 212) oli nimenomaan se kitkalukko keskitasauspyörästössä(tarkalleen sama toteutus kuin V 222:ssa): "Optimum traction is guaranteed by a multi-disc clutch with a locking effect of 50 Nm, which exploits the frictional connection potential of all four wheels to the full on snow and ice in particular." http://www.mercedes-amg.com/s63.php?...rtrain_section Tähän mennessähän 4MATIC on tarkoittanut kahtaa erilaista ratkaisua 1. Esim. GLA ssa on jatkuva etuveto ja kytkeytyvä neliveto 2. Esim. S ssä on jatkuva neliveto toteutettuna keskitasauspyörästöllä 1: When conditions are good, the vehicle operates in front-wheel drive only. When conditions get challenging, power is rapidly channelled to the rear axle and when that power isn’t needed anymore, the rear drive is quickly deactivated to maximize fuel efficiency. 2: Power is split 33:67 between the front and rear axles respectively to improve acceleration from a standing start. http://4matic.ca/en/what-is-4matic |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty 4Matic Mersu | tth | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 03.01.2014 22:09 |
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki | rattimies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 28.07.2009 08:33 |
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua | Jare | Chit-Chat | 10 | 08.04.2008 18:21 |
Suzuki Four Wheel Drive Techniques | LaaLaa | Linkit | 11 | 02.01.2008 14:46 |
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) | Lars | Software | 0 | 06.05.2002 10:48 |