Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Runner etuvetonivelien rakennusta. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139820)

jazzu80 17.11.2015 16:02

Runner etuvetonivelien rakennusta.
 
elikkäs ulommat vetarit ei kestä, mikä nyt avuksi? renkaat pienensin 33-> 31" ei auta. hinnakkaitakin vetarin päitä ostellut, mut ei riitä järki ja rahat, joka reissun jälkeen olla vaihtamassa.. Jäykää etuakseliakin miettinyt mutta ehkä tulevaisuudessa ajankohtainen. voisko murrosnivelistä rakennella ulommanpään??? työmaalta löytyy sorvit ja vehkeet, eikä peukalo ole keskellä kämmentä, eli vinkkejä kaipaisin.

Rölli 17.11.2015 20:44

Mikä niitä sieltä rikkoo? Jossainhan pitää olla vikaa jos niitä tuota tahtia menee.
Onko korotettu niin paljon et vetonivelen kulma on liian jyrkkä?

jazzu80 17.11.2015 20:59

eipä ole,alalavetit suorassa. normisti topparit kääntymisen estoksi.. renkaat niin karkeat,ettei enää vetoa kestä. insa turbo neekerit. nyt pitäs keinoa löytää, eikä jotaki ihme vikoja.

saaman 17.11.2015 21:16

No vaan onhan siinä jotain "ihme vikaa" joka nivelet syö jos kerta ei kestä 31" renkailla jotka nyt on runnerin vakiorattaita. Tietenki jos perse eellä puuhun haluaa mennä..

RIPAX 17.11.2015 21:27

Miksi?
 
Onko mitään tarkempaa tietoa miksi ei kestä? Onko lukkoa? onko jossain väljää jolloin iskuvoima rikkoo? itellä on 35" rengas eikä oo niveliä vaiheltu,ja vaikka ajankin säästeliäästi ni piiskaa on saanu,mm yhen Lipposen
kytkimen rynkyttäny paskaksi. Mulla tosin Hiluksi mut vetari on sama. Lähtisin kuitenki vielä hakemaan vikaa muualtakin vaikka nivelhän ei koskaan oo liian vahva,ite suunnittelin joskus sellasta et olis sorvannu semmosen vahvike pannan nivelkupin päälle joka estäis halkeamista ja sit käyttäny sisemmän nivelen suojakumia,siinä ongelmaksi muodostuu tilan puute. En oo kokeillu mut sopiskohan Lonkkarin nivel (jäykkä akselisesta) erillis jousitetun vetariin? silloinkin suojakumin kanssa olis pikku ongelma ku Lonkkarissa on ne kolot siinä sivuilla.

RIPAX 17.11.2015 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja saaman (Viesti 1263954)
No vaan onhan siinä jotain "ihme vikaa" joka nivelet syö jos kerta ei kestä 31" renkailla jotka nyt on runnerin vakiorattaita. Tietenki jos perse eellä puuhun haluaa mennä..

No ei se vika siinä murroksessa välttämättä oo:D

jazzu80 18.11.2015 05:22

palalukko. tilaa ei tosiaan ole vahvistamiselle. hyppässihän se ratas jonkin verran kun poori oli osittain jäätynyt. täytyy tarkastaa vielä murroskulmat. onkos tuo lonkkarin nivel yhtään vahvempaa tekoa?

Viipo 18.11.2015 06:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264003)
palalukko. tilaa ei tosiaan ole vahvistamiselle. hyppässihän se ratas jonkin verran kun poori oli osittain jäätynyt. täytyy tarkastaa vielä murroskulmat. onkos tuo lonkkarin nivel yhtään vahvempaa tekoa?

Joo, kyl sieltä seuraavaks katkee vetoakseli tai etuperästä välitys. Ite oon saanu 37" renkailla ja tamgearsin tarvikenivelillä vaan tasauspyörästön etuperästä muruiksi. Etuperän ADD on vissiin jumitettu kokoaikasesti päälle, ettei palalukko ota kipeetä?

jazzu80 18.11.2015 11:18

Vetoakseli vois olla heikoin kohta,sorvais vaikka uran. Toimis sulakkeena.

HV 18.11.2015 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264037)
Vetoakseli vois olla heikoin kohta,sorvais vaikka uran. Toimis sulakkeena.

Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin ;) kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...

HiluxMan 18.11.2015 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1264080)
Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin ;) kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...

Samaa ajattelin. Kyllä nivelet hajoaa jos varsinkin pyörät linkussa poletaan kaasua hullun lailla. Ja palalukko kun ei anna yhtään periksi.

