![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen mielipiteiden jako.. Kovasti pisti kuitenkin silmään g280e:n mielipide vedenlämmön noususta joka aihettaa esim sylinteriputken ja kiertokangen silmukan lämpölaajenemista? Eiköhän männän+renkaiden ja sylinteriputken "materiaalitiheys" ole kuitenkin sen verran hyvin suunniteltu tehtaalla että ne laajenevat samaan tahtiin lämmön nosteessa vaikka lämpötilaa nostetaankin vähän? Sama koskee myös kk silmukkaa ja tappia? Vai olenko nyt aivan hakoteillä? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
männän renkaat ja sylinteriputket saattaa laajeta lähelle toisiaan,mutta itse mäntä ei,tämäkin ote on vain yksi monista negatiivisista asioista mitä liika suunnittelematon lämpö VOI aiheuttaa moottorissa. niinkus sanotaan,pienistä puroista kasvaa lopuksi suuria virtoja ![]() KK:n alapäätä lähinnä ajattelin,se kun laajenee,enemmän ku on suunniteltu,kasvaa myös, laakerivälys enemmän ku on suunniteltu..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin.
Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
K:
Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin. Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. G: Nyt et aivan ymmärtänyt pointtia.ongelma ei ole se että kylmiin olosuhteisiin valmistettu kone, materiaaleineen viedään lämpimään maahan(näin päin toimii hyvin),vaan päinvastoin,lämpimiin maihin tehdyn koneen rautataso ei kestä kylmiä olosuhteita,tämä on tieto,ei oletus.kuten aiemmassa kirjoitin,tuoppa dubaista kone tänne arktisiin olosuhteisiin..toinen juttu on se ettei tietystikkään jälleenmyyjä muuta rautatason kokoonpanoja vaan valmistajat siellä kokoonpanolinjalla kun kone on tilattu tiettyyn maahan,tietynlaisiin olosuhteisiin.. K: Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. G: Tämä taas on pelkkä kysymys; En ymmärrä miksi termostaattia vaihdettaisiin ulkona vallitsevien keli olosuhteiden mukaan,muutoin kun kesä/talvi termarit,kun kesällä on lämmin toisaalla enemmän ku toisaalla,moottori on siel omassa maailmassansa jähdytysjärjestelmineen,ei se ajon aikana tiedä,paljonko siel k-pellin ulkopuolel on lämpö asteita,samoissa lukemissa sen termarin tarvii aueta,pitääkseen moottorin oikeassa lämpötilassa.??Tai flektin alalähtöasteita,sama juttu? G: Metallin lämpölaajenemisista: Metallit laajenee lämmön vaikutuksesta,eivät kutistu.kampi akseli laajenee suhteessa kiertokangen alapään laakerikoolinkiin vähemmän,siis välys kasvaa,ei pienene ja kuumentunu öljy juoksee helpommin ohitse liuskan kanavaurasta. En missään kohdin ole väittänyt että kone poksahtaa heti kun siihen tuota epänestettä laitetaan,vaan moottorin koko elinkaaren vaikutukseen,,vaikuttaa takuulla,siitä ei ole epäilystäkään..lyhentävästi tietty ![]() K: Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti. G: Täs on ny kaiken keskiössä mun käsittääkseni se nesteen kiehumispiste ![]() G: Edittinä kuvaa yhdestä voimakkaasta epäilyksestä,et olis lipsahtanu saarivaltiossa väärän maan aisastot tähän pari viikkoo sit sattuneeseen tapahtumaan..tämä on harvinainen tapahtumana tääl meillä. Vahvistin samoin tein ehyenkin puolen aisan.. toinenkin epäily on meillä,kun volvon 48 pikkukaivurista napsahti kaivuupuomi juuresta poikki...nämä siis vahvoja epäilyjä se mistä tieto tulee,tunnen kaksi urakoitsijaa jotka aikoinaan hommasivat kaivurinsa lämpimistä maista halpuutensa vuoksi ja kirotulva oli loputon puomirepeämisien ja jatkuvien hitsailujen vuoksi..kunnes hommasivat kokonaan erimatskun puomistot..ei enää niin halpoja koneita ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 01.07.2015 21:22 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Menee jo yli mun ymmärryksen mutta kuten ketjussa on jo tullut ilmi niin siihen korkeampaan kiehumispisteeseen varmaankin perustuu ihmeliemien ihanuus.
