![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
SJ410 ja taka-akseli on painunut kieroksi. Yläpintaan on aikanaan hitsattu kulmarauta tueksi pitkälle puolelle mutta vuosien saatossa akseliputki on vahvikkeesta huolimatta antanut periksi ja taipunut. Kun auto oli mulla uusi, niin takarenkaat (31") oli ryhdikkäästi pystyssä. Nyt varsinkin vasen rengas on vinossa johtuen tuosta taipumasta. Taipuma sinänsä ei haittaisi elämää mutta sotkee perän lock-rightin toiminnan. Ajatus olisi koittaa oikaista akselia paikoillaan ja kaikki hilut sisällä. Lasketaan varmaan öljyt pois ja sitten hitsataan alapintaan hissukseen pieni lattarauta ja toivotaan akselin oikenevan. Käytössä olisi myös kaasuhitsausvehkeet, eli pillillä saisi lämpöä putken alapintaan. Kumpikohan tapa olisi parempi ? Olisko kenelläkään kokemuksia vastaavasta operaatiosta ? Onko tarpeen/välttämätöntä purkaa akseli kokonaan irti autosta ja tyhjentää ? Meinattiin mittailla taipuman muutosta vanteiden sisäpinnoista.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Itse oioin ensin kuumilla akselin alapuolelta ja kun ei onnistunut niin sitten hitsasin palkoa niin isolla virralla kuin uskalsi akseliin. En ihan puolta ympyrää.
Ja tulosta parantanee se että antaa jäähtyä välissä. Mittaus luonolllisesti jäähtyneenä. Akseli mulla oli kokonaisena ja kurat sisässä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jäähdyttelyä ja sormet ristissä koitin lähteekö akseli viälä pois..lähti ja tuli hyvä. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Osaako joku neuvoa sj413 -86 taakse jarruputkien liittimet. Eli motonetistä löytää jarruputkiliittimiä jotka päättyy A,B,..M, T ja TX. Liitin muuten pitäisi olla vissiin m10x1 mutta mikä loppuosa?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
paras olisi jos saisi ilman lämpöä suoraksi, niin ei meltoonnu putki turhaan. edit. lisäsin kuvan
__________________
KYM#5 Viimeksi muokannut karvanoppa : 14.09.2015 19:53 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Suunnitelmissa olisi saada hidasta puolta hitaammaksi, ja minulla on 410:ssä valollinen jakis, jos meinaan tehdä kyseisen operaation mitä tuossa neuvotaan http://www.openit.fi/zuk/tranny/jakolaatikko.html niin tarvitsenko kaveriksi 410:n valottoman jakiksen vai 413:n jakiksen?
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Tuossa ohjeessahan se sanotaan, jommasta kummasta täydellinen laatikko ja toisesta muutama ratas. Merkkivalotonta ei tähän sotketa.
Itse harkitsisin valmista 6.5 välitysarjaa etenkin jos n.31" renkaat ja auto maastokäytössä. Hintaero riippuu tietty siitä että paljonko toisesta jakiksesta ja koneistuksista joutuu maksamaan. Sen akselin keskireikä saattaa sitten kitistyä ja sitä joutuu jollakin keinolla hiomaan isommaksi.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
|
#9
|
|||
|
|||
|
kiitoksia vastauksesta, pitkää puolta en haluaisi puottaa ollenkaan kun autossani on toyotan 1.3 moottori ja vaihdelaatikko ja jaksaa hyvin kulkea maantiellä nykyisillä välityksillä.
|
![]() |
| Luokat |
| samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? | Sirernog | Tekniikka & Jutustelu | 188 | 20.04.2012 20:30 |
| Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... | regular | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.05.2007 22:13 |
| Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.06.2006 17:18 | |
| Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.02.2005 19:17 |
| Tyhmiä kysymyksiä | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 13.09.2004 13:47 |