Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2015, 07:31
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
2500-3000€/kk polttoaineisiin... monenko auton polttoaineet siinä on??
Mulla menee polttoaineisiin sellaiset 1500€/kk, toki osa ajoista on pidempää ajoa jolloin kulutus tasoittuu hieman.
Noh. Jos se tuon menopelin on saanut tammikuussa ja mittariin on nyt tullut 41tkm niin sehän tekee n. 10tkm joka kuukausi ajoa. Ei itse kyllä ihan samaan pysty. Mitä tuossa on noilla taksi hybridi mersuilla liikkunut niin niissä kaupunki kulutus on n. 6-7 litraa. Siitä mielenkiintoista että Priuksen hybridi kuluttaa muuten vähemmän bensaa. Sellaisellakin on tullut matkustettua taksissa. Toki se on kyllä melkoinen koppi verrattuna E-sarjalaiseen mersuun. Todella ahdas auto. Eikä mielestäni sovi taksi käyttöön liian ahtaana autona. Kyllä sinne se 5 henkeä menee, mutta ei enää niiden tavarat. Takapenkilläkin pää ottaa koko ajan kattoon kiinni. Joutuu istuun vinossa.

Mutta jos auton mittariin tulee 10tkm kuukaudessa ja tuollainen hybridi mersu söisi vaikka 6.5-litraa satasella niin sehän teettää n. 1538-litraa dieseliä. Oletetaan dieselin hinnaksi 1.35€ niin päästään lukuun 2076€/kk. Eli ei ne polttoainekulut ihan 3000e/kk taida olla? Toki jollain enemmän kuluttavalla pelillä voi olla. Lisäksi tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika radikaalisti siihen kuinka paljon ne kulut on kuukaudessa. Mutta jos se polttoaineissa sen n.2000€/kk säästää niin sehän tekee 24 000€ vuodessa säästöä, joka kolmessa vuodessa tekee 72 000€. Noh. Noita lukuja voi nyt miten vaan pyöritellä. Mut kohtuu iso säästö tuo on jos sen auton saa ilmaiseksi "tankkaa". Lisäksi jos suomeen tulee niitä Teslan supercharger asemia niin Tesla on ilmoittanut että Teslojen omistajat tankkaa niissä ilmaiseksi. Siinä akun saa täydeksi tyhjästä puolessa tunnissa. Huollosta en tosiaan tiedä miten paljon tuollaista Teslaa pitää huoltaa? Ei siellä taida olla kuin sisäilman suodatin mitä huolto vaihtaa? Joskus vaihdetaan jarrupaloja, mutta veikkaan ettei niitäkään kovin usein vaihdeta koska se auton sähkömoottori jarruttaa ja kerää energiat talteen. Ainakin tuollaisen hybridi mersun kuski kehui että oli jo yli 100tkm ajanut alkuperäisillä jarruosilla. Siinäkin kuulemma jarruenergia otetaan talteen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kauanko noissa kestää akusto ? Varmaan ihanan halpaa uusia.........
Samaa kysyin kuskilta niin 8v täys takuu autossa ilman kilometri rajoituksia. Sitä en tiedä miten tuossa sitten määritellään sen akuston vaihtokunto? Olettaisin että taksi käytössä se akku menee kohtuu nopeesti loppuun. Siinähän akku on hyvä vaihdattaa takuuseen juuri ennen takuun loppumista

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2015, 09:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Noh. Jos se tuon menopelin on saanut tammikuussa ja mittariin on nyt tullut 41tkm niin sehän tekee n. 10tkm joka kuukausi ajoa. Ei itse kyllä ihan samaan pysty.
Reippaimmat suharit tai niitten autot kelaa mittariin 30tkm/kk, sellasiaki nähty. 3 vuotiaana miljoona täys. Pakko olla 3 kuskia/auto.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.04.2015, 11:51
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Reippaimmat suharit tai niitten autot kelaa mittariin 30tkm/kk, sellasiaki nähty. 3 vuotiaana miljoona täys. Pakko olla 3 kuskia/auto.

Isommissa kaupungeissa autot vissiin pyöriikin 24/7, joko isäntä + kuskit tai vain kuskien voimin. Sellaista sankaria ei ole eikä tule joka yksinään tahkoaa mittariin 30 tkm/kk, loppuu ihan yksinkertaisesti tunnit vuorokaudesta.

Muutoinkin alalla on niin suuria vaihteluja ajojen suhteen että yhdenmukaista laskutapaa on käytännössä mahdotonta saada aikaiseksi.
Tätäkin kirjoittaessa nökötän tolpalla keula-autona, ollut tässä lähtökuopissa jo 3 tuntia ilman kyydin kyytiä, eli ilmaiseksi istun, onneksi kuskilla on hommia enempi.

En kyllä ymmärrä miten voi saada menemään polttoainetta tuollaisia määriä, tallissa 2 autoa eikä polttoainetta mene laskun mukaan yli 1600€ arvosta/kk ja autot on ajossa likiman joka päivä. Toki ei meillä ole ruuhkiakaan kuten jossain eteläsuomessa(luojan kiitos...).

Kauha-apinalle sivukommenttina.
Kukaan täysipäinen taksiyrittäjä ei osta omalla rahallaan 320 E cdi mersua, tai noh, ehkä joku eläköityvä ostaa kun ei jaksa pohtia miten voisi mahdollisen hankitun omaisuutensa muuhun typeryyteen tuhlata... . 200 CDi:llä saa saman taksan kuin tuplasti kalliimmalla autolla.
Katsokaapa vai niin kun tuo autoveroetu puolittui niin kohta alkaa tolpat tursuamaan Jettaa, Golf:ia, Octaviaa on jo....
Mutta silti hatun nosto heille joilla on rohkeutta ottaa tesla kuvun alle, toivottavasti konsepti on menestys eli viivan alle jää enempi kuin mitä diesel-autolla.
Pitkän ajan laskelmia odotellessa.....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.04.2015, 13:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jep.

Kyllä on kilsat pudonnu joka puolella. Mulla huippuvuosina tuli 130 tkm vuoteen, viime vuonna 95 tkm. Samassa suhteessa sitten tietty muuttuvat kulut putoaa, mutta kiinteät pysyy.

(ja Nerd-O, mun edellisellä hybridi mb llä tökättiin 180 tkm alkup jarruosilla, HelsinGin pirssinä)
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 30.04.2015 13:21
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.04.2015, 14:28
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti

Mutta jos auton mittariin tulee 10tkm kuukaudessa ja tuollainen hybridi mersu söisi vaikka 6.5-litraa satasella niin sehän teettää n. 1538-litraa dieseliä. Oletetaan dieselin hinnaksi 1.35€ niin päästään lukuun 2076€/kk. Eli ei ne polttoainekulut ihan 3000e/kk taida olla? Toki jollain enemmän kuluttavalla pelillä voi olla. Lisäksi tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika radikaalisti siihen kuinka paljon ne kulut on kuukaudessa. Mutta jos se polttoaineissa sen n.2000€/kk säästää niin sehän tekee 24 000€ vuodessa säästöä, joka kolmessa vuodessa tekee 72 000€.
Mä en nyt tuota laskuoppia ihan sisäistänyt... Noilla luvuillahan se ois 650 l polttoainetta kuukaudessa ja hinta sitten vajaa 900 € sille. Vaikuttaa oleellisesti kannattavuuslaskelmiin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.04.2015, 14:37
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Mä en nyt tuota laskuoppia ihan sisäistänyt... Noilla luvuillahan se ois 650 l polttoainetta kuukaudessa ja hinta sitten vajaa 900 € sille. Vaikuttaa oleellisesti kannattavuuslaskelmiin.
Tollasia huomioita tulee mieleen, että vaikka polttoainekulutkin on jonkin verta, ne ei kuitenkaan ole kovin huimat kuskista tuleviin kuluihin verrattuna.

Suurimman hyödyn sähköstä saisi sellaisessa isossa taksissa, joka muuten kuluttaisi paljon polttoainetta. Tietysti suuri kulutus muodostuu myös suuresta määrästä kilometrejä. Eli tarvittas tarpeeks pitkällä toimintasäteellä oleva sähköllä kulkeva paku, joka soveltuu pyörätuolikyyteihin ja samalla jää tilaa muillekin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.04.2015, 14:41
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Jos tarkoitus on verrata vain kahden erityyppisen auton välisiä kuluja ja kannattavuutta niin ei kai noi kuskista tulevat kulut siihen kuulu?
Kai se kuski maksaa aina saman ajoi millä tahansa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.04.2015, 14:56
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Nyt mä alan ehkä ymmärtää miks Nerd-O n autot kuluttaa niin oudon vähän ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.05.2015, 06:45
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Nyt mä alan ehkä ymmärtää miks Nerd-O n autot kuluttaa niin oudon vähän ...
Niitä en itse laske vaan syötän amerikkalaiseen ohjelmaan tankkaukset ja mittarilukemat. Se sitten laskee kulutuksia ja kustannuksia. Tuskin tuolla tiedolla paljon tekee, mutta onhan se kiva seurailla miten paljon polttoaineisiin ja korjauksiin menee rahaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.05.2015, 00:37
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Red face

Tieto lisää tuskaa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Niitä en itse laske vaan syötän amerikkalaiseen ohjelmaan tankkaukset ja mittarilukemat. Se sitten laskee kulutuksia ja kustannuksia. Tuskin tuolla tiedolla paljon tekee, mutta onhan se kiva seurailla miten paljon polttoaineisiin ja korjauksiin menee rahaa.
-Parempi kun ei edes laske...
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.04.2015, 15:23
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Jos tarkoitus on verrata vain kahden erityyppisen auton välisiä kuluja ja kannattavuutta niin ei kai noi kuskista tulevat kulut siihen kuulu?
Kai se kuski maksaa aina saman ajoi millä tahansa?
Siltä kannalta kuuluu jos homman tarkotus on, että fyffet annettas taksiyrittäjälle ja rengille. Jos nämä saa enemmän fyffeä paremman tekniikan takia, silloin kiinnostutaan. Vielä ei ole tarpeeksi varmaa, että fyffeä jäisi enemmän käteen sähköllä, mutta eiköhän sekin päivä tule vastaan.

Homman voi kääntää niinkin päin, että halutaan jopa kuskin maksavan mahdollisimman paljon koska silloin taksifirmaan tulee rahaa hyvin.

Sähköön panostamisessa on huonona puolena kun sillä pelkästään ei pysty profiloitumaan omien asiakkaiden suuntaan. Pitää olla jotain tyyliin invanosturi tms, jotta maaseututaksissa löytyy omat asiakkaat.

Kaupunkitaksissa voisi sähköautosta kiinnostuneet haluta kokea vaikka Teslan kyydin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Taksi VonLeka Chit-Chat 57 07.08.2012 19:51
Mogin akselit kyselkää taksi 24 :lta finvalp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 27.05.2006 19:58


Sivu luotu: 01:12 (GMT +2).