liki kuusi vuotta taapäin näköjään aloitin tän topicin, niin se vaan aika etenee huimaa kyytiä!!! ja edelleen näitä samoja paskoja kuskataan sinne tänne, ei tuo ikävuodet näköjään juurikaan harkintakykyä lisää.
useemman vuoden olen kuljetellut autoja ja tavaroita 2700kg kokonaismassan adamilla vai mikä lieneekään merkiltään, näitä saksan tuliaisia kuitenkin, veturina toiminut pääsääntöisesti HJ-45. yhdistelmä periaatteessa ihan ok, veturissa massaa ja vetokykyä sen verran että pärjää. autoa muutenkin käytetty siviilikulkineena ja metsästysajoneuvona, siksi käyttö ollut perusteltua vaikka käyttömaksut, vakuutukset ja poltoaineenkulutus ei ole välttämättä järkevimpiä.
jos pelkästään autojen kuskausta ajattelee niin kyllä varmasti pikku ka on kuluiltaan halvempi, ja todennäköisesti mukavampikin lähes kaikissa olosuhteissa. sulan maan aikana trailerin kanssa lähtee ihan mielellään reissuun niinä harvoina kertoina kun yleensä jaksaa mihinkään lähteä, mutta talvella tällainen liikennöinti ei ole minun mielestä mitään herkkua.
kulutusta en ole jaksanut suuremmin mittailla, ajotavasta, vauhdista ja tietenkin kuorman painosta hyvin riippuvainen. jos oma suzuki tällätään kyytiin niin ehkä alle 15 l ja jos kaverin "kevennetty" bj niin yli 15....
kuormansidontaa on kokeiltu jos vaikka minkälaista, ehdottomasti parhaaksi ja vakaimmaksi on osoittautunut jouset kasaan menetelmä. kun kaikki liinat mitoitetaan överisti ja sidontaan käytetään 4-6 räikkäliinaa niin pysyy, ja ei ole kiinnityspisteet ja liinat hajonneet. jos vedetään oikeaoppisesti jousittamattomasta niin kyllä tällaiset maastotötteröt suurilla ja pehmeillä joustoilla elää kärrin kyydissä liian paljon. normaalit siviiliautot on sitten ihan eri juttu.
eli nyt jos pitäis valkata niin kyllä ka:n hommaisin, mutta kun haluan että käyttöpelinä on nelikko ja on tottunut sellaiseen niin vaikea olla ilmankaan. siksi piti traileriin tyytyä.
|