Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.02.2016, 23:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Kaiken järjen mukaan pitäisi minustakin olla 0-100%. Mutta sama TPS kuin ennenkin ja aiemmin toimi ihan kuten pitää.. ja tosiaan jännitearvot minimistä maksimiin on tehtaan speksien sisällä. Ihmetyttää kyllä nuo lukemat silti..

TPS on ihan oikein asennettu, jousikuorma on. Käytin tänään anturin irti ja laitoin takaisin. Pitää vielä selvittää tuota TPS- asiaa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.02.2016, 23:38
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.907
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kaiken järjen mukaan pitäisi minustakin olla 0-100%. Mutta sama TPS kuin ennenkin ja aiemmin toimi ihan kuten pitää.. ja tosiaan jännitearvot minimistä maksimiin on tehtaan speksien sisällä. Ihmetyttää kyllä nuo lukemat silti..

TPS on ihan oikein asennettu, jousikuorma on. Käytin tänään anturin irti ja laitoin takaisin. Pitää vielä selvittää tuota TPS- asiaa.
kannattanee kokeilla toisella tps anturilla. Jos vieläkin näyttää samoin, niin onko vikaa ecussa?
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2016, 00:15
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
jännitearvot minimistä maksimiin on tehtaan speksien sisällä. Ihmetyttää kyllä nuo lukemat silti..
Grr!

Euro'98 manuaalissa onkin kahdella tavalla tuo Sivulla 14-35 suunnilleen .25..4.8V välillä. Sivulla 14-53 Idle .00035..0.9V WOT <4.5V.

USA'96 taas arvot n 1-4V ja (14-34) ja Idle >0.2V WOT<4.8V (14-51).

Tästäpä äkkinäinen päättelee, ettei kyllä voi PCM:t toimia ristiin rastiin
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2016, 07:18
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Jos toi tps liikkuu karkeesti alueella 0.5-5 V niin ei johdu tuo vika siitä.
Selviskö jo se miksi virranjakaja on ollut eri asennossa aiemmin, sitä kannattais testailla...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2016, 08:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Juu, täytyy varmaan vielä etsiä johtokaavioista minkä pinnin takaa mitata PCM:lle tuleva signaali PCM:n liittimestä, ettei ole johdossa vikaa.
Pelottaa vaan sörkkiä PCM:n liitäntöjä, kun ne on näissä muutenkin hieman herkkäluonteisia tapauksia - ja minulla on ( *KOP KOP * ) vielä sekä PCM että PCM:n liittimet ehjänä


Kummastuttaa vain se, että TPS ei ole vaihtunut ja se tuskin on mitään muita arvoja antanut ennen ja jälkeen remontit. Ennen remonttia kuitenkin toimi hyvin.


Lainaus:
Selviskö jo se miksi virranjakaja on ollut eri asennossa aiemmin, sitä kannattais testailla...
Juu, kyllä tuota ajoitusasiaa sekä nokan- ja kampuran keskinäisen ajoituksen suhteen, että bensasynkkaa on tarkoitus selvittää. Nokan ajoituksen näkee vain jakopääkopan irrottamalla, se nyt pitää tsekata ensin. Sen jälkeen vielä kertaalleen tutkia bensasynkka..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2016, 12:33
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Onko moottorin ja korin välinen maakaapeli kunnossa / paikoillaan?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.02.2016, 12:55
Ralu Ralu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.14
Sijainti: Tampereen lähellä
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, täytyy varmaan vielä etsiä johtokaavioista minkä pinnin takaa mitata PCM:lle tuleva signaali PCM:n liittimestä, ettei ole johdossa vikaa.
Pelottaa vaan sörkkiä PCM:n liitäntöjä, kun ne on näissä muutenkin hieman herkkäluonteisia tapauksia - ja minulla on ( *KOP KOP * ) vielä sekä PCM että PCM:n liittimet ehjänä

Kummastuttaa vain se, että TPS ei ole vaihtunut ja se tuskin on mitään muita arvoja antanut ennen ja jälkeen remontit. Ennen remonttia kuitenkin toimi hyvin
Joo tuon pcm:n kanssa hyvä olla tarkkana ja kattoo ensi anturin päästä mitä PCMn sinne antaa (jos se signaali sieltä pcm:ltä tulee). Ei kyllä kuulosta kovin loogiselta vikapaikalta mutta tässä vaiheessa (merkissä) kaikki lienee mahdollista.

Miten tuossa nuo obdn antamat läpän prosentit ja kierrokset vastaa toisiaan? Eikö tässä ollut vakiona max. n. 5200 rpm jolloin jos menis analogisesti tuo 14%ja 75% korreloisi lähelle tyhjäkäyntiä ja 4000 rpm? Onko vaihtoehtona että sulla pcm tulkitsee että läppä onkin vain 75% auki ja säätää sen mukaan?

Meinaan joku looginen selitys tolle 0-100 ja 14-75 tarttee olla, olkoonkin sitten vaikka työkalun skaalaus tms.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.02.2016, 14:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JSJ Näytä viesti
Onko moottorin ja korin välinen maakaapeli kunnossa / paikoillaan?
Kaikki maadoitukset on putsattu, kunnossa, kiinni ja rasvattuna


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Joo tuon pcm:n kanssa hyvä olla tarkkana ja kattoo ensi anturin päästä mitä PCMn sinne antaa (jos se signaali sieltä pcm:ltä tulee). Ei kyllä kuulosta kovin loogiselta vikapaikalta mutta tässä vaiheessa (merkissä) kaikki lienee mahdollista.
Anturille tulee 5 volttia kuten pitääkin.

Lainaus:
Miten tuossa nuo obdn antamat läpän prosentit ja kierrokset vastaa toisiaan? Eikö tässä ollut vakiona max. n. 5200 rpm jolloin jos menis analogisesti tuo 14%ja 75% korreloisi lähelle tyhjäkäyntiä ja 4000 rpm? Onko vaihtoehtona että sulla pcm tulkitsee että läppä onkin vain 75% auki ja säätää sen mukaan?
Ei aavistustakaan miten ne vastaa toisiaan, tai miten niiden pitäisi vastata. Oma järkeni sanoo että OBD- datan pitäisi näyttää läpälle 0-100%, ja vastaavasti jännitearvot sitten olla mitä ikinä olisikaan kunhan on tehtaan arvojen rajoissa. Oleellistahan FSM:n mukaan on se, että tyhjäkäynnillä jännite on tietyn raja- arvon sisällä, kaasu auki tietyn volttimäärän sisällä, ja myös se että voltit nousee lineaarisesti.

Jos PCM tulkitsee että läppä on vain 3/4 auki niin silloin mielestäni on ihan selvää että eihän kone silloin anna täyttä hönkää eikä täysiä kierroksia ulos. En vain ole mistään löytänyt pitäisikö OBD- datan näyttää 0-100 välillä vai ei..
edit: Kuten tuoss ajo pähkäilitkin kierrosten määrästä: Jos ajatellaan, että bensasynkka on edes sinnepäin kohdallaan (pitäisi olla koska kone käy ja kukkuu nätisti), ja jos oletetaan että kampuran ja nokan ajoitus on kunnossa, niin jos PCM tällöin saa tiedon että kaasuläppä on 75% auki ja säätää suuttimien pulssileveyden sen mukaisesti (= syötetyn bensan määrän per pytty per oikea tahti), niin tällöinhän koneelle annetaan se määrä menovettä mitä 75% kaasunkäyttö tarvitsee. Jos kierroslukumäärä on kutakuinkin lineaarisessa suhteessa TPS:n asentoon (0% = 750rpm, 100% = 5250rpm), niin 75% tästä olisi aika tarkkaan 4000rpm.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.02.2016 14:22
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.02.2016, 15:09
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Oleellistahan FSM:n mukaan on se, että tyhjäkäynnillä jännite on tietyn raja- arvon sisällä, kaasu auki tietyn volttimäärän sisällä, ja myös se että voltit nousee lineaarisesti.
Semmoinen tuli mieleen, että mitä jos TPS:n potikka on jotenkin kulunut tjsp tai piuhat on hapertunut niin että sieltä tärähtää jossain välimatkalla vaikka 25% yli sen WOT asennossa mitatun 3.7V:n eli ~4.65V jännitepiikki? Digimittarissa ei välttämättä näy hetkellinen arvo.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.02.2016, 17:20
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.544
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos PCM tulkitsee että läppä on vain 3/4 auki niin silloin mielestäni on ihan selvää että eihän kone silloin anna täyttä hönkää eikä täysiä kierroksia ulos. En vain ole mistään löytänyt pitäisikö OBD- datan näyttää 0-100 välillä vai ei..
edit: Kuten tuoss ajo pähkäilitkin kierrosten määrästä: Jos ajatellaan, että bensasynkka on edes sinnepäin kohdallaan (pitäisi olla koska kone käy ja kukkuu nätisti), ja jos oletetaan että kampuran ja nokan ajoitus on kunnossa, niin jos PCM tällöin saa tiedon että kaasuläppä on 75% auki ja säätää suuttimien pulssileveyden sen mukaisesti (= syötetyn bensan määrän per pytty per oikea tahti), niin tällöinhän koneelle annetaan se määrä menovettä mitä 75% kaasunkäyttö tarvitsee. Jos kierroslukumäärä on kutakuinkin lineaarisessa suhteessa TPS:n asentoon (0% = 750rpm, 100% = 5250rpm), niin 75% tästä olisi aika tarkkaan 4000rpm.
Tuota tuota... ilmamäärän mukaanhan se sitä soppaa annostelee, jonka se laskee alipaineiden ja kierrosluvun (ja lämpötilojen yms) mukaan kun tossa ei kerran ilmamassamittaria ole. Eli vaikka se luulis että kaasu on vain 75% pinnaa, niin paikaltaan sen pitäis lähtee lähes täydellä kiukulla, ehkä loota vaihtelis vähän aikaisemmin vaihteita. Eihän se 75% kaasun asento kurista ilmavirtaa kuin ehkä ihan huippukierrosten tuntumassa. Yleensä kaasuläppä on reilustikkin ylimitoitettu. Ja jos tossa kerran aukeaa se läppä oikeasti, niin kyllähän se ilmaa saa. Kokeileppa mitä tahansa ehjää bensa autoa, ei todellakaan tarvitse 100% kaasua kiertääkseen rajottajalle.

Kaasun asentoa ja sen muutoksia hyödynnetään esim kiihdytys rikastuksiin yms. Mutta laskennallisen ilmamäärän mukaan tommonen ruisku soppaa annostelee, ei pelkän kaasun asennon. Ei se muuten toimis ikinä vähäpäästöisenä. Jossain älyttömän jyrkissä virimoottoreissa missä alipainetta ei enää voida hyödyntää, käytetään ruiskun ohjausta jossa on pääparametreina kaasun asento ja kierrosluku (alpha-n ohjaus).
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 02:02 (GMT +2).