Kustannuspaikalla käytetään Rotaxin joissain lentomoottoreissa tuota Evansin lientä, niissä on sylinterinkannet vesijäähyllä ja putki ilmajäähyllä. Näillä kun ajetaan isoilla tehoilla niin kannet käynevät kovin kuumina ja äkkiseltään vois kuvitella että just semmoista paikallista kiehahtelua moisella nesteellä pyritään estämään ja kun nestetilavuuksiakaan ei voi loputtomiin nostaa painon/tilan vuoksi. Pakkaskestoa tuolla ko. nesteellä on vain -23c joten sellaista ominaisuutta tällä ei haeta kun ei noi ratsut kestä muutenkaan ulkona olla talvisin. Tavan nesteitäkin noissa käytetään mutta ainakin osassa on ykkössuositus tuo Evans, vettä ei tosiaan saa lisätä mutta hätätilassa sekaan voi kaataa tavan jäähdytysnestettä mutta seos pitää sit tietyn ajan päästä vaihtaa puhtaaseen tavaraan. Mielenkiintoista ainettahan tuo on käsissä, semmoista ihmeellistä nesteen ja liisterin välimuotoa ja korkkiinkin tekee outoa jellyä joka heti sormissa sitten "sulaa" nesteeksi. ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
On noita puomeja mennyt poikki oli sit koreasta tai eskilstunasta tullu ei tosin montaa mutta on poikennut, catepillarilla on punainen neste mitä ei suositella laimennetavaksi ja se oli meillä monta vuotta rangessa ja lämmöt pysy kurissa siinä missä normi nesteen kanssa, tosin nosti lämmöt paljon hitaammin tolla catin litkulla kun esim vihreällä/vesi seoksella, haittana oli jos sattuu hävittämään tai letku hajomaan niin ei ohjeen mukaan saisi lisää vettä koska se ei sekoitu joka on paskapuhetta, jos en ihan hirmusesti ole väärin ymmärtänyt niin noi nesteet esim. keltainen pitää paljon paremmin/kestää lämmöt koska koneisiin ja autoihi on tullut pakokaasun jälkipolttimet jotka nostavat samalla mootorin lämpötilaa ja siitä syystä niitä laitetaan, Ei kai nää offi vehkeet nyt niin tarkkoja kumminkaan ole että ei selviäisi ihan perus nesteillä
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Varmaan saa unta kun tätä asiaa pohdin ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kestääkö kysyy,minkä ikäinen olet?Ihmettelen vain jos alalla kauan olleena et ole aiemmin kuullut asiasta... sekin lienee selviö et konetta ostaessa ei ole rasti ruutuun tehtävää puomistojen materiaalivaihto ehtojen osalta.asia liittyy takuuvasteeseen josta vastaa valmistaja ja näin ollen huolehtii että kone vastaa maan olosuhteita ja vaatimuksia,Näin siis uutena ostettaessa..Tämän varmaan tiedätkin..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 02.07.2015 04:51 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Pari vuotta takana enempi vähempi korjaushommilla ym ja sitten kolme vuotta käytynä amk konesuunnittelua. Pari vielä jäljellä. Lähinnä hydrauliikka suunnittelua ja erillaisten metallikokoonpanojen suunnittelua. 22 vuotta ikää mittarissa.
