![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Newtonmetreistä saa käsityksen kun likiarvoistaa ne kiloiksi.
120 Nm vastaa siis n. 12 kg massaa 1 metrin varressa. Eli jos noita pultteja tarttee aukoa / kiristellä koko ukkelin painolla metrin varren päässä, niin jotain on mennyt pieleen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.
Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli: 10.9 x M12 = n.130nm 10.9 x M14 = n.150nm
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Liittyy asiaan on se ihanaa kunnei ole ketään turaria päässy idiootin apinan raivolla hakkaamaan pyörän pultteja kiinni
Piti traktorista irroittaa "tykkivanne"pyörä ja eihä siihen tietenkään mahdu hylsy Noh yks oli hiukka löysällä ja kolme vaati vasaralla napauttamisen kiintoavaimen päähän ![]() ![]() ![]() Mutteritkin pyöri sormin pois ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo raskas kalusto ja isommart pultit tietysti erikseen, tää koski lähinnä näitä mun laittamia ja siitä alaspäin mitkä on ylipäätään mahdollista vääntää poikki ihan käsipelillä
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
|||
|
|||
![]() Vähän ohi 4wd tms.
Siis vm. 2003? WV golfin uudet talvirenkaat oli "kiireapulainen" ajanut paineilma pulttipyssyllä kiinni,
Toki lähti auki rivarin pihalla, mutta palasiksi meni momenttiavain jne. Mutta kun naapuri kävi hakemassa konehallilta työkaluja ja jatkovartta, niin aukesi... Siis reilulla metrisellä jatkovarrella, toki alle 100 kg miehen rytkäyttämällä... Minä olen yrittänyt avata yhden tutun v-70 volvon pyöränpultteja kamasan 60 cm? voimavääntimellä, kun rengas oli hukannut alapuolelta ylipaineen. siis hypin siinä... ja ei auennut. (ja minulla elopainoa reilusti yli 100 kg) No, lähti hinurilla k.o renkaat vaihtaneeseen liikkeeseen.... ja vaihtovat/korjasivat renkaan "samantien", oli kuulemma tekemisen meininki... Ja volvon omistajan mukaan laskuja ei ole kuulunut... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se on, siinä aluslevyn ja mutterin välissä.
![]() Sisuissa ei ole mutterissa pyörivää kaulusta, vaan kartio on vanteessa ja mutterissa. Viimeksi muokannut Viipo : 12.05.2016 06:12 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Samoin, tosin paineilmakäyttöisellä mutta sillä ei ole asiaan merkitystä.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Tuoltapa löytyikin toisesta säikeestä tieto, eli vääntänet väärään suuntaan muttereita. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.05.2016 09:56 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
##nurtsa Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet ##
Jep. Kiitos tiedosta, ehkä meni väärään suuntaan. Ja Eihän mieleen tullu näin englantilainen juttu! Onneksi oli huonoja työkaluja,,,harraste asentajilla, niin ei vahinkoa viel syntyny ! Tässä on projektina nyt foordi runko, jossa transit tyyppiset akselit. Vanteet ja navat on kevyt kuorma-auto tyyliset. Etuakseli on suurinpiirtein kuin 80-L transit ja taka-akselilla on paripyörät. Runko ja lehtijouset on tukevia. JK; Tämä oli bedford, ja kierteet on vääränkätiset. Nyt rungon kiinnitysten pultit liuotuksessa, proj jatkuu.. Viimeksi muokannut nevo : 15.05.2016 23:06 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Voi olla, et siellä jotain dynaa mitsua tai vastaavaa akseleina, niissäkin on monissa jarrutuksen suuntaan kiristyvät mutterit
Sit kannattaa sellainen huomioida et ne vääräkätiset osat taitaa olla erikoistilaus palikkaa pienemmissä paikoissa, mutta normaali voi olla hyllyssä eli kannattaa katella tarkaan kaikki pultit ettei ole kuten yhessä mazda;ssa et oli seassa normaali kätisiä Kannattaa rapsutella puhtaaksi niitä pulttien päitä, joissain on merkkejä vääräkätisissä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
__________________
Jukka |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Mutta silti monessa autossa tulee vastaan pultteja jotka on vedetty "varmuuden vuoksi" luokkaan 600Nm..
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyota 2L2 kiristys momentit? | _VESALA_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.02.2008 08:44 |
B koneen momentit? | Eris | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.01.2008 21:13 |
Pyöränpulttien irroitus vetoakselista | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.12.2005 07:28 |