Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Turbon öljyn virtauksen rajoitus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135997)

Kala92 23.06.2015 18:43

Turbon öljyn virtauksen rajoitus
 
Eli nyt tarviisi hiukan säädellä turbon öljystä virtausta pienemmäksi ja kun ei löydy passaavaa banjopulttia 2,2mm reiällä, niin pitää ottaa muut konstit käyttöön. Eli käykö kyseinen käikäle ->
http://www.ikh.fi/Traktori-_ja_konet...7_220_tid23269
virtauksen rajoitukseen? Kun ei mitään tietoa kuin paljon sielt oikiasti tulee litroja minuutissa, niin tolla sais vaikka linjan kokonaan tukkoon säätövarojen puolesta ilmeisesti? Kohalleen säätäminen ei tee pahaa, mutta kestääkö tollanen siel linjassa ja saako sen oikeasti säädettyä tarpeeksi pienelle?

G280E 23.06.2015 18:50

Miks sitä pitää rajoittaa?voiko sille tulla liikaa virtausta?mielenkiintoista...
jos rajoittaa tarvii ni jotain tuollaista,kaivureis tiettyjä toimintoja hyrauliikka puolel rajoitetaan jus ton tyyppisillä säätimillä..
mistä tiedät et sinne menee mitään ku ei ole virtausmittaria..oikein paljon ku pienennät meno aukkoa,ni pienemmät hiukkasetki voi hiljalleen tukkia tietämättäs röörin..
pelkkä paine mittari vois kertoo virtaako tietyllä tasakierroksil..

E,taitaa sit olla kuulalaakeroitu solmu sit kuiten kysees...noihan menee ihan nollaan asti pienemmälle..ja lukittava malli olis hyvä olla,toi ei taida olla..

Kala92 23.06.2015 19:04

Joo itsekin kun nuita koneita työkseni rassaan ja säädän (tosin läppärillä) väliillä, niin siitä tämä idea tulikin :D Ja just se kun tyhjäkäynnillä rajoittaa painemittarin kanssa, saa sen asetuksen kohalleen. Alunpitäen tuossa on ollut 1,5mm reikä banjossa, mutta sitä on aina turbon suurentuessa suurennettu ja nyt ongelma on se, kun vaihtu laakerityyppi ja tuli modattua muutenkin turbon öljynkiertoa, niin tarviisi saada virtaus taas pienemmäksi. Vois hiukan turbo tulvia, jos antas kaiken mitä lohkosta tulee mennä sen läpi :D

G280E 23.06.2015 19:16

just just,hyvin selitetty.ymmärrän.

Arpe 23.06.2015 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G280E (Viesti 1233647)
Miks sitä pitää rajoittaa?voiko sille tulla liikaa virtausta?mielenkiintoista...

Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.

G280E 23.06.2015 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1233665)
Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.


jep,tätäkin ajattelin yhdeksi mahdolliseksi syyksi,kunhan hetken viivähdin ajatuksessa.paineen tuloputkessa ei ole rajoittavaa tekijää virtaukselle ennen turboa ja jos ei sitä rajoiteta lähelle alkuperäistä,pumpulta vain loppuu tuotto.
mut eikö t3 ole öljyn "paineesta" riippuvainen,voin muistaa väärin,mut eikö siin ö-paine keskitä akselin..

Arpe 24.06.2015 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G280E (Viesti 1233676)
mut eikö t3 ole öljyn "paineesta" riippuvainen,voin muistaa väärin,mut eikö siin ö-paine keskitä akselin..

Periaatteessa kaikki pakokaasuahtimet vaatii paineöljyn laakerille. Ilman öljynpainetta tuntuu turbon akselissa pieni sivuttaisvälys,joka katoaa kun paineistettu öljy kulkee laakerin ja akselin välistä paluukanavaan. Eli mitä suurempi ahdin=suuremmat laakerit tai suurempi laakerivälys,sitä enempi öljyä karkaa paluulinjaan ja aletaan kysellä riittääkö öljypumpussa tuotto.
Kuulalaakeroiduissa turboissa vissii hiukan eri juttu,mut ei nekään kauan kuivana pyöri.

Kala92 24.06.2015 21:34

Juuri tuo radiaalisuunnan tiivistys keskitys tapahtuu öljyllä ja siihen tarvittavaan paineeseen vaikuttaa monet eri tekijät. Nyt kun on pienemmällä välyksellä olevat laakerit ja järeempi akseli, niin tarvii vähemmän voitelua. Erityyppiset laakerit vaatii eri määrän voitelua ja kuulalaakerit ei taas sitten kestä painetta juurikaan. Hain nyt tänään nuo hilppeet ja alan vklp säätämään paineita kohalleen turbolle.

Arpe 27.06.2015 08:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1233885)
Hain nyt tänään nuo hilppeet ja alan vklp säätämään paineita kohalleen turbolle.

Tuohon vois kehitellä Hitech version eli ahtopaine tai öljynpaine ohjais turbolle menevän öljyn virtausta.
Joutokäynnillä kuristais,että moottorilla kestäis riittävä voitelupaine.
Suuremmilla kierroksilla tai ahtopaineilla avais kuristuksen ja sallis suuremman öljynvirtauksen ahtimelle.
Suuremmalla ahtimen "öljynläpäisyllä" haetaan myös turbon laakereille jäähdytystä,eli öljypohjaan virtaava paluuöljy vie lämpöä nennessään.
Virtauksen kuristaminen saattaa heikentää hiukan ahtimen jäähdytystä,vaikka voitelupaine oliskin riittävä.