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ai että kaivinkone ja pyöräkuormaaja tehtailla on eri ilmastovyöhykkeille
omat puomistot yms. osat. Vittua käteen sanon minä! |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Sinä sen sanoit että ei meidän tarvii
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nii,no vaik sit sinne,näi kahde keske kerrottuna,tullu itelläki joskus aikoinaa muistaakseni kerra käteltyy(sekin saattaa olla pelkkä,jo, aikuis iällä nähty märkä uni)..jokahinen tekee hallinnoimilleen vehkeil sitä miltä ny sattuu millonki tunttuun. Mul ei ole paineita pullikoida kommenntejanne vastaan. jos kirjoittamani olette oikein ymmärtäneet,en väitä asiaa tiedoksi,toisen käden tiedolla mennään,toki pikkasenhan se nolottaa jos olen sen reilun kolkyt vuotta antanu itseni uskoa kuulemiini,vakuuttavasti kerrottuihin satuihin ja tarinoihin. Tää ei ole tän kummempi juttu. Shit happend.... Mut senkin lupaan et jos joskus törmään enempi faktapohjaisiin tietoihin tän asian tiimoilta,nostan asian takaisin kaikkien silmien iloksi MUTTA kokonaan uudessa threadissa ![]() ![]() Mun tarvii törmää siihen juttuun,en oman elämäni kannalta,näin vähäpätöisen asian vuoksi viitsi nähdä yhtään enempää vaivaa ![]() -MaTTI-lle anteeksi pyyntö toipcin sotkemisesta,olen pahoillani!!!
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 07.07.2015 17:36 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Sitten tuossa minun 124 koppasessa E500:ssa paljastui että tehtaan ohjeen ja *rin mukaan ihan normaalia että moottorin lämmöt hitaassa ajossa nousee 110C° (toki pitää vauhdin noustessa laskea) ja se todella nousee tuohon lukemaan aika helpostikkin kunnon kuumana päivänä hitaasti ryömittäessä, vaikka kaikki kolme flektiä puhaltaa vähintään riittävästi (tuntuu että auto liikkuu jo niillä itsestään ![]() Mutta ei ole mennyt rauta kieroon, eikä kiertävät ota kiinni...joten kyllä siinä tuntuu jonkinlainen varmuuskerroin olevan, vaikka nyt ihan sitten tuurilla suunniteltuna ![]() Viimeksi muokannut piippu : 02.07.2015 10:24 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Sekoitetaan vielä pakkaa sen verran, että mitäs kun öljynlämmöissä saatetaan liikkua helposti yli 100C° lukemissa ja tiukimmissa tilanteissa käydään jopa 140C° lukemissa ja hyvin rokkaa nämäkin pannut...että edelleen en usko yhtään että mikään moottori oikeasti moittii vähän päälle 100C° lämpöjä JOS se ei kiehauta vesiään. Ja tuo kuuma öljyhän siellä kampea ja laakereita kiertää, eikä vesi
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Voin olla eri mieltä tosta puomi asiasta olen kuullut asiasta puhuttavan pidän sitä kumminkin tornihuhuna, olen kumminkin ollut 10v alalla 6v witraktorilla ja kohta 4v volvo ce:llä eiköhän nuo ole kumminkin ihan käyttäjäkohtasia asioita esim, miten konetta rasitetaan, kysyin myös asiaa meidän tekniseltätuelta jolla on myös hiukan kokemusta asiasta yli 40vuotta ja myös toiselta tekniseltätuelta joka on työskennellyt wihurilla vantaan sekä Tampereen toimipisteissä työnjohtajana ja 10v teknisenätukena pyöräkuormaajiin ja dumppereihi, olivat molemmat sitä mieltä että kyllä ne rautaosat samasta tutuista lähtee tehtaassa kun tehtaassa, toki tehdas eroja voi olla muuta kyllä ne yritetään saman standardin alle laittaa,
