Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2015, 06:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 Näytä viesti
palalukko. tilaa ei tosiaan ole vahvistamiselle. hyppässihän se ratas jonkin verran kun poori oli osittain jäätynyt. täytyy tarkastaa vielä murroskulmat. onkos tuo lonkkarin nivel yhtään vahvempaa tekoa?
Joo, kyl sieltä seuraavaks katkee vetoakseli tai etuperästä välitys. Ite oon saanu 37" renkailla ja tamgearsin tarvikenivelillä vaan tasauspyörästön etuperästä muruiksi. Etuperän ADD on vissiin jumitettu kokoaikasesti päälle, ettei palalukko ota kipeetä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2015, 11:18
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Vetoakseli vois olla heikoin kohta,sorvais vaikka uran. Toimis sulakkeena.
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.11.2015, 16:02
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 Näytä viesti
Vetoakseli vois olla heikoin kohta,sorvais vaikka uran. Toimis sulakkeena.
Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.11.2015, 17:56
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...
Samaa ajattelin. Kyllä nivelet hajoaa jos varsinkin pyörät linkussa poletaan kaasua hullun lailla. Ja palalukko kun ei anna yhtään periksi.

Hiluxissa oli yhteen aikaan palalukko edessä ja 35" renkaat ja nivelet kesti. Kaiketi sulake oli siellä ratin ja penkin välissä. Kuitenkin sitä hanaakin annettiin, mutta revitelty kivikoissa.

Kun tuota ajelua harrastin, niin monenlaista tuli nähtyä. Jotkut tosiaan tuntui haluavan väkisin rikkoa laitteensa. Kai siitäkin sitten kivat fibat sai.

No, ketjun aloittajan ajotyylistä en tiedä, kirjoitinpahan vain omia mieleen tulleita ajatuksia.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________

Viimeksi muokannut HiluxMan : 18.11.2015 17:58
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.11.2015, 16:44
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...
kävinkin juuri uuden vahvemman lääkityksen
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.11.2015, 17:53
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 748
Perusasetus

Pakko kait miunki kommentoida....


Joskus muinoin taisin ekana rakennella 110 (risukeulan) Hiluxin offi kisoihin...
renkaina oli 38,5X15X15 ja en muista et oisin kuin yhden tai kaks murrosta rikkonut mut kaikkee muuta menikin sit nii et vieki hirvittää... Ja kaikki jokka miut tuntee nii tietää et miul on vain kaks kaasupolijn asentoo Täys kaasu tai eip ollenkaan.... Juma ooks mie muuten jo ni vanha ku sekkin auto tuli rakenneltua jo 20 vuotta sitten
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2015, 16:20
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joo, kyl sieltä seuraavaks katkee vetoakseli tai etuperästä välitys. Ite oon saanu 37" renkailla ja tamgearsin tarvikenivelillä vaan tasauspyörästön etuperästä muruiksi. Etuperän ADD on vissiin jumitettu kokoaikasesti päälle, ettei palalukko ota kipeetä?
millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!

Viimeksi muokannut jazzu80 : 19.11.2015 16:23
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.11.2015, 16:25
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 Näytä viesti
millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.
ja kannattas toimia, ettei tasauspyörästö hurraa tyhjää takaveto päällä. tietysti eri asia jos on napalukot.
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.11.2015, 18:24
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 Näytä viesti
millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.
Ihan vakiovälitykset, 4.56.
Ja safarikuormassa ihan roihkeesti ylipainoa.



Ja tosta palalukosta runnerissa: kun ei oo eessä napalukkoja vaan alipaineella katkeava etuvetari, niin takaveto päällä siellä normaalisti vetää tasasupyörästö hurjaa rallia. Palalukolla on melko ahdasta siellä hengailla, joten kytkentähampaat pyörii melko "iholla". Sit jos ajaa takavedolla, niin saattaa välillä kurahdella esim. töyssyissä yms, ku hampaat nappailee ja etukardaani pyörähtelee...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.11.2015, 18:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Eikö 4runnerissa muka takaveto päällä ajaessa katkaista kuin etuvetari, ja jakoaski vetää koko ajan nelivedolla? Onpa nerokasta
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.11.2015, 18:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Eikö 4runnerissa muka takaveto päällä ajaessa katkaista kuin etuvetari, ja jakoaski vetää koko ajan nelivedolla? Onpa nerokasta
Ei, vaan tottakai jakoaskista katkee veto, mut etuperän välitys ja etukardaanin pyöriminen katkaistaan vetarilla. Siellä sitten tasasupyörästössä poskirattaat vetää eri suuntiin rallia. Palalukoissa ei vaan oo niitä spiderirattaita välissä vaan poskirattaiden ja ristitapin välillä on kytkentähampaat, jotka juuri ja juuri antaa jomman kumman poskirattaan pyöriä tyhjää. Jos antavat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.11.2015, 19:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Nojuu.. johan minä ihmettelinkin Mulle ei oikein ole ikinä edes auennut koko katkeavan vetarin idea.. se, että etukardaani ei pyöri takavedolla ajaessa ei ainakaan kulutuslukemissa näy millään tavalla.

