Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.05.2016, 06:48
nurtsa:n Avatar
nurtsa nurtsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.03.14
Sijainti: eurajoki
Viestit: 221
Perusasetus

Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.05.2016, 07:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Newtonmetreistä saa käsityksen kun likiarvoistaa ne kiloiksi.

120 Nm vastaa siis n. 12 kg massaa 1 metrin varressa.

Eli jos noita pultteja tarttee aukoa / kiristellä koko ukkelin painolla metrin varren päässä, niin jotain on mennyt pieleen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.05.2016, 08:44
Finnhopper Finnhopper ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Valkeala
Viestit: 77
Perusasetus

Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.05.2016, 09:22
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.

Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli:
10.9 x M12 = n.130nm
10.9 x M14 = n.150nm
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.05.2016, 18:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jam0 Näytä viesti
Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.

Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli:
10.9 x M12 = n.130nm
10.9 x M14 = n.150nm
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.05.2016, 20:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Liittyy asiaan on se ihanaa kunnei ole ketään turaria päässy idiootin apinan raivolla hakkaamaan pyörän pultteja kiinni

Piti traktorista irroittaa "tykkivanne"pyörä ja eihä siihen tietenkään mahdu hylsy

Noh yks oli hiukka löysällä ja kolme vaati vasaralla napauttamisen kiintoavaimen päähän
Mutteritkin pyöri sormin pois
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.05.2016, 12:39
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Joo raskas kalusto ja isommart pultit tietysti erikseen, tää koski lähinnä näitä mun laittamia ja siitä alaspäin mitkä on ylipäätään mahdollista vääntää poikki ihan käsipelillä
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.05.2016, 21:21
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.05.2016, 23:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän ohi 4wd tms.


Siis vm. 2003? WV golfin uudet talvirenkaat oli "kiireapulainen" ajanut paineilma pulttipyssyllä kiinni,
Toki lähti auki rivarin pihalla, mutta palasiksi meni momenttiavain jne.
Mutta kun naapuri kävi hakemassa konehallilta työkaluja ja jatkovartta, niin aukesi...
Siis reilulla metrisellä jatkovarrella, toki alle 100 kg miehen rytkäyttämällä...

Minä olen yrittänyt avata yhden tutun v-70 volvon pyöränpultteja kamasan 60 cm? voimavääntimellä, kun rengas oli hukannut alapuolelta ylipaineen.
siis hypin siinä... ja ei auennut. (ja minulla elopainoa reilusti yli 100 kg)

No, lähti hinurilla k.o renkaat vaihtaneeseen liikkeeseen.... ja vaihtovat/korjasivat renkaan "samantien", oli kuulemma tekemisen meininki...
Ja volvon omistajan mukaan laskuja ei ole kuulunut...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.05.2016, 06:09
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
Kyllä se on, siinä aluslevyn ja mutterin välissä.



Sisuissa ei ole mutterissa pyörivää kaulusta, vaan kartio on vanteessa ja mutterissa.

Viimeksi muokannut Viipo : 12.05.2016 06:12
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.05.2016, 13:13
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finnhopper Näytä viesti
Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
Samoin, tosin paineilmakäyttöisellä mutta sillä ei ole asiaan merkitystä.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.05.2016, 09:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nurtsa Näytä viesti
Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet
Jep, kuskinpuolella vasemmankätiset jengat näissä 80-90-mallin Transhiteissä.

Edit: Tuoltapa löytyikin toisesta säikeestä tieto, eli vääntänet väärään suuntaan muttereita.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
- Nelivedon rakentaminen transitin 1985/86 malliin kiinnostaa.
Itsellä on se viimeinen nokkamalli, 2,5 suoraruisku d. takaveto, tupla takapyörillä,
doppel lavamalli.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.05.2016 09:56
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.05.2016, 11:01
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 89
Perusasetus

##nurtsa Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet ##

Jep. Kiitos tiedosta, ehkä meni väärään suuntaan. Ja Eihän mieleen tullu näin englantilainen juttu! Onneksi oli huonoja työkaluja,,,harraste asentajilla, niin ei vahinkoa viel syntyny !

Tässä on projektina nyt foordi runko, jossa transit tyyppiset akselit. Vanteet ja navat on kevyt kuorma-auto tyyliset. Etuakseli on suurinpiirtein kuin 80-L transit ja taka-akselilla on paripyörät. Runko ja lehtijouset on tukevia.

JK; Tämä oli bedford, ja kierteet on vääränkätiset. Nyt rungon kiinnitysten pultit liuotuksessa, proj jatkuu..

Viimeksi muokannut nevo : 15.05.2016 23:06
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.05.2016, 15:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Voi olla, et siellä jotain dynaa mitsua tai vastaavaa akseleina, niissäkin on monissa jarrutuksen suuntaan kiristyvät mutterit

Sit kannattaa sellainen huomioida et ne vääräkätiset osat taitaa olla erikoistilaus palikkaa pienemmissä paikoissa, mutta normaali voi olla hyllyssä eli kannattaa katella tarkaan kaikki pultit ettei ole kuten yhessä mazda;ssa et oli seassa normaali kätisiä

Kannattaa rapsutella puhtaaksi niitä pulttien päitä, joissain on merkkejä vääräkätisissä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.05.2016, 15:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.05.2016, 00:30
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
Mutta silti monessa autossa tulee vastaan pultteja jotka on vedetty "varmuuden vuoksi" luokkaan 600Nm..
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota 2L2 kiristys momentit? _VESALA_ Tekniikka & Jutustelu 0 23.02.2008 08:44
B koneen momentit? Eris Tekniikka & Jutustelu 2 21.01.2008 21:13
Pyöränpulttien irroitus vetoakselista jappe Tekniikka & Jutustelu 8 13.12.2005 07:28


Sivu luotu: 21:26 (GMT +2).