Hiluxissa oli yhteen aikaan palalukko edessä ja 35" renkaat ja nivelet kesti. Kaiketi sulake oli siellä ratin ja penkin välissä. Kuitenkin sitä hanaakin annettiin, mutta revitelty kivikoissa.

Kun tuota ajelua harrastin, niin monenlaista tuli nähtyä. Jotkut tosiaan tuntui haluavan väkisin rikkoa laitteensa. Kai siitäkin sitten kivat fibat sai.

No, ketjun aloittajan ajotyylistä en tiedä, kirjoitinpahan vain omia mieleen tulleita ajatuksia.

RIPAX 18.11.2015 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264003)
palalukko. tilaa ei tosiaan ole vahvistamiselle. hyppässihän se ratas jonkin verran kun poori oli osittain jäätynyt. täytyy tarkastaa vielä murroskulmat. onkos tuo lonkkarin nivel yhtään vahvempaa tekoa?

No yks ongelma on just se palalukko,niissä kun on se ominaisuus et pitää sillon ku ei tarvis ja ei pidä ku tarvis,ja kun kytkeytyy ni tekee "iskun" joka lyö heikoimman lenkin rikki. Mietis nyt ku sul on fillarit vähänkään linkussa ja lukko pamahtaa päälle,ihme jos nivel kestää. Semmosta niveltä ei oo olemassakaan joka sen kestää,lonkkari on vahva ja vaikea rikottava mut ei kestä sun käyttöös.

jazzu80 19.11.2015 05:21

Kiitos vastauksista. Asia ratkesi..

HiluxMan 19.11.2015 06:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264215)
Kiitos vastauksista. Asia ratkesi..

Hyvä kun ratkesi. Aiotko kauankin pitää meitä jännityksessä, että miten?

PH75 19.11.2015 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1264198)
No yks ongelma on just se palalukko,niissä kun on se ominaisuus et pitää sillon ku ei tarvis ja ei pidä ku tarvis,ja kun kytkeytyy ni tekee "iskun" joka lyö heikoimman lenkin rikki. Mietis nyt ku sul on fillarit vähänkään linkussa ja lukko pamahtaa päälle,ihme jos nivel kestää. Semmosta niveltä ei oo olemassakaan joka sen kestää,lonkkari on vahva ja vaikea rikottava mut ei kestä sun käyttöös.

Vähän asian sivusta, mutta tuo "ei pidä ku tarvis" kuullostaa oudolta? Ainakin, mitä kokemuksia autosta ja traktoreista moisella lukolla, niin sillon kun on "tarvinnut" on pitänyt, kun tauti.:D Onkohan jotain häikkää ollut lukoissa, joita olet käyttänyt? Mutta kieltämättä kiva olis, jos moiseen saisi tarvittaessa normaalitasauspyörästön ominaisuudet silloin, kun lukkoa ei tarvisi :)

HiluxMan 19.11.2015 07:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PH75 (Viesti 1264231)
Vähän asian sivusta, mutta tuo "ei pidä ku tarvis" kuullostaa oudolta? Ainakin, mitä kokemuksia autosta ja traktoreista moisella lukolla, niin sillon kun on "tarvinnut" on pitänyt, kun tauti.:D Onkohan jotain häikkää ollut lukoissa, joita olet käyttänyt? Mutta kieltämättä kiva olis, jos moiseen saisi tarvittaessa normaalitasauspyörästön ominaisuudet silloin, kun lukkoa ei tarvisi :)

Kyllä se silloin on oltava kytkettävä lukko että saa tasauspyörästön.
Hiluxissa on nyt Toyotan sähkölukot molemmissa päissä ja enää ei rytkytä niin kuin palalukolla tilanteissa joissa ei ole kunnolla vetoa tai jarrutusta ja käännytään.
(Tyypillinen pysäköintitilanteissa esimerkiksi).
Ja siinähän on edessä nykyään jäykkä akseli, erillisjousitetusta en tiedä saako siihen mitään kytkettävää.

