Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.06.2015, 20:17
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E Näytä viesti
Miks sitä pitää rajoittaa?voiko sille tulla liikaa virtausta?mielenkiintoista...
Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.

__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.06.2015, 20:45
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.

jep,tätäkin ajattelin yhdeksi mahdolliseksi syyksi,kunhan hetken viivähdin ajatuksessa.paineen tuloputkessa ei ole rajoittavaa tekijää virtaukselle ennen turboa ja jos ei sitä rajoiteta lähelle alkuperäistä,pumpulta vain loppuu tuotto.
mut eikö t3 ole öljyn "paineesta" riippuvainen,voin muistaa väärin,mut eikö siin ö-paine keskitä akselin..
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 23.06.2015 20:53
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.06.2015, 21:10
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E Näytä viesti
mut eikö t3 ole öljyn "paineesta" riippuvainen,voin muistaa väärin,mut eikö siin ö-paine keskitä akselin..
Periaatteessa kaikki pakokaasuahtimet vaatii paineöljyn laakerille. Ilman öljynpainetta tuntuu turbon akselissa pieni sivuttaisvälys,joka katoaa kun paineistettu öljy kulkee laakerin ja akselin välistä paluukanavaan. Eli mitä suurempi ahdin=suuremmat laakerit tai suurempi laakerivälys,sitä enempi öljyä karkaa paluulinjaan ja aletaan kysellä riittääkö öljypumpussa tuotto.
Kuulalaakeroiduissa turboissa vissii hiukan eri juttu,mut ei nekään kauan kuivana pyöri.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.06.2015, 21:34
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Juuri tuo radiaalisuunnan tiivistys keskitys tapahtuu öljyllä ja siihen tarvittavaan paineeseen vaikuttaa monet eri tekijät. Nyt kun on pienemmällä välyksellä olevat laakerit ja järeempi akseli, niin tarvii vähemmän voitelua. Erityyppiset laakerit vaatii eri määrän voitelua ja kuulalaakerit ei taas sitten kestä painetta juurikaan. Hain nyt tänään nuo hilppeet ja alan vklp säätämään paineita kohalleen turbolle.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.06.2015, 08:31
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Hain nyt tänään nuo hilppeet ja alan vklp säätämään paineita kohalleen turbolle.
Tuohon vois kehitellä Hitech version eli ahtopaine tai öljynpaine ohjais turbolle menevän öljyn virtausta.
Joutokäynnillä kuristais,että moottorilla kestäis riittävä voitelupaine.
Suuremmilla kierroksilla tai ahtopaineilla avais kuristuksen ja sallis suuremman öljynvirtauksen ahtimelle.
Suuremmalla ahtimen "öljynläpäisyllä" haetaan myös turbon laakereille jäähdytystä,eli öljypohjaan virtaava paluuöljy vie lämpöä nennessään.
Virtauksen kuristaminen saattaa heikentää hiukan ahtimen jäähdytystä,vaikka voitelupaine oliskin riittävä.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.06.2015, 18:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.
Ja läjässähäm on vesijäähdytetty turbo alunperin, ja tuo garrethan on öljyjäähdytetty, siis siksikin tuota öljyä pitää holvata enemmän turbon läpi.
Jos virtausta aletaan kuristamaan, niin öljy käy sitä kuumempana ahtimen laakereilla, mitä vähemmän öljyä kierrätetään... Sitä en osaa sanoa, aiheutuuko ongelmia, ja jos aiheutuu, niin kuinka pahoja...

Pistä pieni ohjaustehostimen pumppu toiseksi öljypumpuksi?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.06.2015, 21:44
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

jos vaan hitsaisi sen banjon umpeen ja siihen sitten sopiva reikä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.06.2015, 21:06
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Tehostajan pumppu muuten kiva ajatus, mutta mihis laitat säiliön, kun paluu ei voi lähtä ylöspäin tai olla kovin pitkä mielellään. Niin ja tuota nipan hitsaamista on harrastettu ihan kotitarpeiksi. Muuten toimiva kikka, mutta helkkarin hankala säätää. Just tän takia laitoin ton säädettävän kuristimen, kun pystyy modaa muuta öljyn kiertoa ja sitten säätää tosta turbolle virtaukset kohillee. Pelittää muuten pirun hyvin.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.06.2015, 21:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Tehostajan pumppu muuten kiva ajatus, mutta mihis laitat säiliön, kun paluu ei voi lähtä ylöspäin tai olla kovin pitkä mielellään. Niin ja tuota nipan hitsaamista on harrastettu ihan kotitarpeiksi. Muuten toimiva kikka, mutta helkkarin hankala säätää. Just tän takia laitoin ton säädettävän kuristimen, kun pystyy modaa muuta öljyn kiertoa ja sitten säätää tosta turbolle virtaukset kohillee. Pelittää muuten pirun hyvin.
Siis Moottoriöljy on perinteisesti öljypohjassa, joten pumppu alas, ja imulinja öljypohjaan, ja painelinja suodattimen ja termostaattiohjatun kierron kautta jäähdyttimenkautta/suoraa öljynpainelinjaan, ja painetta rajoitetaan esim. T-haaran kautta 2 kg/cm2 säädetyn paineventtiilin yms venttiilien kautta öljypohjaan? Ja tuo paineöljy vois mennä vaikka pääöljykanavaan suuntaventtiilin kautta...

Ja tuon ohjaustehostimen pumpun vois korvata (ison?) öljypolttimen painepumpulla, toimittaa tavaraa suuttimen läpi 10 kg/h, ja ainakin nuo pikkuset öljypolttimet kierrättää paluuöljylinjaan suuruusluokkaa yli 90% (arvaus, 200 litran tynnyriä tyhentäneenä/täyttäneenä) tuotosta.
Ja tuota pumppua vois pyörittää sähköllä tarvittaessa.... toki on olemassa ihan oikeita sähköpumppuja moottoriöljyn paineiden nostoon ennen starttia, sitä en tiedä kuinka toimii tulikuumalla öljyllä, speksit oli muistaakseni vajaaseen sataan asteeseen?

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 29.06.2015 21:40
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.06.2015, 22:02
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Joo jos käyttäs omaa öljypohjaa niin mikäs siin. Mutta jos alkais tommosta väsää, niin ois sama lyödä kuivasumppu suorilla kiinni valmiina pakettina
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.06.2015, 05:09
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Eikö tuohon turbolle kannata tehdä oma öljynkierto, sovittelet johonkin lauhduttimen ja siivapyörävetoinen pumppu. Kierrokset nousee niin öljynvirtaus kasvaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turbon öljyn paluu letkun paikka mihin?? mallu16 Tekniikka & Jutustelu 8 02.06.2011 17:05
moottoriteille90km/h rajoitus 2012? toyota4x4 Chit-Chat 13 28.09.2010 17:50
Öljyn paineet -TIMPPA- Tekniikka & Jutustelu 11 07.01.2008 18:27
Hydraulisylinterin iskun rajoitus? kivinen Tekniikka & Jutustelu 12 25.08.2005 10:48
Öljyn laatuvaatimuksesta.. Vuosimallit 1984-1996 2 19.04.2003 20:47


Sivu luotu: 01:11 (GMT +2).