Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #22  
Vanha 26.09.2016, 21:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Sama tilanne sulla on siellä "tiaisen" tallissa, päivällä aurinko lämmittää auton tosi kuumaksi, yöllä viilenee ja kosteus hiippailee joka paikkaan. Seuraavina päivinä ei ookaan paistetta ja kosteus muhii ja tätä pumppaamista riittää läpi vuoden. Lumikuorma onkin sitten se kaiken pahin soluttautuja sulessaan ja jäätyessään.
En nyt ihan pysynyt perässä.. missä hiton tiaisen tallissa? Päivällä lämpenee kuumaksi, yöllä viilenee, ja sitten onkin jo lumikuormaa? Mistä sinä nyt oikein puhut?

En tiedä Thaimaasta, mutta ainakin silloin kun asuin n.20 vuotta sitten Malesiassa, niin siellä oli päivällä ~28-33 lämmintä, ja yöllä suunnilleen 23-25. Ilmankosteus melkolailla vakio koko ajan, mitä nyt sadekauden aikaan satoi joka päivä reilu ukkoskuuro tai pari, ja muuten 4-5 kertaa viikossa.
Juu, päivällä auton sisällä auringonpaisteessa seisomisen jälkeen mitattiin kyllä että oli parhaimmillaan ~70°C lämmintä, mutta se lämpö kyllä hyvinkin tehokkaasti myös kuivattaa sen kosteuden mitä auton sisällä mahdollisesti on. En muista että ihan hirveän usein olisi ollut auton ikkunat sisältä huurussa tai auto sisältä erityisen nahkean tuntuinen edes yön jälkeen. Toki jos lämpötilavaihtelut on suuremmat (esim. päivällä kolmekymmentä, yöllä tippuu jonnekin 10-15 huitteille) niin kosteutta kerääntyy autoon varmasti.


Mitä tulee kotimaan oloihin, niin kosteutta tiivistyy ihan eri tavalla pakkasesta plussan puolelle siirtyessä. Ei ole sama asia että auton sisälämpötila ja mm. koteloiden lämpötila vaihtuu +50°C -> +20°C, kuin että se vaihtuu -20°C -> +20°C.
Vaikka auto ei ruostuisikaan noiden kylmästä lämpimään siirtymisten takia, niin jatkuva pakkasesta plussalle jumppaaminen kerryttää helposti kosteutta sisätiloihin. Sen huomaa monessakin tilanteessa mm. ikkunoiden huurtumisena sisältä, yms.. (pakkasesta lämpimään parkkihalliin/ autotalliin -> on muuten ulkopellitkin ihan märät vaikka olisi tullut kuivasta kovan pakkasen talvikelistä lämpimään).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty tavaran säilytys kontti american O/M/V Muut 8 08.12.2013 09:57
Autonostimen sijoutus autotallissa... khonkonen Tekniikka & Jutustelu 5 01.07.2009 07:34
Säilytys tilaa talveksi! Angelo Tekniikka & Jutustelu 4 28.11.2008 11:53
Yllätys autotallissa.nyt Bruno Chit-Chat 5 17.10.2007 14:12
Auton säilytys kielletty? jappe Chit-Chat 69 20.01.2007 14:24


Sivu luotu: 10:48 (GMT +2).