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hienoa et tulee mielipiteitä,ajatusta sit kirjoittamille ei aina niin syvällisesti... Jos sulla moottorin lämpö on 92 astetta ni öljyn lämpö voi olla juuri kuten sanoit,mutta kai säkin ymmärrät et jos moottorin lämpö nostetaan 120 ei moottoriöljyn lämpökään pysy enää siinä 120 vaan saattaa nousta heittämällä ajatellen 160-180. toinen juttu,veden kiehumispiste on todistettavasti se 100.. nyt joku viitseliäs joka heittäis kattilaan 50/50 vesi/ klygooliseosta keittolevylle mittarin kans ja huolehtii siinä sivussa ettei mittarin anturipinta koske muualle kuin nesteeseen. siitä saataisiin absoluuttinen kiehumispiste perus jäähdytysnesteelle,minkä ylise moottorin lämpötila ei voi nousta särkemättä sitä, Jos seos kestää 110 astetta kiehumatta,sillon uskon sun satalankun tarinan ![]() JA,mä sitten ymmärrän sen,että särkyminen johtuu kiehumisen johdosta nesteen poisumisesta järjestelmästä,minkä jälkeen ja syystä moottorin lämpötila nousee hetkellisesti vaik esim 300 asteeseen. Jotta tästä mielenkiintoisesta minulle uudesta epäneste topicista ei muodostuisi minä vastaan muut OT topiccia,jäänkin nyt mielenkiinnolla seuraamaan ja odotteleen ensimmäistä ennakkoluulotonta joka laittaa litkut kiertään ja kertoo missä mennään ![]() Avrollahan olikin jo hyvää kommenttia samantapaisesta vedettömästä!
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 02.07.2015 17:17 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Aivan, normaali ilmanpaineessa, siksihän "kaikissa" vehkeissä nykyään käytetään paineistettua järjestelmää, vaikka senhän sinä varmasti tiesitkin...
|
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Hyvä pointti!! Pakko myöntää, Tätä en ollutkaan ajatellu ![]() kuinkakohan paljon sit vaikuttaa nesteen sietokykyyn tuo jotai kilon paine minkä korkki pitää sisällään??
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Jäi muuten näköjään kirjoittamatta tuossa öljynlämpö spekuloinnissa, että koitin höpöttää ilmajäähdytteisistä moottoreista noissa lämpötiloissa!
...tuohon satalankkuun....että paljonkos se kiehumispiste nousee, jos paine nostetaan järjestelmässä esim. 1bar-> 2bar ? Näissä E500:ssa kun on vähän eri kaliberia tuo paisuntasäiliön korkin avautumisraja ja täysin eri kamaa kuin "tavallisissa" W124:ssa ![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Tuntuu olevan autonkohtaisia eroja mikä on ns. normaali vedenlämpö, missä auto haluaa sen pysyttelevän. FJ:ssä lämmöt on aina 85-87°C olipa kesähelle tai talvipakkanen, monet Foortit tuntuu olevan järkejään n. 103°C normikäyntilämmössään (OBD-portista mitattuna). Mutu on et japskit pyörii vähän viileempänä kuin eurot, onko kukaan muu saanut samaa vaikutelmaa?
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaas offtopikkia
Voisin laittaa 100 ruplaa vetoa, että kuvan levy on jatkettu. Katkoksessa on hitsisauma. Todella hienosti, suorasti katkennut! Happoa pintaan ja mikroskoopilla tarkastelemaan lämpöjälkiä kun näitä tulee lisää! Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 08.08.2015 12:26 |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
häviäisit vedon,tässä tapauksessa on kyse suunnittelupöydällä tehtyyn mokaan. Aisaan on työsyetty poikittaista tukiputkipalkkia varten reikä,mutta tukiputken päät on jätetty aisan ainevahvuuden sisäpuolelle.luontainen katkeama kohta on juuri tämä,koska tukiputken reijän kohdalla ainevahvuus on olematon.Huolimatta tästä munauksesta,en ole ennen vastaavaa nähny pyöräköneessa,pelkillä nostoilla.. Katsoppa tarkemmin...
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 09.08.2015 12:28 |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tietäisi moottorin todellisen lämmön. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |