![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mutta jos auton mittariin tulee 10tkm kuukaudessa ja tuollainen hybridi mersu söisi vaikka 6.5-litraa satasella niin sehän teettää n. 1538-litraa dieseliä. Oletetaan dieselin hinnaksi 1.35€ niin päästään lukuun 2076€/kk. Eli ei ne polttoainekulut ihan 3000e/kk taida olla? Toki jollain enemmän kuluttavalla pelillä voi olla. Lisäksi tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika radikaalisti siihen kuinka paljon ne kulut on kuukaudessa. Mutta jos se polttoaineissa sen n.2000€/kk säästää niin sehän tekee 24 000€ vuodessa säästöä, joka kolmessa vuodessa tekee 72 000€. Noh. Noita lukuja voi nyt miten vaan pyöritellä. Mut kohtuu iso säästö tuo on jos sen auton saa ilmaiseksi "tankkaa". Lisäksi jos suomeen tulee niitä Teslan supercharger asemia niin Tesla on ilmoittanut että Teslojen omistajat tankkaa niissä ilmaiseksi. Siinä akun saa täydeksi tyhjästä puolessa tunnissa. Huollosta en tosiaan tiedä miten paljon tuollaista Teslaa pitää huoltaa? Ei siellä taida olla kuin sisäilman suodatin mitä huolto vaihtaa? Joskus vaihdetaan jarrupaloja, mutta veikkaan ettei niitäkään kovin usein vaihdeta koska se auton sähkömoottori jarruttaa ja kerää energiat talteen. Ainakin tuollaisen hybridi mersun kuski kehui että oli jo yli 100tkm ajanut alkuperäisillä jarruosilla. Siinäkin kuulemma jarruenergia otetaan talteen. Lainaus:
![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Isommissa kaupungeissa autot vissiin pyöriikin 24/7, joko isäntä + kuskit tai vain kuskien voimin. Sellaista sankaria ei ole eikä tule joka yksinään tahkoaa mittariin 30 tkm/kk, loppuu ihan yksinkertaisesti tunnit vuorokaudesta. Muutoinkin alalla on niin suuria vaihteluja ajojen suhteen että yhdenmukaista laskutapaa on käytännössä mahdotonta saada aikaiseksi. Tätäkin kirjoittaessa nökötän tolpalla keula-autona, ollut tässä lähtökuopissa jo 3 tuntia ilman kyydin kyytiä, eli ilmaiseksi istun, onneksi kuskilla on hommia enempi. En kyllä ymmärrä miten voi saada menemään polttoainetta tuollaisia määriä, tallissa 2 autoa eikä polttoainetta mene laskun mukaan yli 1600€ arvosta/kk ja autot on ajossa likiman joka päivä. Toki ei meillä ole ruuhkiakaan kuten jossain eteläsuomessa(luojan kiitos...). Kauha-apinalle sivukommenttina. Kukaan täysipäinen taksiyrittäjä ei osta omalla rahallaan 320 E cdi mersua, tai noh, ehkä joku eläköityvä ostaa kun ei jaksa pohtia miten voisi mahdollisen hankitun omaisuutensa muuhun typeryyteen tuhlata... ![]() Katsokaapa vai niin kun tuo autoveroetu puolittui niin kohta alkaa tolpat tursuamaan Jettaa, Golf:ia, Octaviaa on jo.... Mutta silti hatun nosto heille joilla on rohkeutta ottaa tesla kuvun alle, toivottavasti konsepti on menestys eli viivan alle jää enempi kuin mitä diesel-autolla. Pitkän ajan laskelmia odotellessa..... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
Kyllä on kilsat pudonnu joka puolella. Mulla huippuvuosina tuli 130 tkm vuoteen, viime vuonna 95 tkm. Samassa suhteessa sitten tietty muuttuvat kulut putoaa, mutta kiinteät pysyy. (ja Nerd-O, mun edellisellä hybridi mb llä tökättiin 180 tkm alkup jarruosilla, HelsinGin pirssinä)
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 30.04.2015 13:21 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suurimman hyödyn sähköstä saisi sellaisessa isossa taksissa, joka muuten kuluttaisi paljon polttoainetta. Tietysti suuri kulutus muodostuu myös suuresta määrästä kilometrejä. Eli tarvittas tarpeeks pitkällä toimintasäteellä oleva sähköllä kulkeva paku, joka soveltuu pyörätuolikyyteihin ja samalla jää tilaa muillekin. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jos tarkoitus on verrata vain kahden erityyppisen auton välisiä kuluja ja kannattavuutta niin ei kai noi kuskista tulevat kulut siihen kuulu?
Kai se kuski maksaa aina saman ajoi millä tahansa? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nyt mä alan ehkä ymmärtää miks Nerd-O n autot kuluttaa niin oudon vähän ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Niitä en itse laske vaan syötän amerikkalaiseen ohjelmaan tankkaukset ja mittarilukemat. Se sitten laskee kulutuksia ja kustannuksia. Tuskin tuolla tiedolla paljon tekee, mutta onhan se kiva seurailla miten paljon polttoaineisiin ja korjauksiin menee rahaa.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Tieto lisää tuskaa.Lainaus:
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Homman voi kääntää niinkin päin, että halutaan jopa kuskin maksavan mahdollisimman paljon koska silloin taksifirmaan tulee rahaa hyvin. Sähköön panostamisessa on huonona puolena kun sillä pelkästään ei pysty profiloitumaan omien asiakkaiden suuntaan. Pitää olla jotain tyyliin invanosturi tms, jotta maaseututaksissa löytyy omat asiakkaat. Kaupunkitaksissa voisi sähköautosta kiinnostuneet haluta kokea vaikka Teslan kyydin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Taksi | VonLeka | Chit-Chat | 57 | 07.08.2012 19:51 |
Mogin akselit kyselkää taksi 24 :lta | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 27.05.2006 19:58 |