jazzu80 19.11.2015 16:16

niin,pohjaan lyöntikumit vermeineen lähteny reissuun alaspäin joustossa. tulee liikaa murrosta.. ja siitä ajo tyylistä,, jos nuita vehkeitä talvet rakentelee,niin tuskin tulee mieleen lähteä vasite hajottaa. kytkin on kestäny ja muu voiman siirto. ei oo tarvetta hyppäyttää, ja kaasupohjassa huuvattaa.. vi..u vinssi on keksitty.. mutta mutta alkuperäinen kysymys oli,että onko kukaan rakennellut muita ratkaisuja? Tiedän, että kun vetaritkestää niin seuraavaksi menee perä. ja ja minkälaisia vetareita käytätte kun tuntuu ettei muilla mene rikki.. hintaa ja merkkiä.

jazzu80 19.11.2015 16:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1264006)
Joo, kyl sieltä seuraavaks katkee vetoakseli tai etuperästä välitys. Ite oon saanu 37" renkailla ja tamgearsin tarvikenivelillä vaan tasauspyörästön etuperästä muruiksi. Etuperän ADD on vissiin jumitettu kokoaikasesti päälle, ettei palalukko ota kipeetä?

millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.

jazzu80 19.11.2015 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264313)
millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.

ja kannattas toimia, ettei tasauspyörästö hurraa tyhjää takaveto päällä. tietysti eri asia jos on napalukot.

jazzu80 19.11.2015 16:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 1264236)
Kyllä se silloin on oltava kytkettävä lukko että saa tasauspyörästön.
Hiluxissa on nyt Toyotan sähkölukot molemmissa päissä ja enää ei rytkytä niin kuin palalukolla tilanteissa joissa ei ole kunnolla vetoa tai jarrutusta ja käännytään.
(Tyypillinen pysäköintitilanteissa esimerkiksi).
Ja siinähän on edessä nykyään jäykkä akseli, erillisjousitetusta en tiedä saako siihen mitään kytkettävää.

onhan palalukossa omat ongelmat,ei viitti talvikelillä ees kokeilla suuria nopeuksia. paineilma tai säkö/manuaali,tasauspyörästö ominaisuus säilyy.. kiinnostaa tuo etuakselin vaihto?kerroppa lisää..

jazzu80 19.11.2015 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 1264221)
Hyvä kun ratkesi. Aiotko kauankin pitää meitä jännityksessä, että miten?

nyt selvis

jazzu80 19.11.2015 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1264080)
Saako kysyä että mitä hyötyä siitä on jos vetoakseli hajoo ennen vetoniveltä ?? Nivel maksaa halvimmillaan 40€...
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin ;) kyllä kaiken rikkomalla rikki saa...

kävinkin juuri uuden vahvemman lääkityksen :D

PutKari 19.11.2015 17:53

Pakko kait miunki kommentoida....
 
Joskus muinoin taisin ekana rakennella 110 (risukeulan) Hiluxin offi kisoihin...
renkaina oli 38,5X15X15 ja en muista et oisin kuin yhden tai kaks murrosta rikkonut mut kaikkee muuta menikin sit nii et vieki hirvittää... Ja kaikki jokka miut tuntee nii tietää et miul on vain kaks kaasupolijn asentoo :D :D :D Täys kaasu tai eip ollenkaan.... Juma ooks mie muuten jo ni vanha ku sekkin auto tuli rakenneltua jo 20 vuotta sitten :D:D:D:D:D:D

Timo_L 19.11.2015 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1264198)
No yks ongelma on just se palalukko,niissä kun on se ominaisuus et pitää sillon ku ei tarvis ja ei pidä ku tarvis

Mihinkäs tämä perustuu?

Ainakin ne palalukot mitä minulla on olleet on toimineet juuri kuten pitääkin; mutkassa rullatessa tai pintakaasulla raksuttaa yli (eli ikäänkuin "auki"), muuten päällä. Ei kertaakaan ainakaan ollut tilannetta missä lukko EI olisi pitänyt..

Viipo 19.11.2015 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 1264313)
millä välityksillä tommoset renkaat? ja eihän se katkase vetoa ennen kuin kytket takavedon päälle,jos toimiii oikein.

Ihan vakiovälitykset, 4.56.
Ja safarikuormassa ihan roihkeesti ylipainoa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161801

Ja tosta palalukosta runnerissa: kun ei oo eessä napalukkoja vaan alipaineella katkeava etuvetari, niin takaveto päällä siellä normaalisti vetää tasasupyörästö hurjaa rallia. Palalukolla on melko ahdasta siellä hengailla, joten kytkentähampaat pyörii melko "iholla". Sit jos ajaa takavedolla, niin saattaa välillä kurahdella esim. töyssyissä yms, ku hampaat nappailee ja etukardaani pyörähtelee...


Sivu luotu: 21:28 (GMT +2).