Jenkkivehkeissäkin noita "center axle disconnect":eja on ollut, onneksi ei nykyisin enää kovinkaan monessa. Poistuu tuo tasauspyörästön hurja pyöriminenkin, kun molemmat etuset pyörii aina samaa tahtia tai mutkissa vain pienellä erolla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.11.2015, 19:06
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Nojuu.. johan minä ihmettelinkin Mulle ei oikein ole ikinä edes auennut koko katkeavan vetarin idea.. se, että etukardaani ei pyöri takavedolla ajaessa ei ainakaan kulutuslukemissa näy millään tavalla.

Jenkkivehkeissäkin noita "center axle disconnect":eja on ollut, onneksi ei nykyisin enää kovinkaan monessa. Poistuu tuo tasauspyörästön hurja pyöriminenkin, kun molemmat etuset pyörii aina samaa tahtia tai mutkissa vain pienellä erolla
mutta napalukoilla ei tarvi tota add hässäkää,jota on sanottu että laukee ensimmäisenä. mulla kyllä kestäny.
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.11.2015, 19:12
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Siellä sitten tasasupyörästössä poskirattaat vetää eri suuntiin rallia..
Ihan jäätävän fiksu rakenne!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.11.2015, 19:02
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ihan vakiovälitykset, 4.56.
Ja safarikuormassa ihan roihkeesti ylipainoa.



Ja tosta palalukosta runnerissa: kun ei oo eessä napalukkoja vaan alipaineella katkeava etuvetari, niin takaveto päällä siellä normaalisti vetää tasasupyörästö hurjaa rallia. Palalukolla on melko ahdasta siellä hengailla, joten kytkentähampaat pyörii melko "iholla". Sit jos ajaa takavedolla, niin saattaa välillä kurahdella esim. töyssyissä yms, ku hampaat nappailee ja etukardaani pyörähtelee...
juuri näin. hieno kuva
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.11.2015, 19:08
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ihan vakiovälitykset, 4.56.
Ja safarikuormassa ihan roihkeesti ylipainoa.


Ja tosta palalukosta runnerissa: kun ei oo eessä napalukkoja vaan alipaineella katkeava etuvetari, niin takaveto päällä siellä normaalisti vetää tasasupyörästö hurjaa rallia. Palalukolla on melko ahdasta siellä hengailla, joten kytkentähampaat pyörii melko "iholla". Sit jos ajaa takavedolla, niin saattaa välillä kurahdella esim. töyssyissä yms, ku hampaat nappailee ja etukardaani pyörähtelee...
Mihin tuo perustuu että tasauspyörästö vetää rallia?
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.11.2015, 19:15
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mihin tuo perustuu että tasauspyörästö vetää rallia?
Siihen ettei tojotan liike ole vielä lakannut kokonaan!

välitys ja kardaani on raskaammat pyörittää kuin rallattaa tasauspyörästöä. Joten pyörivä, ei katkennut vetoakseli pyörittää toista poskiratasta ja välläri pysyy paikallaan ja diffi rallaa!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.11.2015, 19:19
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

eihän palalukolla ole periaattessa tasauspyörästöä, vai olenko väärässä?
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.11.2015, 19:15
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mihin tuo perustuu että tasauspyörästö vetää rallia?
palalukko ottaa kiinni ja pyörii toiselle puolelle missä alipaine katkasee vetarin.
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Safaritelineen rakennusta NiFa1 Tekniikka & Jutustelu 41 10.10.2016 22:04
4 runner Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 7 14.03.2010 12:42
Ostetaan 4-runner rocky86 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.04.2009 16:24
4-runner Nutti Chit-Chat 0 16.02.2008 12:42
4 runner Tekniikka & Jutustelu 9 08.07.2004 05:48


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).