![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() On fordissa noi pyörän mutterit, 24mm, 6kpl, tosi tiukassa. Joten laitoin öljyä, toivottavasti alkaa irrotella. Ja Tarpeeksi lujia avaimia aukaisuun ei löytyny, alkoi mm. puolimetrinen 24mm lenkki vääntyä putkijatkeen voimalla...Ristikko avain vääntyi, jne. - Mistä löytyy riittävän vahvoja työkaluja tälläiseen punnerrukseen ? - Ja olisiko hyötyä esim. kuumentaa muttereita ? ( lienee joskus lykätty pulttipyssyllä nämä liian kireälle...tms..)..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Voimahylsy ja pulttipyssy. Joko hyvä akkukone tai paineilma, ihan sama sinänsä kunhan on hakkaava ja riittävästi ruutia. Lämpö toki auttaa myös jos ihan umpijumissa on..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kunnon vääntö päälle ja kaveri huitasee kunnon moskalla teräviä iskuja vääntimeen että lyönti kohdistuu pyörän pultin suuntaan.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Newtonmetreistä saa käsityksen kun likiarvoistaa ne kiloiksi.
120 Nm vastaa siis n. 12 kg massaa 1 metrin varressa. Eli jos noita pultteja tarttee aukoa / kiristellä koko ukkelin painolla metrin varren päässä, niin jotain on mennyt pieleen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.
Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli: 10.9 x M12 = n.130nm 10.9 x M14 = n.150nm
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Samoin, tosin paineilmakäyttöisellä mutta sillä ei ole asiaan merkitystä.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Tuoltapa löytyikin toisesta säikeestä tieto, eli vääntänet väärään suuntaan muttereita. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.05.2016 09:56 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
##nurtsa Mikähän Ford? Jossain Transiteissa on vääränkätiset kierteet ##
Jep. Kiitos tiedosta, ehkä meni väärään suuntaan. Ja Eihän mieleen tullu näin englantilainen juttu! Onneksi oli huonoja työkaluja,,,harraste asentajilla, niin ei vahinkoa viel syntyny ! Tässä on projektina nyt foordi runko, jossa transit tyyppiset akselit. Vanteet ja navat on kevyt kuorma-auto tyyliset. Etuakseli on suurinpiirtein kuin 80-L transit ja taka-akselilla on paripyörät. Runko ja lehtijouset on tukevia. JK; Tämä oli bedford, ja kierteet on vääränkätiset. Nyt rungon kiinnitysten pultit liuotuksessa, proj jatkuu.. Viimeksi muokannut nevo : 15.05.2016 23:06 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Voi olla, et siellä jotain dynaa mitsua tai vastaavaa akseleina, niissäkin on monissa jarrutuksen suuntaan kiristyvät mutterit
Sit kannattaa sellainen huomioida et ne vääräkätiset osat taitaa olla erikoistilaus palikkaa pienemmissä paikoissa, mutta normaali voi olla hyllyssä eli kannattaa katella tarkaan kaikki pultit ettei ole kuten yhessä mazda;ssa et oli seassa normaali kätisiä Kannattaa rapsutella puhtaaksi niitä pulttien päitä, joissain on merkkejä vääräkätisissä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyota 2L2 kiristys momentit? | _VESALA_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.02.2008 08:44 |
B koneen momentit? | Eris | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.01.2008 21:13 |
Pyöränpulttien irroitus vetoakselista | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.12.2005 07:28 |