![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lisää apuja (toivottavasti).... JA edelleenkin suurelta osin ulkomuististaSiis voi olla virheitä/puutteita/väärää tietoa. sorry. Siis millä moottorilla tuo sinun hodari on? Oletan että mekaanisella syöttöpumpulla (siis kaasuvaijeri tulee kaasupolkimelta syöttöpumpun päälle, ja kääntää akselia) Siis jos hdj-80 on alunperin automaatilla, niin siinä tyyppikilvessä on tuo mhk:n mainitsema A442F. Ja uudemman ja vanhemman laatikon välillä ei k.o tyyppikilvessä ole eroa. Mutta jos auto on jälkikäteen "automatisoitu", niin tuo vaihteistokoodi on manuaalilaatikon koodi, jossa vois olla 55... Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus viittaa siihen, että joku on tehnyt jotain oman pään mukaan... En usko, että maltillinen korin korotus vaatii teippaamaan nuo "pykälän väärässä olevat" asennot, ja että auto toimii vielä oikein? siis toimiiko automaatti oikein? parkkilukkohan on kaavion toisessa päässä, ja toisessa päässä pakko ykkönen? (ainakin tuossa vanhemmassa, ilman sähköjä olevassa!!!!) ja hämärä mielikuva, että tuossa sähköojatussa pakko 2:nen tarkoittaa sitä, että lähtee vaihteella 2. kysymys tuohon Hessu888 linkkiin: tuo taitaa olla vanhempaan, siis tuohon täysin mekaaniseen hodarin automaattiin? (tuo solennoidi, mikä tuossa vanhassa, vakionopeussäätimellä olevassa on, pyrkii estämään vaihteiden ja/tai turbiinilukon edestakaista kytkeytymistä) Ja tuohon vikakoodeihin: OD merkkivalon saa vilkkumaan vikakoodeja, pitää vain olla nappulat oikeassa asennossa, ja ?oikosulkea? jotkin johdot, vai olisko se että jostain sähköt hetkeksi pois???.... Ja tuohon sähköohjauksen "toiminta" verrattuna vanhempaan: Siis yhteistä on se, että Tuohon hydrauliseen "muurahaispesään" tuodaan mekaanisesti tieto vaihde valitsimen asennosta ja vaijerilla tieto kaasupokimen asennosta. Ja tuohon uudenpaan "murahaispesään", siis sähköohjattuun automaattiin on tehty uusi Hydrauliikka ohjaus osa,4 sähkösolennoidia, jolla laatikon toimintaa voidaan ohjata sähköisesti. Ja tärkein on napit , siis sekä od että veto? Ja tuo ECU ohjaa noita neljää hydrauliikka venttiiliä siellä laatikon sisällä... Siis en muista/tiedä, mutta kun tuohon omaan omaan hodariin oli tarkoitus vaihtaa vanhan automaatin tilalle tuo sähköohjattu a442f... niin tuo egu tahtoi (paperilla) tietoa mm koneen kierroksista, laatikon kierroksista, JA nopeussingaalin takakardaanilta ja laatikosta...Ja kaikkea muuta pientä mm. jakolaatikon asennot. ja sitten siihen vaihdeisen vaihtamis ongelmaan: tuo 40 km/h voi helposti ajaa myös hitaalla puolen? ja jos edelleen sama ongelma, niin se ei ole sähköisessä nopeusmittarin anturissa..... ....
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joo elikkä hodarissa on 24v kone mallilltaan 1hd-ft muistaakseni. Jolloin syöttöpumppu on vielä mekaaninen. Vaihdekaavio on siis juuri tuo P,R,N,D,2,L Pakkokakkosella lähtee kyllä mielestäni ihan ykkösellä liikkeelle.. Korin korotusta autossa ei ole.. Mitään en ole kerinnyt vielä ronkkimaan lisää autosta, pikkujoulujen jälkeen ollut vähän seis olo.. ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nyt sen verran selvinnyt että 2vaihde on ainoa mikä katoaa / pätkii.. Ei merkitystä ajaako pakko 2 vai D-alueella..
