Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty
Sama tilanne sulla on siellä "tiaisen" tallissa, päivällä aurinko lämmittää auton tosi kuumaksi, yöllä viilenee ja kosteus hiippailee joka paikkaan. Seuraavina päivinä ei ookaan paistetta ja kosteus muhii ja tätä pumppaamista riittää läpi vuoden. Lumikuorma onkin sitten se kaiken pahin soluttautuja sulessaan ja jäätyessään.
|
En nyt ihan pysynyt perässä.. missä hiton tiaisen tallissa? Päivällä lämpenee kuumaksi, yöllä viilenee, ja sitten onkin jo lumikuormaa? Mistä sinä nyt oikein puhut?
En tiedä Thaimaasta, mutta ainakin silloin kun asuin n.20 vuotta sitten Malesiassa, niin siellä oli päivällä ~28-33 lämmintä, ja yöllä suunnilleen 23-25. Ilmankosteus melkolailla vakio koko ajan, mitä nyt sadekauden aikaan satoi joka päivä reilu ukkoskuuro tai pari, ja muuten 4-5 kertaa viikossa.
Juu, päivällä auton sisällä auringonpaisteessa seisomisen jälkeen mitattiin kyllä että oli parhaimmillaan ~70°C lämmintä, mutta se lämpö kyllä hyvinkin tehokkaasti myös kuivattaa sen kosteuden mitä auton sisällä mahdollisesti on. En muista että ihan hirveän usein olisi ollut auton ikkunat sisältä huurussa tai auto sisältä erityisen nahkean tuntuinen edes yön jälkeen. Toki jos lämpötilavaihtelut on suuremmat (esim. päivällä kolmekymmentä, yöllä tippuu jonnekin 10-15 huitteille) niin kosteutta kerääntyy autoon varmasti.
Mitä tulee kotimaan oloihin, niin kosteutta tiivistyy ihan eri tavalla pakkasesta plussan puolelle siirtyessä. Ei ole sama asia että auton sisälämpötila ja mm. koteloiden lämpötila vaihtuu +50°C -> +20°C, kuin että se vaihtuu -20°C -> +20°C.
Vaikka auto ei ruostuisikaan noiden kylmästä lämpimään siirtymisten takia, niin jatkuva pakkasesta plussalle jumppaaminen kerryttää helposti kosteutta sisätiloihin. Sen huomaa monessakin tilanteessa mm. ikkunoiden huurtumisena sisältä, yms.. (pakkasesta lämpimään parkkihalliin/ autotalliin -> on muuten ulkopellitkin ihan märät vaikka olisi tullut kuivasta kovan pakkasen talvikelistä lämpimään).