![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() K: Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin. Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. G: Nyt et aivan ymmärtänyt pointtia.ongelma ei ole se että kylmiin olosuhteisiin valmistettu kone, materiaaleineen viedään lämpimään maahan(näin päin toimii hyvin),vaan päinvastoin,lämpimiin maihin tehdyn koneen rautataso ei kestä kylmiä olosuhteita,tämä on tieto,ei oletus.kuten aiemmassa kirjoitin,tuoppa dubaista kone tänne arktisiin olosuhteisiin..toinen juttu on se ettei tietystikkään jälleenmyyjä muuta rautatason kokoonpanoja vaan valmistajat siellä kokoonpanolinjalla kun kone on tilattu tiettyyn maahan,tietynlaisiin olosuhteisiin.. K: Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. G: Tämä taas on pelkkä kysymys; En ymmärrä miksi termostaattia vaihdettaisiin ulkona vallitsevien keli olosuhteiden mukaan,muutoin kun kesä/talvi termarit,kun kesällä on lämmin toisaalla enemmän ku toisaalla,moottori on siel omassa maailmassansa jähdytysjärjestelmineen,ei se ajon aikana tiedä,paljonko siel k-pellin ulkopuolel on lämpö asteita,samoissa lukemissa sen termarin tarvii aueta,pitääkseen moottorin oikeassa lämpötilassa.??Tai flektin alalähtöasteita,sama juttu? G: Metallin lämpölaajenemisista: Metallit laajenee lämmön vaikutuksesta,eivät kutistu.kampi akseli laajenee suhteessa kiertokangen alapään laakerikoolinkiin vähemmän,siis välys kasvaa,ei pienene ja kuumentunu öljy juoksee helpommin ohitse liuskan kanavaurasta. En missään kohdin ole väittänyt että kone poksahtaa heti kun siihen tuota epänestettä laitetaan,vaan moottorin koko elinkaaren vaikutukseen,,vaikuttaa takuulla,siitä ei ole epäilystäkään..lyhentävästi tietty ![]() K: Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti. G: Täs on ny kaiken keskiössä mun käsittääkseni se nesteen kiehumispiste ![]() G: Edittinä kuvaa yhdestä voimakkaasta epäilyksestä,et olis lipsahtanu saarivaltiossa väärän maan aisastot tähän pari viikkoo sit sattuneeseen tapahtumaan..tämä on harvinainen tapahtumana tääl meillä. Vahvistin samoin tein ehyenkin puolen aisan.. toinenkin epäily on meillä,kun volvon 48 pikkukaivurista napsahti kaivuupuomi juuresta poikki...nämä siis vahvoja epäilyjä se mistä tieto tulee,tunnen kaksi urakoitsijaa jotka aikoinaan hommasivat kaivurinsa lämpimistä maista halpuutensa vuoksi ja kirotulva oli loputon puomirepeämisien ja jatkuvien hitsailujen vuoksi..kunnes hommasivat kokonaan erimatskun puomistot..ei enää niin halpoja koneita ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 01.07.2015 21:22 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Menee jo yli mun ymmärryksen mutta kuten ketjussa on jo tullut ilmi niin siihen korkeampaan kiehumispisteeseen varmaankin perustuu ihmeliemien ihanuus.
Kustannuspaikalla käytetään Rotaxin joissain lentomoottoreissa tuota Evansin lientä, niissä on sylinterinkannet vesijäähyllä ja putki ilmajäähyllä. Näillä kun ajetaan isoilla tehoilla niin kannet käynevät kovin kuumina ja äkkiseltään vois kuvitella että just semmoista paikallista kiehahtelua moisella nesteellä pyritään estämään ja kun nestetilavuuksiakaan ei voi loputtomiin nostaa painon/tilan vuoksi. Pakkaskestoa tuolla ko. nesteellä on vain -23c joten sellaista ominaisuutta tällä ei haeta kun ei noi ratsut kestä muutenkaan ulkona olla talvisin. Tavan nesteitäkin noissa käytetään mutta ainakin osassa on ykkössuositus tuo Evans, vettä ei tosiaan saa lisätä mutta hätätilassa sekaan voi kaataa tavan jäähdytysnestettä mutta seos pitää sit tietyn ajan päästä vaihtaa puhtaaseen tavaraan. Mielenkiintoista ainettahan tuo on käsissä, semmoista ihmeellistä nesteen ja liisterin välimuotoa ja korkkiinkin tekee outoa jellyä joka heti sormissa sitten "sulaa" nesteeksi. ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
On noita puomeja mennyt poikki oli sit koreasta tai eskilstunasta tullu ei tosin montaa mutta on poikennut, catepillarilla on punainen neste mitä ei suositella laimennetavaksi ja se oli meillä monta vuotta rangessa ja lämmöt pysy kurissa siinä missä normi nesteen kanssa, tosin nosti lämmöt paljon hitaammin tolla catin litkulla kun esim vihreällä/vesi seoksella, haittana oli jos sattuu hävittämään tai letku hajomaan niin ei ohjeen mukaan saisi lisää vettä koska se ei sekoitu joka on paskapuhetta, jos en ihan hirmusesti ole väärin ymmärtänyt niin noi nesteet esim. keltainen pitää paljon paremmin/kestää lämmöt koska koneisiin ja autoihi on tullut pakokaasun jälkipolttimet jotka nostavat samalla mootorin lämpötilaa ja siitä syystä niitä laitetaan, Ei kai nää offi vehkeet nyt niin tarkkoja kumminkaan ole että ei selviäisi ihan perus nesteillä
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Varmaan saa unta kun tätä asiaa pohdin ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kestääkö kysyy,minkä ikäinen olet?Ihmettelen vain jos alalla kauan olleena et ole aiemmin kuullut asiasta... sekin lienee selviö et konetta ostaessa ei ole rasti ruutuun tehtävää puomistojen materiaalivaihto ehtojen osalta.asia liittyy takuuvasteeseen josta vastaa valmistaja ja näin ollen huolehtii että kone vastaa maan olosuhteita ja vaatimuksia,Näin siis uutena ostettaessa..Tämän varmaan tiedätkin..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 02.07.2015 04:51 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pari vuotta takana enempi vähempi korjaushommilla ym ja sitten kolme vuotta käytynä amk konesuunnittelua. Pari vielä jäljellä. Lähinnä hydrauliikka suunnittelua ja erillaisten metallikokoonpanojen suunnittelua. 22 vuotta ikää mittarissa.
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hieno homma,meinaan ku nuorena tiedät jo paljon alan asioista ja hyvät koulupohjat,tää ei ollu mikään kyl vanha tietää juttu,enkä väheksy yhtään,alan tietyissä asioissa oletkin jo kirkkaasti useamman levelin meitsin yläpuolella,aloin vain miettiin josko tietoni olis vanhentunutta.vanhentunutta siin mieles et tänä pnä eri seosmetallit on tullu hinnassa jo niin lähelle toisiaan ett ehkä jo nykyään tehdään kaikki samoilla metalleilla,tietysti on jalostettu metalleja jotka soveltuu hyvin minne tahansan ja hinta on kohdillaan,eikä tarvii katemielessä ajatella huokeampia metalleja maihin missä ne kestävät,en tiedä,eikä niin iso asia et tarviis alkaa enempiä penkomaan,mutta uskon edelleen "satusetiä".koneet josta tätä on kerrottu on ikähaarukassa +--80.Tästä enempiä jaksa jauhaa,menee hyvä topic ihan sivuraiteille.,mulla vain ei ole mitään syytä epäillä,miksi nää kaivavat herrasmiehet olis satuillu sattumistaan ja asian selvitystyön hedelmistään. Ei mitää,täst o hyvä jatkaa ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ai että kaivinkone ja pyöräkuormaaja tehtailla on eri ilmastovyöhykkeille
omat puomistot yms. osat. Vittua käteen sanon minä! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sinä sen sanoit että ei meidän tarvii
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nii,no vaik sit sinne,näi kahde keske kerrottuna,tullu itelläki joskus aikoinaa muistaakseni kerra käteltyy(sekin saattaa olla pelkkä,jo, aikuis iällä nähty märkä uni)..jokahinen tekee hallinnoimilleen vehkeil sitä miltä ny sattuu millonki tunttuun. Mul ei ole paineita pullikoida kommenntejanne vastaan. jos kirjoittamani olette oikein ymmärtäneet,en väitä asiaa tiedoksi,toisen käden tiedolla mennään,toki pikkasenhan se nolottaa jos olen sen reilun kolkyt vuotta antanu itseni uskoa kuulemiini,vakuuttavasti kerrottuihin satuihin ja tarinoihin. Tää ei ole tän kummempi juttu. Shit happend.... Mut senkin lupaan et jos joskus törmään enempi faktapohjaisiin tietoihin tän asian tiimoilta,nostan asian takaisin kaikkien silmien iloksi MUTTA kokonaan uudessa threadissa ![]() ![]() Mun tarvii törmää siihen juttuun,en oman elämäni kannalta,näin vähäpätöisen asian vuoksi viitsi nähdä yhtään enempää vaivaa ![]() -MaTTI-lle anteeksi pyyntö toipcin sotkemisesta,olen pahoillani!!!
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 07.07.2015 17:36 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Asiaan, uudelleen : Vittua kaksin käsin käteen!
Tai: Esitä jotain todisteita, jos niitä on. |
#12
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Veteraani+ Rekisteröitynyt: 06.07.03 Sijainti: Oulu, Finland. Viestit: 1.367 ![]() Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja G280E mitä miehel on mieles??alahan selittään.... Jos esitat vaitteita, niin todista ne oikeiksi alaka jauha mutua. sullako on olemassa asiasta parempaa tietoutta?????jos ei oo ni olisko paree pitää se turpa pienemmäl ku mitä ite kuvittelet sen tuovan sinul uskottavuutta??????????mä tiedän et sun juttus on mutua!!! ei mun..jos esität vaatimuksii sun perusteilla,sit esitä myös faktoja,sul ei ole tällasen perusteella minkäänlaisia oikeuksia perää yhtään mitään juttui tiedoksesi.. vittua sun elämään ja suoraan sanon et jos haluut konfliktii mun kans,kerro hyvä ihminen missä haluaisit sen tapahtuvan...usko helvetissä huvikses,et tuun satatuhatta varmuudella paikalle!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!" !"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!"!" __________________ W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut Topi1982 : 06.08.2015 22:34 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |