Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 02.02.2016, 17:20
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos PCM tulkitsee että läppä on vain 3/4 auki niin silloin mielestäni on ihan selvää että eihän kone silloin anna täyttä hönkää eikä täysiä kierroksia ulos. En vain ole mistään löytänyt pitäisikö OBD- datan näyttää 0-100 välillä vai ei..
edit: Kuten tuoss ajo pähkäilitkin kierrosten määrästä: Jos ajatellaan, että bensasynkka on edes sinnepäin kohdallaan (pitäisi olla koska kone käy ja kukkuu nätisti), ja jos oletetaan että kampuran ja nokan ajoitus on kunnossa, niin jos PCM tällöin saa tiedon että kaasuläppä on 75% auki ja säätää suuttimien pulssileveyden sen mukaisesti (= syötetyn bensan määrän per pytty per oikea tahti), niin tällöinhän koneelle annetaan se määrä menovettä mitä 75% kaasunkäyttö tarvitsee. Jos kierroslukumäärä on kutakuinkin lineaarisessa suhteessa TPS:n asentoon (0% = 750rpm, 100% = 5250rpm), niin 75% tästä olisi aika tarkkaan 4000rpm.
Tuota tuota... ilmamäärän mukaanhan se sitä soppaa annostelee, jonka se laskee alipaineiden ja kierrosluvun (ja lämpötilojen yms) mukaan kun tossa ei kerran ilmamassamittaria ole. Eli vaikka se luulis että kaasu on vain 75% pinnaa, niin paikaltaan sen pitäis lähtee lähes täydellä kiukulla, ehkä loota vaihtelis vähän aikaisemmin vaihteita. Eihän se 75% kaasun asento kurista ilmavirtaa kuin ehkä ihan huippukierrosten tuntumassa. Yleensä kaasuläppä on reilustikkin ylimitoitettu. Ja jos tossa kerran aukeaa se läppä oikeasti, niin kyllähän se ilmaa saa. Kokeileppa mitä tahansa ehjää bensa autoa, ei todellakaan tarvitse 100% kaasua kiertääkseen rajottajalle.

Kaasun asentoa ja sen muutoksia hyödynnetään esim kiihdytys rikastuksiin yms. Mutta laskennallisen ilmamäärän mukaan tommonen ruisku soppaa annostelee, ei pelkän kaasun asennon. Ei se muuten toimis ikinä vähäpäästöisenä. Jossain älyttömän jyrkissä virimoottoreissa missä alipainetta ei enää voida hyödyntää, käytetään ruiskun ohjausta jossa on pääparametreina kaasun asento ja kierrosluku (alpha-n ohjaus).
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 05:50 (GMT +2).