|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Afrikkaan Millä autolla?Olen ajatellut ajaa autolla Suomesta Gap Verdeen EteläAfrikkkaan, Eli afrikan halki ennen kun täytän 30 vuotta. Nyt sitten pitäis alkaa rakentaa autoa, joka kestäisi koko matkan. Mitä te suosittelisitte autoaihioksi? Autoon pitäisi saada rakennettua ainakin kahdelle kunnollinen sänky. Itse olen ajatellut aihiota Toyotan Hiace/Dynä tai Lantikan 78/79/ hilux grew cap versiona. mallia tai Defenderiä mutta myös Suzuki Carry. LIsäksi olen miettinyt Suzukin sj/samurai pickuppeja alustaksi. Mitsuilla tuntuu vaan olevan jo liian paljon ajettu etenkin pajeroilla. Tärkein olisi kuitenkin pieni kulutuksinen 4X4, Roof top tentti käy hyvin majoitteena. Ps: Autotalli löytyy rakentelu nakertelulle ja mekaanikko.
|
#2
|
|||
|
|||
Millä Autolla Afrikkaan?
Olen ajatellut ajaa autolla Suomesta EteläAfrikkkaan, Eli afrikan halki ennen kun täytän 30 vuotta. Nyt sitten pitäis alkaa rakentaa autoa, joka kestäisi koko matkan. Mitä te suosittelisitte autoaihioksi?
Autoon pitäisi saada rakennettua ainakin kahdelle kunnollinen sänky. Itse olen ajatellut aihiota Toyotan Hiace/Dynä tai Lantikan 78/79/ hilux grew cap versiona. mallia tai Defenderiä mutta myös Suzuki Carry. LIsäksi olen miettinyt Suzukin sj/samurai pickuppeja alustaksi. Mitsuilla tuntuu vaan olevan jo liian paljon ajettu etenkin pajeroilla. Tärkein olisi kuitenkin pieni kulutuksinen 4X4, Roof top tentti käy hyvin majoitteena. Ps: Autotalli löytyy rakentelu nakertelulle ja mekaanikko. |
#3
|
||||
|
||||
Tojota.
Tojotaan luulis löytyvän tuoltapäin eniten osia ja osaamista.
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#4
|
|||
|
|||
Jos perille haluat päästä niin hiace on se ratkasu! vm:96 ylöspäin mallilla kun niistä löytyy ilmastointikin useesta mallista.
Minibussimallina kun hommaat niin on petikin valmiina takaosassa. |
#5
|
||||
|
||||
Jos ite lähtisin ni ei tuohon oikein ole muuta vaihtoehtoa ku vanha toijota. Sellanen sopivan(alle 2000) ikäinen ettei ole liikaa hienoa tekniikkaa.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#6
|
||||
|
||||
Defender olisi mun valinta, riittävän tilava ja kestävää & helposti korjattavaa perustekniikkaa. Ja lisävarusteita saa jos jonkinlaisia ajatellen majoittautumista, esim. kattoteltat. Laittaa autosta isot jutut kotimaassa kuntoon niin pärjää toivottavasti normihuolloilla reissun. Vaikka onhan tollanen keikka niin pitkä ja rankka, että kaikkeen pitää varautua.
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
|||
|
|||
2.4 litrasella hiluksilla/runnerilla kulkiessa varaosia luulisi löytyvän taipaleelta, toki ne sitten myös kelpaa toiseen suuntaan Nissaneita siellä voi myös olla eli patrol saattaa olla vaihtoehto.
Kierrejousialustan puolesta puhuu mukavuus ja se että jousia ei tarvitse ajamiseen. Lehtijousivehkeellä on huono ajaa jos latit poikki. Millainen reittisuunnitelma mielessä?
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
|||
|
|||
Kyllä minäkin tojotaan kallistuisin.
HDJ80 ois vielä ihan perustekniikkaa ilman hienouksia ja mahtuu tavaraa mukaan ja vielä tarvittaessa mahtuu sisällä nukkumaankin. HJ:kin mutta latijousialusta ei ole todellakaan mukava noin pitkällä reissulla jossa teiden kunto voi olla ihan mitä vain. Pitkä defenderi vois olla toinen vaihtoehto mutta miten tuolta päin maailmaa löytää osia jos jotain ajoa haittaavaa sattuu hajoamaan. Molemmat taitaa syödä reilun 10l/100km, HDJ ainakin Onko reitistä/tiestön kunnosta tietoa. Ajattelin vain että kannattaako lähteä kaksvetoisella noille seuduille. |
#9
|
|||
|
|||
Reitti 1 vaihtoehto olisi Espanja-Algeria-Niger-Nigeria-Kamerum-Gabon-Kongo-Angola- Namibia- EteläAfrikka
reirtti 2 Eteläafrikka-Botswana-Zimbawe-Zambia-Tansania-Uganda-EteläSudan-Sudan- Egypti-Israel-Syyria-Turkki josta pari vaihtoehtoa Suomeen takas Kreikka - Bulgaria-Serbia-Unkari jatkuen puolan ja balttian kautta, Tai Turkista Georgian kautta Venäjälle... ja sieltä Suomeen. Olen miettinyt vanhaa 4x4 Hiacee. Kilsoja reissulla tulisi yhteensä 30000km Ajattelin 2kk riittävän. Ruokaa ja vettä pitää ottaa paljon mukaan.. Menoveden laatu kyllä huolestuttaa onko huvää vai huonoa saatavilla rttä lisätankkeja joutuu monta asentamaan. |
#10
|
||||
|
||||
kova reissu tiedossa rankkaa autolle ja matkustajille tsemppiä.kyllä hiace on ihan hyvä vaihtoehto. jos itse pitäis valita niin toyota bj75. mienaatko tänne kirjotella sitten miten matka etenee?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#11
|
||||
|
||||
Syyria kuulostaa mukavalta läpiajelukohteelta
__________________
Mersumies. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#13
|
|||
|
|||
afrikassahan vielä tehdään ja myydään toyotan lj70 sarjalaisia, eli niihin ainakin löytyy osia ja savimajamekaanikkoja jos ja kun jotain sattuu. Ainakin ugandan ja kenian ystävyysseurakunnissa ei muita autoja olekaan
Afrikassa ne tiet on pääosin verrattavissa perunapeltoon ja liikennekulttuuri on semmonen että koko ajan saa silmä kovana kytätä eteen tuuppaavia kuormureita, mopoja ja ihmisiä. Älä unohda lisävaloja. Kun mielessä käy, että näillä valoilla näkee, lisää vielä väh. Neljä. Tienvarret on sielläpäin täynnä yllätyksiä. Sadekauden aikaan ei kaikkialle kannata edes yrittää, sikäläinen muta on ihan erilaista kuin täällä; erittäin hienojakoista, eli erittäin liukasta. Pitoa ei löydy millään ja siihen jää jumiin paljon paremmin kuin täällä eikä kävellenkään meinaa pysyä pystyssä. Viimeksi muokannut onniorava : 03.09.2016 08:26 Perustelu: kelitietoa lisätty |
#14
|
|||
|
|||
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/8206640 Oma valinta olisi tällainen, jos tuollaiseen reissuun lätisin. Osia varmaan löytyisi luultavasti monesta maasta silläkin suunnalla.
|
#15
|
||||
|
||||
__________________
- En pidä teistä. |
#16
|
||||
|
||||
Kyllä ite ainakin valikoisin sillein et paikan päältä löytyy tarvittaessa varaosia..helpottaa pakkaamista..ja kyllähän ne toyotat on varmaan lista ykkösenä..kierre alusta on kyllä plussaa..
|
#17
|
||||
|
||||
Minäkii lähtisin Toyotalla, mut ottaisin varaosat kyllä mukaan, "paikan päältä" valikoimassa kun ei monesti ole kuin max. hitsikone ja rautaa, eli mukaan kriittiset välttämättömät osat jotka voi hajota vaikka ennen lähtöä laittaisi uudet: syyläri, laturi, startti, vesipumppu, jouset ja tietysti kaikkee pienempää. Lisäksi jotain oikaisuvälinettä pientä pintaremonttia varten (jos sattuu ja kolisee): iso moska, käsitalja ja rautakanki.
|
#18
|
|||
|
|||
Joku jossain kirjoitteli, et olivat puoleen väliin päässeet ja rekalla takaisin päin
(olivat niitten patrol kuskien innoittamana lähteneet) Sit se kirjoitti että nyt kun totuus afrikasta on tullut selville, niin apulaitteille omat hihnat ja siten, että ei ole merkitystä vaikka nissaniin pitää sovittaa kuplavolkkarin tasavirtalaturi Ite jos moiseen reissuun lähtisin, niin tosiaan laturi nostettaisi ylös ja esille, sille riittävät johdot liian pitkinä, savannilla kun savimajassa on wanhan mersun laturi, niin melkosen ikävää sitä on rautalangalla ja nipparilla kiinnitellä pakosarjaan Ja jostain mekaaninen lataussäädin valmiiksi siten, että ulkoisella säätimellä olevan laturin saa pelaamaan. Tehostimen pumpun voi laittaa vaikka öljypohjan viereen, sen kuoleminen ei keskeytä matkan tekoa, etenkään jos vielä on omilla remmeillä kaikki apulaitteet Laturi kun leipasee aavikkopölystä kiinni, niin ei paljoa lohduta se uus vesipumppu kun ei ole remmiä millä se pyörisi Sit syöttöpumppua sen verran muuttaisin, et automaattinen sammutus lepikkoon ja vaikka vaijeri koelautaan sisälle Laturi oikosulkee jossain savannilla, niin kaveri veivaa taskulamppua ja matka jatkuu vaikka laturi hörppäsee akut sippiin Polttoaineen puhtaus kannattaa laskea et paikallinen huoltamo voi olla koju tien varressa josta saa valita mukavimman hajuista lientä natsien aikasesta peltikanisterista tai sit erikokoisista lasipurnukoista Tankin täyttö reikä sellaiseksi, ettei tartte suppiloa vaikka ämpäristä tankkaisi Polttoaine letkut/putket vaihtaisin paksummiksi ja johonkin kohtaan pestäviä suodattimia sopiva patteri Sit varatankki jolla pystyy ajamaan ja jonka saa eristettyä auton tankista vaikka katolle, jossain joen ylityksessä kun tankkiin ropsahtaa nyrkin mentävä reikä, ei kauheesti lohduta vaikka ois 400L jerrykannuissa tavaraa Tokmannilla oli ainakin yhessä vaiheessa myynnissä sovitinta jerrykannusta letkuun, sellaisten matkaan varaaminen ei varmasti haittaa ja kattelee puskurin päälle paikan jerrylle Niijja sitä ei kannata unohtaa, et siellä voi olla auringossa seisoessa lämmintä konepellin alla päivällä +80°C Eli vakio jäähdyttimellä ei pärjää, kuin yöllä jolloin alavilla mailla voi olla jopa -10°C pakkasta Sellaiset vetopisteet puskureihin, että nostamalla voi auton kuormata Mites muut tietää onko kaikki toyotat bensaa myöten aina 24v vai onko olemassa 12v dieseliä afrikan vientiin?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sekä HJ, ja HDJ:tä on saanut lämpimissä maissa 12v sähköillä dieselinä. |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Eli suosiolla 12v järjestelmää kehiin ja helpottaahan se laturin vaihtoa, esim. uaz josta kone pettäny ei välttämättä laturi mahdottoman kallis ole, mutta onko mitään autoja K-A;t pois lukien, et ois 24v järjestelmällä? Maasturit luonnollisesti, mutta niistähän ei ole kyse
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#21
|
|||
|
|||
Minä valitsisin toyotan, joko hdj/hzj-80 taikka bj/hjLainaus:
p.s startti ja laturi varaosiksi mukaan. Öljy- ja dsl- suodattimia pakattuna esim. ilmatiiviisiin muovipusseihin. Ja tuo dieselin laatu/puhtaus on varmaan josain vaiheessa pikkasen kyseenalaista, ja mitä uudempaa tekniikkaa, sitä herkempää rikkoutumaan. Yhteispainedieselit ei kestä juurikaan huonoa dieseliä, jakajapumpullinen kestää paremmin, ja rivipumppu kestää jo melkein mitä vaan, ainakin em. verrattuihin. Ja jos vähänkään epäilyttää tuo lika, niin tankkaa auto aina tratin kautta, siis tratissa hieno verkkosiivilä, siis huomaa heti, jos meinaa tulla sattumia seassa Ja tuo auton ostaminen: kannattaa auto ostaa niin hyvissä ajoin, että perusteellisen huollon jälkeen kerkiää ajamaan esim. 5-10tkm aikana viat näkyville, ja sitten vielä uusi täydellinen öljyhuolto, lähtee peristä/laatikoista ja moottorista enimmät paskat pois: Pikeytymät tms. lähtee varmasti liikenteeseen, kun painaa + 60 c aavikkoa 40 km/h lämmöt tapissa muutaman tunnin... (siis öljynsuodatin tukkeentuu helposti, kannattaa varata pari ylimääräistä, että ei kone hajoa paskan ohittaessa öljynsuodattimen.) |
#22
|
||||
|
||||
Vannoutuneena Jeep- miehenä lähtisin Afrikkaan 100% ehdottomasti Toyotalla, mieluiten riittävän vanhalla (80-90- luvun huitteen) diesel- Land Cruiserilla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#23
|
|||
|
|||
Haaveita pitää olla, mutta järki päässä jos noille suunnille lähtee, mitä on suunnitelmissa. Aikataulut ja budjetti ei pidä kuitenkaan.
Auton osalta: -Ensin miettisin, että mikä on budjetti autolle. -Sitten miettisin mikä on budjetti mukaan otettaville varaosille. -Sitten miettisin mikä on budjetti matkan aikana tapahtuville väistämättömille auton remonttikustannuksille. -Sitten miettisin, että onko omat askarteru-paskartelutaidot mitä luokkaa. -Sitten kysyisin, että lähteekö mekaanikko mukaan, vai onko apuna vain rakenteluvaiheessa. Ja vastaus ois joku vanha simppeli Tojota joka tapauksessa
__________________
-Särkemällä oppii- |
#24
|
|||
|
|||
Hei. Mietihän tuo aikataulu vielä uudelleen. 2 kk ja 30000km tarkoittaa 500km päivässä. 50km/h keskinopeus vaatii jo kohtuullisen soratien. Eli keskinopeus ei tule olemaan kovin suuri. Luulempa että 300km keskimäärin päivälle voi olla realistisempi. Toki joissakin maissa pystyy ajamaan sen 1000km päivässä, mutta ei kaikissa. Ja ei kuskikaan loputtomia jaksa.
|
#25
|
||||
|
||||
vaik mie oon kanssa 100% jeep miehiä ni hiluxilla lähtisin matkaan, joku ennen 2011 valmistettu, ihan vaan siitä syystä et afrikassa on _joka kylässä_ joku toyota "merkkihuolto". tänä vuonna tuareg rallyssä lipposen huollossa poikien töitä häiriten ja sähläten panin merkille, että niitä varaosaputkia ko merkkiin löytyy oikeesti pitkin eurooppaa ja pohjois-afrikassakin ainakin marokossa ihan helevetisti. sit se, et äijät on ajanu tosi kovaa (voittoja) useita vuosia tuollasella 2007 mallisella 3l d4d hilulla kertoo sen et se kyl varmasti kestää vakiona järkevästi ajettuna tollasen matkan heittokeikkana ja vaikka se maantiellä jeeppiin verrattuna on ihan paska ajaa, niin ei se huonoin vaihtoehto ole moottoritielläkään jos sen melun vaan kestää toisekseen tosiaan, siinon lava, lavakatteen kanssa voi vaik nukkua siel lavalla ja kabiiniin sopii henkkoht kamikset ja nuo ei ihan järjettömiä kuluta kuitenkaan, siis vakiona. sit hiluxiin saa pirusti jousta ja iskaria, jos haluaa parantaa ennestään jo ns työkäyttöön toimivaa alustaa + siihen löytyy suomesta aivan saatanasti tietotaitoo, mitkä sen akilleen kantapäät on, et mitä tarttee vahvistaa tahi muuttaa.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hiace afrikkaan | BATMAN | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 27.11.2015 12:33 |
Autolla anopin metsään - mutta millä autolla? | jkoppi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 22.06.2011 15:19 |
Millä autolla vetää 2500kg | Ticru | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 29.12.2009 23:50 |
Millä autolla offailet | Chit-Chat | 53 | 29.12.2005 22:44 | |
Millä autolla sinä ajat? | bono | Jokes | 0 | 04.10.2002 16:04 |