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pitääkö 2:konen muuten kuorman alla, esim ylämäessä tai kiihdytettäessä. Ainoa mikä on toiminnassa vain kakkosvaihteella, eikä vaikuta muihin vaihteisiin on toinen jarrupakka keskikannakkeessa. Jos pykälä muuten pitää niin syy löytyy ohjauksen puolelta.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mistä kaikkialta noita tähän automaattiin liittyviä antureita löytyy kaiken kaikkiaan..? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aloita lukemalla vikakoodit läpi: konehuoneessa on testeripistoke jonka kannen alla on paljon liittimiä. Laita virrat päälle ja varmista että OD on päällä, eli mittaristossa ei pala OD OFF valoa. Laita hyppyjohto testeriliittimen napoihin E1 - Tt. Nyt OD OFF valo vilkuttaa mahdolliset vikakoodit morsettamalla kaksi numeroiset koodit ulos kun virrat käännetään päälle. Koodit tulee tyylillä: IIII II, IIII III, IIII IIII, tässä siis olisi koodit 42, 43, 44 Vaihteiston ohjaukseen käytetään monia antureita, esim: -2-3 nopeus anturia -vaihdekepin asentotunnistin -jarruvalokytkin -jakolaatikon asentotunnistin -ylivaihteen nappi -moottorin ECU tai kaasun asentotunnistin -cruisen ECU tai moottori boxilta tämäkin tieto -abs/luistonesto ECU -moottorin ja vaihteiston lämpötila anturit Tuolla kuva diagnostiikka liittimestä http://forum.ih8mud.com/attachments/obd1-jpg.311040/ Viimeksi muokannut Mase : 08.12.2015 17:58 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Edelleenkin osin ulkomuistista...
Sitä tarkoitin tuolla vaihteistokoodilla korissa, että onhan alunperin ollut automaatilla.
Ja jos tuontiauto, niin voi olla vaikka mitä kummallisuuksia, esim. joissain maissa jo alkupään hodareissa on automaattisesti säätyvä ohjaustehostus ja automaatti ilmastointi..... Mietin/katselin tarkemmin noita ohjauksia, ja ne vois olla: (Näistä löytyy hivenen ristiriitaista tietoa, minä olen yrittänyt selvittää juurikin noita alkupään sähköohjattuja hoderin laatikoita; toinen on muistaakseni -93? ja toinen -95?, molemmat ns. viscojakiksella (jatkuva neliveto visko+100% lukitus) ja näissäkin on joku ero ecuissa...) Vaihteiston ohjaukseen käytetään seuraavia antureita: -3 nopeus anturia (moottorilta 1, laatikosta 1, ja "nopeusmittarin anturilta" jakolaatikon hännästä 1) -vaihdekepin asentotunnistin -jarruvalokytkin -jakolaatikon asentotunnistimet (hidaspuoli 1 ja vapaa 1) -OD nappi -Power -nappi (se nappi kojelaudassa, mitä suositellaa käytettäväksi esim. kärryä vedettäessä) -kaasuvivun asentotunnistin ("potikkaa" syörröpumpun päällä) -moottorin lämpötilakytkin (on/off?) -Ilmastointilaite -Automaatin lämpötilakytkin: muistaakseni tieto ei mene boksille, sytyttää pelkästään valon kojelautaan? Kuulostaa erikoiselta, mutta jostain jäänyt k.o mielikuva. Samoin ABS ei taida ohjata automaattia? Ja tuossa hodarissa ei taida olla olemassakaan moottorin ECU:a? (pois lukien hehkutuksen boksi) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Lueskelin tossa tein keskustelua ja omassa hodarissa kans ongelmia automaatti laatikon kanssa, kyseessä -95 vuotinen ja sähköohjattu laatikko. Kylmänä toimii jotenkin mutta lämpimänä ei oikeen löydy kun nelonen ja pakko vaihteilla 1 ja 4, välillä myös pakki hukassa. Hyvät vinkit olis tarpeen ja mistä tarkalleen konehuoneesta löytyy se testeri pistoke että sais koodit luettua?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty HDJ80 -92 automaatti | Epro | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 29.06.2015 15:07 |
Myydään Landcruiser Hdj80 -94 | vikki | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 08.02.2015 19:54 |
Myydään hdj80 wx vm 94 | kimsat | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 15.10.2011 10:16 |
Myydään Volvo 940 TDIC automaatti -94, 255tkm, 5200€ | Teukka | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.02.2010 22:56 |