BJ-40/76 27.06.2015 18:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1233665)
Läjässä tuli tarvetta rajoittaa ku garretista menee ilmeisesti öljy paremmin läpi ku orggis ahtimesta.
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan.
Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.

Ja läjässähäm on vesijäähdytetty turbo alunperin, ja tuo garrethan on öljyjäähdytetty, siis siksikin tuota öljyä pitää holvata enemmän turbon läpi.
Jos virtausta aletaan kuristamaan, niin öljy käy sitä kuumempana ahtimen laakereilla, mitä vähemmän öljyä kierrätetään... Sitä en osaa sanoa, aiheutuuko ongelmia, ja jos aiheutuu, niin kuinka pahoja...

Pistä pieni ohjaustehostimen pumppu toiseksi öljypumpuksi?

mikkoimp 28.06.2015 21:44

jos vaan hitsaisi sen banjon umpeen ja siihen sitten sopiva reikä?

Kala92 29.06.2015 21:06

Tehostajan pumppu muuten kiva ajatus, mutta mihis laitat säiliön, kun paluu ei voi lähtä ylöspäin tai olla kovin pitkä mielellään. Niin ja tuota nipan hitsaamista on harrastettu ihan kotitarpeiksi. Muuten toimiva kikka, mutta helkkarin hankala säätää. Just tän takia laitoin ton säädettävän kuristimen, kun pystyy modaa muuta öljyn kiertoa ja sitten säätää tosta turbolle virtaukset kohillee. Pelittää muuten pirun hyvin.

BJ-40/76 29.06.2015 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1234735)
Tehostajan pumppu muuten kiva ajatus, mutta mihis laitat säiliön, kun paluu ei voi lähtä ylöspäin tai olla kovin pitkä mielellään. Niin ja tuota nipan hitsaamista on harrastettu ihan kotitarpeiksi. Muuten toimiva kikka, mutta helkkarin hankala säätää. Just tän takia laitoin ton säädettävän kuristimen, kun pystyy modaa muuta öljyn kiertoa ja sitten säätää tosta turbolle virtaukset kohillee. Pelittää muuten pirun hyvin.

Siis Moottoriöljy on perinteisesti öljypohjassa, joten pumppu alas, ja imulinja öljypohjaan, ja painelinja suodattimen ja termostaattiohjatun kierron kautta jäähdyttimenkautta/suoraa öljynpainelinjaan, ja painetta rajoitetaan esim. T-haaran kautta 2 kg/cm2 säädetyn paineventtiilin yms venttiilien kautta öljypohjaan? Ja tuo paineöljy vois mennä vaikka pääöljykanavaan suuntaventtiilin kautta...

Ja tuon ohjaustehostimen pumpun vois korvata (ison?) öljypolttimen painepumpulla, toimittaa tavaraa suuttimen läpi 10 kg/h, ja ainakin nuo pikkuset öljypolttimet kierrättää paluuöljylinjaan suuruusluokkaa yli 90% (arvaus, 200 litran tynnyriä tyhentäneenä/täyttäneenä) tuotosta.
Ja tuota pumppua vois pyörittää sähköllä tarvittaessa.... toki on olemassa ihan oikeita sähköpumppuja moottoriöljyn paineiden nostoon ennen starttia, sitä en tiedä kuinka toimii tulikuumalla öljyllä, speksit oli muistaakseni vajaaseen sataan asteeseen?

Kala92 29.06.2015 22:02

Joo jos käyttäs omaa öljypohjaa niin mikäs siin. Mutta jos alkais tommosta väsää, niin ois sama lyödä kuivasumppu suorilla kiinni valmiina pakettina :D

2,4TD 30.06.2015 05:09

Eikö tuohon turbolle kannata tehdä oma öljynkierto, sovittelet johonkin lauhduttimen ja siivapyörävetoinen pumppu. Kierrokset nousee niin öljynvirtaus kasvaa.

-MaTTi- 30.06.2015 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1233646)
Eli nyt tarviisi hiukan säädellä turbon öljystä virtausta pienemmäksi ja kun ei löydy passaavaa banjopulttia 2,2mm reiällä, niin pitää ottaa muut konstit käyttöön.

Eikö tuon porailis jostain pienemmästä sitten jos 2,2mm on hakusessa? Vai sopisko jommalle kummalle puolelle tuota liitosta ihan valmis kuristin? Vaikka tämmönen: http://m.ebay.com/itm/251941549475

Jappi 30.06.2015 22:27

Ja onko turbo nyt sellainen että siinä ei ole itsessään kuristinta?

E: niinjoo, tuo käikäle on säädettävä kuristin.

Kala92 01.07.2015 15:58

Joo jaksa alkaa nippaa hitsailee, kun kartiotiivistys. Aina tympeä poraa niitä uusiksi. Helpompi tuolla viisiin.


Sivu luotu: 16:05 (GMT +2).