Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2015, 23:03
Jananas Jananas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.09.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 9
Perusasetus

Kiitoksia vastauksista.
Noviisina maasturikossina kysyn seuraavan keissin.
Kiihdytettäessä 1 ja kakkosvaihteella kuuluu keskeltä(?) resonoinnin tapaista ääntä. Mikäli rattia kääntää oikealle, ääni poistuu ja taas vasemmalle, ääni kovenee.
Tämä tapahtuu vain kiihdytyksissä 1 ja kakkos vaihteella.
Ei ole väliä onko 4wd vai takaveto päällä, joten vetarin ääni se ei ilmeisesti voi olla kun kerta takavetona ei ne ole pelissä mukana.
Ääni kuulostaa tulevan vaihteiston kohdalta ja pohjaan kurkistin niin kaikki näyttäisi olevan kohdalla.
Ensin tuli mieleen pakoputki, joka ottaa pohjaan kovissa kiihdytyksissä. Silti putki näyttäisi olevan paikoillaan.
Mikäli vastaava tilanne ollut tai on antaa vian selvittämiseen vinkkejä, olen kiitollinen!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2015, 23:11
Jananas Jananas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.09.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jananas Näytä viesti
Kiitoksia vastauksista.
Noviisina maasturikossina kysyn seuraavan keissin.
Kiihdytettäessä 1 ja kakkosvaihteella kuuluu keskeltä(?) resonoinnin tapaista ääntä. Mikäli rattia kääntää oikealle, ääni poistuu ja taas vasemmalle, ääni kovenee.
Tämä tapahtuu vain kiihdytyksissä 1 ja kakkos vaihteella.
Ei ole väliä onko 4wd vai takaveto päällä, joten vetarin ääni se ei ilmeisesti voi olla kun kerta takavetona ei ne ole pelissä mukana.
Ääni kuulostaa tulevan vaihteiston kohdalta ja pohjaan kurkistin niin kaikki näyttäisi olevan kohdalla.
Ensin tuli mieleen pakoputki, joka ottaa pohjaan kovissa kiihdytyksissä. Silti putki näyttäisi olevan paikoillaan.
Mikäli vastaava tilanne ollut tai on antaa vian selvittämiseen vinkkejä, olen kiitollinen!
Niin, ja ensi viikolla edessä apukuskin olkatappien laakereiden vaihto. Nimittäin falskaa öljyä jo stefan välistä. Voisiko ääni liittyä siihen tai tai vetarin kannatinlaakereiden huonoon kuntoon tms?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2015, 23:24
Jananas Jananas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.09.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 9
Perusasetus

Jatkoa vielä edelliseen. Auto lisäksi täristää jarrutettaessa ja n. 60-80 vauhdissa.
Jarrut kurkkaan ensi viikolla, kun vaihdan olkatappien laakerit.
Ääni on vastaava, kun renkaat ottaisi kiinni kaareen. Kyseessä krohinan tapainen hinkkaava ääni.
Ääni myöskin voimistui aika paljon pienen leikkimisen jälkeen hiekkatiellä. Joten lievän luisuttelun tuloksena ääni kuuluu nyt selkeämmin. Itse jo alan kallistumaan joko pyörän laakerin totaalliseen hajoamiseen. Voiko olkatapin laakeri ääntää noin pahasti?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.09.2015, 12:28
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

SJ410 ja taka-akseli on painunut kieroksi. Yläpintaan on aikanaan hitsattu kulmarauta tueksi pitkälle puolelle mutta vuosien saatossa akseliputki on vahvikkeesta huolimatta antanut periksi ja taipunut. Kun auto oli mulla uusi, niin takarenkaat (31") oli ryhdikkäästi pystyssä. Nyt varsinkin vasen rengas on vinossa johtuen tuosta taipumasta. Taipuma sinänsä ei haittaisi elämää mutta sotkee perän lock-rightin toiminnan.

Ajatus olisi koittaa oikaista akselia paikoillaan ja kaikki hilut sisällä. Lasketaan varmaan öljyt pois ja sitten hitsataan alapintaan hissukseen pieni lattarauta ja toivotaan akselin oikenevan. Käytössä olisi myös kaasuhitsausvehkeet, eli pillillä saisi lämpöä putken alapintaan. Kumpikohan tapa olisi parempi ? Olisko kenelläkään kokemuksia vastaavasta operaatiosta ? Onko tarpeen/välttämätöntä purkaa akseli kokonaan irti autosta ja tyhjentää ?

Meinattiin mittailla taipuman muutosta vanteiden sisäpinnoista.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.09.2015, 13:33
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Itse oioin ensin kuumilla akselin alapuolelta ja kun ei onnistunut niin sitten hitsasin palkoa niin isolla virralla kuin uskalsi akseliin. En ihan puolta ympyrää.
Ja tulosta parantanee se että antaa jäähtyä välissä. Mittaus luonolllisesti jäähtyneenä.

Akseli mulla oli kokonaisena ja kurat sisässä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.09.2015, 15:54
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
SJ410 ja taka-akseli on painunut kieroksi. Yläpintaan on aikanaan hitsattu kulmarauta tueksi pitkälle puolelle mutta vuosien saatossa akseliputki on vahvikkeesta huolimatta antanut periksi ja taipunut. Kun auto oli mulla uusi, niin takarenkaat (31") oli ryhdikkäästi pystyssä. Nyt varsinkin vasen rengas on vinossa johtuen tuosta taipumasta. Taipuma sinänsä ei haittaisi elämää mutta sotkee perän lock-rightin toiminnan.

Ajatus olisi koittaa oikaista akselia paikoillaan ja kaikki hilut sisällä. Lasketaan varmaan öljyt pois ja sitten hitsataan alapintaan hissukseen pieni lattarauta ja toivotaan akselin oikenevan. Käytössä olisi myös kaasuhitsausvehkeet, eli pillillä saisi lämpöä putken alapintaan. Kumpikohan tapa olisi parempi ? Olisko kenelläkään kokemuksia vastaavasta operaatiosta ? Onko tarpeen/välttämätöntä purkaa akseli kokonaan irti autosta ja tyhjentää ?

Meinattiin mittailla taipuman muutosta vanteiden sisäpinnoista.
Omaani koitin oikoa kaikilla vippaskonsteilla. Ei siintä suoraa saannut. Lopulta teetätin kaverilla holkit pyörän laakereiden ja peränlaakereiden tilalle. Pillillä kuumaksi j a akseli holkeista läpi.
Jäähdyttelyä ja sormet ristissä koitin lähteekö akseli viälä pois..lähti ja tuli hyvä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.09.2015, 17:40
Lauriha Lauriha ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.13
Sijainti: Helsinki
Viestit: 18
Perusasetus

Osaako joku neuvoa sj413 -86 taakse jarruputkien liittimet. Eli motonetistä löytää jarruputkiliittimiä jotka päättyy A,B,..M, T ja TX. Liitin muuten pitäisi olla vissiin m10x1 mutta mikä loppuosa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.09.2015, 18:35
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SptV Näytä viesti
Omaani koitin oikoa kaikilla vippaskonsteilla. Ei siintä suoraa saannut. Lopulta teetätin kaverilla holkit pyörän laakereiden ja peränlaakereiden tilalle. Pillillä kuumaksi j a akseli holkeista läpi.
Jäähdyttelyä ja sormet ristissä koitin lähteekö akseli viälä pois..lähti ja tuli hyvä.
Näin vähän pelätään tässä käyvän, koitetaan kuitenkin ensin Rak:n viitoittamaa tietä. Saatiin toi turvakaarien kehikkokin tuurilla juuri mittoihin niin tottahan se akselinkin kanssa toimii
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.09.2015, 19:51
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Näin vähän pelätään tässä käyvän, koitetaan kuitenkin ensin Rak:n viitoittamaa tietä. Saatiin toi turvakaarien kehikkokin tuurilla juuri mittoihin niin tottahan se akselinkin kanssa toimii
Itse oikaisin puruluun akseliputken jämäkässä pukissa isolla taljalla ilman lämmitystä, jonka jälkeen hitsasin tukipalat akseliputken ylä ja alapuolelle ja on ryhdissä pysynyt.

paras olisi jos saisi ilman lämpöä suoraksi, niin ei meltoonnu putki turhaan.

edit. lisäsin kuvan

__________________
KYM#5

Viimeksi muokannut karvanoppa : 14.09.2015 19:53
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.09.2015, 05:45
jkilahti jkilahti ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.12.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 6
Perusasetus

Suunnitelmissa olisi saada hidasta puolta hitaammaksi, ja minulla on 410:ssä valollinen jakis, jos meinaan tehdä kyseisen operaation mitä tuossa neuvotaan http://www.openit.fi/zuk/tranny/jakolaatikko.html niin tarvitsenko kaveriksi 410:n valottoman jakiksen vai 413:n jakiksen?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 06:20 (GMT +2).