Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.01.2016, 00:44
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Lainaus:
Sisällä näin pakkasilla varsinkin on kosteusprosentti lämpimässä tallissa paljon suurempi kuin ulkona kuivassa.
Taas on fysiikan tunnilla nukuttu oikeen kunnolla.

__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06

Viimeksi muokannut -MAKE- : 16.01.2016 00:44 Perustelu: typo
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.01.2016, 12:49
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Miulla on Jeeppi ollut nyt kuukauden tallissa. Josta puuttuu välikatto, ovet on vinksin vonksin Ja ulkokattolin on myrskyjen repimä ja vanha, jostain ajalta - "sotien jälkeen".
Mutta on se parempi, kuin ei mitään. Ei tarttee hangessa maata, ja enenenkaikkea ei tuule. Mutta kun taaskin on projekti sananmukaisesti jäissä, niin oon ruvennut miettimään et jos kuitenkin sijoittais muutaman tonnin tuohon?
Tekis välikaton kipsilevyistä ja 20 cm eristettä, ja laittais tuon vanhan huopakaton päälle vaan sitä huopalevyaaltopahvijuttua. Se ei o kallista, tai ei ainakaan ollut.
Suurin ongelma on tietysti rahukka, ja toinen yhtäiso on se et ite oon niin paskana et vaikka osaan tehdä nuo jutut niin se fyysinen tosteutus on riivatun hidasta ja tulen siitä pusaamisesta hirrveen kipeeks.

mut mitäs raatilaiset on mieltä, et onks siin mitään järkee? se talli on vanhaakin vanhempi hirsijutska joka on jo ammoin pilattu kaatamalla sisus täyteen hiekkaa ja samoin ulkoseinien ympärillä on multaa, eli alimmaiset hirret on melkosen muhjua.
(tosin en kyllä yleensä välitä muiden mielipiteistä paskaakaan, mutta oon näemmä kysely iässä).
Ja tuleeks kellä mieleen mikä ois halapa paikka hommata ulkokaton tarpeita?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.09.2016, 23:13
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Olet väärässä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Taas on fysiikan tunnilla nukuttu oikeen kunnolla.
Lämpimän ilman kosteusprosentti on suurempi kuin kylmän ilman. Googlettele jos et usko tai kysy viisaammilta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.09.2016, 23:26
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Viestit: 217
Perusasetus

Puhutko suhteellisesta kosteudesta vai kosteudesta yleensä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.09.2016, 17:05
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordson Näytä viesti
Puhutko suhteellisesta kosteudesta vai kosteudesta yleensä?
Kosteudesta yleensä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.09.2016, 17:13
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Viestit: 217
Perusasetus

Ite kyllä pidän auton lämpimässä tallissa,16-20 astetta eikä ne siellä ruostu. Kosteus on mittarin mukaan 35-40 talvella tallissa. Miten lämpimänä ajelija pitää talliaan ja ootko mitannu kosteuksia paljonko ne on?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.09.2016, 17:39
HJ6085 HJ6085 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 122
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordson Näytä viesti
Ite kyllä pidän auton lämpimässä tallissa,16-20 astetta eikä ne siellä ruostu. Kosteus on mittarin mukaan 35-40 talvella tallissa. Miten lämpimänä ajelija pitää talliaan ja ootko mitannu kosteuksia paljonko ne on?
Sama täällä, samoilla lämmöillä ja samoilla kosteusprosenteilla mennään. Tallissa ilmalämpöpumppu sekä Pirkka - kaupasta hankittu kosteudenpoistaja. Ei havaintoa puutteellisesti kuivaneesta autosta aamuisin märänkään loskakelin aikaan, saati sitten ruosteesta tai muista ongelmista.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.09.2016, 17:58
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Viestit: 217
Perusasetus

Sitten tulee se kevät ja kylmä talli menee kosteaksi kun ulkoilma rupeaa lämpiimään sen takia jo syyskuun alusta talliin lämmöt päälle niin pysyy rakenteetkin kuivana.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.09.2016, 15:38
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ajelija Näytä viesti
Lämpimän ilman kosteusprosentti on suurempi kuin kylmän ilman. Googlettele jos et usko tai kysy viisaammilta.
Googlettele ilman suhteellinen kosteus tammikuussa Thaimaa Bangkok ja Finland Helsinki. lämpötilat silleen, että Hesassa pakkasta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.09.2016, 17:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Googlettele ilman suhteellinen kosteus tammikuussa Thaimaa Bangkok ja Finland Helsinki. lämpötilat silleen, että Hesassa pakkasta.
No mitäs merkitystä tällä on? -20℃ pakkasilman suhteellinen kosteus voi olla 80%, ja +20℃ paljon vähemmän, mutta silti ilman sisältämä veden määrä on pakkasilmassa oleellisesti pienempi.
Kylmä ilma ei sido lähellekään niin paljon kosteutta kuin lämmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.09.2016, 19:58
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mitäs merkitystä tällä on? -20℃ pakkasilman suhteellinen kosteus voi olla 80%, ja +20℃ paljon vähemmän, mutta silti ilman sisältämä veden määrä on pakkasilmassa oleellisesti pienempi.
Kylmä ilma ei sido lähellekään niin paljon kosteutta kuin lämmin.
No sitä merkitystä, että mie pidin autoa koko ajan tuolla Thaimaassa "tallissa", jossa oli aika lämmintä (40...25 celsiusta) koko ajan, eikä ruostunu ainakaan ihan silmissä.
Suomessa pidän oikeessa tallissa ja eivät oo ruostunu käsiin. Ennen talliin ajoa talvella lumet ja vedet pois auton päältä. Potkin roikeläpät ja muut muovikötökset lumesta vapaiksi ulkona. Tallin lattialta lastalla sulamisvedet ulos.
Aamulla mukava lähteä lämpimällä, kuivalla autolla ajelemaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.09.2016, 20:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No mutta kun ei sillä ole merkitystä.. ei niissä Thaimaan olosuhteissa autot juuri ruostukaan jollei ole merenrannassa.

Suomessa auto ruostuu lämpimässä tallissa, koska kylmästä lämpimään tullessa lämpimän tallin ilmankosteus tiivistyy kylmän auton koteloihin ja jää muhimaan sinne. Sen sijaan kun auto on koko ajan kuumassa - vaikka kosteassakin - ei mitään kosteudentiivistymisongelmaa ole, koska lämpötilaero ulkoilman ja tallin välillä on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.09.2016, 20:57
fordson fordson ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.07.15
Sijainti: suomi
Viestit: 217
Perusasetus

Mulla on ollu sama käyttis 13 vuotta eikä oo vielä ruostunu,koteloihinkin olen kurkkinut mutta ei vielä oo ruostunu. Oisko sitten liian kylmät tallit syynä jos ruostunu.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.09.2016, 21:19
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mutta kun ei sillä ole merkitystä.. ei niissä Thaimaan olosuhteissa autot juuri ruostukaan jollei ole merenrannassa.

Suomessa auto ruostuu lämpimässä tallissa, koska kylmästä lämpimään tullessa lämpimän tallin ilmankosteus tiivistyy kylmän auton koteloihin ja jää muhimaan sinne. Sen sijaan kun auto on koko ajan kuumassa - vaikka kosteassakin - ei mitään kosteudentiivistymisongelmaa ole, koska lämpötilaero ulkoilman ja tallin välillä on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
Sama tilanne sulla on siellä "tiaisen" tallissa, päivällä aurinko lämmittää auton tosi kuumaksi, yöllä viilenee ja kosteus hiippailee joka paikkaan. Seuraavina päivinä ei ookaan paistetta ja kosteus muhii ja tätä pumppaamista riittää läpi vuoden. Lumikuorma onkin sitten se kaiken pahin soluttautuja sulessaan ja jäätyessään.

Viimeksi muokannut Topi1982 : 26.09.2016 21:22
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty tavaran säilytys kontti american O/M/V Muut 8 08.12.2013 09:57
Autonostimen sijoutus autotallissa... khonkonen Tekniikka & Jutustelu 5 01.07.2009 07:34
Säilytys tilaa talveksi! Angelo Tekniikka & Jutustelu 4 28.11.2008 11:53
Yllätys autotallissa.nyt Bruno Chit-Chat 5 17.10.2007 14:12
Auton säilytys kielletty? jappe Chit-Chat 69 20.01.2007 14:24


Sivu luotu: 05:27 (GMT +2).